Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31   >>
17 besök idag (441292 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Jag har en CNC-fräs som tekniskt sett kan tillverka växellänkage.

Bara så att alla vet.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är ju en sak att fräsa efter ritning, en annan sak att först rita detaljerna?? 😀

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag har kollat på din ram och det är väldigt svårt att få perspektiven rätt på bilder när jag inte sett den i verkligheten. Därför vet jag inte om det tillför någon att sätta ett rör vid det ena av de röda strecken jag har ritat. Det finns ju andra "hål" som inte kan trianguleras fullt ut såsom dörröppningen och vindrutan. Det kanske inte ens är möjligt pga att röret skulle ta i karossen eller krocka med tänkta grenrör osv... Det går ju att testa vridstyvheten för att ta reda på om det ens är nödvändigt.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
klingan, har själv stått och tittat på precis det stället du tänker på och tänkt ungefär att där skulle det förmodligen vara bra med ett rör till Får se om jag "orkar" göra en testvridning av chassiet. Annars åker det kanske dit ett ändå. Tanken är att grenrören skall byggas kompakta och peka nedåt så de kommer förmodligen inte vara i vägen just där, dock lär det bli 1000 andra saker som ska rymmas där i stället.

Fått hem en laddning plåt från Luni thumbs up



Tillverkat hylsor för att fästa reglervajrarna, en M6a som låser faste den i spåret.



K-Tuned RSX växelboxen jag använder är en eftermarknads till Honda Civic och har således fästen för Honda
varjar vilket jag inte kommer använda. Ritade fram en adapterplåt med "halvmånar" och hål för hylsorna.



Borrade 5mm hål genom och skruvade ihop. Ska jobba vidare med mekaniken bak på lådan innan jag svetsar fast hylsorna i plåtarna.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jäkligt snyggt som vanligt, bra nivå på det hela vilket imponerar på mig

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Som nyligen återkommen till forumet måste jag bara stämma in i hyllningskören - imponerande!

Heja heja!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Kul att ni gillar det

Har grejat vidare och fått till växellänkaget på 01E lådan.


Växelstag i 10x0,8 CrMo4 med M6 ändar.



Blev en version 2 då jag i den första vänt på håll på spakens sidorörelse vilket gjorde att 5an hamnade där 1an normalt ligger Blev bra känsla i spaken tycker jag,
dessa reglerkablarna löpte riktigt lätt och glappar minimalt. 95% av det glapp som finns ligger i lådan. Resterande del i spakstället. Så nu kan denna punkt bockas av







Har även fått hem en uppsättning fälgar till, så nu har jag två set. Lite jobbig utgift i nuläget men då stora delar av bilen är konstruerade
kring dessa kändes det förnuftigt. BBS RE1065 18x13" och RE1064 18x12,5". Blev tvåfärgat denna gång men de ska ju ändå lackas










Framfälgarna kommer sannolikt från detta åk.


Annars brukar ursprungsbilen se ut såhär:
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61




_________________
Anders Baudino
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Ja läste om det "fyndet" En sån hade inte vart fel att glida runt i. I ett annat liv kanske...

Har grejat vidare lite. Gav mig först på tanklådan som jag i förra veckan fick plåtar till från Luni.
Kommer använda en ATL savercell på 30L som monteras i plåtlåda. Att bygga egen tank i plåt känns som ett
för högt spel i detta fall. Hoppas detta skall bli en förhållandevis säker lösning.


Passade skapligt efter lite vinkelslip.








Tanken ska alltså kunna plockas i/ur framifrån genom att lossa det stora locket som sitter med ett gäng M4 skruvar.



Sedan punktade jag dit mittplåten mellan stolarna samt inre och yttre fästpunkter för midjebältena.
De 6st M8 hålen som syns i plåten är för senare montering av växelsreglage. Ska testas ut lite mer innan jag vågar helsvetsa den plåten.











Dessa plåtbitar är tänkta att bli "ankare" som skall plastas in i karossen och sedan förbinda kaross och chassit.
4 och 2mm plåt. Sitter ihop bra efter lite värme på baksidan.


Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Inget att tillföra mer än thumbs up thumbs up thumbs up !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
hnk
Göteborg
Här sen Aug 2006
Inlägg: 32



Ser riktigt bra ut! thumbs up

Vad har hålen i botten (in mot kupén) på tanklådan för funktion?

_________________
Henrik Viktorsson
CFS10

_________________
Henrik Viktorsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jävligt snyggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kommer 30 liter räcka ?

Ja tänker gatebil eller liknade race eller
Blir det bara glad gata ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare


Henrik, ingen funktion alls förutom att de gör plåten 38% lättare

Rickard, hade gärna fått i en tank för 40-50L men tyvärr har jag inte utrymme för större med denna placering.
Räcker det inte får det bli en senare lösning meden till mindre tank som får fylla på huvudtanken eller liknande.
Körmässigt blir steg 1 att testa ut/bemästra spektaklet. Sedan lockar Timeattack och på sikt typ Gatebil extrem.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Nice och kul att höra att du har en plan att köra lite fort med den sen när det blir av spelar ju ingen roll, trpkigt att se massa fräna byggen som aldrig tar sig ut på banan bara.. thumbs up

Ja det löser du med nån extra tanke eller nått den dagen du behöver, men som du säger till timeattack och lite sånt funkar 30l det är ju vid nått 10-15v race du skulle behöva kanske 50l

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Supramannen skrev:
Nice och kul att höra att du har en plan att köra lite fort med den sen när det blir av spelar ju ingen roll, trpkigt att se massa fräna byggen som aldrig tar sig ut på banan bara.. thumbs up

Ja det löser du med nån extra tanke eller nått den dagen du behöver, men som du säger till timeattack och lite sånt funkar 30l det är ju vid nått 10-15v race du skulle behöva kanske 50l

50 liter?!
typ 11L/milen då alltså på en 3km bana x 15 varv.

Då föreslår jag att du stoppar i en stötstångs V8 utan någon som helst överliggande kamaxel istället för nuvarande mkt törstiga BMW rova och klarar dig med 25 liter för samma körsträcka, finns då en del marginal för bränsletörstande trim och ändå klara 11L/milen..

Fräckt bygge för övrigt!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mellan 1-1.5 liter på varvet brukar jag tänka beroende på bana och jag har aldrig fått soppatorsk än.

Körde 30-35 liter tank ca i micran jag byggde för massa år sedan och det kändes gränsfall, tankade varje stopp på bana och direkt till macken före varje resa på gatan..
räknade med minst 1.5 l per varv på gatebil tex och det verkade stämma ganska bra

Men även jag instämmer. Haka inte upp dig över det nu,det är nått man löser inför säsong 2 om det visar sig vara ett bekymmer man inte orkar leva med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som ja fattat det vill han ta nån gat sväng. Utan att tanka hela tiden.

En överladdad V8a 800hk bil behöver runt 3 liter varvet på Mantorp och vill man ha lite marginal så är 50 liter rött lagom för sprint race. Men time attack funkar 30 liter utmärkt till.

Men vi har ju redan konstanterat att 30 liter blir en bra början och om det behövs fixar han större sen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Min RB26 på 2,6 liter och 760hk drog 27L per mil på full gas. På Mantorp drog den runt 20L på ett pass med cirka 10varv. Det kostar att ha kul...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Mäkta grymt!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Då finns det ju en chans att det räcker tillsvidare, blir dock mycket tankande! Kommer inte att gatregistrera denna bilen, blir för mycket kompromisser osv. Sen har jag blivit för gammal och vis för fartfyllda äventyr på gatan Det får räcka med att gasa ur brukisen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 29, 30, 31   >>
17 besök idag (441292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande