Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 232 besök idag (287838 totalt) |
Tjusigt!
Inga planer på nya rampvinklar i diffen medan du ändå har den i delar? Jag upplevde diffingreppet betydligt mjukare, mindre på/av, och en bra uppgradering. Tror Peder på Mobimech fortfarande gör dessa operationer. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Tack hörni!
Johan -> Jag börjar så här. 45/45 känns som en bra "grundsetup". Tror skillnaden lär bli stor jämfört med standard visko så kommer nog vara nöjd ett tag. Kanske man kan utvärdera och byta till andra ramper senare. Dessa är ju dock härdade så man behöver se till att det man byter till är bra grejer. Annars kan glidpinnarna gå ner sig i ramperna |
||
Yes, det är härdat och måste naturligtvis härdas igen när nya rampvinklar bearbetats fram.
Men en välfungerande diff i sig är ju ett skönt lyft! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Lite stiltje här i väntan på att få diffen helt klar.
Jag passade på att snygga till utgående axlar. Körde ett elektrolysbad och det blev ett jäkla drag. 45 min så var dom fria från rost och offeranoderna såg ut därefter! Drog på ett varv grundfärg och sen några lager svart. Polerade även upp lagerytorna och återanvände dammskydden från mina gamla axlar som såg fina ut. |
||
Säkerligen en aspekt att tänka på. Oklart vad det är för stål i dessa dock. Jag resonerade att här är det extremt kort tid och enbart ytrosten på själva flänsen man angriper, så tror det är lugnt. |
||
Diffen klar! Stort tack till Ranald för helt grym hjälp!
Inte upphämtad eller monterad på bil ännu, lite båtar och annat som ska i sjön först men sen så. När vi först monterade ihop hela paketet så var diffen stum! Det var som att lamellpaketet var för högt trots nersvarvning av locket. Men vid kontrollmätning av invändigt mått och höjd på lamellpaket så fanns det plats. Putsade alla ytor där ramperna löper och efter det funkade det! Eftersom man tar bort den undre belleville washern när man kör dubbla lamellpaket så har ramperna aldrig glidit så långt ner i spolen, så där satt förmodlingen skit kvar sen BMW svetsar ihop övre och nedre del av spolen och då kom inte ramperna så långt ner som dom skulle. Resultatet blev 65Nm förspänning vilket är helt inom rangen det ska vara. Bildsvep Kronhjulet av på gamla diffen. Visade sig att det var förberett för både M12 och M14 skruv. Med andra ord hade nya LSD spolen inte behövt borras om till M14 egentligen. Nya grejer med uppborrad spole och nersvarvat lock. Alla grejer tvättades noggrant och mättes upp innan montering. Nya lager pressades också på. |
||
I väntan på diffen har jag bytt bärarmar fram då de gamla började bli lite trötta. Puretech hjälpte även till att leverera en stålomspunnen slang till vanosen som byttes. Har nåt som kladdar lite olja och misstänker att det kan vara vanos-slangen.
|
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | << 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 232 besök idag (287838 totalt) |