Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Låter ju skumt om inte walbro tänkt på det.

Aldrig hört att nån haft såna problem

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Firtsatte med bränslesystemet idag.

Tank med allt är på plats. Brånsle slangen är nylon och stålomspunnen ptfe, an8.

Har gjort påfyllning slangen också. Har dragit det precis som oem fast nu är ju hjulen typ ytterliggare 10cm bort så det borde vara lugnt.

Dashhållare och rattpanel är lackat o det sista ska göras på det med lite klisterlappar och knappar o vred.

Ajja bilder är roligare





_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



erki87 skrev:
Låter ju skumt om inte walbro tänkt på det.

Aldrig hört att nån haft såna problem


Har du helt klart rätt i, den borde vara byglad mot höljet inuti pumpen.
Ska sluta göra inlägg här, har ju bara fel hela tiden :P

Snyggt blir allt i alla fall. Gillar 3D-printsen, svårt att få så bra passform på annat vis, blir snygg helhet.

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Enl 2.5 tfsi tunning på fejjan så är det natrium ventiler även i N/A motorn

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tror dem har fel.

Enl vw så är det artnr för avgasventiler dem den solida varianten.

Har inte haft ur mina än som satt i. Kan kapa en ventil sen o kolla.

Ttrs har andra ventiler än vad min motor har.

Jag har ttrs avgasventiler nu iallafall.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej hej!

Jag håller på o bygger ihop en nyare 5 cyl motor från jetta/golf i USA. Den kallas i folkmun för 07k.

Denna motor är väldigt lik en Audi ttrs motor. Det som skiljer mot denna är att denna bara har variabel insugskam och port insprutning. Lite mindre insugsventiler.

Men iallafall det är svindyrt o köpa värre kammar till denna motor. Schrick har men kostar typ 20 000kr. O jag har inte riktigt dem pengarna just nu.

Därför tänkte jag mäta upp kammarna och sedan undersöka om det skulle ge nått o köra med dubbla insugskammar som Bmw folket brukar göra.

Här är en länk till excel filen där jag har försökt summera så mycket som möjligt av motorn och kammarnas profil.
https://minfil.org/YaCe9fcbb5/kamdata_org_07k.xlsx


Jag är inte så duktig på detta med kammar så det är därför jag frågar här.

Såhär ser kamprofilerna ut, jag har lagt dem så deras maxlyft ligger lika. I excel filen finns kurvorna.



Hoppas ni är intresserade av att hjälpa mig.

Här är lite övrig motordata:

Borr 82.5 mm
Slag 92.8 mm
Volym 2480292.788 mm2
2480 cc
Insugs längd 230 mm
Spjäll diameter (separata spjäll) 50 mm

Avgas längd Mätt från ventil till turbo fläns
1 425
2 355
3 540
4 440
5 530

Ventiler (2st insug 2st avgas per cylinder)
Insug 32.4 mm
Avgas 28 mm

Kamfasning insug Vevaxelgrader
42 grader

Kompression 9.5:1 förhållande

62mm turbo 1.5-2.0 bar är tanken i laddtryck.

Jag vill gärna försöka lyfta upp varvtalsområdet och tänkt mig ett varvstopp på 8-8500rpm.

Hör gärna av er om ni vill ha mer

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



mitt tips är att ta kontakt med agap.se
En mycket duktig kille som kan slipa fram en profil som kommer funka för dig.
Inte dyr heller.

Tror jag gav 4000:- för en slipad kam i helt nytt ämne till en volvo 8v

_________________
Fredrik Wiell
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Hej!

Har redan kollat med både agap o enem.

Det är en rullkam so ovanlig motor så finns varken material o slipa om eller ämnen tyvärr.

Tanken är på sikt o köpa kammar men tänkte undersöka om det skulle ge nått o köra med tex dubbla insugskammar. Köper en bättre begagnad på ebay för några hundra.

Tack iallafall för tipset!

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Då var clustret klart med knappar o allt.

Fan va dålig jag är på o löda. =)

Har även beställt ventilfjädrar till motorn, skulle ha kommit för länge sen men det har strulat så med den leverantören så nu skiter ja i det.

Jaja här kommer lite bilder.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Fruktansvärt snyggt! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Man saknar en gilla-knapp på Rejsa men å andra sidan säger ju text lite mer än en tumme upp.

Tråkigt med leverantörers tider och annat man inte kan påverka.

Blir det en annan motor än du tänkt först eller är underdelen den samma?


_________________
Alex N Eriksson
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tjabba!

Det är roligare med komentarer! Heja rop lättar alltid upp och det är kul när man får frågor tillbaka.

Det är inte så många som skriver eller frågar, så jag vet inte om jag gör rätt eller om folk bara inte är intresserade.

Men det är alltid roligt!


Angående motorn så står jag kvar vid min initiala setup. Då jag tycker det är kul o se skillnader så kommer den första motorn få bas grejer till och börja med.

Veven slipas för lite ökat lagerspel och att den antagligen gått lite snålt på olja.

Blocket har bara lätt lätt honats lite för ökat kolvspel då jag kommer köra överladdat.

Motorn får smidda kolvar från JE och smidda h-profil vevstakar.
Nya lager, kedjor, släpor osv.

Sen har jag ju byggt med separata spjäll osv. Såhär i efterhand skulle jag skippat det, men nu är det klart så kör med det till att börja med.

Mycket är redan moddat med motorn, oljekylare, filterhållare, tändsystem med spolar från LS v8. Så det finns redan en massa grejer som kan strula.

Toppen lämnar jag original sånär som på värre fjädrar och så har jag bytt till VAGs original natriumkylda avgasventiler, dem sitter i alla turbomotorer och vassare sugmotorer så tänkte att det är nog ingen dum uppdatering.

När det kommer till kammar så får vi se vad jag har att tillgå när motorn skruvas ihop. Jag väntar på ett paket med original audi rs3/ttrs kammar som är för turbo original, dem tillåter även ett högre register än vad original sugmotor kammar gör. Men som sagt paketet har inte kommit än så där får jag avvakta.

Tanken är att sen kunna göra små projekt varje vinter för att sen kunna ha bilen körbar till varje sommar, kan tänka mig att det kommer vara endel som kanske måste modifieras som chassi geometri, turboval osv osv osv.

Men man måste börja någonstans och jag har ingen lust o bygga ett avancerat rymdskepp som ändå inte kommer kunna lämna atmosfären på engång. Jag börjar med lågflygningar o sen får jag ta det högre o högre.

mvh ERIC J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163




Gillar din plan..!

_________________
Michael Thulesius
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Många med mig följer din tråd likt en julkalender dock ska man få all input och dra till sig de riktiga experterna så måste du bygga på en Porsche eller annat dyrare så är det tyvärr på rejsa.nu


Bra plan!

Rullar inte bilen på en säsong så tappar 90% av projektägarna lusten så att alltid ha den rullande när det är säsong är sunt.

Stay strong!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27



Här är ännu en som följer din tråd slaviskt. Lätt topp 3 på min egen favoritlista bland projekten på Rejsa.

Gillar trådar med hög andel tekniskt innehåll så personligen uppskattar jag om de inte är för många inlägg som inte visar bygget eller tillhörande diskussioner så jag hoppas att du inte tar bristen på hejarop som att folk är ointresserade av ditt projekt!

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Mycket kul att höra.

För mig personligen så gillar jag byggtrådar med bilder. Försöker med varje nytt inlägg som inte är ett svar på något att även bidra med en bild. Det lyfter o man får känslan av att nått händer i tråden. Sedan säger ju oftast en bild mer än 1000 ord. Så ibland får jag frågor men väldigt sällan tyvärr.

Dem intressantaste trådarna är inte miljonbilarna med utrustning från NASA. Tycker det är kul med byggen där där man försökt bygga nått efter eget huvud och händer. Hantverket går alltid först för mig.

Ja att försöka ha ett rullande projekt tycker jag är klockrent då får man gasa av sig och utvärdera under sommaren och sedan åtgärda problem eller utveckla på vintern. Nu är dock min plan att rasta polon på isen också men det är ju bara ett plus om jag hinner med det.
Jag har lite problem just nu o hitta bromsar som passar för 15tums hjul vilket alla rallydäck mer eller mindre kommer vara inom en överskådlig framtid. Men jag har en plan där. =)

Stundtals kan jag känna att tråden varit ointressant för folk då jag får väldigt lite kommentarer eller frågor. Det har varit uppe på tapeten nångång tidigare. Väldigt tråkigt när man gör 3-4 inlägg utan någon som helst feedback eller fråga. Jag är inte ute efter att lyfta mig till skyarna. Inte alls men det är jävligt kul med respons på vad jag gör, om jag gör nått tokigt eller positivt.
Jag har ju även en sida på facebook där jag tycker man får mer gensvar i form av "gilla" knappen eller kommentarer men det är ju lite enklare på facebook.

Jaja. Kanske blir mer när bilen börjar rulla.

Ha en fortsatt bra dag gott folk =)

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Benny_Gustavson
Avesta
Här sen Mar 2005
Inlägg: 107



Följer också din tråd med stort intresse, tyvärr kan jag inte bidra med något i diskussionsväg då din kunskap är 10x större än din är. Men det jag kan säga är att det är ett skitfränt bygge thumbs up

_________________
Benny Gustavson
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Hade det funnits en gilla-knapp här så hade du fått många.

Titta istället hur många läsningar du har dag för dag, så ser du den stora skillnaden.

Man blir glad av ditt bygge och snygga lösningar.


_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



RZ skrev:
Hade det funnits en gilla-knapp här så hade du fått många.

Titta istället hur många läsningar du har dag för dag, så ser du den stora skillnaden.

Man blir glad av ditt bygge och snygga lösningar.




_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363


Trådstartare
Tack hörni! Det var snälla ord! =)

Kämpar på så gott det går.

mvh Eric J

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo07kRS Bilsport nr 9 -10
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 44, 45, 46   >>
28 besök senaste veckan (405668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande