Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Chaser JZX100 -97 - Drift-brukis 2.0
6 besök senaste veckan (17394 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
I förrgår plockade jag upp en ny drift-brukis efter ett tämligen misslyckat försök att kombinera de två med en Nissan Silvia S14 som såldes efter att ha blivit defected, varpå jag införskaffad mig min Toyota MR2 AW11 som fått agera kul-bil sen dess (trots att även den blev defected till slut men fixades).

Dock har suget att börja åka sidledes intensifierats och i hopp om att inte ådra mig för mycket uppmärksamhet från sheriffen men ändå komma över billiga hästkrafter lutade det länge åt en Ute (närmare bestämt en Holden-pickup med LS1) men då jag insett att den gamla 245:an jag har kanske inte riktigt är bilen man vill ta långturer i och en pickis inte rymmer fler än två började jag se mig om efter alternativ.

Skylines och Silvias är ju skamligt billiga och vanliga här nere men extremt utsatta för de flygande besiktningarna de kör med så jag såg mig om efter diskretare (och förhoppningsvis driftsäkrare alternativ) och kom över en ny-importerad Chaser med (påstådda) 11.000 mil på mätaren. Väl över min initiala budget med nära dubbla priset mot vad jag hade betalat för en V8-pickis som även hade varit några år nyare men det är ett beprövat koncept i drifting, men framför allt en bil som faller mig mer i smaken.

Jag är första ägaren i Australien och bilen är undantaget avgasystem, coilovers och luftfilter helt original än så länge.

Hann äga bilen i drygt 16 timmar innan den hittade ut på banan första gången efter att jag kört av en drivaxel på MR2:an första passet och en kompis som lånat Chasern kom förbi banan så jag fick köra den istället.

Då det var en "grip day" så försökte jag hålla mig på mattan så gått det gick men kunde snabbt konstatera att det nog ska gå alldeles utmärkt och att original-motor borde räcka gott och väl inledningsvis. Även skönt att se att inga problem uppenbarade sig när bilen pressades lite och bromsarna med okända belägg på relativt tung bil imponerade också faktiskt. Krängingshämmare är ett måste dock.

Men först och främst måste jag hitta ett set hjul till så jag kan ha original-hjulen som drifting-hjul, men så fort det är avklarat ör det bara ut och burna!

Tråkiga bilder men har inte så mycket mer att bjuda på än, men det kommer så småningom.

Toyota Chaser JZX100 -97:
#~11.000 mil vid inköp

Chassi:
#Cusco Coilovers av okänd modell
#Okända fjädrar
#KTS krängningshämmare fram/bak
#Spacers i styr-racket för mer styrvinkel
#Övrigt original

Drivlina:
#Original 1JZ-GTE VVTi (Samma motor som MK4 Supra fast 2.5 liter och singel-turbo)
#280hk
#Podfilter och 3" från katten
#Blitz front mount intercooler

Hjul/bromsar:
#Original-hjul med random däck
#Okända bromsar

Interiör:
#Helt original

Avklarat:
#Inköpt (2015-11-19)
#Banpremiär (2015-11-20)
#18" Gathjul införskaffade (2015-12-08)
#Drift-premiär (2015-12-13)
#Original avgasystem tillbakamonterat (2015-12-14)
#Original avgasystem avmonterat och ersatt med de-cat pipe + 3" med TRD slut-dämpare. Äntligen tyst och flödande (2016-01-05)
#KTS Krängare fram/bak (2016-01-07)
#Blitz Intercooler (2016-01-31)
#Spacers i styr-rack för mer styrvinkel monterade (2016-02-10)
#JZX110 caster arms för mer clearence mot fälgen (2016-02-12)
#Nya skivor och belägg fram monterade (2016-03-08)
#Bride Brix 1.5 stol monterad (2016-03-27)
#JapTek Caster-armar monterade (2016-05-15)
#KTS triangle brace monterat (2016-05-15)
#Ny hjulinställning med mer camber fram (2016-05-20)





_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



As cool bil thumbs up

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Driftbrukisar für alles!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu har bilen fått bruksats lite också med en lite längre tur med bräda på taket i helgen. Lite brummigt med avgasystemet men because drift car.





I övrigt sjukt bekväm och nice bil, kan verkligen rekommendera! Hade anmält mig till ett drifting-event nästa helg men pga bush fires blev det uppskjutet till Januari så verkar dröja lite innan jag kan latja på ordentligt.
Behöver ändå skaka fram gat-hjul innan dess så jag kan drifta på de jag har nu.

Det är lite dyrare med 18" än 15" som jag annars jagar, och det hjälper inte att 9/10 här nere har fruktansvärt dålig fälg--smak och i princip alla fälgar som man hittar beggade ser ut såhär eller värre:
http://tinyurl.com/o66pl6d

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
I veckan var jag och hämtade beggade ful-hjul till den så jag har nått att åka runt på när orignal-fälgarna blivit drift-hjul. Plockade även upp ett original avgasystem som jag eventuellt kommer byta till som en tillfällig lösning då jag har lite av en roadtrip planerad över nyår.

Hämtade även ut 4x nya 205 R16-däck avsedda för drifting och i fredags gav jag och tjejen oss iväg på en liten tvådagars camping-trip. Bilen blev för övrigt grymt Yakuza nu med svarta hjul, bara fönster-toning som saknas.




Idag bar det iväg till första drift-dagen. Det blev på Adelaide International Raceway som jag aldrig varit på förut och dessvärre var väl inte layouten den mest förlåtande med enorma kurvor med murar på utsidan och under dagen var det minst 3-4 bilar som kvaddades ganska rejält. Lyckligtvis höll jag mig (mestadels) på asfalten större delen av dagen.






Det var klart intressant att testa på att drifta med lite mer effekt och det var helt klart lite knepigare än jag väntat mig, men så tror jag layouten inte var den enklaste heller och banan var extremt guppig också. Tänkte klippa ihop en halvseriös film ett tag men orkade inte riktigt så det blev bara såhär.



När jag stog i lineupen inför sista passet åkte en bil in i räcket och gnistorna från det lyckades sätta eld på gräset/buskaget jämte banan. Hade redan kamran uppe så knäppte den här bilden precis innan brandbilen kom fram till oss så vi alla kunde hugga tag i en brandsläckare, riva ner stängslet och springa bort och släcka branden. Vid det laget, bara 2-3 minuter senare var branden redan 4ggr så stor och vi gick säkert igenom 10 släckare innan vi fick den under kontroll vilket var ganska spännande. Lyckligtvis kom ingen till skada. Inte svårt att se varför de tar brandsäkerhet på så stort allvar här nere när man såg hur snabbt den spred sig.




[/img]

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Riktigt kul bilval! Är rätt (väldigt) svag för de bakhjulsdrivna japanska sedanerna, speciellt de från 90-talet.

Angående fälgar trodde jag det borde finnas en rätt stor marknad för begagnade importdelar där nere? Typ RAYS?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Petter U skrev:
Riktigt kul bilval! Är rätt (väldigt) svag för de bakhjulsdrivna japanska sedanerna, speciellt de från 90-talet.

Angående fälgar trodde jag det borde finnas en rätt stor marknad för begagnade importdelar där nere? Typ RAYS?


Ja jag har helt klart börjat få upp ögonen för dem också nu måste jag erkänna även om jag egentligen avskyr sedaner och anser det är både den sämsta och fulaste kaross-formen.

Jodå det finns en hel del import-hjul från Japan. Dessvärre har jag svårt att rättfärdiga priset folk vill ha för dem så som jag använder bilen. Och utöver det har Chasern en annorlunda offset än Nissan-bilarna som det är betydligt enklare att hitta fälgar till här nere annars.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



måste hålla med riktigt kul fräck och annorlunda bil thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Stenhård kärra! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Har hittat lite fler bilder från drifting-dagen:







Bytte även avgasystem här om dagen då det planeras roadtrip ner till Melbourne över nyår och nuvarande system skulle blivit lite påfrestande (och dra till sig oönskad uppmärksamhet förr eller senare). Dessvärre märktes det helt klart ett tapp av effekt med original-systemet men nissen jag köpte den av kunde plocka ihop ett "någorlunda" tyst, orestriktivt system för mindre än jag förmodligen får för mitt nuvarande system så ska ta tag i det efter nyår.

Nuvarande systemet bort-plockat, inte svårt att se varför den lät som den gjorde. Jävlar vad tyst den blev med original-systemet dock:


Plockade även upp ett välbehövt set av KTS-krängare som åker på bilen under jul-ledigheten.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Koolt.
Har alltid gillat jcx100.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu har det hänt grejer! Lämnade över bilen för att få ytterligare ett avgasystem installerat som förhoppningsvis skulle vara tystare än mitt första men mindre restriktivt än original-systemet. Katten togs bort och nu blev det tretum hela vägen från turbon bak till en TRD-dämpare och på något vänster förblev bilen vansinnigt tyst, nästan som original-systemet, underligt det där med turbo-bilar.

Kändes som om man kommit till rätt ställe iaf när det står 3x Chasers parkerade utanför:


Hängde även på krängarna i torsdags och packade bilen inför helgens "drift school".

Drift schoolen bestod av en extremt kort genomgång sen delades vi in i två grupper baserat på erfarenhet där de utan fick träna på drift paden och resten ge sig ut på banan. Vi spenderade de första två timmarna med att latja igenom "essen" med instruktör som gav feedback från sidan av banan då passagerare inte tillåts. Efter nån timme upptäckte jag att jag hade en väldans toe in höger bak trots att jag inte åkt av så fick pysa in i depån och kika men kunde inte se något krökt utan tror bara en av camber-bultarna flyttat på sig. Justerade tillbaka efter ögonmått och gav mig ut igen.

Bilen gick som en klocka hela dagen undantaget att den verkar heat soaka av att stå och köa i väntan på sin tur. Motor-tempen var inga bekymmer alls men det nämndes att den börjar backa tändningen om insugstempen blir för hög och det märktes tydligt då den tillgängliga effekten varierade något vansinnigt och bilen kändes rejält slö ibland (märks ganska tydligt i näst sista klippet i videon där den tappar all ork jämfört med klippet efter). En rejäl intercooler ska förhoppningsvis råda bot på det.

Tycker synd om stackarna som plockat bort AC:n.



_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
På lördag är det kombinerad bandag/driftdag uppe på Mallala och jag har inte helt bestämt mig för om det blir MR2 eller Chaser men det lutar åt det senare. Både är lockande men tvivlar på att jag fixar 7h trackday i MR2 följt av 5h drifting i Chasern.

Hur som helst har jag fått dit en intercooler nu efter mycket svärande och kapande. Hittade en potentiell källa till avsaknaden på effekt när bilen blivit varm när original intercooler togs bort.


Original vs. Blitz-intercoolern som installerades:


Det blev inte fullt så diskret som jag hade hoppats så inom en snar framtid kommer jag skruva loss allt igen och spraya svart. Även om jag själv tycker det ser rätt nice ut och det faktiskt är fullt lagligt att installera intercooler tänker jag inte utmana ödet. Att lite svart färg dessutom kyler bättre är också en bonus.



Turbon laddade iaf betydligt jämnare än förut utan nämnvärd skillnad i lagg. Det riktiga testet blir när den får komma ut på bana och stressas lite.

Monterade på spacers på styr-racket idag. Blev lite besviken på resultatet först tills jag kom på att jag glömt kompensera toe, då såg det genast bättre ut. Dock är hjulen närmare bakre bärarmen än önskvärt nu så fick pilla in lite mer toe in. Kan köpa JZX110-armar som är bolt on och ger mer clearence så får se hur nödvändigt det är efter att ha provkört bilen efter att locktiten härdat.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Spacersarna till styrracket gav visst lite mer styrutslag än de undre bärarmarna tyckte om så fick hastigt leta rätt på ett set JZX110-armar och slänga på fredag eftermiddag, dagen innan det skulle driftas. Lyckligtvis gick det väldigt smidigt och gav mig gott om clearence så jag kunde ställa tillbaka toen som jag vill ha den (så gott det gick på garageuppfarten).

JZX100 vs. JZX110-armarna:


På förmiddagen i lördags så åkte jag ut på en sväng uppe i bergen med lite andra Chaser-ägare också:


Sedan framåt eftermiddagen bar det av upp till Mallala igen. Första passet gick urkass och jag fick inte in något flyt alls och snurrade ett par gånger också. Bilen var extremt nervös i övergångarna och jag tampades med understyrning vilket jag aldrig haft bekymmer med förut. Till andra passet hade däckstrycket bak höjts och lite mer toe out fram vilket verkade ha åtgärdat båda bekymren och det gick betydligt bättre efter det.

På sista varvet sista passet lyckades jag än en gång köra loss en camber-bult bak, dock inte samma som sist så jag undrar hur väl de dragits åt när hjulinställning gjorts. Höftade in det till hemfärden men det får bli ny hjulinställning i veckan.

Intercoolern och det ökade styrutslaget gjorde susen dock och i övrigt gick det kalasbra tycker jag trots några tabbar som synes nedan.




_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Här har inte hänt så fasligt mycket på uppdaterings-fronten då jag varit extremt upptagen med jobb senaste tre månaderna. Dock har det äntligen lugnat ner sig igen och lite har iaf hänt.

Någon körning har det inte blivig heller då jag precis missade senaste driftdagen pga utlands-resa och kommer missa de två nästkommande pga Sverige-besök istället. Men om allt går som planerat blir det lite drifting i Sverige istället.

Köpte och monterade en Bride Brix 1.5-stol. Enorm skillnad mot original-fotöljen som väntat, om något klämmer den nästan om en lite för bra vid längre körning. Flickvännen har alltid en kudde att sitta på i bilen när hon kör för att se över ratten nu.


Passade också på att unna mig en ny leksak efter all övertid på jobbet. Såhär i efterhand är det nog inte rätt hoj för mig eftersom jag kör förhållandevis lugnt och den är lite wasted on me. Men kul att pröva på iaf.


Hängde även på övre bärarmar fram med camber-justering då jag inte kunde få tillräckligt med original-armarna. Nu landade den på nästan 3.5 grader vilket känns betydligt bättre. Hängde även på lite förstärkning under vilket säkert inte skadar heller.





Blev lite fåfäng här om kvällen också så jag sprayade grillen svart istället för den tidigare sunk-grå samt flyttade upp regplåten fram 20mm.

Före:

Efter:

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Du ska få sladda med den här i Sverige kompis!


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ont om uppdateringar här men lite har det hänt. Åkte upp till JDM X Park för att prövade nya prylarna och hjulinställningen och bilen var totalboss hela dagen! Ruskigt kul bana med och extremt avslappnad miljö med fri körning hela dagen och barbeque och häng precis jämte banan. Det blir fler besök!

Träffade även en annan JZX100 som knäckte bakre subframen första passet, 2-3h senare dock var den ihop-svetsad och han var ute och körde igen. Blev lite drift-train också med behörigt avstånd. Har dock blivit ruskigt sugen på att skaffa en vagn man kan ha lite kontakt med utan att gråta sig till sömns efteråt.











Blev lite girig sista passet dock och laddade på lite väl hårt och lyckades kyssa till ett däck som agera yttre klipping point. Inget allvarligt men första gången under mina 6 år på bana jag touchar något så det var väl på tiden (2:00 in i andra filmen nedan).







I övrigt har jag äntligen monterat en knapp för boost controllerns "high boost"-läge för att slippa bläddra igenom 6 olika settings för att växla fram och tillbaka samt monterat en drift button på handbromsen efter ett riktigt klantigt close call då jag glömde bort att trycka in knappen som jag vanligtvis har fast-tejpad på bana.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Ser ju riktigt gött ut!! härligt ljud

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Passar på att göra lite smyg-reklam för mitt nya drifting-projekt Sören.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107826&

Chasern kommer sannolikt behållas i nuvarande utförande och främst användas till inspirerande körning uppe i bergen till och från.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Såld till Melbourne. Kommer sakna den väldigt mycket...

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



xtimmyx skrev:
Såld till Melbourne. Kommer sakna den väldigt mycket...
Jaha du, sedär! Varför då då då?

EDIT: Såg svaret i den andra tråden. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Chaser JZX100 -97 - Drift-brukis 2.0
6 besök senaste veckan (17394 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande