Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 RC -97A
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (12189 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Hej Rash.
Hur gick med kopplingen? Vad valde du för typ av lamell?
Funkade det bra på Gelleråsen?


Tja!

Med kopplingen blev det stressmek hela kvällen/natten innan. Jag valde orginal. Hade inte tid till annat då allt blev så stressigt.

Gelleråsen funkade bra och kompisarna som kom ganska sent fick inte till så många tider, då det var ganska mycket tid. En tid fick då som var 1.28. Med tanke på att jag körde 1.27.7 med orginal chassie och sämre motor så är jag helt klart besviken, nu har jag ju konidämpare, sänkt, kamaxlar, portad topp...så det borde ju egentligen gett en sek eller två tycker man.

Men annars tyckte jag att körningen stämde bra, har börjat bromsa vid 100-skylten inför trösen, har nämligen börjat med att svänga in ännu senare än vad jag gjort innan så då har jag mer asfalt att bromsa på. Och sedan fick vi ju lite tips av Tony Ring också, testade en grej, att offra första svängen genom esset genom att ta ut svängen lite mer för att få en ännu bättre utgång genom andra svängen. Tyckte det funkade suveränt!

På morgonen skämdes man ju lite då man kom i en liten Peugeot då bara var en massa fräcka bilar i övrigt! Tex: Porsche GT3 ( även en RS), TVR cerbera, griffith ( och en till TVR som jag inte kommer ihåg), vanliga poschar, super seven och en M3 E30 och en BMW M Coupe. Tror det var alla...

Hursomhelst var det lite pinsamt att komma i en liten Pega men dessto gladare var man när man åkte hem

Det var ju väldigt många som var nybörjare tror jag, även om de flesta kört på banan innan. De som kunde banan hade man ju inte en chans mot, då jag hade den sämsta bilen.

*skryt* Men jag blev mäkta förvånad när man hängde av en GT3 RS (effekt är inte allt ) och många andra bilar. Men det roligaste var när RS-ägaren kom fram och frågade vad jag hade under huven *skryt*

Det var en otroligt rolig dag och jag kör antagligen även nästa år med samma arrangör! Speciellt kul med Tony Ring!! Synd att man inte vågade fråga om man fick åka med

Det enda tråkiga var att jag pressade bilen lite väl mycket, den låter när jag kör över gupp och sånt på vänster sida ( det nya spåret genom trösen slet på bilen ). Ska kolla upp det under helgen.

Inget farligt får man hoppas

_________________
Rachid Rachid
Citera
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003
Inlägg: 131



Hej Rash.
Hoppas det löser sig med ditt nyupptäckta oljud.
Angående vikten på din bil. Är det tjänstevikt du har angett eller tomvikt?
BMW:n väger 1330kg med full tank och förare(tjänstevikt).
och då räknar man med att föraren väger 70kg.
Min matchvikt är aningen högre. :fly:
Nu i veckan får BMW:n nya klotsar och skivor bak.
Skönt med släckta varningslampor.

Hälsningar
Peter

_________________
Peter Svensson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
PSvensson skrev:
Hej Rash.
Hoppas det löser sig med ditt nyupptäckta oljud.
Angående vikten på din bil. Är det tjänstevikt du har angett eller tomvikt?
BMW:n väger 1330kg med full tank och förare(tjänstevikt).
och då räknar man med att föraren väger 70kg.
Min matchvikt är aningen högre. :fly:
Nu i veckan får BMW:n nya klotsar och skivor bak.
Skönt med släckta varningslampor.

Hälsningar
Peter


Det nyupptäckta oljudet var krängningshämmaren som det bara var att skruva fast, glömde skruva fast den ordentligt senast jag lekte där

Vikten jag angav var tjänstevikten, enligt reg. papprena så väger den 1285kg. I tjänstevikten är det väl 75kg förare som räknas?

Själv så ska jag få hjälp att sänka bilen, förhoppningsvis denna vecka, torsion

_________________
Rachid Rachid
Citera
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003
Inlägg: 131



Tjänstevikten ska vara med förare(70kg) och full tank.
Skönt att oljudet var lättfixat.
Varningslampan var lätt att släcka men bakbromsarna blir ju inte bättre för det.
Med risk för att ställa en dum fråga.
Vad är: #55 FCR Volvo S40 ERF ??

_________________
Peter Svensson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Rash skrev:

Tja!
Gelleråsen funkade bra och kompisarna som kom ganska sent fick inte till så många tider, då det var ganska mycket tid. En tid fick då som var 1.28. Med tanke på att jag körde 1.27.7 med orginal chassie och sämre motor så är jag helt klart besviken, nu har jag ju konidämpare, sänkt, kamaxlar, portad topp...så det borde ju egentligen gett en sek eller två tycker man.


Tiderna kommer var så säker, antagligen hade du kört snabbare om du aldrig kört bilen som den var förr.
Tar alltid en stund att vänja sig in i en bil när man ändrat på saker.
Bilen är väldigt lik som den var innan men ändå olik typ.

Jag märker det mycket efter som jag tävlar med en likadan bil som jag kör privat. Skiljer bara sådär dubbla effekten och greppet Ställer till det ibland. Framförallt i början när jag inte var van vid kort styrväxel. fick man sladd hävde man som vanligt men det blev ju mycket mer på hjulen så då körde man av innåt ibland

_________________
Daniel Steiner
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
PSvensson skrev:
Tjänstevikten ska vara med förare(70kg) och full tank.
Skönt att oljudet var lättfixat.
Varningslampan var lätt att släcka men bakbromsarna blir ju inte bättre för det.
Med risk för att ställa en dum fråga.
Vad är: #55 FCR Volvo S40 ERF ??


Har tävlat med en Volvo S40 i tre tävlingar i ERF ( 6h långlopp) och teamet jag hyr in mig hos hete FCR...Så nu kan jag Anderstorp iallafall Körde även i Falkenberg, men den hann man aldrig lära sig då man bara fick släppa snabbare förare förbi, vilket ledde till att man aldrig fick köra på rejs-spåret, vilket i sin tur ledde till att jag aldrig fick chansen att lära mig banan ordentligt

Men tyvärr har jag inte råd att fortsätta, massa oförutsedda kostnader har dykt upp

Daniel: Jo jag får väl hoppas på det Sedan så är ju inte motorn mappad heller, så den kanske går bättre efter det Får spara lite pengar först

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Till helgen ska bilen få bekänns färg på Kinnekulle och eftersom färgen på bilen är guld så....

_________________
Rachid Rachid
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Rash skrev:
och eftersom färgen på bilen är guld så....

...kommer den sist?! Alla vet väl att guld är jättetungt, kan ju inte vara smart å måla en bil i guld då..!!

Ses på Kinnekulle!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Freddan skrev:
Rash skrev:
och eftersom färgen på bilen är guld så....

...kommer den sist?! Alla vet väl att guld är jättetungt, kan ju inte vara smart å måla en bil i guld då..!!

Ses på Kinnekulle!




Ses!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare


Det var kul så länge det vara...

Min bil blev ledsen och orkade inte med mer än ett pass...helt plötsligt vägrade den starta...

Startmotorn gick runt, bränslepumpen gick igång, säkringen var hel, stiften var fina....men det kom antagligen ingen soppa fram ändå gissade någon på..

Nu är bilen utanför en Peugeot verkstad så uppdatering kommer snart...



Edit: Peugeot fixade felet på en dag och det var ÖDP-givaren som var trasig..

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Kollade på mina bromsskivor idag...det är orginal skivor fast med slitsning från rolleslitz.nu eller .se

De fungerar hur bra som hels med greenstuff beläggen, men de slits rätt så fort Skivorna alltså.. Har kört med de en säsong nu ungefär och de räcker väl till max en halv till. Så det blir nog till att byta de mot vårkanten. Tur att de inte är dyra, drygt 1300kr inklusive slitsning och beläggen kommer att räcka länge till, kanske hela nästa säsong med lite tur, fast det är nog tveksamt..

En liten urverdäring av bromsarna bara= riktigt nöjd med andra ord

Ibland är billigt även bra thumbs up

Snart ska bilen börja lättas på allvar. Det är ju billigaste sättet att få bilen att gå fortare

Till nästa säsong är lätta alufälgar och R-däck prio nummer ett! De fälgarna jag har nu väger runt 15kg st och de kommande väger 7-8kg st

Ett stort tack till Specialfälgar

_________________
Rachid Rachid
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Citat:
Tur att de inte är dyra, drygt 1300kr inklusive slitsning och beläggen kommer att räcka länge till, kanske hela nästa säsong med lite tur, fast det är nog tveksamt..


Som ett tips, så för dom pengarna hade jag ring runt o kollat vad andra belägg kostar. Lasse qvick på Brembo har ett belägg som heter Red Attack, som ska va ett bra clubsport belägg.....

Du kan nå Lasse på 08-7585080=)=)

Lycka till Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Citat:
Tur att de inte är dyra, drygt 1300kr inklusive slitsning och beläggen kommer att räcka länge till, kanske hela nästa säsong med lite tur, fast det är nog tveksamt..


Som ett tips, så för dom pengarna hade jag ring runt o kollat vad andra belägg kostar. Lasse qvick på Brembo har ett belägg som heter Red Attack, som ska va ett bra clubsport belägg.....

Du kan nå Lasse på 08-7585080=)=)

Lycka till Mvh Pelle


Finns det bätte än Greenstuff för det priset?? Kostar drygt 800kr fram på Mekonomen...Kollar upp det när det börjar bli aktuellt, tack för tipset thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tar-ox ligger också i samma prisklass som grönsakerna men har inte utvärderat dom än.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Tar-ox ligger också i samma prisklass som grönsakerna men har inte utvärderat dom än.


oj vad många det fanns att välja på i den prisklassen!

thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Nu har jag änltigen börjat lätta!

Än så länge är det bara stereo, högtalare och bas som åkt ut

Men över vintern är det tänkt att få bort lite mer vikt(har inte ens tagit bort reservhjulet) och sänka den bak samt ev även byta till powerflex bussningar. Får se vad ekonomin tillåter då det i första hand ska inhandlas en adaptersats till min Cobra Suzuka stol.

Eller i allra första hand ska motorn mappas så den går ordentligt

Sedan så behövs det nya skivor bak...

Krängningshämmare m.m.m. får komma under säsongen eller under nästföljande vinter.

Rapport slutfört

_________________
Rachid Rachid
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Undrar om jag inte såg din bil på södra vägen i fredags. Stod brevid mig vid rödljusen sen svängd den ner vänster på Engelsbrektsgatan. Om det nu var du dvs

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Undrar om jag inte såg din bil på södra vägen i fredags. Stod brevid mig vid rödljusen sen svängd den ner vänster på Engelsbrektsgatan. Om det nu var du dvs


Nope, har inte kört bilen i gbg sedan...hmmmm...motorjournalbesöket Nu är bilen på verkstad för att fixa HC:t. I värsta fall får man tydligen byta tillbaka till orginalkammarna så att den går igenom bes...

Inte kul att behöva gör det varje år

_________________
Rachid Rachid
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Då var det nån annan då. Den brummade rätt ordentligt den som stod brevid mig, 4" slutrör. Känner igen det där med kammarna. Bara jag får ordning på tomgången så ska jag iväg och mäta avgasvärdena, tror inte det kommer gå så bra...

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Bilen fick (som jag skrev under "skruva banåkabil") körförbud pga för hög HC. Det ska åtgärdas av TS Motorsport under tidigt nästa vår (är det tänkt iallafall, ska bara ringa och boka tid=).
Så bilen har vart avställt i snart en månad. Hade ändå inte tänkt att köra med den under vintertid då jag ville vara snäll mot bilen

Idag var jag och starta motorn för att värma upp den lite, Guuuuuuuud vad jag saknar alla sommaraktiviteter!!! Vill......ut och köra.....

Strax efter nyår hade jag tänkt beställa nya lättviktsfälgar + R-däck i storleken 15". Inte pga att det är billigare, utan för att det är bäst för bana för min bil! Mindre fälgar=mindre ofjädrad vikt.

Inte har jag fått dit Suzuka-stolen och inte kunnat lätta heller...planen var ju att göra det udner vintern men det blir tufft när man inte har något mek-garage, bara för parkering
Får bli en snabblättning inför första banträffarna (mmmm smaka på orden, banträffar....=) om det hinns med. Men att få den genom bes. är prio nummer 1 av självklara själ

Räknar med att behöva drygt 30kkr till våren, och det när man har rabatt på fälgar och däck, vill inte tänka på vad det hade kostat utan rabatt

Välmött under banåkasäsongen 2005!! God Jul och Gott Nytt År på er alla bilälskare!

_________________
Rachid Rachid
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Är det en Cobra Suzuka stol? Kikade på en sådan jag med, fick aldrig provsuttit den dock men den såg väldigt skön ut. Jag fick ett bra pris på en Sparco Pro 2000 så det blev en sådan istället. Vad blev det för fälgar, letar själv 15" lutar mot Superleggera eller en OZ Motorsport fälg som tyvärr inte finns i sortimentet längre.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 RC -97A
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (12189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande