Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum BMW Sport Club Time Attack 2016 | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (34284 totalt) |
Ulf: Lycka till med körningen. Du vet ju var vi finns om du får anledning att tänka om.
Johan: Välkommen i diskussionen, många intressanta tankar. Jag tänkte beröra några av dem. Jättebra angående hur vi kommunicerar, detta är självklart något som jag tänkt på en del också men alla idéer om hur vi kan bli mer tillgängliga är mycket välkomna. Det är viktigt att vi inte uppfattas som någon klubb för inbördes beundran. Den här tråden är även publicerad på Facebook så att man kan diskutera där (jag har försökt att få ut lite info på nyhetsbrev redan men det ligger inte riktigt hos mig nu). Både här och på FB kommer även bearbetas inför varje banträff. Till det har jag tänkt att vi skall synas på Autopower samt i våra nyhetsbrev. Hemsidan är något som styrelsen arbetar med och jag vet inte säkert hur den kommer att bli men jag kommer ta tillvara varje möjlighet att synas där också. Mycket bra feedback om hur det kan uppfattas kring förarmötena, jag skall försöka åtgärda det Att göra klassindelning efter chassigeneration är en ny och intressant tanke. Dock kan den slå ganska fel också. Om man tittar på 335or och M3 E92or så känns de ganska jämna, med lite trim på 335an blir både vikt och effekt rätt lika men tar man då istället Mats 330i på 258 hästar med samma vikt så kan det bli lite märkligare. Nu tror jag säkert att Mats är en så pass kompetent förare att han kan kompensera för 150 hästar, jag vet själv att Micke som körde 306 originalhästar i sin 335 var väldigt jämn med mig som hade trimmat min. Sen slår det ju väldigt olika på olika banor. Men vi vill ju även att man skall kunna ställa upp i TA med en E90 320i. Fortsätt gärna att spåna kring detta, det kanske går att vinkla på något annat sätt också. Men i slutändan måste vi kunna koka ner till enkla regler förstås. När vi pratar effektgränser kring klasserna så kommer jag försöka sammanställa intresset lite utifrån diskussionerna som förs därför är det jättebra som en del gör att ni flaggar för intresse och vilken bil ni tänkte köra med. Att köra TA sist på dagen är en intressant tanke, vad säger ni andra om den? Fördelen är ju att man hinner sortera ut allting och träna under dagen, det är dessutom få bilar ute den sista halvtimmen. Fördelen som vi har idag är dock att vi knappast stör bantiden alls då vi kör när andra ändå äter lunch. Vi kan säkert bättra på hanteringen av transponderhyra också. Att det helt skulle ingå känns dock inte schysst mot de som investerat x tusen kronor i egen transponder (det är några stycken ändå). Peter N: Tack för input! Välkommen till rejsa och välkommen till Time Attack _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Är banan tom lunchtid så finns det ingen anledning att ändra på tiden.
Angående klassindelning är det inte så noga om jag ska vara ärlig. Min tanke är bara att de som har motorsvagare bilar ändå lyfts upp för att motivera deltagande. Annars kan man köra med andra gatbilar och sköta tidtagning på annat sätt. Man vill inte komma sist redan innan man startat. Jag håller också med om att hålla det simpelt, inga koner eller andra artificiella begränsningar. _________________ Tim Anle |
||||||
|
||||||
Först: Tack David för att du tog dig an ansvaret efter Måns så att TA i BMW SC fortsätter! till dig och Måns. Jag planerar att köra även 2016. Detta då jag tycker att det ger en extra krydda till rimlig peng när man ändå är på träffen och kör. Bil? Samma klump som vanligt, den vita 335i-sedanen. Koner? På sitt sätt var det kul med ett extra, tekniskt moment på varvet där känslan fanns av att kunna ta in på ett på pappret snabbare ekipage i sin klass genom att köra som en gud mellan konerna. Men jag röstar ändå nej: Roligare att kunna jämföra "rena" varv, lättare att komma igång med TA-heatet utan konuppsätttning och slutligen elimineras risken för att koner körs på och hamnar tokigt till för bilen bakom helt. Klassindelning? Inget att tillägga för närvarande. Gränsen mellan 285 och 286 hk sattes med en förvånansvärt bra fingertoppskänsla faktiskt. Synd/märkligt att inte fler Klass 1-bilar ville köra under 2015 bara, men jag tror inte det är klassindelningens fel. Tror också att "keep it simple" är rätt för oss här. _________________ Mikael Johnsson BMW 335i E90 (N54) Alpinweiss 3 |
||||||
Per, Micke och Nisse, tack för input och kul med intresse
Nisse, får jag fråga vad du kör för bil? Jag ser i din signatur att du har ett coolt turbobygge och den bilen är ju vida känd sedan tidigare. Men är det den du vill köra med eller har du något annat också? Om det är E30 Turbon du tänkte köra så måste jag fråga om den är reggad med turbo? annars kommer det nog vara svårt att komma in både på våra träffar och vår Time Attack tyvärr. I övrigt så var det en bra diskussion vi hade igång här ett tag. Mycket matnyttig feedback tycker jag. Jag känner inte att vi kommit fram till någon klassindelning som känns helt klockren (och det kanske vi aldrig gör) men vi kommer att starta säsongen med samma klassindelning som vi haft alltså klass 1 upp till och med 285 hk och klass 2 för bilar från 286 hk. Effekten vi pratar om är det som står i regbeviset så har man putsat lite på motorn är det inget vi bekymrar oss över. Vi har även pratat med vår sponsor Michelin och vi kommer att erbjuda någon form av pris till vinnaren som består i en uppsättning gratis däck. Här och i andra forum har jag noterat intresse från 15-20 bilar så det finns ett underlag, hoppas nu att många kommer till start. Vi kommer öppna anmälan till första tävlingen så fort tekniken är med oss. Vår övergång till idrottonline/Lots är inte helt bekymmersfri men det kommer bli bra och jag kan garantera att bankalendern gäller fortfarande. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Tjena
Det är den 4wd E30 turbon jag tänkte på, (inte den vita) den är reggad med turbo osv och är gatbil med original inredning, ej lättad eller liknande. Allt ser original ut tills man kikar under huven. Kör nog inte på full effekt heller, lägsta laddet räcker gott! Använder även på vanliga gatdäck (Ej R-däck) så jag lär bli omkörd av banpreppade M3 E36:or ändå Kanske byter ut förarstolen till en sportstol dock så man slipper hänga i ratten i kurvorna :P _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Stenhårt om du kan komma till start med den. Första 4wd i BMWSC TA?! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Riktigt kul att se. Hoppas det kommer fler lite roliga gatreggade byggen. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Ja det skulle vara kul! Inte så vanligt med 4wd BMW
Kommer nog inte ha tid att köra alla men minst Mantorp satsar jag på! Måste se till att bli medlem osv först bara _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Nisse, kul att du vill köra med oss, låter som att bilen kommer funka fint också
Om jag bara spekulerar lite så kommer den bilen nog vara rätt giftig även på gatdäck, resultatet av det kan ju förstås variera från bana till bana också. Vad har du för vikt på den besten? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Ja jag är sugen på att testa lite bana!
Jo helt kass borde den inte vara, sitter ju hyfsade chassikomponenter på samt större bromsar..dock utan bromskylning :P Så däcken och bromsarna gillar nog inte hårdkörning, men det blir nog kul ändå Med tom tank och utan förare men i övrigt körklar väger den ca 1260kg. (olättad, är ju en gatbil!) _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Hjärtligt välkommen! Första körningen är på Falkenberg. Anmälan till Time Attack öppnar inom kort men ni kan redan nu anmäla er till bankörningen på www.bmwsc.com _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Nu är anmälan till timeattack öppnad också, skynda er in och anmäl
Missa inte att anmäla er till bankörningen också, annars blir det väldigt få varv www.bmwsc.com _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Hur går man till väga, jag är inte med i BMWSC eller CS eller vad allt heter Vart ska jag bli medlem osv?
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Hej Nisse, måste vara något fel med hemsidan, det borde stå där. Jag undersöker och återkommer till dig så fort jag har koll på läget _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Ska man bli medlem i både BMW CS och SC? _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||||||
Tror inte det är du som är korkad faktiskt SC är en egen del under CS (tror det kallas sektion) så när du blir medlem i Sport Club så kommer du automatiskt med i CS också (men inte tvärtom tyvärr). _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Allmänt banåkaforum BMW Sport Club Time Attack 2016 | << 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (34284 totalt) |