Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen!
1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (50811 totalt)
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Halloj, tänkte att det var dags att dra igång en tråd här nu då byggandet är igång nu. Studerar till vardags på Karlstads Universitet till ingenjör i maskinteknik och detta är ett bygge jag har funderat på länge men inte kommit till skott tidigare med. Som rubriken lyder är det en lotus super seven jag börjat med, denna byggs efter den så kallade bok-ritningen. Byggstart var den 19 november, så det blir en del bilder på hur långt bygget kommit hittills.


Började med att införskaffa en ny svets och pensionera farsans gamla 25åriga clas ohlson svets.


Var tvungen att tillverka en adapter för att kunna använda 5kg trådrulle och utnyttja bromsen för trådrullen.


Första kvällen bestod av att lägga upp en tjock plywoodskiva på 21mm som byggbord och lägga upp bottenvarvet med rör i ramen och passa in dessa och punkta ihop.


Dagen efter fortsattes inpassandet av rör i bakdelen mestadels men även rören som sammanbinder undre lagret av rör med det övre lagret.


Här är övre lagret på den främre delen uppspänt för inpassning av rör.


Inpassade och fastpunktade.


En bild från sidan.


5e dec, ytterligare ett gäng rör inpassade och ditpunktade, börjar sakta med säkert likna en ram mer och mer.


Annan vy framifrån, så långt som bygget kommit i skrivande stund.

Som donator till detta bygge är tanken att en Ford Sierra skall införskaffas, denna kommer då få bidra med motor och låda, styrspindlar och diverse annat som kan användas. Som bakre upphängning kommer en stel bakaxel från en Volvo att användas.

Då denna ram är smal och trång invändigt behövs smala stolar, kikat på Tillets stolar men dessa ligger på en alldeles för hög nivå i pris, engelska kitcardirect har liknande stolar till en betydligt lägre kostnad, någon som har erfarenhet av dessa stolar eller att beställa från denna sidan? Synpunkter mottages gärna kring detta eller om det finns liknande stolar på andra ställen.

Allt för denna gång, frågor eller synpunkter mottages mer än gärna!

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Snyggt, ska bli kul att följa.... Vintern är ju lång

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Willie
Karlstad/Åkersberga
Här sen Okt 2013
Inlägg: 29



Kul med ett sevenbygge! Jag har själv ambitionerna om att bygga en i framtiden!

Pluggar själv ingenjör på Kau, vilket år går du? Ska bli kul att följa detta!

_________________
Wille Lidström
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Trevligt med ett super seven-bygge. Passa på att regga dig på locostsweden-forumet också om du inte redan gjort det. Där finns en kille under användarnamnet Henke_HJCC som har gjutformar för stolar och en massa karossdelar till super seven. Har har en egen tråd under avdelningen Tjänster utföres/sökes där han lagt upp en del bilder.

_________________
Christoffer Persson
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Willie skrev:
Kul med ett sevenbygge! Jag har själv ambitionerna om att bygga en i framtiden!

Pluggar själv ingenjör på Kau, vilket år går du? Ska bli kul att följa detta!


Okej, trevligt med fler byggen!

Vad kul, läser första året som högskoleingenjör. Vad läser du?

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
stuff skrev:
Trevligt med ett super seven-bygge. Passa på att regga dig på locostsweden-forumet också om du inte redan gjort det. Där finns en kille under användarnamnet Henke_HJCC som har gjutformar för stolar och en massa karossdelar till super seven. Har har en egen tråd under avdelningen Tjänster utföres/sökes där han lagt upp en del bilder.


Tackar. Tusen tack för tipset, kikade in där lite snabbt och det såg riktigt bra ut! thumbs up

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Matz skrev:
Snyggt, ska bli kul att följa.... Vintern är ju lång


Tackar! thumbs up

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Tänkte göra en liten uppdatering med ett litet sidoprojekt som jag bygger samtidigt, en liten portallyft. Tittade på att köpa en motorlyft för att ha för diverse lyft som uppstår men tyckte att dessa har en för stor begränsning i vad de klarar av och hur man kommer åt med dessa.

Snubblade över denna som Abus säljer på blocket och bestämde att jag skulle bygga en liknande.


Förebilden.


Ritade upp den i CAD och gjorde pdf-ritningar att ha när rören skulle kapas upp.
Hela lyften blir uppdelad i tre delar där sidorna inklusive röret som ligger parallellt med golvet och förstärkningarna är en del och där det överliggande röret inklusive förstärkningarna mot det stående sidoröret är en del. På detta vis är den demonterbar och möjlig att placera undan när den inte används.

Som lyftanordning kommer ett kedjelyftblock att användas.


Några rör och förstärkingar uppkapade, dimensionen den kommer byggas i är 60x40x5mm VKR stålrör, lite överdimensionerat men det var vad som fanns hemma där jag handlar stålet.


De längre rören, sidorna och det överliggande röret.


En närbild på svetsfogar, här förstärkningarna fastsvetsade i sidoröret. En del sprut men det får flapdiscen rensa bort senare.


Ena sidoröret ihopsvetsat och klart med förstärkningar. På röret mot golvet kommer sedan en platta under röret svetsas fast i var ände där hjul med broms skall skruvas dit för att göra hela lyften smidig.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering, sidoprojektet i form av portallyften har blivit klar under eftermiddagen. Det återstår att måla den så den inte rostar men det får bli vid ett senare tillfälle.


Här är överliggaren ihopsvetsad med förstärkningar och bultad ihop med sidorören, detta gör att hela lyften är demonterbar och blir tre platta delar när den inte är ihopskruvad. Ett fäste för lyftblock tillverkat av plattjärn och två bultar är även påskruvat. Även plattor utskurna med laser för länkhjulen är fastsvetsade och hjulen ditskruvade på dessa.


Kedjeblock påhängt och testat.


Testat lyften lite snabbt genom att lyfta ramen lite snabbt, riktigt nöjd med resultatet. Fungerar mycket bra och kommer underlätta och användas mycket framöver i bygget och till diverse andra lyftjobb.

Det var allt för denna gång!

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Värt att tillägga till sidoprojekt är att totalkostnaden för hela portallyften är att totalkostnaden blev strax över 2000 kronor allt som allt, ungefär vad en vanlig verkstadslyft/motorlyft kostar på Jula eller Biltema. Men då är denna betydligt robustare och enligt mig mer universell än de som säljs i butik.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
christoffer01

Här sen Jan 2013
Inlägg: 5



Har varit sugen på ett liknande projekt en längre tid nu. Så det ska bli kul att följa ditt projekt, kanske slutar med att man börjar men en själv

_________________
Christoffer Gustafsson
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
christoffer01 skrev:
Har varit sugen på ett liknande projekt en längre tid nu. Så det ska bli kul att följa ditt projekt, kanske slutar med att man börjar men en själv


Okej, måste säga att det är riktigt kul att hålla på och pula och bygga. Är enligt mig en simpel konstruktion som inte alls är särskilt avancerad att bygga. Har själv inga förkunskaper om varken att svetsa eller bilbyggen över huvud taget.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Uppdateringsdags, blev en liten stund i garaget nu på seneftermiddagen, börjat på bakänden, bilderna får tala för sig själva.


Nedre lagret av rör upplagda och punktade.


Några rör till ditpunktade och vinkeln injusterad, sedan punktades bakdelen fast mot resten av ramen.


Två rör till ditpunktade, så långt som jag kom nu, behöver kapa upp mer rör nu för att komma vidare.


En annan vy från sidan på hur långt bygget har kommit hittilldags.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Några tips angående lyften. Det första är att sätta förstyvningar i skruvhålen för skruvarna som håller ihop ben och balk. Skruv genom två rör kommer att ge sig med tiden/vid belastning. Har du räknat på nerböjning av balken när du belastar den? När balken böjer sig lutar benen inåt och då slutar pivothjulen att rotera fritt. Kan bli hemskt irriterande kan jag lova.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Guson skrev:
Några tips angående lyften. Det första är att sätta förstyvningar i skruvhålen för skruvarna som håller ihop ben och balk. Skruv genom två rör kommer att ge sig med tiden/vid belastning. Har du räknat på nerböjning av balken när du belastar den? När balken böjer sig lutar benen inåt och då slutar pivothjulen att rotera fritt. Kan bli hemskt irriterande kan jag lova.

Guson


Tack för tipsen, har inte gjort några beräkningar på vad lyften klarar, men jag är inte orolig för att den skall ge sig i de ändamål jag kommer använda den till. Den kommer troligtvis inte lyfta mer än ett par hundra kilo som mest nån gång, och med tanke på att hela lyften är svetsad i 60x40x5mm VKR så känns den hållbar nog.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering av vad som skedde på bygget idag, inte så många rör kvar nu innan det vankas helsvetsning av ramen och inpassning av donatordelar, plåtar osv kan påbörjas.

Här kommer lite bilder från eftermiddagens pass i garaget.


Punktat dit lite mer rör i bakänden, behöver skaffa rundrör innan jag kommer vidare här nu.


En annan vy på stötdämparfäste och bakände.


Två rör till ditpunktade i ryggstödet.


Två förstärkningsrör i fronten monterade, kanske något man eventuellt måste ändra på senare beroende på hur det blir med plats i motorutrymmet.


Nedre rören ditpunktade i kardantunneln i kupéutrymmet.


Byggde en liten enkel jigg för att lättare kunna måtta in rören som bygger upp resten av kardantunneln genom kupén.


Så här långt har jag kommit nu, tog kväller nu, behöver kapa upp mer rör nu för att komma vidare med kardantunneln.


Bättre bild på hela ramen, tagen strax före jiggen för kardantunneln kom på plats.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



FreddeB skrev:
Guson skrev:
Några tips angående lyften. Det första är att sätta förstyvningar i skruvhålen för skruvarna som håller ihop ben och balk. Skruv genom två rör kommer att ge sig med tiden/vid belastning. Har du räknat på nerböjning av balken när du belastar den? När balken böjer sig lutar benen inåt och då slutar pivothjulen att rotera fritt. Kan bli hemskt irriterande kan jag lova.

Guson


Tack för tipsen, har inte gjort några beräkningar på vad lyften klarar, men jag är inte orolig för att den skall ge sig i de ändamål jag kommer använda den till. Den kommer troligtvis inte lyfta mer än ett par hundra kilo som mest nån gång, och med tanke på att hela lyften är svetsad i 60x40x5mm VKR så känns den hållbar nog.


Det är inte brottgränsen jag är orolig för, det är pivothjulens funktion. Om inte axeln är lodrät så svänger inte hjulen som de ska. Skitjobbigt kan jag lova. Har erfarenhet av det från underdimensionerad liggbräda...

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Guson skrev:
FreddeB skrev:
Guson skrev:
Några tips angående lyften. Det första är att sätta förstyvningar i skruvhålen för skruvarna som håller ihop ben och balk. Skruv genom två rör kommer att ge sig med tiden/vid belastning. Har du räknat på nerböjning av balken när du belastar den? När balken böjer sig lutar benen inåt och då slutar pivothjulen att rotera fritt. Kan bli hemskt irriterande kan jag lova.

Guson


Tack för tipsen, har inte gjort några beräkningar på vad lyften klarar, men jag är inte orolig för att den skall ge sig i de ändamål jag kommer använda den till. Den kommer troligtvis inte lyfta mer än ett par hundra kilo som mest nån gång, och med tanke på att hela lyften är svetsad i 60x40x5mm VKR så känns den hållbar nog.


Det är inte brottgränsen jag är orolig för, det är pivothjulens funktion. Om inte axeln är lodrät så svänger inte hjulen som de ska. Skitjobbigt kan jag lova. Har erfarenhet av det från underdimensionerad liggbräda...

Guson


Okej, förstår helt hur du menar, det blir väl en sak som kanske fås ses över senare om det skulle visa sig bli ett problem.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
Gjort lite mer idag, inte så många rör men det tar sig ändå sakta men säkert!

Bild från dagens jobb.

Gjorde en kardantunnel, får se om jag får ändra senare i denna eller om den funkar.
Bara dessa rör jag har satt dit idag, men efter detta spände jag fast ramen i bordet och började på att helsvetsa hela ramen, kom ungefär en tredjedel i helsvetsandet idag innan jag gav mig och tog kväll.

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul att få följa ditt bygge, läser alla uppdateringar med stort intresse.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
FreddeB
Karlstad
Här sen Nov 2015
Inlägg: 46


Trådstartare
MagnusS skrev:
Kul att få följa ditt bygge, läser alla uppdateringar med stort intresse.


Tack så mycket, riktigt kul att höra!

_________________
Fredrik Bergstrand

Ingenjör inom Maskinteknik.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen!
1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (50811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande