Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 under ombyggnad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12226 totalt)
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
Är helt ny på det här med aktiv körning och därtill helt ny på detta forum..

Som alla (nästan) andra så är det givetvis kul att köra fort rakt fram men nu så är det dags att börja lära sig köra på riktigt ... Och det ska gärna också gå fort...
Eftersom jag själv inte kan särskilt mycket (än) om vad man ska ha och inte ha så har jag fått hjälp av en god vän Mr X som har hjälpt mig igång...

Det som hittils är gjort är följande:

* Monterat Bilstein PSS 9 chassikit (höjd + hårdhestsjusterbart)
* Monterat 6-kolvs GT2-ok fram
* Monterat HR justerbara kränghämmare
* Monterat M3 CSL bromsskivor fram

På hyllan ligger:

* Porsche 4-kolvsok (bak)
* Powerflexbussningar fram + bak

ska skicka upp lite bilder på ombyggnaden när jag fattar hur man gör... Vilket jag borde fatta, är mer haj på datorer än bilar...

vill gärna ha synpunkter, råd, tips, ideér och hur jag ska gå vidare, vad som mera behövs osv.
:

_________________
Johan Dahl
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
här kommer lite bilder...

här ligger lite gott o blandat...


original.....


monterat fast skivor o stötdämpare, frågan är bara om vi få på fälgen på detta...


JA ! den passar .. men det är frågan om millimetrar !

_________________
Johan Dahl
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Träna, träna och träna

Ngt mer till bilen kan jag inte tänka mig behövs, det är chaffistrimning som gäller nu!

Saxar in några tänkvärda ord från racerhistoriska klubbens hemsida: Detta med träning är ofta underskattat i racingkretsar, det finns en tumregel som säger att du kan minska dina varvtider med sekunder genom att träna, någon sekund genom att justera chassiet och tiondelar genom att öka motoreffekten...

_________________
Pär Hylander
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
jo jag vet... sa precis det till min byggläromästare Mr X att jag har en bil jag inte behärskar till 5%, med dessa prylar på så minskar de procenten en hel del... men men..

kan vara en bra maskin att lära sig köra med ? om man nu säger att jag är nere på 1% så kan det ju bara gå uppåt ? eller ?

jaja.. har börjat snöa in på det här med bil så vi får se vart det barkar hän...

_________________
Johan Dahl
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan Dahl skrev:

kan vara en bra maskin att lära sig köra med ?


Såhär tror jag att det är (allmän träningslära): För att utvecklas snabbt så behöver tänja på sina gränser, man behöver går nära gränsen för det man klarar på flera sätt. Ett sätt att utrycka det är att man närmar sig den yttre gränsen för sin komfortzon.

I bilförarsammanhang tror jag det innebär att man måste våga krypa nära gränsen för hur fort man vågar köra mm. För att våga det så behöver man nog betrakta bilen bara som en bil, ngt som är spenderbart.

Så anser du att din bil är spenderbar så är den nog bra att lära sig köra i, om inte så tror jag inte den är så lämplig.

F ö kanske du skulle komplettera med en båge eller ännu hellre komplett bur.

_________________
Pär Hylander
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Fin bil!

Jag har gått BMW M Fahrertraining på Nürburgring (GP) och den var lärorik.

Iofs är den väl inte banbrytande - om uttrycket tillåts - men ger en god start
att bygga på.

Jag tror den kostar c:a 750 Euro inkl. hotel.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
Erik B.

låter som en kanonidé!
har du mera info om M Fahrertraining?
ska även kolla med BMW's regionchef (jobbar själv på BMW Värnamo)

ingen dum idé alls!

_________________
Johan Dahl
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

om du jobbar på BMW kan du väl tyska?

http://www.bmw.de/de/services/Fahrertraining/index.html

Kursen var dock på engelska. De delade in oss i 2 grupper - tyskar och utlänningar - men det var till fördel det för vår grupp var mycket mindre.

Tror det var "Advanced Training M3" vi gick. En stor del av priset innefattar säkert boendet på 4-stjärniga Dorint med mat etc. Lite onödigt tyckte jag, men sånt är livet.

Kursen avslutades med slalomtävling och körning "flat-out" på bana (Grand-Prix banan Nürburgring uppdelad i två).

"Services provided:
Theory of road-vehicle dynamics, practical driving exercises, 1 overnight stay in single room/full board, insurance.

You learn how to master the principal risk and stress situations likely to occur in road traffic, taking the M3's performance potential and its SMG gearbox into account. Exercises are conducted on various well-known racing circuits, including braking, obstruction avoidance, emergency lane changing and the effects of under- and oversteer in realistic road-surface conditions, as a means of enhancing your safety. Final laps are driven under the instructor's supervision.

Price:
795,00 EUR"

Jag såg att BMW kör på Skavsta också. Utan att veta tror jag inte att jag kan rekommendera det såvida du inte vill ha grundträning med betoning på grund.

Här är en bild från vår trevliga stund nere på M3-utbildningen. Notera rejsaprofilen i bakgrunden.
Fråga honom gärna vem som var snabbast i M3-slalomen nästa gång ni möter honom.



_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Ujujuj!! Fina grejer thumbs up

Jag kan bara instämma, du har grejer som går att åka VÄLDIGT fort med på banorna. Jag kan t.o.m. sträcka mig till att säga att du gör det svårt för dig själv genom att starta med såpass snabba och kompetenta grejer. För det är lätt att köra runt en racerbana väldigt snabbt med en snabb bil men på helt fel sätt. Dvs lära sig fel för det går snabbt ändå....

Så jag tror det är bra om du går på riktiga förarkurser till att börja med och inte bara kör på banträffar där det ställs betydligt större krav på att du ska lära dig mer själv ute på banan. För åker du och nöter mycket själv kan det lätt bli att du lär dig fel och måste lära om helt när du flyttar fram gränserna för din förmåga.

och i linje med ovan, skaffa inte värsta rdäcken än på ett tag....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
ska som sagt nu under dagen kolla upp förarutbildning..

njäe Rdäck lär det inte bli ännu, däremot funderat på ett "alrounddäck" som gungerar hyffsat både på bana o väg, vad säger ni om Dunlop Super Sport ?

_________________
Johan Dahl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Johan Dahl skrev:
ska som sagt nu under dagen kolla upp förarutbildning..

njäe Rdäck lär det inte bli ännu, däremot funderat på ett "alrounddäck" som gungerar hyffsat både på bana o väg, vad säger ni om Dunlop Super Sport ?
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Fin bil du har. Var det mycket pyssel med bromsarna?
Att lära sig köra är inte fel. Försöker själv att lära mig svänga hit o dit med
lite olika resultat varje gång. Men kul är det. BMW Sport Club arr. flera träffar
och utbildningar om året. Vettiga pengar och bra events. Gelleråsen i Juli nästa.

Vill man spara vikt så kan man byta ut stolar, ljuddämpare, fälgar och batteri.
Sparar säkert 60-70 kg. (en mini csl)

_________________


Jan Nagy
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som vanligt göt Herr Dahl inget halva vägen utan "nya intresset" attackeras med full kraft...

Tur att du vet att du har mer "kul saker" än du behöver.
Lära sig hantera dendär kan nog jag och Mr X bistå med om du vill...
Vill minnas en M Roadster och en lastbilsparkering under lätt blöta som fick sig ett längre besök förra hösten... Helt thumbs down på att lära dig testa gränserna var du ju absolut inte då, tvärt om, så bara ut och träna massor nu så kommer du ha jättekul...å det är ju det viktigaste.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



För bästa bankörning - välj BMW Sport Club!
www.bmwsc.com
Välkommen!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



BTG skrev:
För bästa bankörning - välj BMW Sport Club!
www.bmwsc.com
Välkommen!


FUI: Mr X är en av klubbens instruktörer från förra året så Johan har nog alla tänkbara "rätta" väga ut på banan...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
Mr Lidström!

Varför intressera sig för något utan att gå in med all kraft man kan tänkas ha ?
Är lite sådan att beställer man pryl A så varför inte pryl B C D och hela alfabetet på en gång ?

Det var kul i höstas, syd bara a M-roadstern inte finns i mitt garage längre, tyckte den var piggare än M3-an.. jaja...

Har problem med M3án också.. den går inte att varva ut, den går in i nödprogram vid 7400 rpm.
Våran verkstadsdator säger att bränslenivån är för låg... det är den inte.. kanske en bränslepump som inte orkar med mera.. någon som har en fundering ?


_________________
Johan Dahl
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Gula porscheok? Brukar inte de vara färgkodade och gul då betyda keramiska bromsar? Eller man kanske kan tänja på det när man köper lösa delar?
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Anders Jeppsson skrev:
Gula porscheok? Brukar inte de vara färgkodade och gul då betyda keramiska bromsar?

För det mesta, men inte alltid. Första leveranserna av 996 GT2 hade stålbromsar med gula ok. Gula ok går också att beställa till alla bilar för runt 30' .

_________________
Anders T
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
gul färgkodning på oken betyder att du har keramiska bromsskivor på din porsche GT2 (från fabrik).
Denna "upgrade" kostar 80.000:- och Porsche lämnar 30 års garanti på skivorna.

De ok jag har är desamma som i denna upgrade men det enda keramiska i oken är inuti kolvarna.

vad dom kostar? vet inte riktigt, fick dom av en riktig tomte!

_________________
Johan Dahl
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

Johan Dahl skrev:
gul färgkodning på oken betyder att du har keramiska bromsskivor på din porsche GT2 (från fabrik).
Denna "upgrade" kostar 80.000:- och Porsche lämnar 30 års garanti på skivorna.

GT2:an har keramiska bromsar som standard så där kostar det ingenting. Att de första bilarna levererades med stål beror på att tekniken inte var färdigutvecklad (vilket jag undrar om den är än idag...) så antingen kunde ägarna välja att senare kostnadsfritt uppgradera till keramiska eller få en prisreducering.

Som jag sa kan man även beställa gula ok till vanliga bromsar på boxster/911, så gula ok innebär inte automatiskt att man har keramiska bromsar.

Porsche lämnar inga 30 års garanti på keramiska bromsar. I ett anfall av övermod beskrevs bromsarna initialt som odödliga av Porsche och skulle hålla 30 år, verkligheten har visats sig vara något annorlunda...

_________________
Anders T
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900


Trådstartare
mycket tack för rättelsen
hade missförstått det hela lite grann...

_________________
Johan Dahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 under ombyggnad
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande