Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club Time Attack 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
34279 besök totalt
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Låter som ett mycket trevligt koncept!
Kan mycket väl tänka mig att köra TA 2016 i Klass 1.
Håller med att det är dålig idé att blanda gatbilar med rena tävlingsbilar.
Har dock en fundering kring klassindelning.
Varför inte dela upp i tre klasser med annan segmentering ex 170/240/310 hk.
Med nuvarande upplägg ställs ex en 316 mot en 330.
Många kanske inte vågar ställa upp med en bil i rädsla att den inte räcker till.

_________________
Tim Anle
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Eller om vi vill dra till oss unga vore väll detta lite ny tänkande?

Någon instegs klass

Klass unlimited helt fritt (reglemente av typ unlimited) bara den är bmw kaross och motor , säkerhet som i racing, vinnare om något år är en överladdad bmw e34 eller 36 med vingar mm 57 blankt på knutan!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Ulf Sanden skrev:
Eller om vi vill dra till oss unga vore väll detta lite ny tänkande?

Någon instegs klass

Klass unlimited helt fritt (reglemente av typ unlimited) bara den är bmw kaross och motor , säkerhet som i racing, vinnare om något år är en överladdad bmw e34 eller 36 med vingar mm 57 blankt på knutan!


Kul ide' Ulf.
Men frågan är om någon orkar traila dit en unlimitedbil för att åka några få varv.
Sedan blir ju hastighetsskillnaden så pass hög att det är tveksamt om det går att genomföra på den korta tiden.
Men som sagt vore det kul att titta på.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Körde Ta med er förra året på Knutstorp och nästa år är tanken att deltaga på så många träffar som möjligt. Gärna utan konor för min del thumbs up

MVH
Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18580



Ulf Sanden skrev:
Eller om vi vill dra till oss unga vore väll detta lite ny tänkande?

Någon instegs klass

Klass unlimited helt fritt (reglemente av typ unlimited) bara den är bmw kaross och motor , säkerhet som i racing, vinnare om något år är en överladdad bmw e34 eller 36 med vingar mm 57 blankt på knutan!


Fast om det blir en unlimitedklass med tusen hästkrafter och massor med vingar så kommer inte jag. Hastighetsskillnaderna blir enorma och tyvärr är det ju sällan ett linjärt förhållande mellan effekt och skicklighetsgrad på föraren.
Kanske läge att fundera på vad man vill göra med en TA tävling? Dvs skall den vara för att locka folk till cuppen eller för att man skall kunna köra enklare tävling med sin gatbil eller ett ställe där extrembyggen som inte klassar in i cupreglementet skall köra?
Argumentet för att ha fler klasser blir ofta att alla skall ha en chans att vinna men i realiteten så blir det snarare det vi ser nu, vissa klasser är i princip tomma och då är en vinst inget värd eftersom man alltid vinner bara man ställer upp. Bättre då att få folk att försöka köra även om deras bil är svår att vinna med, alla kan inte vinna och det är viktigt att förstå.
Jag kommer troligen aldrig vinna med min bil som är otrimmad och orginaltung men det är inte därför som jag tänker köra. Jag vet att det är det sociala som man kommer ihåg från en tävling och de fighter man har om en tredjeplats kan vara mycket viktigare (och det folk kommer ihåg) än en förstaplats som var helt överlägsen.

Jag vet inte riktigt var jag är på väg med det här inlägget men jag tror poängen är detta: Om man vill ha en levande och rolig serie (för förarna!) så skall man nog behålla ett väldigt enkelt upplägg och inte tillåta extrema värstingbilar som är uppenbart omöjliga att besikta för de kommer garanterat skrämma iväg dom som har vanliga bilar som de anser vara deras ögonstenar och inte vill se repade eller avprejade av en trailat "extrembygge" som knappt sitter ihop.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Gillar man extrembyggen , saneringar och kollapsade tidsscheman finns ju Bimmers of Sweden träffar o likn.

Enkelt upplägg och ett relativt stort intresse tror jag är viktigt, man knycker ju trots allt tid från gatbilskörningen som jag tolkar det.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121


Trådstartare
Hej!

För det första jättekul att det kommer mycket idéer tack alla som deltar i diskussionen, vi skall ha högt till tak och trevlig ton och det tycker jag verkligen att vi har också thumbs up

Jag hoppas nu att jag inte dödar diskussionen men vissa saker kan vara bra att veta i det här sammanhanget:

Vi har begränsad bantid och vi delar den redan mellan gatbil, BMW Cup och någon halvtimma för TA. Det kommer inte bli några extra körpass bara för Time Attack för då räcker inte bantiden till.

Jag tror det är helt lönlöst att tro att någon skulle komma till en racerbana för att köra TA i en kvart och sedan åka hem igen. De som kör TA kommer naturligtvis för att köra bankörning också, TA blir då en extra krydda på dagen när det blir lite mer på allvar.

För att detta skall funka måste alltså Time Attack ta hänsyn till både de regler vi har för bankörning och de regler vi har att rätta oss efter från Svenska bilsportförbundet. Bankörningen styrs ju både av SBF regler samt den överenskommelse vi har med BMW Originalförsäkring för att vi skall få köra våra dyrgripar på bana med full vagnskadeförsäkring. Detta är t.ex. den stora anledningen till att vi inte tillåter tidtagning på bankörning.
(alla bör även känna till att just när vi kör TA så är bilarna inte försäkrade eftersom vi tar tid då).
Att vi följer SBFs regler och kör med SBF licens innebär ju även att funktionärer och andra har försäkring om något skulle hända.

Därav finns det vissa regler som vi har svårt att ändra på inom TA. Exempelvis det här med kompressor. Jag skulle jättegärna se att vi tillåter kompressormatade bilar men om vi gör det så måste det vara baserat på att vi tillåter dem på vanlig bankörning Vilket vi inte gör i dagsläget (kan ju ändra sig men principen är ju att bilen egentligen skall klara en normal besiktning så som på bilprovningen). Vi har också haft en kompressormatad bil i TA men då hade ägaren lyckats att registrera bilen med kompressor.

Om vi tar med Ulfs idéer kring TA för icke registrerade bilar i den här kontexten så skulle dessa behöva hållas helt separat från gatbilarna. Vi får inte blanda dessa. Det enda sättet jag ser att man skulle kunna göra det är om sådana bilar får besiktigas och träna ihop med BMW Cup. Vist kan vi fixa ett TA heat på 10 min där dom sätter sin tid men vi kan inte avsätta bantid för att dom skall få träna själva och vi kan inte skapa en egen besiktningsapparat till. Innan vi börjar utreda om det är möjligt vill jag i så fall ha en grupp personer som är riktigt intresserade och säger att dom vill köra.


Några övriga punkter jag ville kommentera lite:

Det här med samvetseffekt som Anders tog upp har verkligen inte varit något problem hittills. Alla turbobilar som kört har redan varit i klass 2. Vi har inte heller sett att de har varit överlägsna på något sätt. Förra året satt oftast Gabbe snabbaste tid med sin E36 M3. Om folk börjar köra exempelvis 328 F30 med turbo så skulle den ju klassa in i Klass 1 och den kan lätt trimmas till över 300hk. Blir detta ett problem så återkommer vi kanske till frågan om samvetseffekt men jag tror att eftersom den bilen är så pass tung skulle den ändå inte bli överlägsen så jag tror inte vi har ett problem med detta.

Tim föreslog tre klasser. Som det har sett ut hittills så har vi haft svårt att få ihop bilar till ens två klasser och planen just nu är snarare att slå ihop till en klass än att dela till tre. Men detta beror helt på intresse. Om många vill köra båda klasserna vi har så kommer de finnas kvar, vill många ha en ytterligare klass så kan vi enkelt ordna det också.

Fortsätt gärna diskussionen thumbs up


Tack också till er som flikar in om ni tänker köra och ungefär hur ni klassar in. Jättebra att veta för mig varmt välkomna

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Att köra med 3 klasser är kanske att ta i... Precis som du säger kan det vara svårt att skrapa ihop folk.
Men jag tycker däremot att det borde finnas en klass för de med lite motorsvagare bilar.
Jag kan köpa argumentet att alla inte kan vinna men att man åtminstone borde ha en rimlig chans.
Eftersom det som skiljer gatbilskörningen från TA är tävlingsmomentet är det viktigt med rättvis klassindelning.
Varför inte sänka hästkraftsgränsen för klass 2?
Eller dela upp bilarna efter hk/kg?

_________________
Tim Anle
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Lite historik.. Hk-gränsen är satt så att M3 E36 (vanligaste bilen på våra träffar) hamnar i klass två och effektsvagare bilar i klass ett. Enkelt och bra. Och som sagt, för ett par år sen var en klass ett E36 328 totalsnabbast på både Kinnekulle och Knutstorp.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Marcus S skrev:
Gillar man extrembyggen , saneringar och kollapsade tidsscheman finns ju Bimmers of Sweden träffar o likn.


Bra reflektion!


Rikard Ahlin skrev:
..och som sagt, för ett par år sen var en klass ett E36 328 totalsnabbast på både Kinnekulle och Knutstorp.

Till och med E30 med 328...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Mina ideer bygger ju på att man får ändra upplägget lite så klart.
Rom byggdes ju inte på en dag ,
Där jag växte upp var där en skrivmaskinsfabrik som hette Halda de byggde på, och brydde sig inte om att det började dyka upp nått som hette datorer. Resten är historia
När det gäller spruckna tidscheman och saneringar vet jag inte om det är förbehållet time attack värstingar har väntat en del under året.

Vill bara påminna om att Richard vunnit med en 328!!!!! thumbs up

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121


Trådstartare
borz skrev:
Att köra med 3 klasser är kanske att ta i... Precis som du säger kan det vara svårt att skrapa ihop folk.
Men jag tycker däremot att det borde finnas en klass för de med lite motorsvagare bilar.
Jag kan köpa argumentet att alla inte kan vinna men att man åtminstone borde ha en rimlig chans.
Eftersom det som skiljer gatbilskörningen från TA är tävlingsmomentet är det viktigt med rättvis klassindelning.
Varför inte sänka hästkraftsgränsen för klass 2?
Eller dela upp bilarna efter hk/kg?


Det här med lägre effektgräns är absolut en grej som är enkel för oss att justera om fler tycker så. Men utveckla gärna ditt resonemang lite mer. Ungefär vilken gräns skulle du önska och vilka bilar skulle man i så fall kunna tänkas ha i klass 1?

Om det är så att vi med effektmonster skrämmer bort bilar med låg effekt så kan ju detta vara en lämplig åtgärd. Men den andra sidan av det myntet är att förra året hade vi bara en deltagare i klass 1, om vi sänker effektgränsen kanske underlaget av potentiella förare blir ännu mindre?


Ulf Sanden skrev:
Mina ideer bygger ju på att man får ändra upplägget lite så klart.
Rom byggdes ju inte på en dag ,
Där jag växte upp var där en skrivmaskinsfabrik som hette Halda de byggde på, och brydde sig inte om att det började dyka upp nått som hette datorer. Resten är historia
När det gäller spruckna tidscheman och saneringar vet jag inte om det är förbehållet time attack värstingar har väntat en del under året.

Vill bara påminna om att Richard vunnit med en 328!!!!! thumbs up


Helt rätt Ulf, det är medlemmarna som bestämmer hur klubbens verksamhet skall se ut. Rent hypotetiskt kan vi skrota både BMW Cup och gatbilsverksamheten för att helt fokusera klubben på Time Attack.

Man kan dock fråga sig om det smartaste vi kan göra är att kopiera det som andra redan gör. tanu.se är ju framgångsrika på just det här medan Nordic Time Attack har fått ställa in och kapa i princip hela sin kalender under 2015 för att de inte hade deltagare. Vill vi göra precis samma sak som dom?

Jag tror att vi måste värna det som är bra och unikt med BMW Sport Club även om jag håller med att vi inte vill sluta som Halda.

Det som är vår styrka styrka som klubb är just ordning på våra arrangemang. Det är banträffar med väldigt hög säkerhet, bra körkultur och generellt mycket effektivt utnyttjande av bantiden. Vi är så bra på detta att vi faktiskt får köra med försäkrade bilar vilket är extremt ovanligt inom racing.

Jag har ju redan uttryckt lite om hur och under vilka förutsättningar jag ser att dina tankar skulle kunna genomföras. Om du inte håller med mig kring det får du gärna utveckla lite mer hur du skulle vilja ändra upplägget annars tror jag inte diskussionen kring just detta rör sig framåt med mindre än att många utropar intresse för TA med oreggade bilar.


PS. Skrivet språk kan ibland uppfattas som hårdare än det var menat, vi hör ju inte varandras tonläge o.s.v. Jag vill därför bara säga att jag för alla diskussioner iden här tråden med glädje och jag hoppas att det jag skriver uppfattas så DS.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Som jag ser det på kort sikt ( inom de närmaste åren kanske barar göra mindre justeringar. Men kanske i ett längre perspektiv fundera på lite störrre ändringar.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053



Har svårt att se vad man skulle tjäna på att sänka effektgränsen.
Om det är så viktigt att vinna och man tror att det bara hänger på bilen får man väl skaffa en bil som är optimerad. Går ju inte att ha en klass för varje bil. Om vi skulle sänka gränsen skulle MaZ fina 330 få gå ihop med m3or. Är det rätt?
Som tidigare skrivet har duktiga förare totalvunnit med gamla 328or så det är ju inte bara effekten det hänger på.
Bra och lagom komplicerat reglemente som ligger nu.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Har testat lite olika arrangemang men Bmwsc är unikt med sin ordning och flyt på träffarna thumbs up
Det enda som vi möjligtvis inte är vassast på är körtid per krona. Därför tycker jag det är viktigt med ett brett intresse för TA. Tror det kan gnys en del om bantid om 60 gatbilsåkare ska titta på 4 TA-ekipage tex.

Gör det enkelt att deltaga så får vi hoppas att många vill testa.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Marcus S skrev:
Har testat lite olika arrangemang men Bmwsc är unikt med sin ordning och flyt på träffarna thumbs up
Det enda som vi möjligtvis inte är vassast på är körtid per krona. Därför tycker jag det är viktigt med ett brett intresse för TA. Tror det kan gnys en del om bantid om 60 gatbilsåkare ska titta på 4 TA-ekipage tex.

Gör det enkelt att deltaga så får vi hoppas att många vill testa.


Fast man brukar ändå käka lunch då

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
markisen
Båstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 384



Kanske går att ge dispens för cupbilarna att delta - om intresse finns?? - då dom flesta inte är vägregade....

_________________
Peter Norrman
BMW Cup - samordnare
Volvo FL7 racebuss
Bmw E46 323 cab
E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB
E30 BMW Cup #27 Såld
E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121


Trådstartare
Ulf, Markus och Marcus, tack för input thumbs up

Oldman skrev:
Marcus S skrev:
Har testat lite olika arrangemang men Bmwsc är unikt med sin ordning och flyt på träffarna thumbs up
Det enda som vi möjligtvis inte är vassast på är körtid per krona. Därför tycker jag det är viktigt med ett brett intresse för TA. Tror det kan gnys en del om bantid om 60 gatbilsåkare ska titta på 4 TA-ekipage tex.

Gör det enkelt att deltaga så får vi hoppas att många vill testa.


Fast man brukar ändå käka lunch då


Helt riktigt, Time Attack tar upp en halvtimma på lunchen så jag tror inte att det stör så mycket faktiskt.


markisen skrev:
Kanske går att ge dispens för cupbilarna att delta - om intresse finns?? - då dom flesta inte är vägregade....


Finns det intresse så tittar vi på det. Men risken är också att det skrämmer bort gatbilar. Är du själv sugen på att köra Peter? En kompromiss kan vara att vi tillåter Cupbilar på R-däck men inte på slicks?

Ulf Sanden, är din bil gatreggad fortfarande? (jag tänker om du och bara du vill dubbla mellan Cup och TA)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1193



Ja den kommer att vara gatreggad minst 2016 med.

Men är nog nu inne på att bara köra slicks, då ev. Bmw cup special och modsport 2.

Tyvärr går det nog inte att köra TA och cup som upplägget ser ut nu, var lite väl jobbigt på knutan.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Kul att diskussionen om TA i BMW SC kommer igång så pass. Glöm inte att promota och få ut budskapet i andra kanaler som hemsida, facebook, nyhetsbrev, o.s.v. Det finns potentiella TA-förare som ej läser rejsa tro det eller ej! TA i BMW SC är för tyst och arbetar i det dolda. Nya vid träffarna tror jag knappast vet om att det finns. När det bjuds in till exklusivt TA-möte efter förarmötena kan det nog uppfattas som det är en sluten grupp. BMW SC TA (mkt förkortningar) har nog allt att vinna på att höras, synas och diskuteras av lyhörd organisation.

I vilket fall tycker jag mig tyda att de flesta gillar konceptet som det är idag i stort. Inga konor, enkla klasser, kör så det ryker men med respekt och minimala risker. Jag håller med.

Unlimited TA är riktigt ball med snabba tider, vulgära bilar och avancerade modifikationer. Dock svårt att få in i nuvarande koncept men som Ulf säger så kan det nog vara något att fundera över för att locka fler till klubbens träffar. Man kan ju tänka sig att BMW SC endast kör 2-dagars i framtiden där det fanns intresse och tid för flera heat o.s.v. Man skulle ju kunna erbjuda bilar att enbart ta del i TA och inte gatbilskörningen om det var lite mer körning.

Angående gatbilsklasserna så är det ju, som flera varit inne på, flest bilar med M3-effekt eller högre som kör så egentligen skulle klasserna delas högre för att sprida deltagandet. Jag är inte så säker på att de flesta nya har så motorsvaga bilar. Jag skulle nog påstå att de flesta nybörjare har bilar med 220hk eller mer. Jag som kör 335i hamnar ju med M3 även om min bil bara är en vanlig 3-serie. Jag vet att det är en hel del interna fighter mellan de som kör liknande bilar vilket gör det spännande för de flesta.

Med tanke på att de flesta bilare har 300hk eller med så vore en helt annan klassindelning kunna vara chassi-generation så klasserna skulle vara typ E36/E34, E46/E39, E9X/E8X/E6X. Detta är vad jag jämför mig och min bil mest emot i vilket fall.

Jag tycker dock att klasserna känns helt ok som de är. Visar 4-5 bilar med mindre än 180hk seriöst intresse så kan man kanske lägga till en flugviktarklass lite snabbt. Det ska väl inte behöva påverka körschemat egentligen.

Ang tidsåtgång som Marcus var inne på så är det ju tråkigt om gatbilsförare skulle gny om att det är onödigt att TA med så få bilar skall få bantid. Kanske kan man planera om så TA kör under eftermiddagen när det ändå brukar lugna sig bland gatbilarna på banan?! Då får alla dessutom gott om tid att få ordning på bilarna och ta ett par pass träning. Vissa brukar precis hinna få ordning på sina grejer lagom till TA.

En annan kommentar är det här med transponder. De flesta hyr väl vad jag förstår och det blir en hyfsad slant att pytsa upp bara för det. Skulle inte klubben/TA organisationen kunna ta hand om hyran och få ner priser genom att garantera hyra av ett minimum för säsongen och inkludera det i TA avgiften. Hanteringen skulle även bli enklare om transpondrar kunde delas ut i samband med exempelvis förarmöte för TA.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Petern77
Mölndal
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4



Ser ut som du fått bra med feedback David och att du fått börja "jobba"redan

Många svar redan, men jag tror på keep it simple dvs egentligen en och samma klass beroende på antal deltagare. Svaga bilar har sina fördelar också. Blir det dock många deltsgare kanske man ska göra en indelning. Detta är ju en enklare tävlings form och enligt min åsikt mest tävling mot sin egna tid.

Ser fram emot att testa i alla fall efter några år som gatbilsförare o nu representant

_________________
Peter Naperotti
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club Time Attack 2016
<<   1, 2, 3, 4   >>
34279 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande