Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60
232 besök idag (287838 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5681



thumbs up Vilka fina stötdämpare!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Tjusigt!
Inga planer på nya rampvinklar i diffen medan du ändå har den i delar? Jag upplevde diffingreppet betydligt mjukare, mindre på/av, och en bra uppgradering. Tror Peder på Mobimech fortfarande gör dessa operationer. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1250


Trådstartare
Tack hörni!

Johan -> Jag börjar så här. 45/45 känns som en bra "grundsetup". Tror skillnaden lär bli stor jämfört med standard visko så kommer nog vara nöjd ett tag. Kanske man kan utvärdera och byta till andra ramper senare. Dessa är ju dock härdade så man behöver se till att det man byter till är bra grejer. Annars kan glidpinnarna gå ner sig i ramperna

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2242



Yes, det är härdat och måste naturligtvis härdas igen när nya rampvinklar bearbetats fram.
Men en välfungerande diff i sig är ju ett skönt lyft!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1250


Trådstartare
Lite stiltje här i väntan på att få diffen helt klar.
Jag passade på att snygga till utgående axlar.
Körde ett elektrolysbad och det blev ett jäkla drag. 45 min så var dom fria från rost och offeranoderna såg ut därefter! Drog på ett varv grundfärg och sen några lager svart. Polerade även upp lagerytorna och återanvände dammskydden från mina gamla axlar som såg fina ut.








_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5289



Fint det blir!

Elektrolys är grymt, kör det på allt jag kan hitta nuförtiden.
Kör alltid i en genomskinlig balja, tillfredställande att kolla på

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6278



Just ang drivaxlar och drivknutar; behöver man fundera på vätesprödhet i det högbelastade materialet?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1250


Trådstartare
Kolja skrev:
Just ang drivaxlar och drivknutar; behöver man fundera på vätesprödhet i det högbelastade materialet?


Säkerligen en aspekt att tänka på. Oklart vad det är för stål i dessa dock. Jag resonerade att här är det extremt kort tid och enbart ytrosten på själva flänsen man angriper, så tror det är lugnt.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1250


Trådstartare
Diffen klar! Stort tack till Ranald för helt grym hjälp!
Inte upphämtad eller monterad på bil ännu, lite båtar och annat som ska i sjön först men sen så.

När vi först monterade ihop hela paketet så var diffen stum!
Det var som att lamellpaketet var för högt trots nersvarvning av locket. Men vid kontrollmätning av invändigt mått och höjd på lamellpaket så fanns det plats. Putsade alla ytor där ramperna löper och efter det funkade det! Eftersom man tar bort den undre belleville washern när man kör dubbla lamellpaket så har ramperna aldrig glidit så långt ner i spolen, så där satt förmodlingen skit kvar sen BMW svetsar ihop övre och nedre del av spolen och då kom inte ramperna så långt ner som dom skulle.
Resultatet blev 65Nm förspänning vilket är helt inom rangen det ska vara.

Bildsvep

Kronhjulet av på gamla diffen. Visade sig att det var förberett för både M12 och M14 skruv. Med andra ord hade nya LSD spolen inte behövt borras om till M14 egentligen.



Nya grejer med uppborrad spole och nersvarvat lock. Alla grejer tvättades noggrant och mättes upp innan montering. Nya lager pressades också på.










_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1250


Trådstartare
I väntan på diffen har jag bytt bärarmar fram då de gamla började bli lite trötta. Puretech hjälpte även till att leverera en stålomspunnen slang till vanosen som byttes. Har nåt som kladdar lite olja och misstänker att det kan vara vanos-slangen.





_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60
232 besök idag (287838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande