Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 58, 59, 60   >>
157 besök senaste veckan (287507 totalt)
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Har 8 Apexfälgar själv och obalansen brukar bero på däcken och inte fälgarna (eller balanserade du fälg utan däck?) men det var mycket för nya Kumhodäck! Kommer bli en dräpare på banan det där! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
johmei skrev:
Har 8 Apexfälgar själv och obalansen brukar bero på däcken och inte fälgarna (eller balanserade du fälg utan däck?) men det var mycket för nya Kumhodäck! Kommer bli en dräpare på banan det där! thumbs up


Nej dom balanserades med däcken! Dom nämnde på däckverkstan att man kunde vrida hjulet typ ett kvarts varv på fälgen för att förbättra det, men va tydligen inte så pass mycket så det var värt det.
Men dom hävdade att dom såg på fälgkanten att den skiljde sig lite jämfört med däcksidan. Raka däckkanter på R-däcken så tydligen lättare att jämföra.

Jaja, vikterna klarar mina bromsok ändå så det är lugnt!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



Nu säger jag emot din däckverkstad...
Och det gör jag med rätta (tycker jag 😜) utifrån deras kommentar att vrida däcken men att det inte är lönt. De hade gjort jobbet om de höll på med annat än Svensson bilar?

Däckverkstäderna jag använder säger båda att R-däck oftast är sämre än bra gatdäck i jämnhet/balans...
Men efter de blir varma "slätar" de till sig, sedan när de kallnar igen så blir de oftast perfekt.

Så de är uppbyggda.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Har spenderat förra veckan i ett mycket soligt och trevligt Dolomiterna i norra Italien.




Kom hem igår och hittade mina 5mm spacers i brevlådan! Så idag kunde äntligen bilen släppas ner på banhjulen för ett provåk!
Bytte även bort mina hjulmuttrar i alu till muttrar i 10.9 stål istället. Känns bättre.








Riktigt nöjd med färgvalet. Mörkare hade nog sett smutsigt ut. Detta blev cleant tycker jag.
Nästa vecka bör det komma ännu lite mera godis!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Riktigt snyggt!!

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Snyggt! Måste säga att jag är lite avundsjuk! Skulle gärna haft dina grymma bromsok också =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Å så rätt thumbs up

Ska du köra Falkenberg den 7:e?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Tackar för kommentarerna!

GTIDave -> Vi får se lite hur det blir med Falkenberg. Aldrig kört där och det verkar va en rolig bana! Men den ligger lite långt bort. Kan hända att en del helger på vårkanten behöver gå åt till annat fix med. En segelbåt och motorbåt som ska i sjön och sen har jag i nån svag stund lovat sambon att bygga ett trädäck på uteplatsen

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



crille_hallden skrev:
Nu säger jag emot din däckverkstad...
Och det gör jag med rätta (tycker jag) utifrån deras kommentar att vrida däcken men att det inte är lönt.
Det hade de gjort om de höll på med annat än Svensson bilar?

Däckverkstäderna jag använder säger båda att R-däck oftast är sämre än bra gatdäck i jämnhet/balans...
Men märke de blir varma "slätar" de till sig, sedan när de kallnar igen så blir demonteras perfekt.

Så de är uppbyggda.



Läste mitt förra inlägg, uppfattar det lite hårt.
Ber om ursäkt, måste vart förbannad på någon när jag skrev det. :-)

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Lite mer prylar damp ner idag!
En OEM CSL baklucka och en diffuser "CSL style".



Ska lackas i bilens kulör men skulle behöva lite tips på ställen!
Någon som kan tipsa om en lackerare i närheten av Sthlm eller Västerås med omnejd?
Hoppas också det går att matcha kulörerna bra. Silvermetallic är väl inte det enklaste normalt sett.
Får väl se om dom vill ha in hela bilen och damma ut lite på skärmarna med eller om det funkar endast med lucka och diffuser löst.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
mhrace
Stavanger / Norge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 41



Kan varmt rekommendera Tre-k ute vid hälla.
Det blev perfekt 👍
Jag lämnade in hela bilen så han kunde matcha färgen.

Det hela gick snabbt och smidigt.

_________________
Martin
Hamberg
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
mhrace skrev:
Kan varmt rekommendera Tre-k ute vid hälla.
Det blev perfekt 👍
Jag lämnade in hela bilen så han kunde matcha färgen.

Det hela gick snabbt och smidigt.


Tack för tipset! Det ska kollas upp

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



N Wiberg skrev:
Tackar för kommentarerna!

GTIDave -> Vi får se lite hur det blir med Falkenberg. Aldrig kört där och det verkar va en rolig bana! Men den ligger lite långt bort. Kan hända att en del helger på vårkanten behöver gå åt till annat fix med. En segelbåt och motorbåt som ska i sjön och sen har jag i nån svag stund lovat sambon att bygga ett trädäck på uteplatsen


De där svaga ögonblickena kan vara luriga, kan dock generera en del pluspoäng inför framtida körningar

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686



Riktigt snygg bil thumbs up

_________________
Robert Forsberg
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare


Drog precis iväg en order på ett Custom N/A tune och ett SMG tune från TTFS!
Ska ge någonstans 15-20hk (i bästa fall antar jag) i motorn. Utöver det höjs även varvstoppet till 8200rpm, fartspärren tas bort och lite andra finesser. SMG tunen ska ge snabbare växlingar, betydligt bättre throttle matchning och även varvtalsmatchning på nedväxling. Man kan även välja till att ta bort funktionen på bakre lambdasond, secondary air pump deletion, cold start delete och massa annat men det känns inte som något jag behöver bli av med.

TTFS verkar köra ett smidigt system då man får kablage och mjukvara skickat för att koppla upp laptopen mot bilen. Sen drar man några repor och skickar data till TTFS som gör en "custom tune" baserat på din grunddata. Därefter returneras custom tunen via nätet och man flashar om bilens box. Känns mer seriöst än en vanlig "chippning" av bilen.

Kan tipsa om att dom just nu kör ett gruppköp på N/A tune+SMG för dom som är intresserade.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Blir bara bättre och bättre här!

Är bagage luckan i glasfiber?

Hur är isf passformen?

Ge gärna en utförlig utvärdering när du har uppgraderat din mjukvara

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Blir bara bättre och bättre här!

Är bagage luckan i glasfiber?

Hur är isf passformen?

Ge gärna en utförlig utvärdering när du har uppgraderat din mjukvara


Bakluckan är i någon form av glasfiber/komposit. Inte den typiska glasfiber strukturen tycker jag, men plast är det iaf. Har inte provmonterat ännu, men räknar med att passformen ska vara så bra man kan önska då det är BMW OEM.

Beskrivning kommer när mjukvaran är inläst! Lär dröja några veckor.

I övrigt börjar det äntligen bli vår och dags för första körningen. Den planeras bli den 15e april på Sviestad där jag är anmäld till en "avancerad förarkurs" i hopp om att utveckla körningen och samtidigt även ta en licens.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Första körningen närmar sig med stormsteg så dags att spotta i nävarna!
Första prio blir service, så en kartong med lite olja damp ner i veckan:

- 6 liter Castrol Edge Titanium 10W-60 för motorn
- 2 liter Castrol Syntrans 75W för växellådan
- 2 liter Castrol Syntrax Limited slip 75W-140 för diffen
- 1 liter Castrol SRF bromsvätska
- Utöver det givetvis nytt oljefilter



Hade även en oil diverter för att steloperera termostaten till oljan liggandes sen tidigare så den åkte i samband med byte av motoroljan. Vet ju inte ännu hur stort "problem" oljetempen är vid bankörning, men det skadar väl inte att göra förutsättningarna bättre.
Lite bilder på monteringen som tar sin lilla stund då oljefilterhuset måste lossas från bilen. Men allt går ju oerhört smidigt med rätt smörjmedel inne i kroppen med





Det är mest plastgrejer som ska bort faktiskt, sen är åtkomligheten skaplig.
Dom flesta skriver att man måste ta bort kylfläkten, men det behöver man inte om kan leva med att det blir lite trängre. Det man får ta bort är:
- Luftfilter box och luftintagsplasten samt plast för luftstyrning till fläkt
- Lossa på agregatremmen
- Bort med generatorn
- Lossa skruvarna till styrservot
- Lossa ledningarna till oljekylningen.
Efter det är det bara bultarna till oljefilterhuset som ska väck sen är det löst!
Monteringen av själva oil divertern är enkel. Bort med termostaten och tillhörande fjäder och i med divertern istället. Blev även en ny packning till oljefilterhuset samtidigt.




Klart!


Jag passade även på att bygga en liten catchtank för styrservot. På Saaben hade jag problem med att den kastade ur sig olja från behållaren vid bankörning. Misstänker att en kombination av sidokrafter/skvalp ihop med varm servoolja gör sitt. På BMWn såg det iofs inte alls särskilt kladdigt ut runtom, vet inte om Anders hållit ordning även där eller om det kanske inte är så stort problem på dessa bilar

Nåväl, gjorde det enkelt för mig:


En stycken tom schrader-ventil (Öhlins grejer! ) som gängas i befintligt hål i locket för styrservon. Sen leda upp en slang.



Själva catchtanken fick bli en liten plastflaska med hål i locket. Passade på att dra på ett lager mattsvart på locket, allt för diskretionens skull



Byte av diffolja och växellådsolja får bli till veckan.
Har även hört mig för med lite priser på lackering av lucka + diffusor. Rätt bra spridning mellan verkstäderna. En skulle ha 6500kr för det vilket jag tyckte lät dyrt?!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



N Wiberg skrev:
Har även hört mig för med lite priser på lackering av lucka + diffusor. Rätt bra spridning mellan verkstäderna. En skulle ha 6500kr för det vilket jag tyckte lät dyrt?!


Beror väl lite på hur resultatet blir när det är klart, överkomligt är ju inte alltid bra..

Med tanke på vad bilen kostat samt vad du köpt grejer för hittills så känns det lite fel att börja att vända på pengarna nu..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Dunken skrev:

Beror väl lite på hur resultatet blir när det är klart, överkomligt är ju inte alltid bra..

Med tanke på vad bilen kostat samt vad du köpt grejer för hittills så känns det lite fel att börja att vända på pengarna nu..
//Dunken


Kolla vem som har vaknat upp från de döda!
Vart var du hela förra året?! Hade behövt någon som kunde ge lite motstånd på STCS banträffar

Ang. priset. Ja så är det ju. I relation till vad annat kostar så är det ju inte så farligt. Men bara för det vill man ju inte ta första bästa om det går att hitta bättre och billigare alternativ.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248


Trådstartare
Hann med att byta växellådsolja och diffolja idag med. Skönt att få alla oljor bytt inför säsongen thumbs up

Använde mig av en "tvålpump" - Denna har jag normalt till växelhuset på båten men funkar utmärkt även för bil





Nu återstår en luftning av bromsarna. Samma bromsvätska som är i sen innan så räcker nog att blöda ur lite ur varje ok.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 58, 59, 60   >>
157 besök senaste veckan (287507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande