Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Forumet fullt av malware?
3287 besök totalt
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Jag använder mig av Explorer och endast på Rejsa.nu så får jag massa konstig malware när man trycker på olika länkar eller knappar. Typ som om bara sidan är en fasad, och när man trycker på nåt så kommer man till en annan sida som säger att datorn är ingekterad osv.
Nån mer som råkar ut för det?

Gäller bara på min stationära PC, inte telefonen.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tegheim skrev:
Jag använder mig av Explorer och endast på Rejsa.nu så får jag massa konstig malware när man trycker på olika länkar eller knappar. Typ som om bara sidan är en fasad, och när man trycker på nåt så kommer man till en annan sida som säger att datorn är ingekterad osv.
Nån mer som råkar ut för det?

Gäller bara på min stationära PC, inte telefonen.


inget sånt här.... kanske massa konstiga saker i din dator?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Min erfarenhet är att det där händer för jämnan om man surfar med Windows, och i synnerhet med Explorer. Säkerhetshål överallt (funktioner i browsers som inte borde vara tillgängliga för scripts på websidor, t ex), och attackerna smygs in via reklambanners, så det hjälper inte att man bara surfar på "betrodda" sites.

Jag vet inte hur det du drabbats av kan ha hänt via rejsa.nu (kollade lite kvickt i koden, och reklamen här verkar ju servas från samma domän som forumet ligger på) - men det behöver ju inte ens ha kommit via Explorer, utan kan vara en trojan som råkat följa med något annat du installerat eller kört på maskinen.

Antivirus, anti-malware osv verkar vara enda "lösningen", men man får vara medveten om att dessa oftast reagerar först när infektionen redan är ett faktum, och det är inte alltid så enkelt att bara ta bort skräpet igen i det läget. Ibland får man leta upp specialverktyg eller hacka bort skiten manuellt (finns oftast beskrivningar för hur man gör detta; antiviruset talar om vad det är, och lösningar finns på nätet), men ibland är det tyvärr enklast och säkrast att installera om systemet istället.

Spybot Search & Destroy har jag använt en del, men jag vet inte riktigt vad som är bäst just nu, eftersom jag inte själv kör Windows i någon större utsträckning sedan många år.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Efter lite mer tester verkar även garaget.org bete sig liknande. Men inte Facebook eller Youtube tex.

Ligger garanterat nåt hos mig med andra ord.

Ska kolla Spybot and Destroy direkt

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



En bra början för att slippa malware är att avinstallera flash. Det är så infekterat med säkerhetshål så det är löjligt.
Under 2015 så upptäcktes nästan ett nytt per dag.

Alla större sidor stödjer html5 spelare, så inga problem att se filmer.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kör CCleaner & Malewarebytes så borde du få bort det mesta.
Se även till att ha ett uppdaterat antivirus installerat.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821


Trådstartare
Visade sig att malwarebytes hittade hundratals hot på min dator. Nu verkar det funka som det ska igen så det var alltså falskt alarm emot forumet.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Foruminfo/frågor
Forumet fullt av malware?
3287 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande