Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Polo WRC replica -10
tråden läst  
190376 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... , 27, 28, 29  Nästa sida>>
 
   
Erik Nilsson
Köping






Här sedan: 28 Jun 2014
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2017 13:09     Citera

Oförskämt läckert, inte så lite avis!


_________________
/ Erik Nilsson
Kör en Impreza WRX STi PSE
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
RZ
Örebro






Här sedan: 25 Dec 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2017 14:42     Citera

Man blir riktigt glad av den här tråden då man får se alla genomtänkta uppdateringar samt professionaliteten i utförandet thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Roger Zetterlund. Cupra R, MapTunad till 300+.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2017 19:10     Citera

Hehee!

Tack. Försöker alltid göra mitt bästa. Ska bli skönt o plocka ned allt o tvätta rent!


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2017 19:35     Re: Citera

erki87 skrev:
Lite kylarjobb idag.

Högsta punkten på kylsystemet hamnar ca 70mm högre än kylarn/expansionkärlet.

Kan det räcka med en avluftningsslang och ventil vid den högsta punkten?

Mvh eric


Nej, du måste ha ett expansionskärl så kylsystemet har en volym att jobba mot. Utan det så kommer du få alla möjliga konstiga problem.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Aug 2017 19:52     Citera

Kan jag ha ett separat expansionskärl som jag vakum suger?


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 12:25     Re: Citera

erki87 skrev:
Kan jag ha ett separat expansionskärl som jag vakum suger?


Jag förstår inte hur du menar, kan du förklara lite mer?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 13:01     Re: Citera

MaZ skrev:
erki87 skrev:
Lite kylarjobb idag.

Högsta punkten på kylsystemet hamnar ca 70mm högre än kylarn/expansionkärlet.

Kan det räcka med en avluftningsslang och ventil vid den högsta punkten?

Mvh eric


Nej, du måste ha ett expansionskärl så kylsystemet har en volym att jobba mot. Utan det så kommer du få alla möjliga konstiga problem.


jag misstänker att det finns en anledning att det heter just expansionskärl.....
och om du väljer att ta bort det var har du då tänkt att fylla på kylarvätska?
sedan lurara jag lite på hur det blir när expansionskärlet inte är högsta punkt? då kommer ju systemet "dräneras" på högre punkter innan pumpen har fått upp trycket och det finns troligtvis också då en risk med luft i systemet? mina kunskaper inom termodynamik och flödeslära är tyvärr inte vad dom har varit, men jag hade inte vågat mig på en sådan lösning....

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
St3v3
Lycksele






Här sedan: 21 Feb 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 14:30     Citera

Han har ju en alukylare med påfyllningen där och en ventil i påfyllningslocket
Dom flesta gamla jänkare har bara så och en slang ut i det fria. Den trycker ut tills den har den nivå den vill ha. Men man kan ju sätta en behållare på den slangen


_________________
Steve Örnberg, Lycksele
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 14:46     Re: Citera

carl.josefsson skrev:

sedan lurara jag lite på hur det blir när expansionskärlet inte är högsta punkt? då kommer ju systemet "dräneras" på högre punkter innan pumpen har fått upp trycket och det finns troligtvis också då en risk med luft i systemet? mina kunskaper inom termodynamik och flödeslära är tyvärr inte vad dom har varit, men jag hade inte vågat mig på en sådan lösning....

/C


Det finns bilar som sålts med den lösningen (jag äger, som av en händelse, åtminstone två stycken. Citroënlösningar ...), det fungerar men jag har två eller tre avluftningsventiler och behöver använda ett "extra" högre kärl (tänk avkapad PET-flaska nedtryckt i påfyllningen) när jag fyller på systemet efter att ha tömt.

Så det fungerar, men ... det går att göra det mycket enklare för sig.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2017 20:19     Citera

Teoretiskt sett om jag bara får bort lugten i systemet så kommer det antagligen gå bra.

En enkel jämförelse är satt sätta fingret på sugröret i groggen o lyfta ytan fölkjee med sugröret upp.

Jag börjar göra en avluftningslang från högsta punkten. Annars får jag bygga om litegrann.

Jag har expansion osv i kylaren.


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2017 15:24     Citera

Inte så mycket o skriva.

Har gjort en fläktkåpa idag.

Mvh eric














_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NBC2







Här sedan: 02 Dec 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2017 22:12     Citera

Tack för att du uppdaterar och delar med dig!
Och som vanligt: Snyggt jobbat!
thumbs up


_________________
SO Johansson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 22:41     Citera

Kul som fan att folk tittar!

Uppskattas verkligen!!

Tack


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fnatte
Stockholm






Här sedan: 14 Jun 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 07:49     Citera

Expansionskärl är för att täcka in densitetsförändringen i kylarvätskan vid olika temperaturer. Det går väl att köra utan, men det minskar felsökningen om du har ett ställe att se hur mycket vätska som finns i systemet, tänker jag. Eller har jag misstolkat frågeställningen? Höga punkter på andra delar av kylsystemet kan man ha en avluftningsventil på, där det kan samlas luftfickor. Sen kan man vakumsuga systemet också, vet dock inte man kan vara säker på att ha kommit åt alla fickor då?

En tanke om den raka kylarslangen, hur stumt monterad är din motor? Om den rör sig kommer den flytta kylaren åt sidan och beroende på hur du gjort fästena flyttar den med sig saker, är min tankebana där. Fulare med flexslang, men snällare.

Och i likhet med alla andra som skriver, en av dom roligaste trådarna på rejsa att följa!


_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 09:51     Citera

Expansionskärlet är ju i kylaren. Det jag var mest orolig över är en hög punkt. Men sätter en avluftsre där till att börja med.

Motorn ska vara hyffsat stumt monterad.


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fnatte
Stockholm






Här sedan: 14 Jun 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 11:19     Citera

Missade expansionskärlet! Jag skulle montera avluftningar på höga punkterna, fylla på vätska och sen med tryckluft trycka ut kylvätska tills det inte kom ut luft längre. Sen toppas kylvätskan på och systemet borde vara funkis. Det är ungefär den varianten jag gjort på provmotorn på jobbet. Allt är prototyp här så det har blivit mindre bra lösningar runt om, men under förutsättningarna så har det gått att lufta av. Har dock en elektrisk vattenpump som jag skyfflar runt vattnet med, det kan bidra till att luften åker ut också.


_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Millbro
Stockholm






Här sedan: 26 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2017 11:42     Citera

Kommer nog fungera helt okej med din lösning med kylarlock i kylaren och avluftning på högsta punkten.

Jag har så på min bil fast inte riktigt lika mycket höjdskillnad mellan kylare och högsta punkt. Jag fyller i kylaren först tills det är fullt där och sen toppfyller jag i högsta punkten vid termostathuset. Du behöver inget expansionskärl som är trycksatt utan det tar ditt kylarlock hand om.

Däremot är det bra med en slang ifrån kylarlocket och ner i ett uppsamlingskärl då den kan trycka ut lite där.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 15:45     Citera

Tjabba!!!

Normalt håller jag inte på med styling men var tvungen o lumma dit grillen. blää

Håller o ska plugga sido insläppen. Eventuellt blir det hålsåg o bromskylning där sen.


Har fipplat dit lite kopplingar för olja till turbo. Tråkigt nog kommer spolarna över så man ser det inte.


Har börjat med avgassystemet också. Det blir tre st vibrant dämpare. Hoppas dem håller bra kvalitet.
Avgaset byggs i 3.5 tum.









_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm






Här sedan: 01 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 20:48     Citera

Gummi kuddar håller bäst om tyngden trycker ihop dom, nu vill ju tyngden på avgaset dra isär, plus att värmen hjälper till att döda dom.

Jag hade likadant på min förra bil på bakre ljuddämparen och fick byta dom väldigt ofta så hade reserver i handsfacket, så tillslut tröttnade jag och hade stum bult igenom med gummin på för att det skulle hålla.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
St3v3
Lycksele






Här sedan: 21 Feb 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 21:21     Citera

Har samma erfarenhet. Höll inte alls länge så fick bygga så här istället



_________________
Steve Örnberg, Lycksele
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erki87
Eskilstuna






Här sedan: 31 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Aug 2017 21:46     Citera

Jag vet att det kan bli så.

Det jag lärt mig att köper man trelleborg gummidämpare då håller dem, biltema, jula osv är bara att glömma. Det är skit

Vi har på våra entreprenad maskiner monterat flera system hängande i såna gummibussningar. Det är nog väldigt fall till fall.

Jag brukar vara överkåt på o sätta dit fästen grejer så, det blir inte många kilon per fäste. Har räknat med 8st punter på helasystemet. Hur många hade ni?

Ser väldigt många som bara har nån krok bak.

Mvh


_________________
Bygger: VW polo WRC replica -10
FÖLJ BYGGET på facebook:

www.facebook.com/polo07krs/

Eric Johansson
Eskilstuna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Polo WRC replica -10
tråden läst  
190376 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... , 27, 28, 29  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>