Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 44, 45, 46   >>
30 besök senaste veckan (405675 totalt)
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54



Så jäkla snyggt! Eloxerar du själv eller har du någon bra firma att lämna iväg till?

_________________
Niclas Eriksson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej

Nee fan lämna iväg det.

Tack alla!! Det blev ju helgrymt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



thumbs up
Mycket välgjort och vackert... just skrynkelförgen gör att jag tänker på Ferrari (toppar) och Subaru (WRX) insug..
förstår inte, varför inte fler använder dylik färg...

_________________
Michael Thulesius
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hehee ja. Körde det på ventilkåpa o insug på forden. Ger ett sjysdt oem intryck o så kan man göra det själv också.

Ska bli intreessan o se hur det funkar på kompressorkåpan.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Snyggt!

Ni som använt skrynkel färg tidigare hur bra tål den värmen, vätskor och smuts?

Alltså blir den missfärgad och lätt smutsig som vanlig sprayfärg eller funkar det bra och lätt att rengöra?

Mina silver målade ventilkåpor har blivit gula på vissa ställen där det kommit olja på färgen som bränts in.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Michael Th skrev:
thumbs up
Mycket välgjort och vackert... just skrynkelförgen gör att jag tänker på Ferrari (toppar) och Subaru (WRX) insug..
förstår inte, varför inte fler använder dylik färg...

Finns även som original färg till Harley Davidson

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



erki87 skrev:
Hehee ja. Körde det på ventilkåpa o insug på forden. Ger ett sjysdt oem intryck o så kan man göra det själv också.

Ska bli intreessan o se hur det funkar på kompressorkåpan.
Körde så på min förra kompressor kåpa i 1,5 säsong utan några förändringar eller problem.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 43



RallyQuattro skrev:
Snyggt!

Ni som använt skrynkel färg tidigare hur bra tål den värmen, vätskor och smuts?

Alltså blir den missfärgad och lätt smutsig som vanlig sprayfärg eller funkar det bra och lätt att rengöra?

Mina silver målade ventilkåpor har blivit gula på vissa ställen där det kommit olja på färgen som bränts in.


Kör det på ventilkåpa och insug. Tål både värme och olja bra har jag märkt. Bara torka av så blir det fint igen.



Ser mkt bra ut! Längtar att få se detta projekt klart.

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då är vi två som längtar...

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



erki87 skrev:
Hej hej!

Det har varit en stund sen jag uppdaterade här. Det har varit lite stiltje då det kom fram att det inte finns ramlager till min motor i underdimension. Det sög. =)

Men efter mycket letande o tittande har jag hittat ett lager som ser ut att kunna passa. Det har iallafall samma mått. Thomas på CP service har varit snäll nog o tagit hem dem åt mig. Dessa borde dyka in i nästa vecka.

Undertiden har jag försökt tagit nya tag o göra klart lite skit som funnits.

Fönsterhissarna har jag tittat lite på, dessa var ju CAN styrda och av någon anledningen så gillade dem inte att jag varit inne o klippt lite i härvan, hehe. Så nu har jag plockat sönder motorerna o lött på kablar direkt på dc motorn och sedan kör jag dem via en korskopplad fjädrande brytare.

Så jag caddade upp en modell där brytaren sitter i. Med denna kunde jag även dölja det fula hålet som jag gjort för remmen som jag öppnar dörren med. JAg blev skitnöjd med detta.

Sen har jag lagt lite tid o målat upp kompressorkåpan och insuget till bilen. Använder en färg som heter wrinkle paint från VHT. Tycker det blir en nice clean oem look med denna färg. Duschar på tre lager och sedan värmer man med värmepickan. =)

Jaja bygget rullar på sakta men säkert.

Här är lite bilder:

Supersnyggt!! Som original fast bättre som nån sa

Mycket intressant med krymplacken. Mycket sugen att försöka få på lite sånt på olika grejer i mitt motorrum. Köper man det i aerosolburk eller kör man spruta. Svårt (applicera både färg och värme)? Dyrt?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163




_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag beställde hem ett gäng svarta sprayburk från hansen via Mekonomen om jag minns rätt. Inte farligt dyrt. Och funkade väldigt bra, två tre lager ganska tjockt sen härda i rumstemperatur 2-3 dagar funkade bra, tål bensin /e85 vilket få produkter på sprayburk normalt gör

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej Hopp!


Här går man o väntar på grejer mest hela tiden känns det som. Men snart hoppas jag att jag verkligen kan smälla ihop o starta motorn.

Under tiden har jag låtit en kompis lacka upp kylare o intercooler.

Mer info kommer längre fram.

mvh Eric






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Ser veldig bra ut! Er det spraylakk eller pulverlakk du har brukt på kylaren (radiatoren)?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
2-komp billack av nått slag.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



erki87 skrev:
Hej hej!

Jag håller på o bygger ihop en nyare 5 cyl motor från jetta/golf i USA. Den kallas i folkmun för 07k.

Denna motor är väldigt lik en Audi ttrs motor. Det som skiljer mot denna är att denna bara har variabel insugskam och port insprutning. Lite mindre insugsventiler.

Men iallafall det är svindyrt o köpa värre kammar till denna motor. Schrick har men kostar typ 20 000kr. O jag har inte riktigt dem pengarna just nu.

Därför tänkte jag mäta upp kammarna och sedan undersöka om det skulle ge nått o köra med dubbla insugskammar som Bmw folket brukar göra.

Här är en länk till excel filen där jag har försökt summera så mycket som möjligt av motorn och kammarnas profil.
https://minfil.org/YaCe9fcbb5/kamdata_org_07k.xlsx


Jag är inte så duktig på detta med kammar så det är därför jag frågar här.

Såhär ser kamprofilerna ut, jag har lagt dem så deras maxlyft ligger lika. I excel filen finns kurvorna.



Hoppas ni är intresserade av att hjälpa mig.

Här är lite övrig motordata:

Borr 82.5 mm
Slag 92.8 mm
Volym 2480292.788 mm2
2480 cc
Insugs längd 230 mm
Spjäll diameter (separata spjäll) 50 mm

Avgas längd Mätt från ventil till turbo fläns
1 425
2 355
3 540
4 440
5 530

Ventiler (2st insug 2st avgas per cylinder)
Insug 32.4 mm
Avgas 28 mm

Kamfasning insug Vevaxelgrader
42 grader

Kompression 9.5:1 förhållande

62mm turbo 1.5-2.0 bar är tanken i laddtryck.

Jag vill gärna försöka lyfta upp varvtalsområdet och tänkt mig ett varvstopp på 8-8500rpm.

Hör gärna av er om ni vill ha mer


Hej,

har kollat dina kamkurvor..
http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=358 . . . .

Insug verkar ju vara likt som CEPA motorn.


om man har en AAN eller ADU (2,2 liter turbo S2 eller RS2) motor kan man sätta in 7A:ns kammar. (från 2,2 sugmotorn) (finns erfarenheter att googla fram, karaktär etc)

7A kammarna motsvarar cat cams 7604004 som finns till din motor.
http://www.catcams.com/products/camshafts/datasheet.aspx?ENGINE_id=358 . . . .

det är inga problem att gå ner i bascirkel med originalkammarna
man kan modifiera rullyftaren med en större rulle.

frågan är vad som lönar sig..

skulle nog köra upp originalkammarna och få motorn grundbänkad innan du letar nya kammar.

dom verkar ju hålla strax upp åt en bit över 500 hp..
värt att kommentera att CEPA har längre avgaskam


hur kommer du ställa in kammarna?

skulle ta originalvärdet och separera dom med mål att nå 0 graders överlap vid 0,1 mm lyft

i övrigt är en bra referens AAN och ADU motorern och hur dom byggs upp
med jämförabara durationer som dina kammar (något längre) men betydligt mindre lyft. (8,6 mm)


i ditt fall är ju insug kortare än avgas, det skulle altså vara om det är värt att köra med 2 avgaskammar..
fortfarande med tanke på att inte ställa in något överlap (det tål inte 5 cyl motorerna)


hoppas det tillförde nåt


mvh
Truls

_________________
Truls Herland
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Gamla motorns grejer funkar inte på denna motor.

Kommer köra med kammar från ttrs.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



erki87 skrev:
Gamla motorns grejer funkar inte på denna motor.


nej, men gasväxlingen gör....

erki87 skrev:

62mm turbo 1.5-2.0 bar är tanken i laddtryck.
Jag vill gärna försöka lyfta upp varvtalsområdet och tänkt mig ett varvstopp på 8-8500rpm.


lycka till

_________________
Truls Herland
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hehe läste ditt inlägg igen. Var nog lite trött förut.

Kommer börja o köra ttrs original i original position. Dem står då i högvarvs (mest effekt) läget.

Sedan får jag prova o göra vad som går med att fasa insugskammen.

Efter det får det bli analys o se vad som kan göra inför framtiden.

Tack föditt inlägg. Jag slänger upp så mycket jag kan efter bromsning.

Mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej!

I väntan på dem sista motorgrejerna så hade jag lite klipp och klistra verkstad i helgen.

Detta var verkligen inte min grej men känt att jag måste ha nått bak på skärmarna. Det ser väldigt prototyp utan nått där.

Sagt o gjort köpte mattsjälvhäftande folie och gjorde mallar. Fan sjukt svårt o få till det bra. Men försökte så gott jag kunde. Har även gjort fram.

Inte helt 100 nöjd men jag väntar till jag får ut bilen då får man lite mer känsla över det.

Jaja såhär blev det:








Visst blir det lite prototyp känsla utan?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Båda ser helt okej tycker jag. Men svart vinner kanske ändå thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 44, 45, 46   >>
30 besök senaste veckan (405675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande