Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -02 Drifting m54 turbo
<<   1, 2, 3, 4   >>
65073 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



det är inte roligt att tig svetsa i dem där rören utan att slipa rent (glödskalet eller vad man ska kalla det) innan man punktar ihop thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Förstår vad du menar, det gick dock ok att svetsa. Rören är avslipade ca 2mm vid skarvarna även om det inte syns på bilderna. Första gången jag bygger grenrör så det är bra att man får lära sig.
Tack för tipset.

Har svetsat ena halvan av grenröret nu. Ska försöka slipa bättre på resten, det kommer blästras invändigt och mest troligt lämnas på coating sen.

_________________
Mattias Nygård
Citera
SMT Racing
Skövde
Här sen Feb 2015
Inlägg: 9



Blir nog bra detta när det blir klart

Lite tips bara, dina breddare i fram, kapa av dom i två delar så du har en del på framskärmen och en del på kofångaren. Blir rätt jobbigt att plocka av kofångaren som det är nu

Sen det där motorfästet du byggde. Det e verkligen inte rekomenderat att bara byta ut en kudde. Alla bör ha samma hårdhet. Annars ser det bra ut

_________________
Johan Hansson

Ford -32 Turbo

Tack till Däckteam Hjo
BC Reklam Skövde
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
SMT Racing skrev:
Blir nog bra detta när det blir klart

Lite tips bara, dina breddare i fram, kapa av dom i två delar så du har en del på framskärmen och en del på kofångaren. Blir rätt jobbigt att plocka av kofångaren som det är nu

Sen det där motorfästet du byggde. Det e verkligen inte rekomenderat att bara byta ut en kudde. Alla bör ha samma hårdhet. Annars ser det bra ut


Tack. Breddaren sitter med skruv i kofångaren så det är lungt. Självklart kommer det bli matchande motorkudde på andra sidan och lika på växellådan sen kommer diffbryggan också bli stumt monterad med förstärkta infästningar. thumbs up

_________________
Mattias Nygård
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kul bygge, skall bli kul att följa (och se resultatet såklart). thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
MaZ skrev:
Kul bygge, skall bli kul att följa (och se resultatet såklart). thumbs up


Tack, följer din bmw också.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Grenröret är helt färdigt och ska bara lämnas in på coating framöver men jag kommer bygga färdigt allt runt om kring först.


Slutgiltig turbo placering.


Har börjat punkta ihop downpipen nu, kommer bli ett 3,5" avgassytem nästan direkt från turbon.

_________________
Mattias Nygård
Citera
peterjakan
Jakobsberg
Här sen Feb 2014
Inlägg: 9



Jag vet att det är trångt i E46ans motorutrymme, och jag vet inte riktigt vad du siktar på för effekt (550-600 HP?) men vi hade en del problem med att ventilkåpan inte pallade värmen från avgashuset på våran, efter lite hård körning på bana så smälte ventilkåpan samt tätpackingen, inte så kul (men spännande kanske ) med oljesprut på varma avgaskomponenter.

Visserligen hade vi runt 800HK i våran, men drifting lär ju generera en del värme i motorpaketet det med, så jag skulle rekommendera att du listar ut ett bra sätt att avskilja / leda bort värmen från just det området.

För oss så slutade det med att vi byggde om till nermonterat.

_________________
Peter Wedlund
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
peterjakan skrev:
Jag vet att det är trångt i E46ans motorutrymme, och jag vet inte riktigt vad du siktar på för effekt (550-600 HP?) men vi hade en del problem med att ventilkåpan inte pallade värmen från avgashuset på våran, efter lite hård körning på bana så smälte ventilkåpan samt tätpackingen, inte så kul (men spännande kanske ) med oljesprut på varma avgaskomponenter.

Visserligen hade vi runt 800HK i våran, men drifting lär ju generera en del värme i motorpaketet det med, så jag skulle rekommendera att du listar ut ett bra sätt att avskilja / leda bort värmen från just det området.

För oss så slutade det med att vi byggde om till nermonterat.


Tack för input, jag har följt hela erat e46 bygge och såg vad som hände för er. Inget senario man vill vara med om! Såg att ni byggde om till nedmonterat men det kändes trångt och svårmekat sen vill jag inte riskera turbon med returproblem för oljan.

Det ska fixas ordentliga avskärmningar för ventilkåpan så förhoppningsvis blir jag förskonad från smälta motordelar. Kommer inte köra mer än ca 450whp till en början då motorn kommer lämnas orörd.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Downpipen är färdig. Blev sjukt bra utan några skarpa böjar eller platsbrist någonstans. Väldigt glad att grenröret blev kompakt så det finns utrymme! Byggt med enbart raka bitar och ryssböjar.

Helhetsbild:


Inte direkt svetsporr men helt ok, måste köpa tunnare tillsatsmaterial så det inte blir så stora droppar.




På plats under huven. Svårt att få en bra bild.


Under bilen, kommer bli en v-bands klämma här också.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Intercooler monterad och tryckrör färdiga på turbo sidan.

Kommer åka utan framlysen för att få så korta tryckrör som möjligt.





V-band böj monteras direkt på turbon. Blev nöjd med svetsen med tanke på att det är väldigt länge sen man höll på med aluminium.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Såja "turbokitet" är så gott som färdigt!

Spec:
holset super HX40 60in 65ut med #16 avgashus
nuke 50mm dumpventil
äkta hks 60mm wastegate
Grenrör med 42mm primär och 48mm sekundär rör, twin entry och ordentligt pulssplit mot wastegate.
3,5tum downpipe
tryckrör i 2mm aluminium och en fet intercooler
öppen wastegate enligt nya driftingreglerna
AEM dryflow luftfilter

Vad tycks?






_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Bygget rullar vidare och det har blivit dags att montera ur motorn för en väldigt lätt översyn. Kommer ta bort tråget och svetsa anslutning för oljeretur. Passar samtidigt på att kolla över ram och vevlager så det ser ok ut sen blir det att byta några packboxar och ventilkåpspackning.

Nytt kopplingspaket blir det i form av ett lättare svänghjul samt sachs 765 tryckplatta och sinterlamell innan motorn får hoppa in igen.

Fått på mina nya coilovers fram nu. Yellowspeed pro drift från getlow.se Har också kollat över styrvinkel kitet så allt lirar som det ska. Blir myyyycket styrvinkel nu.


Lite kaos i garaget just nu! :P


Svetsade lite tryckrör åt en kompis och det börjar bli fina svetsar. Önskar mig en fotpedal när man svetsar alu. Får nog bli en investering senare.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Motorn har fått lite översyn, oljetråget har fått ett returrör från turbon och en massa annat småplock som mest tar massa tid och inte är så mycket att visa tyvärr...


Var det någon som sa trångt och jävligt?? Haha! Rätt nöjd med hur allt blir, tyvärr har jag en förmåga att krångla till allt lite för mycket men varma sidan är i princip klar.


Om allt vill sig väl kommer motorn hoppa tillbaka in i bilen nästa vecka.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Motorn och växellådan har fått para sig igen med en ordentlig koppling därimellan. Paketet har lyfts tillbaka där det hör hemma tillslut.

Gjorde ett ryck ikväll och nog ner bakvagnen som ska få sig en översyn med lite färg och stummare bussningar.


En stycke risig bakvagn.. Kommer även lägga in förstärkningsplåtar där bryggan bultas i karossen.

_________________
Mattias Nygård
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att se att det går framåt. Bakvagnsjobb är trevligt, här får du lite inspirationsbilder





_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Marcus S skrev:
Kul att se att det går framåt. Bakvagnsjobb är trevligt, här får du lite inspirationsbilder


[img]https://rejsa.nu/im/user/8576/2016-05-02-22-43-50_image.jpg[/img

[img]https://rejsa.nu/im/user/8576/2016-05-02-22-44-57_image.jpg[/img


Jovars det rullar på sakta men säkert. Får nästan en tår i ögat när man ser din bakvagn, snacka om perfektion!


Min kommer inte ens bli i närheten lika snyggt då det inte finns tid för finputs men det mesta kommer blästras och sprayburkslackas tills vidare. Är faktiskt redan på god väg efter några intensiva timmar idag.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Det mesta till bakvagen är färdigt för montage nu, ska lacka färdigt karossen undertill sen blir det nya bromsrör innan allt åker upp igen.

2mm förstärkningsplattor fastsvetsade och en vacker gul grundfärg.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Äntligen börjar bitarna falla på plats under bilen! Har monterat en walbro gst 450 pump i tanken sen har bakvagnsbryggan varit på pulverlack och fått alu bussningar. Dragit 9 meter nya bromsledningar där det saknades och var risigt.

Viktigaste modden på hela bygget. Permanent 2wd!


Blir lite trevligare att meka under bilen nu. Kör med grundfärg så länge, blev lite lat när det inte fanns rödfärg hemma.


Nöjd med resultatet!!

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Bakvagnen sitter äntligen helt ihop sen har bromsarna och kopplingen luftas och allt verkar fungera bra.

Börjat bygga vidare på avgassystemet nu! 3,5" rostfritt borde ge fria andningsvägar för betydligt mer effekt än vad jag planerat men det är känns lika bra att ta till ordentligt nu när man ändå håller på. (notera även wastegate röret)


_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Avgassystem check! Har gjort systemet ovalt delvis för att få bättre markfrigång men det kommer fortfarande bli lägsta punkten just där det går ner under bilen. Förhoppningsvis blir det inte några större problem. FIA/sbf katalysator sitter monterad längst bak för att strypa så lite som möjligt och inte brinna upp direkt.

Downpipe och mitten del färdig svetsade.


Nöjd med layouten, kommer flöda friskt och låta mycket, återstår att se hur mycket bara.



Montera vattenkylare är nästa på tur. Listan blir kortare och kortare!

_________________
Mattias Nygård
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -02 Drifting m54 turbo
<<   1, 2, 3, 4   >>
65073 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande