Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 29, 30, 31   >>
127 besök senaste veckan (440883 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Snyggt!
Är tanken att designa förhöjarna i CAD och sedan fräsa ut formar?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
GustafB skrev:
Snyggt!
Är tanken att designa förhöjarna i CAD och sedan fräsa ut formar?


Tackar!
Yes, planen är att Mats designar i datorn utefter 3D-modellen för att sedan med sin fräsmotorförsedda industrirobot fräsa fram en plugg. Och förmodligen gjuta fram förhöjarna direkt på pluggen. Förhoppningsvis kommer dessa sedan passa skapligt både estetiskt och rent praktiskt mot karossen. Jag kommer sedan försöka plasta fast dessa.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Håller på att snickra på torrsumpsarrangemang och kikar på en Verdi pump med 35mm hus. Har ingen tidigare praktisk erfarenhet av torrsump och funderar kring luftavskiljares vara eller icke vara.
Tanken är att bilen skall timeattack/likande events, så inga längre körpass. Hur hade ni resonerat kring detta? Kommer ha utrymme för en vanlig tank, annars kanske det hade varigt ett argument för avskiljare. Tankar?
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Prata med Verdi, de hjälper dig välja rätt pump

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Prata med Verdi, de hjälper dig välja rätt pump



Har konversation med Verdi och de rekommenderar det generellt vid långlopp där oljas ges längre tid att skumma. Men tex Nascar använder det enligt Verdi inte pga. Reglementet.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



skumcentrifugen bygger längd på pumpen, så det kan ju vara avgörande?

annars gå ju avskumningen att få hyfsad med bra 'centrifug' på oljan i tanken.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Ja det är en faktor. Kommer sitta ganska precis under under grenrörsflänsen på högersidan av motorn.
Behövs avskiljaren blir det en, annars slipper jag gärna. En sak till som tar plats, väger och kan vara felkälla.

Detta är ett alternativ på tank jag tittar på. 11,35L.
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag och ett par kompisar kör med AH Fabrications tankar och de fungerar suveränt. Har inte fått någon olja i min cathtank på 6 år och den avluftar oljan riktigt bra.

https://www.ahfabrications.com/index.php?cPath=22_26

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag vill tro behovet av skumcentrifugen är då motorn är rejält högvarvig.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Kadett4wd skrev:
Jag vill tro behovet av skumcentrifugen är då motorn är rejält högvarvig.


Så kanske det är. Jag kan bara meddela resultat från mina förutsättningar.

Har själv en AutoVerdi pump. Kör 0,25-0,3 bar undertryck i vevhuset och vid race låg förra motorn mellan 6200-8000rpm. Aldrig något problem med olja i ventilationen eller luft i oljan.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



det var iaf inget svar för att kritisera, mer en ljudlig spekulering *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Tack för tipsen. Lutar åt pump utan avskiljare. Vi får förutsätta att man väljer korrekt utväxling för tänkt motorvarvtal och en vettigt utformad tank.

Någon rekommendation åt andra hållet?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har inte hunnit genom hela tråden än men det ser grymt fint ut. Hoppas jag får se den på bana framöver, borde platsa i SSK.
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Hej, hur går det med M1an?

Saknar spännande uppdateringar

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Hej,

Köpte ett hus så nu blir det lite is under M1an en stund. Planerad inflytt till våren så ser ändå fram emot en fortsättning inom en inte allt för lång tid

Men lite händer ändå, Mats skissar på designen av höjarna fram. Så här ser det ut i nuläget.
Kom gärna med förslag om ni ntycker något ser knasigt ut



Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Nytt år och några dagsförska biler från M1 projektet
Större delen av fritiden går åt till husrenovering men har fått till några pass i garaget


Har äntligen fått klart dragningen av aggregatremen. Ändrade dragningen och flyttade/moddade spännaren då jag kommer köra utan servopump.
Blev en beställning av en 35mm Verdi sportsmanpump med fyra sugsteg. Har blivit att antal timmars knåpande för att konstruera fästen
och adapter till remhjulen. Det som kvarstår är att fixa krysskil till det yttre remhjulet för aggregatremen och ytbehandla.

Pumpen hamnar där AC-kompressorn tidigare satt.









Sitter "fel" tråg på denna motor.


















Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 876



Förlåt dum fråga: men, är inte fästet för torrsumppumpen onödigt överdimensionerat? Ser ut att klara av att köras över av en stridsvagn (onödigt tungt?).

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Ser ut som 4-5mm gods.

Det är en-hel-del vibrationer brytkrafter och diverse skit som det ska klara av.

Tycker det ser vettigt ut

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265


Trådstartare
Jo fästet är rätt rejält, 6 och 4mm. Hade kanske gått att gå ner tjocklek. Men då Verdi designat pumpens fäste med 25mm
mellan infästningsgängorna sett på längden och det är 120mm hävarm ut till drevet blev det denna lösning med samma
resonemang som Erik, för att slippa för mycket flex, vibrationer och skit
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ser bra ut. Men som märkligt med så tight hålbild på pumpen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Är det ny modell av verdipump? Pumparna brukar ju ha vinkelräta fästen mellan pumpstegen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M1 Sauber group 5 Look-alike **Till Salu!**
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 29, 30, 31   >>
127 besök senaste veckan (440883 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande