Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20805 totalt) |
Har funderat på vikt effekt lite .
Vikt effekt används ju för att jämna ut accelerationen . Men ju högre fart viktigare med mer effekt för då tar luftmotståndet över som den största faktorn? Sedan när man bromsar har den lättare övertag? Vid sväng har den lättare övertag vid samma däck? Om man har downforce har den större betydelse vid lättare bil? I övrigt lika bilar. På en svensk normalbana Är vikt effekt bra som enda faktor? Helt rättvist blir det väl aldrig men för att ha lite tumregler? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Hur man än vrider och vänder på det så är det snabbare att köra med däck som fungerar .
Och då syftar jag på samtliga parametrar Belastningsbetende (fwd och 911 är, eh, olika) Gummiblandning (både väder och körtid) Bredd/höjd/däckssida ... ... Stora problemet är att däck inte finns med kontinuerliga parametrar (om du inte låter bygga custom), det är enskilda punkter i parameterrymden. Men sen har vi snåljåpsfaktorn. Det är klart billigare att hålla en lättare bil med extrema däck. Dessutom finns det bättre praktiska möjligheter att utnyttja breda mjuka däck på en motorstark lätt bil än det är för en tyngre med samma vikt/effekt (utgående från lika bra/dåligt anpassade däck för ändamålet). Största anledningen är att det funkar dåligt med 400+ breda däck, som jag fattat det. Sen har vi detta med hur många stints de klarar med litet prestandtapp. Alla dessa parametrar måste jongleras, och en sanning som gäller trevarvskörning gäller dåligt för 40minuter. Jag vet varför jag sitter nöjd med mina val, jag är för lat för att göra utvecklingsjobbet |
||
Jättemjuka ostar för bruk på bil med ca 650kg och ca 200hk.
Men på slickssidan så kan du nog konkurrera med Cupslicks på en 1100kg Porsche, om de funnits mjuka nog för kortare stiftar i Svensk temp (tänker 15varvs sprint här). Som sagt, många parametrar och förhållandevis få däck (punkter) i parametrrrymden. |
||
En 600 kg bil har förmodligen 13" fälgar, så en bil med 18" och samma däckbredd lär ha betydligt mer däcksavtryck i marken redan vid samma bredd. Att däcket passar biltypen och längden på stint som ska köras är nog mycket viktigare att kika efter än att fokusera på maximalt med kontaktyta i backen. |
||
Vad jag förstått är kontaktytans utredning tvärs däcken av större betydelse då utbredningen i rullriktningen till stor del går förlorad i slipp.
Har väl varit lite otydlig kanske här är väl 2 frågor egentligen: 1. Olika serier har vikt effekt i stort sett bara borde inte däckdbredd vara en faktor med då? 2. Ja vad skulle trolig optimal däcksbredd vara för bil på 1300 kg 350 hk på 15 min stint på knutan 240 eller 295 eller? Tanken är ju att inte bara göra som andra utan att försöka resonera fram till en ide? Har ju lite dålig koll på slicks men är jag kört r däck ca 225 brett har medium kumho varit lite varma . Toyo r888 235 meidum varit lagom. Allt 17 tum ca 610 till 630 mm högt. Har ju några 240 610 17 yokohama slicks nu men är dom rätt? Skulle egentligen kört annat ? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Här bara haglar det med inlägg
Om man väljer det mjukaste däcket och så brett som man får dit både fysiskt och enligt regler så är det det optimala om man kommer upp temp annars får man testa smalare tills temp uppnås i sin för stunden situation? Tex 15 stint dyl. Tvärt om med skule det överhetta gå upp i hårdhet. Med andra ord alltid så bred bil som möjligt och så brett däck som möjligt? Det är väl bara att testa då! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Koiera startpunkt från liknande bilar och tweeka sen efter tillgängliga däck. Smalare däck i rätt gummi kan vara rätt mycket snabbare än bredare i lite för hårt gummi.
Men en snabb lösning innebär ju nya ostar åtminstone varje helg. |
||
Det här är en bra tråd.
Jag har inte mycket att tillägga för tillfället, men visst hade Malmberg gjort en studie om sina fram och bakdäck (olika breda samma last?) på Panteran i någon bok. Jag har tyvärr donerat min till Formula på skolan så kan inte hitta den nu. Något i stil med detta, fast för samma last och tryck men olika breda däck av samma fabrikat: _________________ Pontus Fyhr |
||
Har smygläst lite och vet inte om jag kan bidra med något. Själv har jag funderat på det en del då jag jämfört min 944 med Miator som kör typ 205 bredd. Senare har jag kört tillsammans med lite kraftigare 944 som kör typ 255+ mm. Vid en snabb anblick verkar det gå en gräns någon stans vid 1150kg (nu bortser jag från högeffektsbilar med <4kg/hk). Under det verkar breda däck bara vara slöseri men över kan man lasta på rejält, typ.
Dock är det nog lite mer komplext än så gissar jag. Utöver effekt finns det en del andra faktorer så som gummiblandning och körförhållanden att klura på. Man vill ha optimal däcktemp över hela stinten för att kräma ut bäst prestanda. Ett brett soft-däck funkar säkert kalasfint i Timeattack med kort stint men är säkert katastrof 30minuters race. Ett hårt däck kan vara tuffare att ta upp i arbetstemp men kan hålla den utan att överhetta. Så det enkla svaret blir väl lasta på så brett och köra tills man får upp tempen Som Niklas antyder blir det lte bökit att testa men nog då man får svar . Jag bara gissar hej vilt och på det ämnet skulle du nog kunna köra medium 265 däck eller mer. Det borde man hålla tempen i under 15 min stint om vi pratar R-däck typ Toyo trippelåttor. Kul tråd i.a.f. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Mina egna erfarenheter av däckbredd kontra vikt/effekt är ganska begränsade, men jag har testat lite olika däckdimensioner på samma bil utan att ändra chassie och motor.
Bilen väger 1310 kg och har ca 220 hk. Tung rak sexa fram och drivning bak. 7x15" ET20 fälgar. Till att börja med körde jag Toyo R888 GG 205/50-15", lastindex 86W. Framdäcken gick åt ganska snabbt trots att jag labbade mycket med däcktryck och hjulvinklar. Sen testade jag Yokohama A048M 225/50-15", lastindex 91V. Dessa däck kändes mycket bättre än R888-orna, men de var lite för breda för mina 7"-fälgar så jag misshandlade nog stommarna lite. De klarade sig lite bättre än R888-orna, men jag upplevde det som att Yokohamas medium gummiblandning är mjukare än Toyos motsvarande. När Yokisarna var slutkörda så gick jag upp till 8x16" ET23 fälgar och Toyo R888 GG 225/45-16", lastindex 89W. Första banträffen med denna setup så kändes det plötsligt som om allt stämde mycket bättre. Bilen kändes stabilare både i broms och kurvtagning. Dessutom har däcken klarat fler banträffar och varvtiderna har blivit lägre så nog kan det finnas fog för Edwins teori om en gräns vid ca1150 kg. Blev lite svamligt och långrandigt, men detta är mina erfarenheter. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag tror med att det kan ligga 255 + men kanske får man mentalt gå gå över till 18 tum på sikt. Hittade yokohama 260/640 17. Alla de höga kräver nog lite ändringar på bilen för att passa bra. Vi får se.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Varför vill du ha bredare än 240 på 17"? Varför är 18" inte bra på E36? _________________ Patrik Skoog |
||
Tja egentligen är det väl inte 18 tum i sig utan totalhöjden på däcket. Har fått för mig att strax över 600 mm höjd passar bra till e36 geometri annars blir det höga rc kit.(Förutom det högre tröghetsmomentet.)
Skulle så klart på sikt vija ha min bredd 260 på ytan. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Bra och intressant tråd. Ofta är det så att "någon" säger vad som gäller och sedan blir det en religion. I 944/968 kretsar är det sedan en tid tillbaks 265 runt om. Jag sålde min 944 men mitt nästa steg hade varit att gå ned på 225 runt om. Temp med 265 runt om (Michelin cup) kom aldrig över 60 grader. Min tro är att man skall ha däck som arbetar i rätt temperaturområde. Dvs ingen mening att köra överdrivet breda däck om du kommer ur spannet där däcket jobbar bäst.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Michelin cup däck fanns bara i en hårdhet (åtminstone för oss som kör PCSR). Jag har ju kört lite Kumho också så min gissning är hård gummiblandning.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Ok.. Jag frågade mest för att det blir lätt många som tror utan att veta. Angående bredd så vill många åka så brett det bara går men få kan svara på varför. Jag är tämligen övertygad att med en lätt E36 M3 med std maskin räcker 240 bredd alldeles förträffligt. Du måste nämligen få upp temp också för att det skall funka.... du är inne på samma spår själv, större/bredare =tyngre. _________________ Patrik Skoog |
||
Vad hade du för vikt på din kärra?? Jag gissar att 944 S2 pojkarna i 8A med typ 1300kg hade lättare att få upp temp i 265mm däcken. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20805 totalt) |