Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Läckert filmklipp thumbs up Och ännu skönare ljud!

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Tackar!

Ja 95dB är man ju såklart lite orolig för. Enligt Schmiedmann ska man klara det med endast bakre Supersprint burken och resten OEM. Men jag kommer ju inte känna mig helt säker på det.
Men jämfört med andra bilar man hört på banan genom åren så tycker jag definitivt inte den här låter värre. Diverse bilar med öppen wastegate osv väsnas ju rätt duktigt...
Det låter även påtagligt mera inne i kupén även med baksätet kvar. Mer än jag trodde faktiskt. Utan baksäte i kan det nog bli Peltors på fram och tillbaka från banmötena

Förövrigt tycker jag verkligen att man kan höra skillnad på 3.91 utväxlingen när man hör den utanför sådär genom registret några växlar. Påtagligt mer "på G" efter varje växling jämfört med andra man hört. Eller är det inbillning?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



95db är inga problem thumbs up Funkar de med mitt magnaflow så behöver du inte oroa dig

_________________
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



N Wiberg skrev:
Påtagligt mer "på G" efter varje växling jämfört med andra man hört. Eller


Så är det! Det var en stor grej när jag uppdaterade diff och utväxling. Grymt driv efter växlingarna. Att man sen kan stå på så otroligt mycket mer i utgången av kurvorna är fantastiskt. Lite synd att du inte kunde prova på före och efter.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Börjeson skrev:
95db är inga problem thumbs up Funkar de med mitt magnaflow så behöver du inte oroa dig


Låter betryggande thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Dessa skönheter damp ner på jobbet imorse.



Riktigt fina och lätta. Dimensionen är 18x9.5" ET35 och vikten ligger på ca 8.5kg/st.
Stod och vägde lite på färgvalet, antingen hyper silver eller hyper black som är något mer chrome/antracite-aktiga. Valet föll dock på Hyper silver till slut. Tror det kommer passa bra mot silver bil. Risk att mörkare fälgar kan se lite skitiga ut mot silvrig bil.

Nu ska jag bara försöka lackförsegla dessa på något bra sätt för att försvåra för bromsdamm och annat att bränna fast. Kikat lite på Sonax alternativ men känns lite "dussinprodukt". Någon som har något bra tips? Funderar annars på samma lackförsegling jag brukar använda på bilen lack.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



N Wiberg skrev:

Nu ska jag bara försöka lackförsegla dessa på något bra sätt för att försvåra för bromsdamm och annat att bränna fast. Kikat lite på Sonax alternativ men känns lite "dussinprodukt". Någon som har något bra tips? Funderar annars på samma lackförsegling jag brukar använda på bilen lack.


Riktig 2-komponents lackförsegling tycker jag fungerar bäst, samma som man har på billacken i riktiga förseglingar. Blir lite arbete med förseglingen iom alla vinklar och vrår, men helt klart värt det i längden.
Se bara till att spraya rikligt med fälgrengöring/petroleumbaserad avfettning när du kommer hem från en körning och spola av med högtryck så blir de riktigt rena igen.
Är man riktigt rädd om fälgarna men kanske även har begränsat med tvättmöjligheter är det inte fel att svänga förbi en högtrycksstation på vägen hem från banorna, deras avspolning är oftast med hetvatten och det hjälper fälgrengöringen mycket.


Riktigt läcker trackdaybil för övrigt, läser alla uppdateringar men skriver inte så flitigt, men nu när det gällde puts kunde jag inte hålla mig...



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Figgz skrev:

Riktig 2-komponents lackförsegling tycker jag fungerar bäst, samma som man har på billacken i riktiga förseglingar. Blir lite arbete med förseglingen iom alla vinklar och vrår, men helt klart värt det i längden.
Se bara till att spraya rikligt med fälgrengöring/petroleumbaserad avfettning när du kommer hem från en körning och spola av med högtryck så blir de riktigt rena igen.
Är man riktigt rädd om fälgarna men kanske även har begränsat med tvättmöjligheter är det inte fel att svänga förbi en högtrycksstation på vägen hem från banorna, deras avspolning är oftast med hetvatten och det hjälper fälgrengöringen mycket.


Riktigt läcker trackdaybil för övrigt, läser alla uppdateringar men skriver inte så flitigt, men nu när det gällde puts kunde jag inte hålla mig...




Kul att du läser tråden!
Tackar för tipset. Vad rekommenderar du för lackförsegling?
Jag har aldrig testat 2-komp. Jag har kört med Fireglaze några år på mina andra bilar och är nöjd med det. Använder Menzernas produkter först i lite olika grovlek beroende på skick på lacken som läggs på och poleras med oscillerande dubbeltrisse-Cyclo

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Jag tycker att autosmarts fälg vax på spray burk är helt jäkla dunder.
Speciellt när fälgarna är ny och du inte har några däck på thumbs up
Halare och hårdare yta det efterlämnar får man nog leta länge efter, brukar hålla sig riktigt bra under en säsong, sen gör man om processen på vintern.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Jag tycker att autosmarts fälg vax på spray burk är helt jäkla dunder.
Speciellt när fälgarna är ny och du inte har några däck på thumbs up
Halare och hårdare yta det efterlämnar får man nog leta länge efter, brukar hålla sig riktigt bra under en säsong, sen gör man om processen på vintern.


Åh fan, låter smidigt. Går den att köpa i vanlig butik?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



N Wiberg skrev:

Kul att du läser tråden!
Tackar för tipset. Vad rekommenderar du för lackförsegling?
Jag har aldrig testat 2-komp. Jag har kört med Fireglaze några år på mina andra bilar och är nöjd med det. Använder Menzernas produkter först i lite olika grovlek beroende på skick på lacken som läggs på och poleras med oscillerande dubbeltrisse-Cyclo


Jag kör med AutoSmart Silver Seal Nano 2k på både bilar och hjul, funkar kalas. Däremot som Fricke säger här med så kan du ta valfri 1k produkt med, men det kommer inte hålla lika länge bara
Testade en gång Sonax fälgförsegling, den var inte alls dum den heller. Sprayflaska så lätt att lägga på nån gång under säsongen med.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Provmonterade fälgarna idag. Stötte dock lite oväntat på patrull. Behöver spacers fram, bromsoken tar i och det är även riktigt tight in mot fjäderbenet.






Bör räcka med 5mm spacers. Men frågan är om man klarar skärmkanten då...
Enligt Apex ska ju denna setup med 18x9.5" square vara bolt on på m3 e46 med raka fjädrar och lite mer camber.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Skulle nog ta 10mm spacers, kör med et25 på 10" breda fälgar o det funkar fint👌!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Skulle nog ta 10mm spacers, kör med et25 på 10" breda fälgar o det funkar fint👌!


Klarar man verkligen skärmarna utan att rulla dom då?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Riktigt trevligt fälgval.
Står högt upp på min önskelista också.
👍

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



N Wiberg skrev:
Fricke.w skrev:
Jag tycker att autosmarts fälg vax på spray burk är helt jäkla dunder.
Speciellt när fälgarna är ny och du inte har några däck på thumbs up
Halare och hårdare yta det efterlämnar får man nog leta länge efter, brukar hålla sig riktigt bra under en säsong, sen gör man om processen på vintern.


Åh fan, låter smidigt. Går den att köpa i vanlig butik?


Japp det är en produkt som ska ingå i ordinarie sortiment.
http://www.autosmart.se/Yttre-Detaljer/Wheel-Protector

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Snygga fälgar! Jag har funderat på att köpa likadana och prova köra på r-däck, än så länge har jag bara kört med vanliga gatdäck.

Var köpte du fälgarna, får man fråga också vad allt hamnade på?

Jag trodde också att man mer eller mindre kunde använda dessa rakt av på en M3E46 så länge man hade lite mer camber än original. Mina fjädrar bygger mycket mer utåt än dina så jag lär ju få ännu problem?

Mvh Eric

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Scratch -> Tackar! Jag gillar dom skarpt med. Kanske inte den mest ovanliga fälgen, men det struntar jag i. Bilen är inte heller den mest ovanliga så.

Fricke -> Tackar för länken. Jag köpte dock en flaska Sonax som jag sprayade på med igår. Får se hur det verkar hålla. Funderar på att komplettera med en påläggning Fireglaze också när fälgarna ändå är lösa.

Iqbad -> Tack! Köpte fälgarna direkt från Apex. Dom hade ett gruppköp uppe i november när det var Black friday. Gav runt $300 rabatt och fri frakt inom USA. Jag och en kollega köpte och körde därefter Jetcarrier för att få hem dom. Landade totalt hem till dörren på runt 13.5k för en uppsättning.

Ang. passformen har jag läst lite mer på fitness guides Apex själva lagt upp på diverse forum. Och det verkar mycket riktigt som att man får spacea fram 5mm om man har KW chassi och/eller brembo-ok. Beställt 5mm spacer nu iaf får vi se om det räcker. Svårt att avgöra med hissad bil och utan däck på. Men tycker det ser tight ut mot skärmkanten jag.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



N Wiberg skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Skulle nog ta 10mm spacers, kör med et25 på 10" breda fälgar o det funkar fint👌!


Klarar man verkligen skärmarna utan att rulla dom då?


Tveksamt, kan behöva en sväng fram, bak är de nog inga problem.
Instämmer för övrigt i hyllnings kören, bäst val av fälgar thumbs up !!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
N Wiberg skrev:
Mattias Redebratt skrev:
Skulle nog ta 10mm spacers, kör med et25 på 10" breda fälgar o det funkar fint👌!


Klarar man verkligen skärmarna utan att rulla dom då?


Tveksamt, kan behöva en sväng fram, bak är de nog inga problem.
Instämmer för övrigt i hyllnings kören, bäst val av fälgar thumbs up !!


Tackar!
Jag börjar med 5mm först. Hade hoppats slippa några karossingrepp

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244


Trådstartare
Däck monterade. Va riktigt mycket obalans i fälgarna dock, 85gr. Rejäl laddning vikter på insidan.
Kanske inte riktigt vad man förväntar sig. Inte dom allra dyraste fälgarna förvisso men knappast billiga heller.

Testade släppa ner den på 12mm spacers fram. Tror faktiskt skärmarna skulle gå fritt med det. Lär åtminstone inte vara några problem med 5mm som är beställt



_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60   >>
11 besök idag (287118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande