Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 43, 44, 45   >>
19 besök idag (217137 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



964RS skrev:


Absolut och tack Edvin! Om du menar min utveckling i att lära mig bilen så helt klart finns det mycket att lära. Om du menar bilen så skall den inte utvecklas något mer på lång tid, möjligtvis förfinas.

Hälsningar
Anders


Haha, lite otydligt men jag menar då det första . Utveckla bilen är ju ett helt annat kapitel och betydligt mer svåröverskådligt .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369




_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Hej Niklas!
Tack för tipset, har foliering på listan när bilen är utprovad.

Idag kom ytterligare en bit på plats, bromsarna. Jag tycker inte jag har gjort annat än att klaga bromsarna på både M3an som senare blev bra när jag bytte till Porsche ok och sedan den här bilen. 944an är begåvad med gigantiska GT3 ok men fruktansvärt dålig bromsverkan.

Jag kan i princip bara nudda pedalen innan den låser fram och jag måste släppa av. Det känns som bromsarna bak aldrig kommer in i matchen. Jag har varit tvungen att bromsa 80-100 meter tidigare vid 200 km/h fart än med den nästan ett halvt ton tyngre M3an. Någonting har helt enkelt inte stämt.

Jag har luftat till förbannelse, kollat bromledningar, haft isär oken, bytt huvudcylinder utan resultat. I dag när bilen stod på lyften för lite allmän koll bestämde jag mig för att göra en bypass på min fina guldratt, dvs. bromsbalans justeraren från ap-racing. Ut på vägen tryckte hårt på bromsen och höll på att slå pannan i ratten. Fel i guldrattsenheten alltså. Så enkelt alltså och det värsta är att det var en av de första sakerna jag tänkte på att testa av. Men varför göra det enkelt för sig?

Nu får se imorgon hur det går på Ljungbyhed, kanske ligger bromsbalansen lite för hårt på bak utan någon som helst reducering. Men det lär jag väl upptäcka i någon kurva som jag trailbrakar in i.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Jag har haft liknande bekymmer med min bromsreducering - jag fick taskig feeling i bromsarna och det tog mer fram än bak (bak reducerat då). Jag tror faktiskt att det på nåt sätt blir problem om man inte skruvar ut den max när man luftar. Första gången jag körde med det så funkade det jättebra, men år två fick jag ingen ordning på dem. Kanske går de sönder, men jag är mer benägen att tro att man inte får ur all luft luft ur dem beroende på var de är placerade. Tråkigt att behöva justera på ratten varje gång man luftar dock.

Jag bytte ju sen till pedalställ med våg - och skillnaden i känsla blev brutal. Det blev heller inte tungbromsat. Min analys var att jag blev lurad av bromsservot för jag upplevde att bromsarna var konstiga (pedalfeeling) i vissa kurvor på vissa banor - och jag tror det hängde på vilket motorvarvtal som motorn var på närjag klev på bromsen. Varierande vacuum misstänker jag. Om du inte ska besiktiga så är ju bromsvåg en enkel operation att få till, bara köpa en sån där box och skruva dit istf bromsservo. mina bromsar är inte tungtrampade alls upplever jag, de är däremot konsekventa, lätt justerade (balans) och med skön känsla.

Har tittat på denna bil genom åren och det är ett väldigt fint bygge - dessutom har den bara blivit bättre nu med turbo. Väldigt bra lösning med placering och lösning av turbo! Avis.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
SevenEight skrev:
Jag har haft liknande bekymmer med min bromsreducering

Har tittat på denna bil genom åren och det är ett väldigt fint bygge - dessutom har den bara blivit bättre nu med turbo. Väldigt bra lösning med placering och lösning av turbo! Avis.


Tack, jag är väldigt glad för bilen speciellt nu när det mesta börjar bli utsorterat. Kvar är att bygga en oljefälla till vevhusventilationen och montera riktig bromsvåg som legat på hyllan ett halvår nu, förhindrat av ett diskbrock hos han som skall montera in den. Det blir lite svetsande för att staga upp den och det är inte min starka sida, torpeden flexar ju en del.

Den lilla justeringsventilen har varit fullt öppen vid luftningen, jag har i alla fall ställt in det så men uppenbarligen fungerar den inte. Den skall undersökas och vi får se vad som är felet. Bromsservo har jag inte på bilen. Riktig bromsvåg är helt klart och det skall bli super när den är på plats.

Bilen skall ju besiktas och vi får se vad bilprovningen säger, annars är det ju ingen större sak att byta vart annat år.

Varierande vacum är en kul grej för värmen i bilen, väldigt varierande beroende på vart den stora pedalen till höger hade för position. För en tid sedan när jag körde till Knutstorp i 26 gradig yttertemperatur med full värme i bilen slog iPhonen av och meddelade att den var för varm. Jag kan ju inte rulla ner rutorna i bilen. Nu är dock värmepaketet förbikopplat.

Du behöver inte vara avis på turbons placering, jag lovar att det var ett elände att få till även om det blev bra. Inget arbete som jag unnar ens min värste ovän.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



964RS skrev:
Tack, jag är väldigt glad för bilen speciellt nu när det mesta börjar bli utsorterat. Kvar är att bygga en oljefälla till vevhusventilationen och montera riktig bromsvåg som legat på hyllan ett halvår nu, förhindrat av ett diskbrock hos han som skall montera in den. Det blir lite svetsande för att staga upp den och det är inte min starka sida, torpeden flexar ju en del.


Det flexar knappast mer än min torped på 944'an?



Jag har besiktigat med den bromsvågen ett gäng gånger inklusive regbesiktningen för utbytt motor och ingen har sagt något om den. Men nu blir det pedalställ inne i bilen istället.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Det flexar knappast mer än min torped på 944'an?


Tack för att du gjorde filmen. Det var med den jag förstod att det skulle svetsas lite.

thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Jodå nu har jag varit på Ljungbyhed och hade det inte varit - ehem harkel - fel dag så hade jag väl fortfarande varit där. men hur som helst så kunde jag nyttja stora rakan till lite bromstester. Bilen bromsar superbra och jag kan i princip släppa ratten i 200 och trycka rejält på bromsen och farten skrubbas av på rekordtid/sträcka med bil och ratt spikrak.

Eftersom jag kände igår att balansen låg mot bak och jag faktiskt gjorde en bakhjulslåning igår så bytte jag standard GT3 belägg fram mot ett par Carbotec XP8 jag hade liggande i garaget vilket fungerade klockrent.

Om jag skall bedöma bromsarna innan och nu på en 0-100 skala så var det på sin höjd 15 innan och 90 nu, för att komma högre så får det vara en riktigt bra ABS med i kortleken.

Nu är jag riktigt glad!!!


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Gött thumbs up !
Enkla fel är ofta just det, problemet är att hitta dom.
Hoppas du får köra lite ordentligt nu snart (på rätt dag.....)

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Idag kom rattknapparna, snart en LMP1 bil.

Följande skall in om jag får till det, behöver läsa mer i manualen för Turbosmarts eboost2.

- Laddtryck upp, röd
- Laddtryck ner, grön
- Push to pass, vit (eller hålla undan)
- radio, blå
- tuta, svart


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



En sådan där vit knapp vill jag också ha..

Gott jobbat med bromsarna thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
bakmotor skrev:
Gött thumbs up !
Enkla fel är ofta just det, problemet är att hitta dom.
Hoppas du får köra lite ordentligt nu snart (på rätt dag.....)


Tack kompis!

Körningen var flyttad till på torsdag vilket jag missat. På torsdag skall det givetvis regna

Får hoppas på ett torrt spår någon gång under dagen.

Nästa körning på Ljungbyhed är den 27:e och sedan den 4:e. 15-16:e Juli Mantorp, 28-29:e Gotland, 19/8 Knutstorp. Sedan är det en duktigt massa Drivers club Ljungbyhed fram till den 24:e Oktober.

Kanske en resa söderut men utan bilen. Till nästa år skall bilen förhoppningsvis vara utsorterad och föraren incheckad, kanske skall man vidga vyerna då

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Låter bra att du fått ordning på bromsarna.

Verkar vara de där guldpryttlarna, som ställer till det. Bifogar en länk, som kan lösa det andra guld-problemet

https://www.fvd.net/de-en/113I8018/bbs-motorsport-inner-rim-8x18.html

_________________
Ragnar Joensen
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



964RS skrev:

Kanske en resa söderut men utan bilen. Till nästa år skall bilen förhoppningsvis vara utsorterad och föraren incheckad, kanske skall man vidga vyerna då


Det ser jag verkligen fram emot thumbs up !!
Tror den är som klippt och skuren för ändamålet

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Nu börjar det bli roligt. Besökte Ljungbyhed i tisdags för lite körning med Drivers Club. Totalt 55 varv fick jag ihop utan problem med bilen, nästan i alla fall. Kunde inte ladda på fullt utan fick nöja mig med ett mediokert laddtryck. En liten läcka i trycksidan som infunnit sig, men det visste jag om, desvärre fanns inte tiden att fixa det. Men det gäller att spara på det gottaste. Nu har jag något att se fram mot till nästa vecka.

Bromsarna fungerar perfekt, jag har bara lite problem med att lita på dom efter problem med den tidigare upplåsningen fram. Men dom bromsar sjukt bra. Balansen i chassit är helt underbar, rätt ordentligt understyrd men det skall de nya framfälgarna råda bot på.

Nåväl nog snackat, här är en liten rulle från tisdagens övnimgar. Bredare framdäck, mer turbotryck och en inkörd chaffis så skall det nog bli gäng sekunder lägre tider. STCC bilen framför som var där och tränade var förstås svår att hänga på


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kul att se lite action!
Bilen ser ju ut att gå fint och snygg körning thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul att se lite action!
Bilen ser ju ut att gå fint och snygg körning thumbs up


Tack Nicklas!

Tänk sedan vad ett fint avstämt chassi från Öhlins skulle göra i stället för ett 15 år gammalt H&R.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



[quote="964RS"][Ser jättefint ut thumbs up

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare



En bekants bekant, som absolut inte är jag har bestäms sig för att slipa om tvåans vevsläng i sin 944.

Firman som slipar in vevslängen nöjer sig inte enbart med attt slipa en släng till överdimension utan vill då göra alla. Varför gör man så? Är det för att man inte skall blanda ihop lagren och få något som klämmer, eller är det för att få rätt balans?

Överdimensionslagren kostar förresten löjliga pengar jämfört med en standardsats, så där en 700% mer. men det är ju en helt annan sak.

Edit: inser såklart att jag kan fråga renoveringsfirman.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Vad har hänt?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Vad har hänt?


Den skar på tvåans vevstakslager. Ganska oväntat, ordentligt toppad olja, ny olja sedan 11 mil, 100 mil gamla lager, ingen övervarvning, hel pickup etc. Inget helt ovanligt men inte efter så kort tid och med alla parametrar rätt. Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 43, 44, 45   >>
19 besök idag (217137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande