Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang AR-1 TW80
1, 2, 3   >>
37426 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438


Trådstartare
Nytt E-märkt däck som kommer att finnas i ett fåtal dimensioner under året (iaf enligt de i montern).
TW80 säger inte mycket men det kanske kommer att vara i Toyo R888 klass kanske (hoppas på snabbare torrprestanda).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ser fram mot en grundlig redovisning av pros-cons på olika r-däck kommande helg

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Spännande

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Snälla snälla kolla vad som är nytt för i år, vad gäller snabba gatdäck över 180TW E märkning.

Potenza RE-71R?
Hankook RS3 V2?
Dunlop ZII SS?
BF Goodrich rival S?
Vet att Kumho också har ett nytt i ecsta XS KU36 klass?



_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Fricke.w skrev:
Snälla snälla kolla vad som är nytt för i år, vad gäller snabba gatdäck över 180TW E

Känns lite spontant som fel tråd...

Är det någon som säljer Nankangs "sport"-däck i Sverige? Däckonline har dem väl, men jag funderar på att pipa över till Nankangs HQ här i Taipei och fråga om man skulle få sig en agentur, om det inte redan existerar.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438


Trådstartare
En shop som listar dimensioner och priser.
Http://www.motmotorsport.co.uk/nankang-ar-1-100-c.asp
Jag ha naturligtvis inte handlat och vet inte ett jota om tillgänglighet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.

Men jag har ett frågetecken:

Demon Tweeks skrev:
The AR-1 tyre is List 1C rated


Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet?

Annars lockar ju Toyos senaste också.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kraniel skrev:
Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.

Men jag har ett frågetecken:

Demon Tweeks skrev:
The AR-1 tyre is List 1C rated


Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet?

Annars lockar ju Toyos senaste också.


Står följande när jag tittar:

Citat:
E approved for road use.


Ang Toyo är R888 utgången och R888R ersätter. Så att jämnföra med R888 känns inte rätt på nått sätt

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Fabb3
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 41



Kraniel skrev:
Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.

Men jag har ett frågetecken:

Demon Tweeks skrev:
The AR-1 tyre is List 1C rated


Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet?

Annars lockar ju Toyos senaste också.


Däcket är e-märkt, 1c klassning är något för de som tävlar att hålla koll på jag fick hem mina ar-1 från demon tweeks i förra veckan

Återkommer när jag har testat däcket!

_________________
Fabian Nilsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Fabb3 skrev:
Kraniel skrev:
Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.

Men jag har ett frågetecken:

Demon Tweeks skrev:
The AR-1 tyre is List 1C rated


Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet?

Annars lockar ju Toyos senaste också.


Däcket är e-märkt, 1c klassning är något för de som tävlar att hålla koll på jag fick hem mina ar-1 från demon tweeks i förra veckan

Återkommer när jag har testat däcket!


Har du någon uppfattning om hur styv däcksidan är jämför med Federal 595orna? Jag kommer köra med rätt hög profil och tung bil, och skulle därför vilja ha något som inte viker sig särskilt mycket.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Himlar skrev:
...Har du någon uppfattning om hur styv däcksidan är jämför med Federal 595orna? Jag kommer köra med rätt hög profil och tung bil, och skulle därför vilja ha något som inte viker sig särskilt mycket.


Yokohama har styva däcksidor.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Intressant men dåligt med dimensioner än.....

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fabb3
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 41



Himlar skrev:
Fabb3 skrev:
Kraniel skrev:
Sitter och funderar över däck inför säsongen och ser att Demon Tweeks har Nankang AR-1 i sortimentet.

Men jag har ett frågetecken:

Demon Tweeks skrev:
The AR-1 tyre is List 1C rated


Vad betyder det? Är det E-märkt? Får man köra med det? Vad säger Roadsportreglementet?

Annars lockar ju Toyos senaste också.


Däcket är e-märkt, 1c klassning är något för de som tävlar att hålla koll på jag fick hem mina ar-1 från demon tweeks i förra veckan

Återkommer när jag har testat däcket!


Har du någon uppfattning om hur styv däcksidan är jämför med Federal 595orna? Jag kommer köra med rätt hög profil och tung bil, och skulle därför vilja ha något som inte viker sig särskilt mycket.


Svårt att säga innan jag har provkört dom vilket blir om 3v på gotland ring, 595 är rätt känsliga för vikt.. Vet flera här som har haft problem med däcket med tunga Audis. Vad åker du?

Mina 595 fick tvärsprickor och andra skumma skador så jag slängde dom.

_________________
Fabian Nilsson
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Fabb3 skrev:
Himlar skrev:

Har du någon uppfattning om hur styv däcksidan är jämför med Federal 595orna? Jag kommer köra med rätt hög profil och tung bil, och skulle därför vilja ha något som inte viker sig särskilt mycket.


Svårt att säga innan jag har provkört dom vilket blir om 3v på gotland ring, 595 är rätt känsliga för vikt.. Vet flera här som har haft problem med däcket med tunga Audis. Vad åker du?

Mina 595 fick tvärsprickor och andra skumma skador så jag slängde dom.


För mig blir det en Citroën Xantia Activa, så 1490kg tjänstevikt och 60-65% av vikten på framhjulen. Planen är att köra 15"-are med cirka 50 profil.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nankang AR-1 provade i Roadsport C på Mantorp i helgen. Har tidigare kört Toyo R888 och Kumho V70A.

Bil: Miata 1073 kg med ca 140 hästar.
Väder: Sol och varmt som fan.
Förare: högst amatörmässig.
Däckdimension: 205/50-15 på sjutumsfälg fram och bak.

Första intrycket, innan de ens hamnat på bil: de ser väldigt feta ut, mulligt mönster. De väger rätt mycket också, jag mätte 9,9 till 10,0 kg per däck.

Ut på banan. Oväntat bra kallgrepp, men dåligt svar på mina inputs. Veka stommar? Börjar bygga värme, får konsekvent beteende. Inga obehagliga överraskningar. Känns fortfarande såsiga i stommarna. Greppsläpp meddelas väldigt tydligt och sedan såsar någon ände av bilen i väg utan dramatik, tills man bestämmer sig för att hämta hem igen. Mycket lättkört alltså. Varmgreppet är däremot knappt märkbart bättre än kallgreppet. Kändes nästan som vanliga gatdäck i det avseendet. Tydlig skillnad mot Kumho som är kall-halkiga, varm-supergreppiga, överhettar-halkiga.

Så: Nankang AR-1 i 205/50-15 är snälla men inte snabba. Och med lite avslappnad respons. Bra trackdaydäck/nybörjardäck, (kanske borde passa mig då?) särskilt sett till priset. Inte lika bra för perfekt, varvtidsoptimerat torrgrepp.

Det var mina
Vore kul att höra om någon upplevt dem annorlunda.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vilka storlekar som kommer i höst/vinter:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fabb3
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 41



Kraniel skrev:
Nankang AR-1 provade i Roadsport C på Mantorp i helgen. Har tidigare kört Toyo R888 och Kumho V70A.

Bil: Miata 1073 kg med ca 140 hästar.
Väder: Sol och varmt som fan.
Förare: högst amatörmässig.
Däckdimension: 205/50-15 på sjutumsfälg fram och bak.

Första intrycket, innan de ens hamnat på bil: de ser väldigt feta ut, mulligt mönster. De väger rätt mycket också, jag mätte 9,9 till 10,0 kg per däck.

Ut på banan. Oväntat bra kallgrepp, men dåligt svar på mina inputs. Veka stommar? Börjar bygga värme, får konsekvent beteende. Inga obehagliga överraskningar. Känns fortfarande såsiga i stommarna. Greppsläpp meddelas väldigt tydligt och sedan såsar någon ände av bilen i väg utan dramatik, tills man bestämmer sig för att hämta hem igen. Mycket lättkört alltså. Varmgreppet är däremot knappt märkbart bättre än kallgreppet. Kändes nästan som vanliga gatdäck i det avseendet. Tydlig skillnad mot Kumho som är kall-halkiga, varm-supergreppiga, överhettar-halkiga.

Så: Nankang AR-1 i 205/50-15 är snälla men inte snabba. Och med lite avslappnad respons. Bra trackdaydäck/nybörjardäck, (kanske borde passa mig då?) särskilt sett till priset. Inte lika bra för perfekt, varvtidsoptimerat torrgrepp.

Det var mina
Vore kul att höra om någon upplevt dem annorlunda.


Tack för input, jag ska pröva mina i helgen om det inte regnar. Tror inte dessa däck är så jätte effektiva att trycka bort vatten med tanke på mönstret.

Vad körde du för lufttryck?

_________________
Fabian Nilsson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fabb3 skrev:
Vad körde du för lufttryck?

Startade på ungefär 1,55 kalltryck, siktade på två bar i varmtryck. Verkade stämma rätt bra, med vettig tempprofil enligt pyrometern också.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Fabb3 skrev:

Svårt att säga innan jag har provkört dom vilket blir om 3v på gotland ring, 595 är rätt känsliga för vikt.. Vet flera här som har haft problem med däcket med tunga Audis. Vad åker du?

Mina 595 fick tvärsprickor och andra skumma skador så jag slängde dom.


Kör du Audi? eller vad för bil?

Är det med GRC du ska köra i helgen? jag ska själv dit men titta..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fabb3
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 41



RallyQuattro skrev:
Fabb3 skrev:

Svårt att säga innan jag har provkört dom vilket blir om 3v på gotland ring, 595 är rätt känsliga för vikt.. Vet flera här som har haft problem med däcket med tunga Audis. Vad åker du?

Mina 595 fick tvärsprickor och andra skumma skador så jag slängde dom.


Kör du Audi? eller vad för bil?

Är det med GRC du ska köra i helgen? jag ska själv dit men titta..


Jag kör bmw 1m, vi ska köra på söndagen och inte med grc. 1m har jag bara kört med supersport innan men återkommer med en rapport iaf.

_________________
Fabian Nilsson
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Nyfiken på testrapport.....

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Däck för banåka
Nankang AR-1 TW80
1, 2, 3   >>
37426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande