Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 1978
2 besök senaste veckan (13557 totalt)
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej på er. Efter 4 års smygläsande, rostlagning och byggande har jag idag gjort SFRO1. Bilen är på många sätt ett budgetbygge utan exotiska inslag och min tanke är att kanske kunna åka på någon trackday emellanåt utan att behöva råna någon först!
Drivlinan är en Volvo 16v rödblock sugmotor. Kommer att göra små justeringar av motorn, mest bara för att göra den lite varvvilligare och livlig. Hjulupphängningar och resten av drivlinan är mestadels från Volvo 240!

Spec
Volvo b234f
Prospark
Vxllåda m/47
Bakaxel 1030 3,91 tror jag
Fyrlänksupphängning
Panhardtorn justerbart i höjd
Compression struts
Volvo 240-baserade fjäderben med bilstein b6 dämpare från Opel Astra f
HR fjäderben bak
Hemgjorda fjädertorn bak med ca 20 graders lutning
Nog om detta, lägger ut ett par bilder så ni får se den! Ingen skönhet än direkt.



_________________
Lukas Johansson
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Å en liten byggtråd från kapten!!
Snart är sommaren här, då ska vi åka...

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Mitt första svar/kommentar. Fränt! Nu är jag en riktig byggtrådsinnehavare, tack Petter!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare

Har börjat åtgärda de brister som framkom på sfro1. Beskillen trodde att pedalstället jag hade skulle bli för trögtrampat. Själv var jag inte helt nöjd med benutrymmet med det stående stället! Därför byggde jag om originalet och flyttar bak det ca 70mm. Vågen hamnar istället i motorrummet. Boxen ska förstärkas i överkant för er som tycker att det ser klent ut🤔

Fick IOM framflytt av pedalstället svetsa om kardantunneln lite för att göra plats för gaspedalen! Ganska skönt förövrigt att kunna klena på grundfärg och karosserikit så att det inte bara ser ut som en folkracebil....

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Bakaxeln är fixerad i rätt ridehight.



Får mäta som en tokig innan jag plockar ner framvagnen för att få rätt ridehight då jag ska anpassa fjäderbenen till en bättre dämpare med väldigt kort slag, bilstein b8. Måste minst kunna fjädra ut 20mm från åkhöjd och in 60mm. Även genomslagsgummi ska få plats 🤔


Hoppas att jag tänkt rätt bara!?
Någon som har gängade svetsbara rörstumpar kval 355 med opelgänga med stigning 1,25? Alltså invändig gänga för att fästa dämparen i fjäderbenen!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Så här ser det ut efter helgens första strykning av insidan. Måste lägga på en omgång till för att det ska täcka helt!


Det vita bryter fint mot beige och bajsbrunt i dörren😄

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Har provat lite alternativ ytbehandling på växelspak och handtag mellan säten! Får se hur bra det håller?

Även svetsat fast ett nav i navet, en skärbräda har också fått plikta och fått nytt liv som distans mellan nav och ratt.

Annars går det lite trögt just nu!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Ikväll blev det fyra önskningar i en! Kardanring, stödlagerfäste, växellådefäste och förstärkning av kaross!

Ganska yxigt gjort men det kommer att hålla och förhoppningsvis göra jobbet!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Motorn är ur igen för uppfräschning och byte av diverse packboxar! Har bara två ambitioner kring motorn i nuläget! Den ska starta och hålla tätt! Kan vara nog så hög ambition med typ 26' mil......
Passade på att svetsa igen hål för balansaxel och göra stoppbricka för det lilla hålet.


Så här kan det se ut i motorrummet innan jag skvätt lite färg!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Nu trilla poletten ner. Hej Lukas. Häftigt bygge. Alltid gillat escort. Ser ut som det blir körning iår.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej på dig Fredin! Häftigt bygge är det ju absolut inte med dina mått😜, men don efter person! Jag måste ju lära mig att styra också! Angående körning i år så vet jag inte, kanske kan hyra kullen i december i så fall.....😋

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Hej, jag har en del funderingar på hur jag ska konstruera en balk/profil för att ta upp kraften mellan ramsnokarna? Har ju kapat bort frontplåten som annars sköter det jobbet! Det ni ser på första bilden är alltså längst fram på rambenen och fästen till krängaren.


Bilderna är kanske inte bäst men just nu lutar det åt en bockad profil som fäster i främre krängningshämmarfästet plus även i fram på ramsnoken. Alltså typ 90 gradersprofil! Någon som har en idé? Eller gjort något liknande.

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Måla måla måla.....
Händer inte supermycket här, tar en himla tid att måla. Är nu klar med motorrum, kardantunnel, motorfästen, framvagnsbrygga och motorblock!



Tänkte byta packboxar fram och bak på veven och trågpackning. Någon som har idéer om fler packningar som behöver bytas när man ändå är igång? Annars så är tanken att jag ska kasta i motorn igen efter att ha monterat en ny koppling och förhoppningsvis ha en tät motor!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Nu går det några steg framåt och några steg tillbaka också. Har använt Biltemas karosserikit och det ska man verkligen inte göra! Tvingas ta bort allt detta klet på grund av att lacken aldrig torkar på Kitet. Såååå tråkigt att behöva göra om, någon som har ett bra tips på hur man får bort skiten?

För övrigt går det framåt, plockat ner tråget och påbörjat rengöring av det. Ligger en del gegga i botten efter 26 år! Snart klar!


Också påbörjat lite montering av grejer på bakaxeln! Känns skönt!


Nu ska bara tråget på, kamremmen bytas, främre packbox bytas och ny vattenpump monteras så kan jag hysta i motorn igen!

Ska man limma trågpackning eller håller det tätt ändå? Någon som vet?

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Inser att det snart är ett år sedan jag skrev här. Händer inte mycket då jag veckopendlar sedan i somras men lite har hänt!
Har klämt dit en styrled istället för original hardyskiva!
Har också fått till en bromsvåg och flyttat pedalstället bakåt de 70mm som behövdes.... Allt sitter fast och jag hoppas att det blir bra, omständigare än man tror att flytta pedalställ.....!




Någon som vet vilka bromscylindrar som funkar till Volvo 240 framok samt Volvo 740 bak? Sitter 0,7 samt 0,75 på nu! Tacksam för tips då jag saknar erfarenhet kring detta!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Igår var jag o bromsade Escorten i Eskilstuna. Oerhört väl mottagen och en fantastisk service på Viby Racing. Har idag provkört bilen lite, helt fuckade hjulvinklar osv men vilken känsla att känna att en hel del fungerar👍🏁 Ska fixa med hjulinställning och justering av bromsar, sen blir det mer provkörning. Wooopwooop!!!!




_________________
Lukas Johansson
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Gött att du fått igång den. Och kul med bromsning. Är alltid nervkittlande. Ska det hålla? Hur mycket pulver mm.
Vad blev det för siffror?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Ja du Fredin, nervkittlande är ordet! Jag var mest nervös för kardan o bakaxel och dess upphängning men det fungerade utan vibrationer även över 200 km/h👍. Siffrorna var i överkant vad jag vågar tro på men den känns stark o körbar, verkligen skitkul!😁

_________________
Lukas Johansson
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23


Trådstartare
Gjorde en chansning och klickade hem några kinamätare. Är det någon som kan tolka eller har erfarenhet av vad jag ska ställa in varvräknaren på? Biltema har en liknande räknare med samma justering. Hastighetsmätaren funkade bra iaf😁 Jag tar signalen till varvräknaren från Prosparket....


_________________
Lukas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 1978
2 besök senaste veckan (13557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande