Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 43, 44, 45 >> 10 besök senaste veckan (217118 totalt) |
Justera ventilspelet på en trimmad 944 konverterad till mekaniska lyftare gör man inte på en halvtimme.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Givet Kvalitets tillverkad i de Småländska skogarna, så nära Sveriges enda F1 bana så du kan kasta in dom på banan . Fasen vad jag saknar min gamla arbetsplats ibland på våren när man kunde sitta och njuta av välljudande (sug på den din förbannade Klo bo , ja jag vet Anders, 2017 skulle vara Thomas nya ödmjuka år men det måste finnas gränser..... ) bilar och mc på arbetstid _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Det finns saker som man det är ok att bryta sina löften med Thomas och södra klo är ett sådant frikort.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Tack.... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Bilen lastad för transport till mappning imorgon. Äntligen känner jag att våren är på gång, även om det regnar.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
När jag köpte bilen var prioriteringslistan att först göra vid rostbubblorna nere på tröskeln, därefter dekaltrim. Inget av det är gjort, istället prioriterades en motor högre, sen gick växellådan och nu senast var det nya fälgar. Det blir säkert dekaltrim framöver men det ligger inte överst på listan längre 😕
Precis, så jag klarar mig utan dekaltrim ett tag till. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Mer än några stycken har frågat var turbon sitter monterad. Idag kom jag faktiskt ihåg att knäppa en bild på hur det ser ut undertill. Tar man loss hela subframen så är den förmodligen inte svår att komma åt. Men sätt den aldrig där om ni inte har extra långa och smala händer.
Under turbon sitter en liten oljesump stor som ett cigarettpaket. Därifrån sugs oljan upp till över oljenivån i det övre balansaxelhuset via en tilton pump. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
||||||
Ja jo, Jeppsons lag har gjort sig påmind även i år. Men efter bilden så har jag faktiskt varit ute och kört tre (!) gånger. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Underbart, idag kom belöningen för allt nerlagt arbete under mer än ett år.
Eftermiddagskörning på Ljungbyhed och jag var på väg upp med viss skepsis över hur det skulle gå. Jag har gjort några tappra försök men det har varit lite tetiga fel varje gång, nu senast så lade en packning i turbon av och jag tvingas byta hela axelhuset för en rejäl summa pengar vilket ju känns kul på en turbo som rullat 30-40 mil. Men den här dagen var en ny dag med nya utmaningar. Bilen lastades av, varmkördes och däcktryck kontrollerades. Startade på 1.9 bar unt om och satte mig i bilen och rullade ut några försiktiga testvarv och något kändes annorlunda, det kändes direkt att bromsarna bettade och billen satt i när det svängde. Några varv och jag släppte ut lite luft ur däcken, ner på 2 bar och ut igen. Nu klistrade jag fast några varv bakom en ledgend som gav bra umderhållning när den dansade fint på banan, förvånansvärt bra fart på rakan. Under dagen gick det fortare och fortare och det kändes riktigt bra men det märks att det finns bra mycket mer att ge. Trots allt märkte jag att jag hade mer fart i kurvorna än med 964an. En 991 GT3 RS gjorde entré på banan och jag var tvungen att se vad bilen kunde prestera på raksträckan. Snart märkte jag att 991an som låg bakom inte närmade sig på ett par varv. På raksträckan körde vi jämt men jag bromsade givetvis toktidigt jämförelsevis. Efter två varv så släppte jag i slutet på långa rakan och hängde på bakom istället, gick bra det också. Sedan bestämde jag att det var färdigtestat och gick i depå sådär lagom blöt på ryggen som man blir när man varken har AC eller öppningsbara rutor. Efter en stunds egenpustande kom 991an in, en lagom avslappnad chaffis med ACn på fullt blås. Sen kommer den uppenbara frågan för en 30år gammal bil, "vad har du matat den med?" Nu var inte mitt syfte att ta tid under dagen, däremot så hade det inte varit fel att filma men den här virrpnannan körde hemifrån utan minneskort och ett lånat 2GB minneskort med ett gäng filer på gav 1 minut och 25 sekunder, vilket bara räckte för att komma ut från depån. Men enligt chauffören i 991an så rullade det på 59 sekunder runt banan, vilket jag är riktigt nöjd med som ett första test. Kort sagt jag är supernöjd med dagen och det känns som jag har ett bra år framför mig, äntligen. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Tack! Ser att du har fått fart på på ditt bygge också 👍🏻
Ja du Thomas, äntligen! Ge mig lite tid så skall jag väl kunna busa med dig igen, precis som i gamla dagar 😊
Tack John! Nu saknar du den där feghetsgenen som normalt sett träder in vid varje insvängningspunkt, jag får helt enkelt förlita mig på att hålla avståndet på raksträckorna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Looking forward Eller inte....... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Så kul att det lirar ser ut som du har en härlig utveclinkgsperiod framför dig Lycka till, det blir säkert skoj
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Janne! Men nä-nä, det här har varit ett jättebilligt och enkelt projekt, hur lätt som helst. Det har helt enkelt bara blivit mycket kafferaster. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Absolut och tack Edvin! Om du menar min utveckling i att lära mig bilen så helt klart finns det mycket att lära. Om du menar bilen så skall den inte utvecklas något mer på lång tid, möjligtvis förfinas. Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort... | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 43, 44, 45 >> 10 besök senaste veckan (217118 totalt) |