Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Målet med bilen är att åka från Stigenberg och dricka mer öl än honom på Gatebil

Nä skämt o sido det ska bli en ball bil som ska piskas på bana o gata.

Jockes bil blev väl inspirationen till att göra ett sånt här bygge.

Jocke är han som byggt en Vit escort cossie med audi femma och skyline låda o ja tror han har en nissan s14 bakvagn. Bubblade en del med honom under min era som cosworth kille. =)

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Köttig växellåda thumbs up

Jag skulle kör Haldex gen1 på min bil helt utan styrning, bara en solenoid som släpper trycket så man kan använda handbromsen. Funkar bra bara man justerar fram bromsbalansen lite då det bromsar genom drivlinan.
Jag skulle provat AV/PÅ med handbroms och fotbroms till att börja med, inte blanda in TPS i det. Keep it simple liksom.

Du kan ju sätta en vanlig manuell vippbrytare så kan slå av 4wd om du vill på transportsträckor tex.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Vi körde helt öppen mittdiff eller stum, med öppen så spann fram duktigt. Med stum vart den understyrd.

Jag skulle noga köra "antispinn" mellan fram o bakaxel på abssensorerna, så att den lägger på mer framhjulsdrift över en viss prcoent slip över ett visst laddtryck. typ 0.3 bar.

Vad ska du ha för diffar/diffbromsar fram och bak?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Erik ni hade gamla lådan va? Har den en riktig mellan differential?
Kan tänka mig att det va därför det spann så mycket fram.

Fram kommer det sitta en öppen x6m diff och bak en m5 e39 diff.


Nu har jag gjort klart adaptern/spacern till svängjulet. Så bara jag får mina grejer från lasermannen min så kan jag para ihop dessa

Nån som har nå tips på billiga hårda motorkuddar? Vill inte köra puck eller stumt.

Så här blec spacern med centrumstyrning mot lådan.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



erki87 skrev:
Tjena.

Joo men problemet är ju att min låda inte har någon centrum diff, den har bara mer eller mindre framhjulsdrift. Detta görs med ett vått lamellpaket. Och släpper bakhjulen så tror jag inte man behöver spinna många meter innan lamellpaketet säger upp o sjukanmäler sig. Så jag har siktet inne på att växla mellan rwd och 4wd. Det blir en av och på funktion. Men när den ska vara på o när den ska vara av funderar jag fortfarande på. Vill ju gärna att den ska vara inaktiv vid lugn körning för att inte bryta o bända på drivlinan i onödan och så kanske den drar lite mindre soppa.

Jag har siktet inställt på runt 750-800whp eller så långt turbon räcker.

Som det ser ut idag kommer jag åka med en 64.5 mm airwerks turbo.

mvh Eric


Okej, mycket effekt och ingen diff, då förstår jag
Angående när den ska vara hur borde det ju gå att hitta lite om man söker, har för mig jag sett att folk delat olika mappningar för t.ex. DCCDpro

Kommer du dyka upp på gröndal också? Ligger ju nära och bra

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Häftigt bygge!

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då jag inte fick hem allt jag behövde för veckan så tog jag fram kapen o kapa ur torpedväggen o kardan tunneln.

Har också börjat skissa på en lösning för startmotorn. Så imorgon blir det till att spendera större delen av dagen vid svarven

Här kommer en bild



O en till


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Idag fortmsatte jobbet med att få ihop motor och låda. Måttade in svetsa fast hållaren för startmotorn.

Svårt o få till rätt men hoppas detta blev bra o att det är lagom med kuggspel.

Fick grotta ur endel ur lådan men nu passar det.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Goda nyheter!
Har fått kontakt med gaz i england som ska sätta ihop ett gas gold coilover kit till mig. Tyvärr är jag lite låst bak till 35 in och 35mm ut i fjädringsväg bak. Har ritat upp allt nu så dem skulle se vad dem kunde göra.
Får känslan att gaz håller högre mått än d2, ksport osv.
Fick ett riktigt bra pris då dem fick se vad jag håller på o bygger.



Har en annan samarbetspartner på gång också men vill inte avslöja nått föränn det är 100% spikat.

Sedan har jag fortsatt med att para ihop låda o motor. Saknas 3st m12 x 60 försänkta insex.

Växellådsbultarna har jag tigat fast då får jag bra styrpinnar.





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Riktigt häftigt bygge!
Vad är det som begränsar slaget för dämparna bak?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej.

Jag vill inte göra om fjäderbenstornen bak.
Har så mycket annat att göra på bilen så någonstans måste jag dra en gräns.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Min erfarenhet är att 35 mm in och 35 mm ut på hjulen är väldigt lite, det brukar inte vara helt lätt att få en bil att fungera bra om man har så lite rörelse. Speciellt med tanke på att man kanske vill justera ride height också (då kan man ju hamna i botten åt något håll).

Detta gäller då en bil som ska fungera på gata.

Jag vet inte hur du tänkt gällande reggning men SFRO vill normalt se minst 60 mm och 60 mm ut i bakvagnen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej !

Jo jag vet.

Bilen kommer ju främst användas till bus o lek på bana.

Kan bli endel nattliga aktiviteter också.

Tanken är att ta ett snack med SFRO när bilen är klar.

Men det måste ju finnas massor med typ super seven som inte är i närheten av den fjädringsvägen. Har flera här i stan som är reggade och dem har ingen möjlighet att fjädra in 60mm från rideheight. Kanske man kan få dispans? Eller sätta dit en längre dämpare för isåkning och regning. =)

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Risken som jag ser det är att du tvingas bygga om när det är klart, antingen för att det inte funkar, eller för att kunna regga. Att flytta fjädertorn i byggskedet brukar vara rätt mycket enklare än att göra det när bilen är klar. Men du väljer förstås själv.

Jag mäter fjädringsväg på alla bilar jag besiktar och de flesta har minst 60 mm in/ut, ibland efter viss justering. Det förekommer fall med kortare fjädringsväg (vid byggbesiktning) och då är det bilens beteende vid slutbesiktningen som är avgörande. Fungerar det inte får man bygga om.

Om bilen ska gatreggas så är det en mycket stark rekommendation att göra byggbesiktning i tid, det brukar bespara dig som byggare rätt mycket extra jobb. Byggbesiktning är ju "normen" så att säga, för att kunna bedöma fordonet korrekt och ge byggaren rätt råd behöver den genomföras i tid.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 640



Bygg nya torn bak direkt isåfall, det är inget stort jobb att göra i det läge du är nu innan du monterat bur.
Gör så du rymmer en lång dämpare direkt, det är enkelt att begränsa fjädringsvägen i efterhand. Har du för kort totallängd på dämparen så kan du inte förlänga fjädringsvägen på annat sätt än att sätta kapen i bilen och höja tornen.
70mm total fjädringsväg är lite, det blir hård sättning för att inte gå på stoppen åt båda håll, min åsikt är att det är bra ha lite extra fjädringsväg bak så du slipper tjuvsläpp och liknande där det är ojämnt underlag.
Har du tänkt åka is behövs definitivt mer fjädringsväg än 70mm

_________________
Mattias Holmgren
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej!

Tyvärr är grejerna redan beställda. Bakdämpare var inte så dyrt att köpa nya.

Ska jag åka på isen sätter jag dit längre dämpare.

Som sagt har jag ingen lust att bygga om tornen just nu. Det kan vi ett projekt att ta i framtiden någon vinter. Just nu behöver jag få ihop bilen.

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



erki87 skrev:
...................... Tyvärr är jag lite låst bak till 35 in och 35mm ut i fjädringsväg bak...............


Och jag som gråter för att jag bara har 110 mm rörelse på bakdämparna...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då var motor o låda ihop!!!

Tycker det blev riktigt bra.

Testat startmotorn också o den verkar gå.

Sedan har jag köpt på mig 6-kolvs ok till vw touareg 350mm skivor.
Dessa måste jag fräsa av och modifiera för radiell montering då dem tar i uprighten tyvärr.
Men har sett denna mod förut o det verkar funka.









_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Har du nån mer info om moddningen av touareg-oken?
Kul att det rullar på, riktigt fränt bygge
Mange
thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej!

Googla på brembo 18z vilket dem heter.

Tittar man på oket så är det redan färdigt i gjutningen o klart för att kunna bearbetas.

Fanska enkelt faktiskt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Menar du den här modden? Såg lagom ostabilt ut tycker jag



_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3, 4 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande