Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vikt/effekt Däcksbredd
<<   1, 2, 3   >>
20797 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Eddie Varvstopp skrev:
JohnC skrev:
Bra och intressant tråd. Ofta är det så att "någon" säger vad som gäller och sedan blir det en religion. I 944/968 kretsar är det sedan en tid tillbaks 265 runt om. Jag sålde min 944 men mitt nästa steg hade varit att gå ned på 225 runt om. Temp med 265 runt om (Michelin cup) kom aldrig över 60 grader. Min tro är att man skall ha däck som arbetar i rätt temperaturområde. Dvs ingen mening att köra överdrivet breda däck om du kommer ur spannet där däcket jobbar bäst.


Vad hade du för vikt på din kärra??
Jag gissar att 944 S2 pojkarna i 8A med typ 1300kg hade lättare att få upp temp i 265mm däcken.


Min vägde 1200 kg med mig i och 30 liter bränsle.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37



Finns ett reportage om en japansk time attack rx7 modell fc(en sådan jag själv bygger) där dom sammanfattar bilens karriär. Dista 4åren har dom i etapper gått från 235or till 295or runt om. Inga andra mods gjorda, varje dimension gjorde ca 1sek (255, 285, 295)
Bilen väger 1100ish kg och har 50/50 viktfördelning, 500hk samt mcphearson/semi trailing hjulupphängning.

_________________
Joachim Hällblad
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja ibland blir det som en jante lag att det blir inte bättre att optimera bilen men de som sprider detta har ju oftast inte koll. Utan missat några parametrar. Eller kanske en dold agenda.
Ett tag blev det inte bättre på en e36 m3 att köra 225.
Vi får testa och se

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37



En väldigt kunnig racebil byggare har sagt till mig att montera de bredaste fälgarna som går, sedan de bredaste däck som går att få dit, få hjulupphängningen att kunna använda hela däcket, bygg sedan bilen kring detta, obs att vissa bilar/förare trivs med liiiite stretchade däck

_________________
Joachim Hällblad
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



rx7jocke skrev:
En väldigt kunnig racebil byggare har sagt till mig att montera de bredaste fälgarna som går, sedan de bredaste däck som går att få dit, få hjulupphängningen att kunna använda hela däcket, bygg sedan bilen kring detta, obs att vissa bilar/förare trivs med liiiite stretchade däck


Tror att Jarlmark förespråkade detta också. Parametern med att jobba i rätt temperaturområde och rullmotstånd har dock gått förlorat i den teorin.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37



De parametrarna måste väl gå att styra med mjukhet/hårdhet i gummit samt hjulinställningar? Även om det sättet att bygga är en liten förenkling för oss utan miljonbudget och eget labb

_________________
Joachim Hällblad
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



rx7jocke skrev:
De parametrarna måste väl gå att styra med mjukhet/hårdhet i gummit samt hjulinställningar? Även om det sättet att bygga är en liten förenkling för oss utan miljonbudget och eget labb


Vi har bara en hårdhet. Samma däck till alla.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Får man ej upp tempen i däcken åker man för långsamt......
Gäller som grundregel.
Sen kan fenoment komma man överhettar i en ända och under temp i andra (ända = fram eller bak).

Nästa grundregel, japp så breda däck som går.
Men som vanligt blir det kompromisser, vad man får plats med mm.
Mycket mycket sällan som inte reglemnten, bilkonstruktionen mm sätter gränsen på däcksbredden, eller?

Rollmotståndet, nja för gat o R-däck är jag rätt övertygad den inte är styrande paramter.
Slicks är jag mer osäker på men har svårt att tänka mig det skull skilja mycket mellan
ett olika däcksbredder särkilt mycket om man rör sig i extrem skilander i bredd förståss.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



fuling skrev:
Får man ej upp tempen i däcken åker man för långsamt......
Gäller som grundregel.
Sen kan fenoment komma man överhettar i en ända och under temp i andra (ända = fram eller bak).

Nästa grundregel, japp så breda däck som går.


Precis sådan uttalanden som gör det kul att prova åt andra hållet.



Dvs att gå mot smalare.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag har provat 225, 255, 285, 295, 305 på min bil i olika utföranden.
Även när den hade basic aero och låg effekt var det alltid mer grepp med bredare däck och då är det en rätt lätt bil på under 1300 kg ink förare.

Det är möjligt att Michelindäcken är så pass hårda att det är svårt att få temp med för brett men generellt har det alltid varit mer totalt grepp med bredare däck när jag testat.

Jag har extremt svårt att tro att någon normal bil skulle vara snabbast på 225or.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



GustafB skrev:
Jag har extremt svårt att tro att någon normal bil skulle vara snabbast på 225or.
"Normal" är relativt.
Med 150hk och 1000kg kan optimum ligga just runt 225, om det ska hålla lite tid (om banan innehåller rakor).

En pedalcykel är snabbast på ganska smalt

Men med 200+ hk så kan man strunta i rullmotståndet, så brett och mjukt som du får att funka. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Kanske kuriosa, men tydligen är det fartvinden mot det breda däckets större area som är en stor del av orsaken till att det är svårare att få upp temp i bredare däck än i smala.



Och eftersom gummi isolerar så pass väl, påverkar inte däckets innertemperatur särskilt mycket på temperaturen av däckets yta.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

JohnC:
Citat:
Precis sådan uttalanden som gör det kul att prova åt andra hållet.

Varrför skulle du prova åt andra hållet?
Vad bygger du denna teori på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
nicemd skrev:
Kanske kuriosa, men tydligen är det fartvinden mot det breda däckets större area som är en stor del av orsaken till att det är svårare att få upp temp i bredare däck än i smala.



Och eftersom gummi isolerar så pass väl, påverkar inte däckets innertemperatur särskilt mycket på temperaturen av däckets yta.


Intressant ! Speciellt med friliggande hjul . På med skärmar?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



fuling skrev:
JohnC:
Citat:
Precis sådan uttalanden som gör det kul att prova åt andra hållet.

Varrför skulle du prova åt andra hållet?
Vad bygger du denna teori på?


Teori och praktik går inte alltid hand i hand. Om du utgår från att det bara finns en hårdhet på däck och att det är svårt att bygga temp i det däcket så är det inte direkt svårt att tänka sig att gå ned i bredd för att nå en högre/bättre temp i däcket.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När du säger bygga upp temp menar du en axel eller båda?
Får man inte upp temp, max grepp, i någon axel åker man för långsamt..............
Inte däcksbredden..........
Även om en axel får upp tempen, greppet, och den andra inte kan det dåde vara rätt och fel.
Så skall det vara så eller ej????
Vad är fel??

Och går ej praktik överäns med teori så i en del fall beronde på att teorin är fel.
Men det kan också vara så man själv gör fel, inte utnyttjar förutsättningarna rätt.
Mao man gör fel. Äns ego får en propp.
I mitt eget fall vet jag att jag inte är en vass choför, gör fel.
Inte utnyttja matrialt rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



fuling skrev:
När du säger bygga upp temp menar du en axel eller båda?
Får man inte upp temp, max grepp, i någon axel åker man för långsamt..............
Inte däcksbredden..........
Även om en axel får upp tempen, greppet, och den andra inte kan det dåde vara rätt och fel.
Så skall det vara så eller ej????
Vad är fel??

Och går ej praktik överäns med teori så i en del fall beronde på att teorin är fel.
Men det kan också vara så man själv gör fel, inte utnyttjar förutsättningarna rätt.
Mao man gör fel. Äns ego får en propp.
I mitt eget fall vet jag att jag inte är en vass choför, gör fel.
Inte utnyttja matrialt rätt.


Men om bilen inte har tillräckligt med effekt för att åka tillräckligt fort för att få upp däcktempen så måste väl det vara anledning nog att gå ned i storlek?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det hade varit skoj att se John pryla den bilen ÄNNU hårdare i kurvorna .

Just denna diskussion är oerhört intressant. Jag hänger med på Johans teori och att John kanske kunde köra hårdare för att få upp optimal däcktemp. Jag har dock svårt att se det (kanske lite utanför diskussionen) vilket leder mig till ursprungsfrågan: Viken bredd är rätt? Om vi tar John som ett fiktivt exempel, är det bättre att han jagar vidare och försöker köra snabbare med nuvarande däck eller, tjänar han mer på att gå ner i bredd för att direkt få rätt arbetstemp? Då menar jag resultatet syns på varvtider.

Sedan gissar jag att effekten inverkan är aerodynamiskt relaterad (som graferna tidigare visar). En effektstark bil spenderar mindre tid i höga hastigheter där däcket kyls och kan hålla tempen bättre, kan jag tycka .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



[quote="Eddie Varvstopp"]Det hade varit skoj att se John pryla den bilen ÄNNU hårdare i kurvorna .

Jag tror absolut på breda däck om det finns olika hårdhetsgrad på däcken men med Michelin Cup så vet i tusan. Har provat en mängd inställningar för att få upp temp men misslyckats. Även vid våldsam åkning så har.temp aldrig överstigit 65 grader.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur är tempen mätt?
Och vad för bil har gjort dessa tester på?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



fuling skrev:
Hur är tempen mätt?
Och vad för bil har gjort dessa tester på?


Med sond. Mätt direkt efter fullgasvarv. Mätt varje hjul på 3 punkter.
Inner, mitt, ytter.


Bil 944 s2/228 hk/1200 kg.

Fälg 18" 10"

Däck 265/35/18

Märke: Michelin Cup (gamla modellen)

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Racetech
Vikt/effekt Däcksbredd
<<   1, 2, 3   >>
20797 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande