Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 29, 30, 31   >>
138 besök senaste veckan (441238 totalt)
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Blir det att göra elcentral i döutrymet ovan tank, nyttja triangel för strömbrytare mätare?

_________________
Anders Baudino
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Fikman, eventuellt placera pump/filter i lådan. Men någon mätare blir det inte, dels tänker jag köra "mätarlöst"
och då lådan fungerar som extra inkapsling av tanken kommer jag inte ta upp mer hål i den än nödvändigt.

Har pysslat lite det senaste. Först lite OT.
Renoverat en uppsättning M193 fälgar till E91 brukisen. Kantstöt och lacksläpp.


Är ett rejält med färg på dessa från fabrik. Men på några ställen fick jag fylla i lite JB weld.




Blev kulörbyte från silver till antracit grå, eller Ferric grey A80 som BMW kallar den. Lämnade bort lackjobbet till en lokal förmåga.
Funderar på att köra denna färgen även på fälgarna på M1an.




Hängt upp och tvättat av en reserv 01E-låda.



Äntligen fått ihop bromsskivorna. Denna gången blev det längd på muttrarna



Håller på att placera mittdelen av karossen på rätt position. Monterat två tvärgående rör som kan justeras i höjdled. På bilderna ligger trösklarna 15mm lägre än undersidan av chassit.







Bakre delen på plats för att hitta rätt placering på längden, de bakre hjulhusen från styra detta.







Vad tycker ni man ska sikta på för frigång under trösklarna på denna typen av bil?
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



grusbusen skrev:

Vad tycker ni man ska sikta på för frigång under trösklarna på denna typen av bil?


Frigång? Dom ska väl täta mot backen, i sann ground-effects anda?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Frigång, less is more

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



#dubbelpost#

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Instämmer. Väldigt tight möjligen någon typ av skirts?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



grusbusen skrev:
På bilderna ligger trösklarna 15mm lägre än undersidan av chassit.


Är det inte bättre att golvet är lägsta punkt så du slipper slå sönder glasfibertrösklarna om du skulle studsa över curbsen?

EDIT: Du ska ju bara köra bana med den säger du, så då hade jag lagt mig på typ 50-70mm eller så.
Jag har siktat på 90mm på min, men det är ju gatbil.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
50-80mm som det ser ut nu. Då har jag 5mm mellan huvudbågen och taket på insidan.

Med 15mm upp till rören på undersidan från trösklarna
Tänker jag mig att det passar bra med plangolv som är kring 10mm tjockt.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Fin kvalitet på plastjobben!
Fint chassie- även om det känns lite tungt
Keep up the good work!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



grusbusen skrev:

...på några ställen fick jag fylla i lite JB weld...


Vad är detta?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



AL skrev:
grusbusen skrev:

...på några ställen fick jag fylla i lite JB weld...


Vad är detta?

//AL


grym 2 component epoxy

_________________
Fredrik Edholm
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Är en tvåkomponents epoxy som är användbart till mycket
Vet att vissa använder det exempelvis till att ändra utformning på insugskanaler i toppar. Starkt, funkar fint att bearbeta och gänga i.
Tål bränsle och olja väldigt bra. Temperaturtåligt nog att pulverlacka på.

http://www.jbweld.com/collections/all/products/j-b-weld-professional-size
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Varför är "bakluckan" annorlunda på M1 Sauber än andra M1'or? Är det aerodynamiska orsaker till utformningen?

Den blir förj-a fet!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



grusbusen skrev:
50-80mm som det ser ut nu. Då har jag 5mm mellan huvudbågen och taket på insidan.

Med 15mm upp till rören på undersidan från trösklarna
Tänker jag mig att det passar bra med plangolv som är kring 10mm tjockt.


Frigången beror väl på raket ni har tänkt er att använda som samtigt beror på suget som bakre diffusor och vinge tillsammans kan skapa.
Ju mer sug desto mer möjlighet till meningsfullt rake och ju längre ni kan flytta fram "throaten" desto bättre. Sedan flyttar man ner sidorna så att de precis inte krossas (det där brukar man få plasta om ett par ggr...)
Det är åtminstone min filosofi!

Mvh/Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



grusbusen skrev:
Är en tvåkomponents epoxy som är användbart till mycket
Vet att vissa använder det exempelvis till att ändra utformning på insugskanaler i toppar. Starkt, funkar fint att bearbeta och gänga i.
Tål bränsle och olja väldigt bra. Temperaturtåligt nog att pulverlacka på.

http://www.jbweld.com/collections/all/products/j-b-weld-professional-size


Ok så du fyller i jacken med JB, slipar och lackar över?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Korrekt! Nu tar det ju våtlack men om man skulle ha kört pulver
Funkar det alltså att fylla i eventuella gropar på samma vis med JB Weld. Dock måste ju fälgarna färgavbrännas/blästras först i så fall😊
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Newberg skrev:
grusbusen skrev:

Vad tycker ni man ska sikta på för frigång under trösklarna på denna typen av bil?


Frigång? Dom ska väl täta mot backen, i sann ground-effects anda?


Ska den användas på gatan ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Newberg skrev:
grusbusen skrev:

Vad tycker ni man ska sikta på för frigång under trösklarna på denna typen av bil?


Frigång? Dom ska väl täta mot backen, i sann ground-effects anda?


Ska den användas på gatan ?


Nix
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



grusbusen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Newberg skrev:
grusbusen skrev:

Vad tycker ni man ska sikta på för frigång under trösklarna på denna typen av bil?


Frigång? Dom ska väl täta mot backen, i sann ground-effects anda?


Ska den användas på gatan ?


Nix


Ok...då behövs det inte mycket.
Det beror mest på avfjädringen och vad den tål.

(annars hade jag sagt att under 70 mm är nästan omöjligt på gatan)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Varför är "bakluckan" annorlunda på M1 Sauber än andra M1'or? Är det aerodynamiska orsaker till utformningen?

Den blir förj-a fet!


Tack för tipsen!
Inget svar den frågan men kan också konstatera att utformningen skiljer mellan de olika varianterna.
Gat M1an, M1 Procar, M1 March Gr5 och M1 Sauber Gr5. Antar att den fungerade som bakruta/ventilation på gatversionen, Procar och March?


Gat M1


Procar


March


Sauber
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Efter att jag placerat mittdelen av karossen på skapligt rätt ställe med hjälp av inpassning efter bakre hjulhus
var det dax att fixera den mer på riktigt. Monterade och fyra av dessa fästena i taket.



Svetsade fast rörstumpar med M8 gänga i buren. Placerade så de inte ska gå att slå i med hjälmen.



Bör räcka för att peta in rutlist mellan kaross och bur.



Ritat och fått hem en variant av kaross infästning till. En lite nättare variant i 2mm plåt.
Även denna ska senare plastas fast.



Samt 4mm fästdetalj för montering i 10x0,8 rör.



Utöver infästningen i taket sitter mittdelen av karossen tillsvidare med dessa just bakom främre hjulhusen.
Får räcka tills vidare då jag inte vill montera för mycket stag och grejer innan jag är klar med hur tätningen mellan
chassi och kaross skall utformas. Kommer bli en del pusslande inser jag



Målet med detta var att kunna hänga dit front och placera ut kylaren och knåpa ihop infästning till kyl och front.



Kallat in expertis för framtida Aero design, hon hade en hel den ganska radikala förslag.



Kylaren är ett riktigt as både till vikt och storlek. 870x480x145mm. Fick ta i rejält för att lyfta upp den på plats.







Mätt av kylarens placering och ritat in den på samma ställe i modellen. Har sedan ritat version 1 av en ram som
skall hålla den på plats samt även agera fästpunkter för front och splitter. 35x1,5 och 15x1,5 rör.




Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 29, 30, 31   >>
138 besök senaste veckan (441238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande