Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 >> 18 besök idag (289775 totalt) |
Goddagens!
Kort presentation av mig själv: 29 år, spenderar mina vardagar i Upplands Väsby på ett företag som håller på med stötdämpare, bor i Västerås. Började intressera mig för banåka någon gång 2008, då i en lite modifierad SAAB 9-3 Aero. Den bilen kom senare att bli ganska ordentligt modifierad, men suget på något annat har krupit sig på när större och större del ägnas på banan snarare än gatan. Slänger därför upp en tråd på mitt nyförvärv som hämtades av en trevlig herre längst ner i landet i november 2015. Bilen är sedan tidigare känd från Rejsa Bilen är en M3 E46 SMGII från sent 2003. Smakfullt utrustad av tidigare ägare vilket passade mig perfekt då jag inte var ute efter ett originalobjekt att ta på samma ombyggnadsresa som med SAABen. Lista på vad som är gjort finns redan i andra trådar, men vi kan väl summera här med: - KW Clubsport 2-vägs chassi (hmm, något det talas tyst om på jobbet) - Millway bussningar - Millway camberstag bak - Millway topplagringar bak - Svetsad och förstärkt bakvagn - Drexler-diff med 40% diffspärr och 3.91 utväxling - Porsche Boxster 4-kolvare runt om med CSL skivor fram. Pagid belägg. - Fartfabriken bromskylning - 19" CSL kopior med Michelin Supersport - Halvbur, skruvbar - 2st Recaro Pole Position i skinn - Schroth Profi II 6-punktsbälten monterade med FIA-plattor och öglebult - CSL ratt Tror jag fått med allt av intresse. Lite bilder. Bilen kommer köras hel säsong i Timeattack.nu i Club challenge klassen. Blir spännande då jag aldrig kört RWD på bana innan! Men verkar vara riktigt roliga evenemang och ser fram emot att träffa andra likasinnade. En del grejer kommer även hända med bilen framöver. Vissa grejer på väg över pölen från US and A och från annat håll och lite har hunnit hem. Bland annat en Supersprint slutburk. Tanken med bilen är att behålla och förädla Clubsport-stuket. Bilen kommer brukas på gata och köras till och från träffarna. Nuvarande lista över planer ser ut något liknande: - Apex ARC-8 9.5x18" - Kumho V70A K91, 265-35-18" - CSL baklucka - CSL bakre diffusor - Klä om ratt - SMG mjukvara - Ev. nytt chassi. Öhlins R&T eller TTXer... - Ev. Mishimoto-oljekyl och/eller en Oil diverter? Sen får vi se vad som händer! Förmodligen mer dumheter som gör plånboken ännu mer orolig. Men vi börjar så här. Väl mött i sommar! |
||||
Grattis till en riktigt fin bil, den ser ju knappt använd ut Även jag körde en Aero Coupe för några år sedan. Snygg och rolig bil men M3:orna är allt ett eller flera strå vassare när det kommer till bankörning
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Tack för alla tillrop!
GTIDave -> När man väl fått ordning på chassit (läs: gjort ALLT och lite till) blir 9-3orna rätt roliga att kasta runt på banan faktiskt . Med halvslut stötdämpare och alldeles för hårda fjädrar till dessa lyckades jag åka 1.18.11 på Gelleråsen, 1.06.09 på Sviestad och 1.05.04 på Kinnekulle med chikan innan bron förra säsongen vilket jag tycker är helt okej för en FWD gatbil! Men M3an spelar nog i en lite annan klass som du säger Känns som det är helt andra förutsättningar att utvecklas vidare i den här bilen. |
||||
Det var ändå rätt bra tider Min Aero var mest en bruksbil men fick också gå några varv på bana. Hade lite extra chassiprylar, större bromsar samt att jag bytt motorn till en 2,3l som kördes på etanol. Pinnade på riktigt bra faktiskt!
Blir glad i min Saabsjäl när jag ser andra fina Aero coupéer men nu åter till din fina M3:a _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Jag kommer sakna att åka sprit i tanken med denna
Jävlar vad vilda dom blir på E85. Tänkte ta och konvertera till pinnbult och mutter istället för hjulbult på M3an. Apex har kit på sin sida, men hade varit mumma att slippa ta det från USA. Någon som har nåt tips vart man kan beställa från t ex UK? |
||||
Vill du köpa i sverige så finns det exempelvis här: http://www.navringar.se/hjulbultar-a
Såg att de bara fanns i 40mm och 60mm, men är rätt säker på att jag köpte 80mm därifrån. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
Fantastisk bil, vad var det för idiot som sålde den.
Blir perfekt med supersprintsystemet, vikt - ljud - friare luftvägar 265or runt om hade varit nästa grej att uppgradera, dessutom bättre dynamik i 18 tum. Kan man sen skala bort att par hundra kilo till så är bilen oslagbar. Ryggstödet bak innehåller en hel del kilo och är lätt avtagbart genom kofferten. Gör sitt på ljudbilden också. Ljudenheten väger däremot som frigolit. Det hugger i bröstet när jag ser bilen men jag är superglad att en entusiast köpte bilen och förädlar den vidare _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
S54 kan väl också göras till alcoholic med bättre effekt som resultat med mappning
Nu har ju jag en FA20 i och för sig med mycket högre komp, men min sugis fick en jädra massa botten vrid och effekt över hela registret på E85 _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Newberg -> Tackar! Ja 60mm är nog i kortaste laget. 80mm hade varit bättre om man ska ha lite marginal för spacers med. Apex säljer 75 och 95mm tror jag.
Anders -> En riktigt vettig idiot som sålde precis vad jag behövde verkar det som! Baksätet ska ur är tanken, även dörrsidorna bak tror jag. Vet inte exakt hur mkt vikt man spar där men. Jämfört med Mattias Redebratts M3 så verkar det ju finnas mkt vikt att kapa - Fattar inte riktigt vart bara! Fricke.w -> Ja man kan nog göra spritmissbrukare av S54an med! Men verkar inte vara så vanligt på sugisar. Kör du någon sensor eller dyl som mäter halten sprit? I saaben skötte styrsystemet detta vilket var grymt smidigt. Och med facit i hand när man sett hur sjukt ojämn kvaliteten är på E85 är det skönt att ha den Biopower-funktionen... Sommaråret har jag tankat allt från 60% till nånstans bortåt 95% på olika mackar... Skulle inte vilja utsätta M3an för det tror jag och bara förlita sig på att lambdaregleringen kan klara av det., |
||||
Ååå sicken läcker kärra
Michelin Super Sport? Då kan du köra Club på TA-festivalerna... Och 1.18 på Gelleråsen med en gammal SAAB? Det är inte illa det. Jag är för övrigt också gammal SAAB-fantast, 9000 Aero och 9-3SS var väl de jag pysslade lite med. Längesen man spanade in på STCS-forumet nu. _________________ Mattias Nordenström |
||||
Tackar! Jasså du är gammal SAAB-nörd? Du har möjligtvis inte en brorsa som håller på med Saab fortfarande..? STCS forumet finns kvar. Var moderator där fram till för ett tag sen då frekvensen på besöken minskade i samband med bilbytet. Ja det sitter Supersport på gatfälgarna! CC kör inte på TA-festivalerna normalt eller...? Jajjemen, lyckades harva runt på 1.18. Detta var på ett halvdant Bilstein-chassi. Sitter Öhlins runtom nu på samma SAAB och det är nästan så att jag funderar på att hålla på försäljningen till dess att jag hunnit testa med Öhlinare på Gelleråsen... Finns en anledning av vi testar på den banan - Den är hoppig |
||||
|
||||
Inge flexi här inte Kladdar och mäter med Quick fuel rör vid varje tankning _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Grattis till en toppenbil!
Jag hoppas vi ses i sommar då jag gärna skulle vilja provsitta stolarna. Jag han aldrig göra det innan Anders sålde... Vill också passa på att tipsa om dessa nya fälgar som BW presenterade idag. http://www.bimmerworld.com/Wheels-Ti Apexfälgarna har blivit alldeles för vanliga om du frågar mig. _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Tackar! Självklart får du provsitta stolar! Jag kommer köra Timeattack.nu's events och sen satsar jag på att haka på BMWSC bankörningar med. Dom fälgarna va snygga. Ser lite ut som BBS CH-R. Apex är förvisso vanligt men jag tycker man får väldigt mycket valuta för pengarna med dom fälgarna. Bra pris, låg vikt och sitter som en fläskläpp på E46 tycker jag. Är ju knappast unik på så många andra punkter när man åker M3 E46 så kan lika gärna köra samma koncept på fälgarna med Hade du handlat mjukvara från TTFS? |
||||
_________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Låter bra
Är inne på deras mjukvaror med. Har lagt kolfiberinsuget från GSR på hyllan så länge. Lite mkt pengar plus att jag inte känner mig helt bekväm med en Alpha-N tuning. Avgasvärden osv. Dock är jag sugen på deras SMG mjukvara, motoroptimering och upplåsning av M-Track mode på DSCn. Mailat Frank och kollat. Får se hur det blir. Deras SMG mjukvara, den påverkar alla lägen S1-6 eller? Rev-matchar den alla lägen med? |
||||
Ta det när det passar plånboken, men du behöver inte oroa dig för avgasvärden. Min ESS Alpha-n funkar superbra och har låga fina värden. Jag kan hjälpa dig att låsa upp Mtrack mode om du vill. Har du MK60 DSCn? (Inte ABS/DSC i passagerarsidans "drugbin" ) Ja, det påverkar alla lägenS1-6 och A1-5. Mest skillnad märks på låga varv då originalparametrarna är hemska. Original så stänger spjällen för tidigt och öppnar igen för sent. Alldeles som nån som inte kan växla manuellt. TTFS gör så att själva trottelförfarandet är mycket snävare så växeln är i tidigare och framför allt gasen är på tidigare. Vid nedväxling med gaspådrag revmat har den i alla lägen, men det tror jag den gör original också. Då ses vi kanske på Falkenberg i Maj? _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul | 1, 2, 3 ... 58, 59, 60 >> 18 besök idag (289775 totalt) |