Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... , 58, 59, 60 >> 94 besök idag (289010 totalt) |
Om man byter hjullager bak på nyare BMW (typ E9X, inte alla dock) så kan man råka ut för att de måste sättas på rätt håll. De har ingen krans på drivaxeln utan hjulsensorn läser på sidan av hjullagret och det är bara en sida av lagret som funkar.. Kan vara bra att veta om man byter.😁
_________________ Kent Ohlsson |
||
Dessa SKF verkar ha en sån krans på båda sidor faktiskt. Används väl till fler applikationer än E46 M3
|
||
Grejat vidare. Snyggat till hjulnaven och pressat i dessa och sen nya Lemförder lager i. Kulan i dom främre lagren i trailingarmarna var väldigt rostiga. Inga glapp, men rost så dessa byttes med. Sitter låsta med en mutter som man behöver en specialhylsa för att öppna. Bra support från Millway i vanlig ordning.
Bytte även länkhuvuden i camberarmarna. Lagret på ena armen kändes lite slappt så bytte båda. Flesta slitdelar bytta |
||
Oväntat rostiga främre ledlager i de släpande bärarmarna! Vad är det för art.nr. på den där hylsan från Biltema?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Det är nog bara en vanlig Biltema krafthylsa som Samuel sen bearbetar för att få tänderna
|
||
Kämpar vidare!
Gått igenom diffen nu och bytt packboxar, o-ringar och låsringar för de utgående axlarna. Hade inget läckage, men enkel grej att göra när diffen ändå är nere. Packboxarna i flänsarna ska drivas in så dom tangerar det lilla hålet så oljesmörjningen till lagret fungerar som tänkt. I kitet med packboxarna medföljer även nya låsringar som byts. Vid återmontering av flänsarna i diffen är det viktigt att se till att dom orienteras korrekt. Det är ganska enkelt att se då en fördjupning i gjutningen ser annorlunda ut än övriga och den ska peka snett upp/bakåt. Skruvarna låser man med stark loctite sen. Återfyllde med olja och sen på med ny packning och bakre kåpan. Diffen får åka tillbaka som den är just nu. Men jag är spekulant på en ZF 210 diff eller någon annan ramplamell! Helst lös spole, skick på lameller spelar inte så stor roll men gärna att ramperna är fina |
||
Snyggt! Du missade väl inte att använda gängtätning till de 2 bakre skruvarna på båda sidokåporna? Dom är genomgående in i huset.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Jag använde Loctite 2701 på alla skruvarna och den både låser och tätar |
||
Det är "stora lagret" som har det, höll på att missa det när jag bytte, som tur var så hade jag lagt lagret på bänken och lyfte upp en bricka när jag plockade upp det. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Bytt inre CV knutar. Körde det här kitet från Burkhart Engineering: https://burkhart-engineering.com/sho
Relativt smärtfri operation, men ena drivaxelns splines verkade något kortare så man fick hamra på knuten lite för att låsringen skulle hoppa på plats. Tyvärr är det enbart dom inre CV knutarna som kan servas, dom yttre går inte men dom glappar lite också. Men det här är väl iaf bättre än innan. |
||
Även om det inte skruvas lika ofta längre Nicklas så blir det väldigt bra när du väl gör det. 🥳👍
När du pressade navet åter i de nya hjullagren, hur hade du stöd bakom lagret? Bakom hela eller bakom ytterringen? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||
Tackar Chrille!
Stöd bakom inre lagerbanan, annars riskerar man att trycka isär lagerhalvorna när navet pressas i. |
||
Märkte när jag kom hem från Gelleråsen förra året och körde in i garaget att det luktade ammoniak ur avgasrören på bilen. Inget jag märkt av förut. Tänkte inte så mycket mer på det sen och bilen kördes inte särskilt mycket under sommaren, men fenomenet kvarstår även nu. Luktar både på kallstart och när den är varm.
Misstankarna riktas ju naturligt mot kattarna, om dom börjar sjunga på sista versen t ex, även om jag aldrig hört om just lukt av ammoniak förut. Nu när jag ändå hade systemet nere så passade jag på att separera mittsektionen från kattarna för att inspektera. Skruvarna och muttrarna var helt sönderrostade så fick kapa bort dom. Min lekmannamässiga bedömning är dock att till utseendet så ser iaf kattarna ut som dom ska, sen är det väl säkerligen fler grejer som spelar roll för funktionen än vad man kan se med ögat. Men dessa får nog åka tillbaka till en början nu med fräscha packningar överallt, och sen fylla upp med ny tank 98. Kanske någon inblandning i soppan som gör det? Har dock för mig att jag tankat både Shell och Circle K men minns inte helt. Någon som upplevt samma sak? |
||
Katalysator kan lukta konstigt pga olika skäl. Den vanligaste lukten är svavel som när man tänder en tändsticka. Luktar det som en gammal bil är beläggningen slut. Oftast luktar det inget alls vid normal körning när den fungerar. Det finns olika beläggningar (coatings), de första hade platina, senare kom rodium/palladium som renar bäst. Om någon undrar varför katalysatorer stjäls går det att kolla kilopriset på dessa ädelmetaller trots att det som mest kan finnas några få gram i varje.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Grannens Prius fick katten stulen tre gånger innan de tog sitt förnuft till fånga och sålde den. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Lite nyheter på diff-fronten! Hade ju tänkt att min diff fick åka tillbaka upp som den är tillsvidare, men fick hugg på en ZF 210 diff fort som inte gick att motstå. Dessutom får jag samtidigt hjälp med att montera ihop den, kontrollera lagerförspänning, backlash osv. Allt inom 08 dessutom. Stort tack Ranald
Diffen kommer ursprungligen från en 750 E32. BMW har haft samma innehåll i diffarna enda från typ E28 upp till E36, och innanmätet passar även i husen på betydligt nyare modeller, E46 inkluderat. Lameller, dog ear plates och ytan på ramperna var lite slitna, men det är något man får räkna med. Ranald var behjälplig och planslipade ytan på ramperna så nu är dom som nya igen! Jag kollade runt efter lite alternativ för hur man skulle speca upp diffen. Original är det två lamellpaket med två tillhörande belleville washers för förspänning. Det ger ca 25% spärrverkan. Ett populärt recept för dessa verkar vara att köra med dubbla lamellpaket vilket då ger ungefär 45% spärrverkan. För att få plats med det behöver man ha tunnare dog ears, en tunnare belleville och sen behöver locket svarvas av något. Det här tyckte jag lät som en bra setup så grejerna beställdes via Florian på Limitedslip.de. Grymt bra att ha att göra med och järnkoll på diffar! Prylarna dök upp igår så nu väntar jag bara på att få locket svarvat och sen behöver man även borra upp hålen i spolen då mitt kronhjul sitter med M14 istället för M12 som på de äldre. Jag kommer flytta över mitt 3.91 BMW Motorsport kronhjul. Utöver nya lamellpaket inhandlades även nya lager och kronhjulsbultar. För att ställa lagerförspänning och backlash används shims mellan diffhus och utgående flänsar. Det är ju lite oklart nu om det blir korrekt med de befintliga som sitter på min nuvarande diff alternativ de två som sitter på E32ans, men då kiten med shims kostar en slant från BMW valde jag att avvakta och testa med befintliga så får vi se om nya behövs. Tror iaf att det kommer bli en grymt bra setup som passar mig och bilen bra och förhoppningsvis en stor skillnad mot befintlig GKN ViskoLoc |
||
I väntan på att diffen blir klar har jag börjat återmontera subframe och hjulupphängningen. Tvättade rent lite smuts under med motortvätt. Inte så rent som andra byggen man sett men det får duga!
Jag tror det kan va smidigare att hissa upp diffklumpen lös när det andra är på plats jämfört med att försöka styra in subframe inklusive diff på samma gång, därför monterar jag upp resten nu. Klart trevligt att mecka när allt är rengjort och nytt! Köpte nya bussningar till krängningshämmaren, men dom jag fick var för en typ 18mm medans M3ans är 21.5mm. Oem BMW var helt orimligt dyra så fick bli Strongflex via Puretech Sweden istället |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... , 58, 59, 60 >> 94 besök idag (289010 totalt) |