Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 58, 59, 60   >>
48 besök senaste veckan (287388 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare


Storservice på G.
- Ny motorolja + filter
- Ny olja i diffen
- Ny växellådsolja
- Nya stift
- Nya torkarblad

Blir även tömning och påfyllning av bromsvätska med tillhörande luftning runt om

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Inte haft något bra ställe att göra av hjulen i garaget tidigare. Litet garage så fick utnyttja väggar och takhöjden. Några brädor, vinkeljärn och konsoler senare så
Lite vit färg på sen så duger det nog!




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Clarken
Linköping
Här sen Jul 2006
Inlägg: 127



Smidigt, trä över en bit trädgårdsslang eller liknande så de inte blir märken i fälgen

_________________
// Richard Clark
5100.se - Motorsport för alla!
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Satt vaddering upptill

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare







Nya styrleder monterade.
Råkade även skada mina sidokjolar i en liten garageolycka
Ena repades men andra fick sig en spricka så fick ragga tag i en ny. Men inget ont som inte för nåt gott med sig! I samband med lack av kjolarna passade jag även på att lacka om fronten som va hårt åtgången av stenskott. Så nu är lacken i topptrim!
Nya Cup2orna även omlagda. Återstår att göra klart framvagnsinställning nu med nya styrlederna. Premiär på Kullen nästa helg! Några som ska dit?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Intressant notering är att Cup2 staplade bredvid dom gamla Kumhosarna blir nästan 5cm högre trots att båda är 265. Michelinarnas stommar är mer "bulliga" kontra Kumhos mer raka, gör nog sitt till.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Bra fredag och lördag med shakedown, fotosession och personbästa på Kinnekulle Ring! Hårsmån från under minuten!

Fredag, Arlanda test track
I fredags körde vi lite shakedown och fotosession på Arlanda test track 1 för att se att allt lirade. Funkade fint. Bifogar några bilder:





Kom också med på en liten notis i senaste numret av Bilsport. Väldigt litet men ändå kul



Lördag, Kinnekulle
Idag var det sen dags för årets första trackday. Blev med Bavaria Racing på Kinnekulle.
Perfekt väder, +19gr och sol. Endast ca 25 bilar på plats så det var open pit hela dagen, riktigt nice!
Mycket nytt på bilen för året och längesen man körde så var riktigt taggad. Följde Michelins råd ang däcktryck och gick ut på 1.8-1.9 kallt för att sikta på 2.3-2.4 varmt. Ställde 5 klick runt om på dämparna och rullade ut första stinten som blev rätt lugn då det var en del trafik och jag gick även in och kollade tryck efter några varv. Runt 2.2, rimligt att tro att det landar bra när man tar i lite alltså thumbs up
Justerar även dämparna lite och stänger klicken till 3 runt om.

Bilen känns grymt bra thumbs up, svarar bra på klicken och mindre krängning än innan. Styr in fint, sätter sig bra, sväljer ojämnheter fint, inga överraskningar och vatten och oljetemp ligger bra. Började skruva upp tempot något men fortfarande inte så man tog i. Förvånad när klockan stannade på 1.01.08 Nästan sekunden snabbare än förra året då jag tog i med allt jag hade!

Tyvärr blev jag några varv senare svartflaggad pga av ljudnivån som låg på 101dB. Typiskt. Det verkar vara extra känsligt just på Kinnekulle...hade samma problem där förra året, men inte på några andra banor.
Men positivt var att man tydligen hade mätt på fel position, så jag blir utsläppt nån halvtimme senare igen och nu går det fint!

Precis innan avflaggningen för lunch passade jag på att glida ut och köra då det var nästan tomt på banan. Öppnade upp klicken på dämparna lite bak till 4. Fram fortfarande 3. Rullar ut och tar häng på Hans M3 E36a, vi har en skön battle några varv och Hans släpper förbi mig. Sista varvet innan målflaggen får jag till 1.00.23 med virtual best på 59.65! Förbättring från förra året med lite drygt 1.5 sekunder. Riktigt roligt men också lite frustrerande att vara så nära att komma under minuten. Efter lunch blev det inte så många fria varv så inga förbättringar tidsmässigt. Åkte också hem rätt snart efter lunch då jag var nöjd med dagen. Hoppas på en revansch senare i sommar.

Summa summarum funkade bilen helt fantastiskt. Supernöjd med både chassi och Cup2-däcken. Så här bra har den aldrig varit i min ägo. Riktigt kul thumbs up

Bra arrangerat av Bavaria Racing! Och mycket trevligt folk, kul med alla som kommer fram och snackar! Hoppas vi ses mer i sommar.


Kameran hade tyvärr batteritorsk under stinten med bästa tiden men här kommer ett klipp som innehåller några 1.00.xx tider. En del trafik men några fria varv blev det.


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Nice!
Mycket bra rid och bilen ser ut att gå väldigt stabilt och bra.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Tackar! Ja bilen kändes verkligen kanon. Kollat logg efteråt och kunde hålla 10km/h högre fart genom kvarnen, 91km/h vs 81km/h förra året. Statiskt grepp nog mest beroende på däcken. Kumho i hård blandning var riktiga hockeypuckar...

Sen ser man ju en del ställen på filmen man hade kunnat köra bättre så hade 59an suttit

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



ser bra ut thumbs up Vilken hastighet har du under bron?

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



N Wiberg skrev:
Intressant notering är att Cup2 staplade bredvid dom gamla Kumhosarna blir nästan 5cm högre trots att båda är 265. Michelinarnas stommar är mer "bulliga" kontra Kumhos mer raka, gör nog sitt till.


Mät själva bredden på däcket mot asfalten. Kan var en intressant jämförelse.

Mina Michelin Supersport 225/40 är 205mm

Grym körning på filmen.

Skulle också vilja veta hur fort det går under bron? (troligen fortare än när jag bromsar inför bron hihi)

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
185km/h precis innan bron, gasuppsläpp och lätt inbromsning så runt 170km/h under bron skulle jag tro.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Nice som fan att du tjänade 10km/h i kvarnen på nya däck
Inbringar ju lite hop om att kunna göra samma bedrift själv till i år
Hade 90km/h i kvarnen föra året såg ja på 01:02:180 på AD08R i år körs det på 2 nya sett Kumho K61 och av det lilla test jag hunnit med på lokala banan, finns där mer grepp än föra året thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Nice som fan att du tjänade 10km/h i kvarnen på nya däck
Inbringar ju lite hop om att kunna göra samma bedrift själv till i år
Hade 90km/h i kvarnen föra året såg ja på 01:02:180 på AD08R i år körs det på 2 nya sett Kumho K61 och av det lilla test jag hunnit med på lokala banan, finns där mer grepp än föra året thumbs up


Ja det var rätt stor skillnad på greppnivån . Tampades hela förra året med dåligt grepp. Trodde att det berodde på att jag körde för aggressivt osv, för känslan i bilen va hela tiden att det borde gå att åka snabbare. Så fort man började få lite tempo så mördade man däcken och det bara halkade omkring. Så helt klart har ju andra däck löst den biten thumbs up

Är K61 den mjuka blandningen?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



N Wiberg skrev:
Fricke.w skrev:
Nice som fan att du tjänade 10km/h i kvarnen på nya däck
Inbringar ju lite hop om att kunna göra samma bedrift själv till i år
Hade 90km/h i kvarnen föra året såg ja på 01:02:180 på AD08R i år körs det på 2 nya sett Kumho K61 och av det lilla test jag hunnit med på lokala banan, finns där mer grepp än föra året thumbs up


Ja det var rätt stor skillnad på greppnivån . Tampades hela förra året med dåligt grepp. Trodde att det berodde på att jag körde för aggressivt osv, för känslan i bilen va hela tiden att det borde gå att åka snabbare. Så fort man började få lite tempo så mördade man däcken och det bara halkade omkring. Så helt klart har ju andra däck löst den biten thumbs up

Är K61 den mjuka blandningen?


Okej
K61 är medium, känns väldigt lovande med den blandningen tycker jag.
Fredrik Nilsson 73# Bmw M3 e36 compressor. Körde bland annat Kumho V70A hard och var väldigt nöjd med dom

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007
Inlägg: 53



Märk Fricke att han har bytt stötdämpare från XX till Öhlins ;-)

_________________
Jerker Friberg
Knutstorp 1:05:56
Mantorp 1:26:93
Kinnekulle 0:57:97
Gelleråsen 1:12:77
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Jag har alltid varit väldigt nöjd med Kuhmos R-däck.. Lätta att få temp i, bra grepp och bra grepp genom hela livslängden.. Fick Cup2 med på min nya E46a som jag inte alls kom överens med.. Från början av 2016 var dem och upplevde att de var omöjliga att få temp i.. Märkligt
thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Kokar väl ner i mångt och mycket till personliga preferenser kanske. Klart är i alla fall att vinterns uppgraderingar har gjort förändring till det positiva. Sen om det är däck, chassi, bur, kolfiberinsug, klistermärken eller kombinationen låter jag vara osagt, även om jag tror jag vet vad det lutar åt

Tråkiga nu är väl att man inte kan skylla på något annat än förare om tiderna blir risiga

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Några action-bilder från Kullen.




_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Snygg bil! Fälgarna sitter som en fläskläpp å thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247


Trådstartare
Tackar Anders!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 '03 Clubsport - Backvagns-overhaul
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 58, 59, 60   >>
48 besök senaste veckan (287388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande