Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016
1, 2, 3, 4, 5   >>
42869 besök totalt
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647


Trådstartare
Vi han knappt avsluta 2015 och alla goa race vi haft i år, innan mekartarmen slog till igen

Bestämt sedan innan va ju att Gamla Bettan ska bara rulla 2015.
Och i väntan på alla delar som ska till på Nya bilen, bestämdes ett organ byte på gammel bilen.

En M52B28 med rätt grejor ska i

Efter denna lilla operation ska vi äntligen ta in FIN bilen


Även här ska in ny maskin ifrån MotorDesign
Ett gammal beprövat recept kan va medicinen till 2016


Planerna för ER cup ser riktigt roliga ut inför 2016

Kolla in hemsidan www.ercup.se
Lr följ tråden här på Rejsa.nu
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



För en som inte kan BMW så jäkla bra, vilken motor är b52b28?

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647


Trådstartare
M52B28 är en 2,8L standard 6a
Citera
Lasse Olsson
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 17



Ska ni köra dubbla serier?

_________________
Lasse Olsson
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647


Trådstartare
Hehe ne vi ska ha gamla bettan till o träna med
Så vi tyckte att hon va värd en vitamin kur, så vi kan få åka en 51 tid på Falkenberg
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



Hej Joakim K och alla ni andra !

Det ska bli spännande att se vad er NYA Volvo 2,3 motor kommer att lev för tider.
Jag tror den kommer att leverera snabba tider och bli en motor att räkna med.





Min Ford Duratec är nu såld och en BMW M3 motor 3,2 L tar nu plats under huven.
Den motorn gör att jag inte kan åka Ercup 2016.
:-(
Det är lite trist då jag gillar Ercup serien skarpt.
Sveriges i särklass BÄSTA långlopps serie.

LYCKA TILL ALLA ERCUPPARE !!!

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



Tornado motor



_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Vassbo

Här sen Okt 2011
Inlägg: 29



Tobbe, om du skruvar ur två tändstift så kan du vara med och köra ER-cup också😊

_________________
Peter Andersson
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801




Bra idé
Det ska jag föreslå styrelsen.


_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Markku
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



Vad ni ligger i själv har vi inte rört bilen sen sista racet.

Men med årets motor förbrukning så har vi börjat ladda upp för nästa säsong.

_________________
Markku Kärkkäinen
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Första veckan efter säsongsavslutningen gick som vanligt åt till att städa verkstan efter vintern.
Därefter påbörjar vi projekt lättning.
Vi är inte helt nöjda med vikten på bilen och målsättningen är att komma under 700kg även med teamchefen i.
Förrutom att skicka honom på gym så har vi en del andra planer.


Linuzon säger att man bara får plocka bort sån som är skruvat. Fast det kanske inte gäller alla delar.


Förutom projekt lättning så är planerna att uppgradera kopplingen och aerodynamiken framför allt under bilen. Sen blir det ju som vanligt en renovering av motor.

I samband med demontering av motor och låda så inser vi att vi haft en hel del tur att vi kom i mål på Mantorp.
Bakre motorfästet hade brustit så växellådan vilade på ett av framvagnsstagen.
Oljeanslutningen från pumpen satt löst vilket säker var den största orsaken till att vi fick gå i depå en gång i halvtimmen och fylla på olja och kolla bensinen.

Fler rapporter från verkstan kommer inom kort.

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Markku
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



Helvete, jag som tyckte våran var lätt som väger 760kg utan chaufför!
Förstår nu varför eran bil vibrerar sönder hela tiden

_________________
Markku Kärkkäinen
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647


Trådstartare
Shit våran bil väger in på 1074kg förra året

Tror inte de hjälper med en diet på förarna där för att komma ner i er fjäder vikt

Ne ja tror vi ska starta betong blandaren och fylla på lite ......
Citera
Björn Scheuer
Fjärås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41



Hej!
Vi har ju inte direkt slitit ut vår bil under säsongen 2015, så vi behöver "bara" (ett ord som egentligen inte finns i racingvärlden!!) kolla igenom växellådan, som ju låste sig på finalen på Mantorp och sedan göra en allmän översyn före race.
Vi vet nu vad som hände i växellådan, en liten rörpinne som håller skiftgaffeln till 3:an o 4:an hade brustit (!) och ställt till det med vilken växel som skulle i eller ur.
Hur kunde detta hända? Jo, i ivern att förbättra hade vi köpt en särskilt dyr och märkvärdig typ av rörpinne som visade sig vara för hård, tillräckligt för att den skulle brista när den råkade ut för den böjpåkänning som en sådan pinne råkar ut för när man växlar någorlunda kvickt.
Nästa år blir det hängslen och livrem där: Loctite mellan skiftgaffel och dess axel plus najtråd som håller rörpinnen (original denna gång) på plats om den skulle villja byta hemmiljö.
Hörs!
Björn S

_________________
Björn Scheuer
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



Hej

När man hör siffror som 700 kg med förare
kan man lätt räkna ut en diff på nästan 1/2 ton.
Då hjälper det inte med att byta ut den lilla klumpen bak
inkl lättare bur och att ta bort Air Jacks.

Men Visst , våran bil skulle bli lättare.
thumbs up

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Köp en framkrafsare...
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Bör tilläggas att teamchefen före vägningen istället för sin sedvanliga tjocka grillade med räksallad istället hade inhallerat helium i 3-timmar i en bastu.
Sen kan det även påverkat lite, men bara lite, att liften just denna dagen inte gick att köra ner i sitt nedersta läge

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Lasse misstänkte det i ett tidigt stadie...klipsk kille!!!
Citera
Markku
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17



Behöver jag tillägga att corollan också väger några kg till...

_________________
Markku Kärkkäinen
Citera
Anders Stenkilsson
Alvesta
Här sen Dec 2005
Inlägg: 41



Nej jag anade nog det Skulle hållt käften så hade vi kunnat motivera en minimivikt på Fwd på 750kg.
Men jag tror att er är lättare än vår, vi har fortfarande riktig framruta, instrumentpanel och värmepaket kvar.

Men nu skall vi börja operation lättning.
Började redan på Mantorp med att rationalisera bort tryckplattan och skruva fast lamellen direkt i svänghjulet.
I vinter skall vi hålborra vevstakarna och montera mindre insugsventiler
Har även funderat på att plocka bort motorvärmaren.

_________________
Anders Stenkilsson
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801



Björn Johansson skrev:
Köp en framkrafsare...


Njaa , jag får fundera lite ....

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad händer i ER Cup garagen i vinter inför 2016
1, 2, 3, 4, 5   >>
42869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande