Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 29, 30, 31   >>
120 besök senaste veckan (440870 totalt)
granath
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 16



Stiligt thumbs up

_________________
Johan Granath
Alfa Romeo 156 GTA Q2 SW -03
Mercedes E220 AMG-Night pack -16
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Så grymt projekt, tappar hackan var o varannan gång man öppnar o kollar.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
limso
Vetlanda
Här sen Dec 2009
Inlägg: 45



Mållös, som vanligt med dina byggen! thumbs up

_________________
Emil Stenvall

BMW M3 E46
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Gat/procar varianten på baklucka är ju lite mer utmanande ur meksynpunkt. Tror inte jag skulle lyckas lirka mig ur själv om jag skulle prova på det här:


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Perkan
Norrköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 52



Där på overallen (se bild ovan) har du ju bästa förslaget på färgschema!

_________________
Per Jameson
Audi TTRS "Martini"
Alfa Romeo 1300 GTjunior-69
Alfa Romeo Giulia Spider-64
Fiat "Gran Turismo" 126p
Fiat 600D 1960
BMW E81 130i-(snart R)
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Kul att ni gillar det! Klart snygg färgkombo. Samtidigt känns det "fel" att bland in M-sport färgsättningen
då väldigt lite på detta bygge kommer där ifrån.

Jag är inte helt nöjd över rörkonstruktionen framtill, lite onödigt komplicerad men
men samtidigt svårt att utforma på så många andra sätt. Speciellt om man inte skall bygga om krängaren.

Tuffa rallybilar.
Här är en sevärd filmsnutt på temat.
https://www.youtube.com/watch?v=7v3b-4Mseq8
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



grusbusen skrev:
Kul att ni gillar det! Klart snygg färgkombo. Samtidigt känns det "fel" att bland in M-sport färgsättningen
då väldigt lite på detta bygge kommer där ifrån.

Jag är inte helt nöjd över rörkonstruktionen framtill, lite onödigt komplicerad men
men samtidigt svårt att utforma på så många andra sätt. Speciellt om man inte skall bygga om krängaren.

Tuffa rallybilar.
Här är en sevärd filmsnutt på temat.
https://www.youtube.com/watch?v=7v3b-4Mseq8


Rörkonstruktionen ser onekligen ganska "köttig" ut A Jeppssons aluminiumram på Pontiacen kan ju vara något att snegla på kanske? Vad är ett forum till för om man inte kan stjäla idéer helt skamlöst?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Perkan skrev:
Där på overallen (se bild ovan) har du ju bästa förslaget på färgschema!

Jag tycker också att en overall har bästa färgsättningen, men jag tror inte vi tänker på samma

grusbusen skrev:

Kallat in expertis för framtida Aero design, hon hade en hel den ganska radikala förslag.



_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Liten fråga... vad skulle en komplett kaross kosta från dina formar?

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Dennis, jag den färgsättningen hade varigt något
sx-pojken, kan gå att lösa. Inte helt enkelt att lämna pris dock.

Efter lite justering av rörkonstruktionen framtill beställdes dessa och skars fram av www.luni.se


Skuret i fiberlaser med nitrogen vilket gör att det inte blir något glödskal i snitten.


Övre och undre delen ihop.


Ditpunktade på ramen. Skall mätas in lite noggrannare innan helsvetsning.




De undre rören vinklar ner 45mm för att komma under kylaren.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Mycket annat som skall skötas men lite framsteg i garaget har det blivit

Ritat ihop infästning för tanken bestående av fyra vinklar, en i varje hörn samt tankband.





Vinklar fixade med 2xM6.



Sågade till en skiva med samma mått som tanken för att kunna passa in och komma åt att punkta dit hörnvinklarna.



Och så banden.





Insåg (alltid lätt att vara efterklok ) att de främre banden är i vägen när tanken skall lyftas i/ur.
Detta då man inte kommer åt att lossa bandens nedre infästning när tanken sitter på plats i lådan.
Så de blev lite moddning. Kommer lägga gummiduk under banden för att skydda tanken.



Blir att tillverka en "lös" mittendel för att komma runt detta.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Har fixat vidare med kylaren, först svetsade jag dit en längsgående förstärkning på den delen av kylaren som ligger i botten av fästet mot chassit.


Sedan svetsade jag lock över en anslutning som måste flyttas samt flyttade luftningen till andra sidan.



Fått ihop fästen och punktat de på plats. Kommer lägga gummiduk mellan fästen och kylaren.











Då jag för en tid sedan fixerade mittsektionen av karossen på chassit har jag nu även löst lagt dit främre och bakre delar. "Viss" övertalning kommer kräsvas innan de passar ihop



Har funderat en del på hur man skall lägga upp fixeringen av främre och bakre karossdelarna.
Då framför allt om man skall satsa på att ha de enkelt demonterbara och lyfta de i ett stycke av/på alternativt försökt att bygga in gängjärn och fällt upp de.
Lutar åt att jag gör ett försök med gängjärn då jag blir lite begränsad att ständigt behöva vara två personer annars.
Så bakre delen tänkte jag fälla uppåt med gångjärn i taket där de båda delarna möts. I den främre kommer jag förmodligen såga upp en "lucka" likt gatversionen
och kommer på så vis komma åt krängare, dämpare och tanklock.

Var ute och scoutade lite på skroten och kom hem med tre kandidater.
Dessa är huvgångjärn från Volvo V/S70. Tyvärr får man inte rätt perspektiv på bilderna men
dessa är gigantiska. Fjädrarna är ca 30cm långa och sitter monterade innaför skärmarna.
De är skapligt stabila och lyfter ca 5cm rakt upp/framåt innan de fälls uppåt.


Dessa är från BMW E39, inte helt olika Volvos i funtion men ungefär hälften så tunga/stora.
Känns ändå stabila.


Tredje och sista är bakluckegångjärn till BMW E46 sedan och skulle förmodligen vara lämpliga till
främre luckan.


Tar gärna emot tips på lämpliga snabblås för fixering av karossdelar
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



kolla hos Aero Materiel, de har en hel del kul grejer

http://www.aeromateriel.com/se/produkter/snabblaas.aspx

_________________
Robert Aronsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Kollat på gångjärnen från huven på 740/940? Går att peta till en spärr så man kan få huven helt vertikal. Bara en tanke. Om din motorlucka är tung så är nog s60/v70-modellen bra då den huven är TUNG!

Ballt projekt förresten. Gillas!

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



ezroller skrev:
Kollat på gångjärnen från huven på 740/940? Går att peta till en spärr så man kan få huven helt vertikal. Bara en tanke. Om din motorlucka är tung så är nog s60/v70-modellen bra då den huven är TUNG!

Ballt projekt förresten. Gillas!


Är inte s60/V70 huven i aluminium? Bör väl inte vars så himla tung?


OnT: Otroligt grymt bygge!

_________________
Nicklas Törnros
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Jag menade nog S/V70... lite trött i pallet nu. Eller så var det s80... Hm. Kånkade omkring på ngn sådan huv och tyckte den var tung. Massa ljuddämpning på ngn av dem. Kan varit till en S80 TDI.

//Il Senilo

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Citat:
Har funderat en del på hur man skall lägga upp fixeringen av främre och bakre karossdelarna.
Då framför allt om man skall satsa på att ha de enkelt demonterbara och lyfta de i ett stycke av/på alternativt försökt att bygga in gängjärn och fällt upp de.
Lutar åt att jag gör ett försök med gängjärn då jag blir lite begränsad att ständigt behöva vara två personer annars.


Ska du bara köra och ha kul= Gångjärn
Ska du vara först över mållinjen= Dom lättaste låsen du kan hitta
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Dök på den här av en tillfällighet på youtube precis nu, var du medveten om den?

https://m.youtube.com/watch?v=fV3E2rv_pKQ

Publicerad igår ser det ut som...

_________________
Mattias Meldert
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
89t visningar på ett dygn för den "filmen"
Ja ja. Har ju iaf. länkat hit så det kanske blir någon mer forumsbesökare.

Har varit en period där mycket annat har fått prioriterats men det har hänt endel senaste dagarna
Och mer är på G

Gångjärn till motorlucka på plats, går nästa att fälla rakt upp. Blev bra.






Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Hej igen


Inte helt M1 relaterat men ändå. Har under våren försökt få till lite bankörning.
Är väldigt novis när det gäller bankörning i stort även om det blivit nån trackday med fäste och drifting tidigare under åren.

Vi drog ihop ett gäng och inföskaffade en V40 T4 som kördes på www.race4fun.se event Anderstorp 5000 i April.
Kortfattat är det 8-timmars "långlopp" med med bil vars marknadsväder skall vara max 5000kr.
Efter reacet skrotas bilen om man inte anmäler sig till höstens race
(vilket vi gjorde) då får samma bil köras igen.
Klart kul event där vi fyra i teamet fick en förhållandevis bekymmerslös dag med mycket körning


Skönheten



Sedan blev det ringen tripp veckan efter. Vilket ställe thumbs up Blev några varv med familje kombin. Standard 325i M-Sport.
Hoppas kunna besöka den banan med M1-an någon gång i framtiden, det vore en upplevelse.
Speciellt eftersom en av de bättre prestationerna med M1 Sauber GR5 gjordes under Nürburgring 1000Km 1981 då de vann.



Har även hänt lite med M1an.
Byggt ihop karossen med ramen. Tunn stålplåt som senare är tänkt att nitas ihop med karossen långs trösklar.
Mycket pill men det ska betas av


Även främre delen under rutan är ihop.



Byggt kanal för att styra in luften från fronten upp mot kylaren.







Var iväg och letade lämpliga gångjärn till dörrarna. Blev från MB 190


Efter lite massage.



På plats väääldigt grovt inpassat, men tillräckligt för att konstatera att upplägget funkar.
Det som däremot inte funkar så är det rutramens passning mot karossen. Började slipa på den
men det slutade med att jag kapade bort den. Behöver rejälare anpassning för att funka.
Alternativet är att ersätta med bockat rör men som det ser ut nu ska den få en chans till.







Sedan fick den luftas en runda. Första gången med "hela" karossen på plats




Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ser ganska rå ut thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 29, 30, 31   >>
120 besök senaste veckan (440870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande