Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
vince skrev:


Ta det när det passar plånboken, men du behöver inte oroa dig för avgasvärden. Min ESS Alpha-n funkar superbra och har låga fina värden.

Jag kan hjälpa dig att låsa upp Mtrack mode om du vill. Har du MK60 DSCn? (Inte ABS/DSC i passagerarsidans "drugbin" )

Ja, det påverkar alla lägenS1-6 och A1-5.
Mest skillnad märks på låga varv då originalparametrarna är hemska. Original så stänger spjällen för tidigt och öppnar igen för sent. Alldeles som nån som inte kan växla manuellt. TTFS gör så att själva trottelförfarandet är mycket snävare så växeln är i tidigare och framför allt gasen är på tidigare.
Vid nedväxling med gaspådrag revmat har den i alla lägen, men det tror jag den gör original också.

Då ses vi kanske på Falkenberg i Maj?


Låter betryggande, då kanske det blir ett CF insug i ett senare skede.

Japp jag har nya huvudcylindern och absen placerad på förarsidan, tomt i lådan på passagerarsidan . Det vore grymt om du kunde hjälpa mig med det! Kanske inget man använder jämt men verkar ju riktigt bra på t ex blött.

Har man ingen revmatch/mellangas vid nedväxlingar utan att man håller kvar gas med ttfs alltså? Det är ju inte i så många situationer man håller kvar gas vid en nedväxling på bana. Just det där att man kan få lite mellangas och en lite mjukare nedväxling vid en inbromsning inför en kurva t ex är ju det man vill åt.

Falkenberg är rätt långt att åka för mig, men å andra sidan är det ju bland dom första tillfällena för säsongen så jag tror jag får svårt att hålla mig borta från det så förhoppningsvis syns vi då!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Håller man nere gaspedalen bara en ynka millimeter så mellangasar den på nerväxlingarna.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
964RS skrev:
Håller man nere gaspedalen bara en ynka millimeter så mellangasar den på nerväxlingarna.


Jo då gör den ju lite mellangas om man håller ner pedalen lite. Antyder du att jag behöver lära mig vänsterbromsa?
Det verkar ändå vara på ett annat sätt med uppgraderad mjukvara.

Den här kör med uppgraderad mjukvara till SMGn. Svårt att tyda på en film, men upplever den som mer "smooth" och ändå snabbare i växlingarna. Dessutom mer rapp mellangas på nedväxling.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jo men absolut, bra drag i maskinen också. Det enda som inte var smooth var väl körningen, men plus för attack

Vänsterbroms på bilar utan kopplingspedal är super, det är det som är grejen med växellådan, ...lite i alla fall.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Skulle behöva investera i ett nytt batteri. Verkar ladda ur sig ganska fort när bilen har stått ett tag.
Tänkte passa på att köpa ett lite mindre, nuvarande i M3an är ju gigantiskt!

CSL kör med ett mindre på 55Ah jämfört med OEM M3 på 80Ah.
Misstänker att ett OEM CSL batteri kan vara knepigt att få tag på och tänker inte lägga någon prestige i att det står rätt namn på batteriet. Kan gärna stå Biltema om det finns ett som passar.

Fråga: Hur lågt vågar man gå i kapacitet för en 6-cylindrig motor? Mycket av strömförbrukarna, stereo, nav etc är ju borttaget och radion används knappt heller. Vill dock fortfarande kunna starta bilen ett antal gånger i en line-up kö utan att batteriet är dött...
Tips om bra och prisvärda batterier?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



jag har ett gelbatteri från biltema som heter 80818. funkar finfint för mig.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
jag har ett gelbatteri från biltema som heter 80818. funkar finfint för mig.


Oj det var litet!
Håller det att starta bilen några gånger i rad med?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Det ska tydligen sitta samma batteri som csl i mini cooper -05

Finns info om du söker på Google thumbs up

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Trillande in lite småprylar i veckan.



- 12mm spacers för mina kommande Apex-fälgar med ET35
- 75mm pinnbult
- Låsmuttrar
- Hjulmuttrar i aluminium

Tyvärr mindre begåvat packat av leverantören då dom bara slängt ner bultarna löst i paketet. Paketet var det sen ett hål i efter frakten så två av pinnbultarna saknades...nya från England på väg.




75mm verkar funka fint för att det ska va tillräckligt med gänga kvar även med spacers på plats!
Inspekterade även underdelen och hjulupphängningen bak på bilen för första gången. Något mer grejer bak än på Saaben

Förstår även varför det är knepigt att justera ride height med fjädern på originalplatsen. Svårt att komma åt även då bilen är hissad med hjulet på! Får se om man kanske räknar om lite utväxlingar etc senare och klämmer dit en coilover-lösning. Inte vidare ofta man justerar åkhöjden förvisso.

Mer grejer är på väg! Surt att det kräks ner snö ute nu bara

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare


En laddning däck damp ner på jobbet igår!
Tack Martin G på Wheelbase för leveransen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



N Wiberg skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
jag har ett gelbatteri från biltema som heter 80818. funkar finfint för mig.


Oj det var litet!
Håller det att starta bilen några gånger i rad med?


Ja absolut. Dom håller inte i evighet om man laddar ur dom helt. Men för 369kr eller vad dom nu kostar så kan man byta var 3:e år utan dåligt samvete.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Supersprint burken monterad!


Stötte dock på lite patrull när gamla burken skulle väck. BMW har gjort hela systemet rostfritt, men dom glömde visst att tillverka flänsarna som håller samman sektionerna i rostfritt med...= Flänsar och bultar ett med naturen. Blev massage med vinkelkapen.



Det dumma är att ena änden av systemet är konad och således är det omöjligt att få bort flänsen och därmed även omöjligt att komma åt och få ur fastrostade bultar. BMWs lösning: Köp helt ny sektion 2 så får man ju med en ny fläns redan monterad!
...helst inte, så lite surfande på eBay så klickades dessa hem
Delade flänsar, givetvis i rostfritt.





Monterat med nya fräscha packningar. Upptäckte även att ena gummiupphängningen till slutburken va lite sprucken så det blev en ny där med. Passade även på att byta ut samtliga bultar och muttrar till upphängningarna och systemet till rostfritt. Så nu ska det nog iaf inte bli några problem att lossa grejerna igen!



Mysigare ljud helt klart och sanslös skillnad på vikten
Nu håller vi tummarna att ljudet är på rätt sida 95dB med...


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Vad heter såna fina flänsar när man söker på utrikiska?
Såg väldans smidiga ut så kanske värt att beställa hem. Blev ju för övrigt kanon med nya systemet thumbs up

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Stefan E skrev:
Vad heter såna fina flänsar när man söker på utrikiska?
Såg väldans smidiga ut så kanske värt att beställa hem. Blev ju för övrigt kanon med nya systemet thumbs up


Beställde härifrån: http://www.ebay.co.uk/itm/151745248596

Från England med så rimlig frakt och ingen tull thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag köpte ett CSL batteri till min E46som funkade alldeles utmärkt i de 2 säsonger jag använde det, kör alltid med en Ctek laddare på vintern när den står avställd.
Tror jag betalde runt 2000:- för det, Inte billigast men är ju beprövade grejer.




N Wiberg skrev:
Skulle behöva investera i ett nytt batteri. Verkar ladda ur sig ganska fort när bilen har stått ett tag.
Tänkte passa på att köpa ett lite mindre, nuvarande i M3an är ju gigantiskt!

CSL kör med ett mindre på 55Ah jämfört med OEM M3 på 80Ah.
Misstänker att ett OEM CSL batteri kan vara knepigt att få tag på och tänker inte lägga någon prestige i att det står rätt namn på batteriet. Kan gärna stå Biltema om det finns ett som passar.

Fråga: Hur lågt vågar man gå i kapacitet för en 6-cylindrig motor? Mycket av strömförbrukarna, stereo, nav etc är ju borttaget och radion används knappt heller. Vill dock fortfarande kunna starta bilen ett antal gånger i en line-up kö utan att batteriet är dött...
Tips om bra och prisvärda batterier?

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Riktigt snyggt med det systemet, hur mycket blev viktbesparingen?

MVH

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Riktigt snyggt med det systemet, hur mycket blev viktbesparingen?

MVH


Tror originalburken väger nånstans 24kg och Supersprint runt 11kg!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Klippte ihop en liten film på OEM vs Supersprint


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Även en liten take off bjöd vädret på idag!


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



N Wiberg skrev:
Norden skrev:
Ååå sicken läcker kärra

Michelin Super Sport? Då kan du köra Club på TA-festivalerna...

Och 1.18 på Gelleråsen med en gammal SAAB? Det är inte illa det. Jag är för övrigt också gammal SAAB-fantast, 9000 Aero och 9-3SS var väl de jag pysslade lite med. Längesen man spanade in på STCS-forumet nu.


Tackar! Jasså du är gammal SAAB-nörd? Du har möjligtvis inte en brorsa som håller på med Saab fortfarande..?
STCS forumet finns kvar. Var moderator där fram till för ett tag sen då frekvensen på besöken minskade i samband med bilbytet.

Ja det sitter Supersport på gatfälgarna! CC kör inte på TA-festivalerna normalt eller...?

Jajjemen, lyckades harva runt på 1.18. Detta var på ett halvdant Bilstein-chassi. Sitter Öhlins runtom nu på samma SAAB och det är nästan så att jag funderar på att hålla på försäljningen till dess att jag hunnit testa med Öhlinare på Gelleråsen...
Finns en anledning av vi testar på den banan - Den är hoppig

Jajjemen, brorsan pysslar fortfarande med sin gamla saab även om han verkar ha tappat lite motivation på sistone.

Festivalerna har lite andra regler, men du kan absolut åka R-däck där också. Jag körde förra säsongen på just Supersport, gjorde även en jämförelse med helt nya Advan Neova R och jag åkte fortare på Supersport så det är absolut bland det bästa däcken för club.

Fina uppgraderingar du gör, ska bli roligt att träffas och få se bilen

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
Även en liten take off bjöd vädret på idag!


Underbart ljud och vilket klipp det är i bilen!

Fast 95db,

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande