Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405780 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe okej, bra då är det fler som inte haft problemet.

Jag provar o ser

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Tänk dock på att SFRO inte godkänner hydralisk handbroms på detta viset, utan det måste vara en separat mekanisk handbroms.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
erki87 skrev:
Jag har två handbromsar på min bil, en hydraulisk för o sladda sedan har jag en mekanisk monterad. Denna är BMW m5 original som är trummor i bromsskivorna. DVS det är två separata system.


Det har jag... Läs inläggen.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



erki87 skrev:
erki87 skrev:
Jag har två handbromsar på min bil, en hydraulisk för o sladda sedan har jag en mekanisk monterad. Denna är BMW m5 original som är trummor i bromsskivorna. DVS det är två separata system.


Det har jag... Läs inläggen.


Aaa jag läste det med såg inte att det var du som skrev det utan trodde en annan tipsade om hur han hade det.

Men då blir det ju okej för besiktningen.
Bara ha en mindre turbo och mapp på laglig effekt samt tyst avgassystem då bör det inte bli något problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det som händer (eller kan hända) med hydraulisk parkeringsbroms i serie med färdbromsen, utan fördelningsventil, är att om man trampar på färdbromsen samtidigt som parkeringsbromsen är åtdragen, så kan bromsarna låsa så de inte släpper när man släpper färdbromsen.

Man brukar få trampa HÅRT på färdbromsen för att det ska släppa efter en sådan situation.

Händer det när man står still är det ju ingen större fara men om man gör det med lite fart kan det bli spännande.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
hej hej!


Det har inte hänt så mycket men jag tänkte jag skriver lite ändå.

Väntar som sagt på grejer så försöker göra även lite smått skit som ändå måste göras.

Har monterat diverse givare, vattentemp, oljetemp, oljetryck och lufttemp till insuget.


Sedan har jag börjat skissa på min rattpanel ala F1. Det är lite grovhugget änsålänge. Men jag tror det kan bli bra. Tanken är att polaren ska få 3d printa ut panelen som jag sen kopplar all el till. Har beställt knappar och vred. Så det ska bli spännande o se hur det blir i slutändan.
Kom gärna med ideer om det är någe mer man borde ha i ratten.

mvh Eric J














_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



fel... fin bil dock

_________________
Mattias Nygård
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Byggde denna idag! Funka klockrent direkt.

Nu kan jag genom att jorda en plint i kontrollern lägga i 4wd.

Då kan jag med utgångarna i sprutet lägga i 4wd på vilka vilkor jag vill, typ fart, laddtryck , hjulspinn osv!




_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Är den on/off eller går det att få valfritt pålägg av framhjulen?

Jag har funderat på att lösa så jag också kan ha 2wd/4wd men då måste jag slopa 37/63 mot 50/50 och jag vet inte vad som blir bäst :P

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
HEJ!

Vad har du för låda idag och hur ställer du 4wd?

Den låda jag har, den kommer från 330xd gs6x-53dz

I den växellådan finns det ingen centrumdiff.

Det är istället ett vått lamellpaket koppling man spänner åt.

Att säga att man har 50-50, 20-80 osv tycker jag är fel att säga. Då man inte har någon differential.

Det enda man kan göra är att spänna kopplingen så man får ett släpp moment och sedan ett slirande moment. Dvs att om man kopplingen håller i 200nm tex så är det det som kommer föras över till framhjulen.

Men levererar motorn 400nm vid ett visst lastfall är det ju 50-50, skulle den sedan leverera 600NM blir det ju 63-37 osv.

Min styrning kan enkelt ställas hur hårt kopplingen får lov att nypa ihop. En liten potentiometer på kretskortet. (Skulle gå att dra ut den om man vill ha den på en panel tex)

Såhär ser fördelningslådan ut:


Det finns ingen längsgående differential, en rolig grej är ju att bmw själv hävdar att man kan få ut mer drivning fram. Det får gärna nån förklara för mig. Då utgående axel är stumt mot utgående på växellådan.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Räcker det alltså med att skicka styrsignaler till växellådan för att styra 4wd, måste man inte lätta på gasen etc när man gör detta? Dvs, återkoppling från lådan till motorstyrning? Man skulle kunna tänka sig att vissa operationer i lådan inte ska utföras med maximalt moment på ingående axel?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Det är möjligt att få mer moment på framhjulen men bara under vissa förutsättningar och vi pratar inte mer än 55/45 eller 60/40 på sin höjd.
Har bland annat med accelration och till viss del viktfördelning att göra för att uppnå det. Kan inte svara mer ingående då jag inte minns exakt alla detaljer för vi hade det som en timmes snabbutbildning i fordonsdynamik på jobbet.

Man kan även uppnå det med viss skillnad i utväxlingar vill jag minnas.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tjaba!

Jag ser inga problem o slå i lamellpaketet vid fullbelastning, sen om kopplingen håller i det låter jag vara osagt.

Jag har inte hört nån som har kört sönder denna typ av fördelningslåda som jag har. Däremot vet jag att jakan blåste en äldre variant ifrån E46.



Intressant att det kan blir mer fram. Enligt bmw reklamfilm om xdrive ser det ut som dem hävdar 100% fram och det är omöjligt i min värld.
Det är nog lite säljsnack kan jag tro.




Min styrning måste ta omtag, dvs den måste tillbaka i RWD läge om man skulle släppa på 4wd inkoppling litegrann. Detta skulle betyda att man skulle behöva läges återkoppling i servomotorn som låser och det finns det inte.

I min värld så kommer jag köra i ett av eller på läge. Så innan helvetet bryter ut så kommer jag slå i 4wd för att spara på koppling osv. Men detta ska utprovas ordentligt. Och jag kommer nog förstöra ett par fördelningslådor när jag labbar. :P Alltid kul o vara först.

Mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Hur reagerar den ifall bakhjulen står på is och framhjulen på asfalt?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Jaa det beror väl på hir man sätter upp den min tanke är att satsa på ett maxxecu race, då får jag in abs signalerna o kan då trigga på slip mellan fram o bak. Då lägger bilen i bakhjulsdriften.

Tanken är att ha många kriterier för att 4wd ska slås i.

Det ilar i hela kroppen när en potent audi med stum mellandiff tuffar fram.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



erki87 skrev:
HEJ!

Vad har du för låda idag och hur ställer du 4wd?

Den låda jag har, den kommer från 330xd gs6x-53dz

I den växellådan finns det ingen centrumdiff.

Det är istället ett vått lamellpaket koppling man spänner åt.

Att säga att man har 50-50, 20-80 osv tycker jag är fel att säga. Då man inte har någon differential.

Det enda man kan göra är att spänna kopplingen så man får ett släpp moment och sedan ett slirande moment. Dvs att om man kopplingen håller i 200nm tex så är det det som kommer föras över till framhjulen.

Men levererar motorn 400nm vid ett visst lastfall är det ju 50-50, skulle den sedan leverera 600NM blir det ju 63-37 osv.

Min styrning kan enkelt ställas hur hårt kopplingen får lov att nypa ihop. En liten potentiometer på kretskortet. (Skulle gå att dra ut den om man vill ha den på en panel tex)

Såhär ser fördelningslådan ut:
https://lh6.googleusercontent.com/-fJp--znKN_8/TVONhawtHHI/AAAAAAAAEUk . . . .

Det finns ingen längsgående differential, en rolig grej är ju att bmw själv hävdar att man kan få ut mer drivning fram. Det får gärna nån förklara för mig. Då utgående axel är stumt mot utgående på växellådan.

mvh Eric

Kör med vanlig ZF och fördelningslåda från 525ix E34, den styrs lite enklare än de nyare Xdrive och är enbart på/av. Det är en planetväxel med en elektronisk låsning kan man säga, antingen är den som en öppen diff eller så är den låst i 37/63. Den låser utan minsta fördröjning då det inte finns några mekaniska delar i låsningen. Varning för ryck i drivlinan om man inte ställt in allt rätt hehe...

Jodå jag har stenkoll på hur nyare Xdrive funkar
Håller med om det där med 100% fram, det enda jag kan tänka mig att BMW menar är om bakhjulet står på is och framhjulen på asfalt, då går ju "allt" moment fram men det är lite långsökt...
När Xdriven är 100% låst är det ju 50/50 egentligen, ska man ha nåt annat blir det som du säger, slir på lamellpaketet.

Ok, med andra ord blir din styrning också på/av då egentligen? Det är väl det som är viktigast också, vi har ju ingen större nytta av att lägga på 10% driv fram tex

Jag låser förresten som du tänkt 4wd lite innan den behövs för att vara på säkra sidan. På 5an är den helt olåst.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hej hej!

En liten update, mest för att ni inte ska tro att jag ligger på latsidan.

Har monterat batterilåda och batteri i bak. Saknar säkring vid pluspolen samt isolering över polerna. Men det fixar jag idag. =)

Sedan saknas bara en ecu på min elskiva. Tyvärr lite dyr dock. Men i slutet av månaden är tanken att beställa styrsystemet till motorn. Det blir ett MaxxECU Race är tanken.

O så får ni en liten sneak peak av vad som komma skall till ratten. Panelen börjar ta form och ska nu printas i sin helhet. Det kommer bli as nice. Självklart får ni en fullständig rapport om detta så fort allt är klart.


mvh Eric















_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Tjabba tjabba!

Nu harjag på allvar dragit igång med elsystemet.

Batterikretsen är klar. Batteriet blir som sagts i skuffen men då min bagagelucka är elmanövrerad och det fortfarande funkar fin fint så vill jag ha kvar det. Så nu sitter huvudströmbrytaren i instrumentbrädan. På bilden saknas en gummigenonföring men den sitter där idag. Sedan har jag skyddslang runt matningen i helabilen utom sista cm i kupen.

Igår drog jag igång med min elpanel, tänkte jag bygger allt på en stor panel istället för att ligga med arslet i vädret i bilen o det bara blir skit.

Fick ihop det till 10st relän.

1 förpump
2 högtryckspump 1
3 högtryckspump 2
4 Xdrive controllern
5 ECU
6 Spridare
7 Tändspolar
8 Fläkt kylsystem
9 tuta (strömbrytaren sitter o kablarna är jätte tunna)
10 AUX Diverse Dash, värmefläkt osv.

Den svarta boxen nere till vänster är säkringsboxen, väldigt smidigt en matning in o sedan går det internt ut till varje säkring o sen drar man vidare till relä. Hittade den via båt butik.


I slutet av månaden är det deadline på o beställa styrsystem, just nu leder MaxxECU Race. Men vi får se.

ECU master PRO hade varit nått men det verkar ju bara bli försenat.






_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Såhär kommer det sitta i kupen.

Passade riktigt bra.


_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Ser prydligt och välingenerat (är det ett ord förresten?) ut.

Handbromsen och växelspaken ser liksom "skranglig" ur min yttersta amatör-bedömnings-förmåga. Dock så har min tilltro till en byggare av din kaliber en lugnande inverkan. Stabilt med ett fragilt utseende sett med ett amatöröga.

Det är så vackert och nu i sådant vårdat skick att man både vill och inte vill se denna åka på lite mer racepatina.

Ska bli så trevligt att få skåda denna bil in action nån gång. Stå där och försöka förstå hur och när drivningen delas ut lite till de främre svålarna.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364


Trådstartare
Hehe.

Det var lite poetiskt skrivet.

Det ska bli kul o åka lite med den sen. Njuta av alla timmar man lagt ned på detta. Det börjar ta emot lite så jag har sänkt tempot en aning då jag ändå behöver spara pengar till diverse pryttlar.

Nu är det full fokus på elsystem o allt därikring. Rätt så roligt när man väl kommer igång.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande