Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 RC -97A
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (12189 totalt)
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
RS 1800 skrev:
Är det en Cobra Suzuka stol? Kikade på en sådan jag med, fick aldrig provsuttit den dock men den såg väldigt skön ut. Jag fick ett bra pris på en Sparco Pro 2000 så det blev en sådan istället. Vad blev det för fälgar, letar själv 15" lutar mot Superleggera eller en OZ Motorsport fälg som tyvärr inte finns i sortimentet längre.


Japps, en Cobra Suzuka stol, ville själv faktiskt ha Pro 2000 också om jag minns rätt men den fanns inte inne..
Fälgar blir det Team Dynamics (föredetta 100+) PrORace 1. De väger ca 6kg i 15". Går att beställa i olika färger, ska ha svarta och sedan blir det Kumho V70A. Har hört mycket gott om de R-däcken så jag tänkte prova.

Snart -05 ju!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Har inte uppdaterat tråden på länge. Nu är bilen mappad hos TS Motorsport i Åstorp (Helsingborg).
Tack "Porschedriver" för tipset! Du skrev det i en tråd för lääänge sedan

Innan mappning så hade Enem bytt till trimkammar och portat toppen. Men eftersom de inte hade utrustningen för att mappa/chippa min bil så åkte den uppgiften till TS Motorsport. Helt orginal har en 306gti 167hk om någon undra=)

Innan: 180hk från ca 6200-7200rpm.
Efter: 189.8hk från ca 6200-7200rpm.

Innan: 200Nm från ca 5800-6400rpm
Efter: 200Nm från ca 4500-5700rpm, 210Nm från ca 5700-6400rpm.

Speciellt på låga varv har vridet förbättrats upp till 20Nm på vissa varv..

och nu ska bilen gå igenom bes också. Hade ju problem med helt sjuka HC-värden innan mappning.

Vill tacka TS Motorsport för en oerhört bra service och mottagande! Fick t.o.m. gratis lånebil under dagen!
Kan varmt rekomendera den verkstan! Mera lovord kommer när bilen gått igenom besiktning. Tänkte besiktiga inom en vecka eller så.

Nu ser jag fram emot Gotland Ring den 10:e september

_________________
Rachid Rachid
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Grattis, kul att du fått ordning på den. Jäkligt fina siffror oxå. Väntar själv på mappningen nu, eftersom även jag bestämt mig för att den ska vara klar till Gotland i sep. Jovani ska oxå dit så då är vi minst 3 från Gbg.

Edit, det var ju först den 24:e Sep som jag skulle dit med alfa klubben,

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Har räknat lite på alla kostnader för att trimma motorn och vad det kostat mig per hk:

Köpa trimkamaxlar, porta toppen. Allt monterat och klart hos Enem: ca 20000kr
Sportkat., 2.5" från cat med annan ljuddämpare: ca 8000kr hos A.Alt i Mölndal
Mappning hos TS Motorsport: ca 6400kr
Totalt: ca 34000kr

Effekt innan: 163hk, det står 167hk men det är Peugeothästar
Effekt efter: 189.8hk
= +26.8hk.

34000kr/26.8hk= 1268,7kr/hk!

En chippad turbobil betalar väl kanske 150kr/hk. Iallafall för de första 30-50hästarna.

Hade jag vart vis och erfaren innan jag började så hade jag nog lagt de pengarna på Öhlinare och olika krängningshämmare m.m.

Men men, nu känns bilen som en rallybil i responsen och går knappt att köra på låga varv Nu ska jag återigen fila lite mer på väghållningen...

Men lite kul att se hur mycket det kostar att trimma sugmotor..

_________________
Rachid Rachid
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hua, det var svettigt... Men så har du kanske inte valt de billigaste allternativen heller...

Men säkert skitkul resultat. thumbs up

Mer sugtrim till folket!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



och billigare

_________________
Björn Hansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag ligger på ca 690kr/hk för 80hk mer. En höjning på ca +123% effekt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Sugtrim är manligt!

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Tycker du gör helt rätt Rash.
Kommer du ner till knutan i oktober?

_________________
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Hua, det var svettigt... Men så har du kanske inte valt de billigaste allternativen heller...

Men säkert skitkul resultat. thumbs up

Mer sugtrim till folket!


Hehe, neeee, kan man meka själv så blir det ju självklart mycket billigare! På de 34000kr hade jag garanterat kunna spara 10000kr om jag mekat själv..

Nik: Jag kommer ner(om ingen händer) till Knutstorp men får se om jag kommer ner med bilen. Det beror lite på...

Ska besiktiga den på måndag. Går den igenom så ska jag börja riva ut inredning också T.o.m. reservhjulet är kvar på sin plats...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Har fräschat upp första inlägget en aning.

Lambda är inköpt och ska bytas inför besiktningen i april. Höger bak ok ska också bytas, då jag fick gängpaj senast jag bytte bromsvätska

R-däcken ska monteras på fälgarna. Nya däck är också på g till orginalfälgarna, så man inte sliter ner åkapåbanadäcken i onödan=)

Ska förska skärpa mig nu och börja rensa bilen på allvar också. Har inte fått gjort så mycket över vintern.
Får stressmeka inför säsongen nu istället.

Tycker att alla är så enormt duktiga här på rejsa som lägger ner så mycket tid på sina bilar!
Har inte det tålamodet själv, men lite i taget funkar

Åhh, kan inte vårsolen sticka fram ordentligt snart?

Edit: Ska försöka dra med kameran nästa gång, så tråkigt utan några mekbilder ju

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Rash skrev:
.......

Tycker att alla är så enormt duktiga här på rejsa som lägger ner så mycket tid på sina bilar!
Har inte det tålamodet själv, men lite i taget funkar

.........
Du är ju snabb och säker ändå.....

ovanstående var seriöst menat, men att informera om att jag var uppe i Sälen och körde icekart i måndags är endast menat för att retas!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Rash skrev:
.......

Tycker att alla är så enormt duktiga här på rejsa som lägger ner så mycket tid på sina bilar!
Har inte det tålamodet själv, men lite i taget funkar

.........
Du är ju snabb och säker ändå.....

ovanstående var seriöst menat, men att informera om att jag var uppe i Sälen och körde icekart i måndags är endast menat för att retas!




NHF

Vissa saker kan man helt enkelt bara titta tillbaka åt och skratta gott

_________________
Rachid Rachid
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Rash skrev:
.........
Vissa saker kan man helt enkelt bara titta tillbaka åt och skratta gott
Det gör du rätt i!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Nu har jag beställt slitsade skivor runt om från rolleslitz. Slitsade skivor bak är väl mest bling bling men det har sin poäng också

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Nu är det mycket på g..

- Fått hem nya skivor runt om från rolleslitz
- Greenstuff belägg runt om
- Bridgestone Potenza RE050 15" till orginalfälgarna = för gatbruk.
- Motorbussningar från Peugeot Sport kommer närsom
- Krängningshämmare ska beställas från Peugeot Sport
- Nytt högerbakok ligger hemma
- Ny lambda

Ska verkligen försöka ta bilder nästa gång och fixar med bilen. Så tråkigt att ha en tråd utan en massa bilder

Nästa vecka ska bilen besiktigas

_________________
Rachid Rachid
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Har även bokat tid hos TS Motor utanför Helsinborg i slutet av april. Svalle ska se om han kan höja varvtalet till 7500-7600. Sedan ska den även mappas med Shells V-power 99-oktan.

Har ju maxeffekten från 6200-7200rpm. Borde gå att klämma ur några hästar till om man varvar lite mer. Sedan blir den ju körvänligare på bana också då man kanske slipper växla i vissa kurvor osv.

Tagit reda på pris för separata spjällhus och riktigt vassa kammar. Peugeot Sport spjällhus skulle kosta 15-17000kr exkl moms genom Enem. Vassa kammar går på 6500kr inklusive moms. Har ju en grupp N kammar nu.

Gissningsvis borde effekten hamna på runt 220hk då Men detta är bara en tanke än så länge, mycket pengar behövs.. Det här året måste jag satsa mer på väghållningen.

Hoppas på att få bilen klar som jag vill ha den tills 10 juni då PSC kör på Gelleråsen. Längtar!

_________________
Rachid Rachid
Citera
p_andersson
Karlstad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



Jag tror du kommer få mer effekt än så, kolla denna http://www.hi-speed.dk/Nicolas306.html

Sen tycker jag du skall skaffa något annat än greenstuff. Jag har det på min och viss det bromsar, men orginal var minst lika bra.

Ska du byta till grövre torsionstavar bak?

_________________
Per Andersson
Kör Mustang Gt
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
p_andersson skrev:
Jag tror du kommer få mer effekt än så, kolla denna http://www.hi-speed.dk/Nicolas306.html

Sen tycker jag du skall skaffa något annat än greenstuff. Jag har det på min och viss det bromsar, men orginal var minst lika bra.

Ska du byta till grövre torsionstavar bak?


Jo, den där länken har jag kollat på bra många gånger tidigare

Grövre torsionstavar bak från Peugeot Sport går på 7-8000kr om jag minns rätt.. Sedan hade det vart önskvärt med en Quaife diff också, det går på lika mycket till..
Så det blir till att spara. De lån jag tagit har redan brännts upp typ

På lördag har jag tid hos Mölnads däckservice iallafall för däckbyte Ska bli gött med fräscha nya däck. Inget går upp mot nya däck lukten

_________________
Rachid Rachid
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Ser intressant ut Rash!
Se nu till att få ihop bilen. Det finns tillräckligt med puggar redan som står på pallbockar..

_________________
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716


Trådstartare
Vart på tre banträffar än så länge i år och har väl fått köra kanske 1.5h aktivt
Lite småless på allt som ska jävlas med mig. Varför kan inte min bil fungera som de flesta andras?

När den går, så går den bra. Kommer riktigt bra överens med bilen nu. Sänkt bak nu också så balansen känns ännu ett snäpp bättre.

Nu så bluddrar den ibland på höga varv och oftast i kurvor. Inte kul att förlora fästet så där mitt i en kurva
Troligtsvis är det glapp i någon kontakt. Fattar inte vad det kan vara annars. För den ger inga felkoder..
Märks inte heller vid gatkörning. Man måste verkligen köra den hårt för att det ska hända..
Tycker att den bluddrar lite mer nu vid nerväxlingar iofs..

"Någon förbipasserande" hade klockat en del varv med en bästa tid på 1.22.8 tydligen. På Gelleråsen.
Men med mer lättning och med hästarna på plats så känns det som att man tom kanske kan komma ner till en 1.21-tid. Bara man får öva lite mer på nya trösen så..

Nu förtiden så stoltserar bilen med 173hk Mappgurun Svalle på TS Motorsport gissade på hydraullyftarna, då ventilerna låter mer nu än förra året då den bänkades till 190hk.

Reservhjulet är äntligen bortplockat. Och en lätt plasthuv är monterad Sparade säkerligen in 60-70% av vikten där. 10kg+ minst uppskattningsvis.

Har även kommit fram till att en bil är som snyggast när den vart ordentligt använd. När det syns alltså.
Lite "en bil ska se ut som om den gått ett 24h race"-stuket
Kanske den nya stylingtrenden?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 RC -97A
<<   1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (12189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande