Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GTS -67
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (2477 totalt)
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Gillar att läsa vad alla hittar på med bilarna men har inte haft någon egen biltråd innan, inga direkta räserbilar som stått i garaget heller, bara gröna engelska bilar från 60-talet förutom en Mx-5 för Roadsport A som såldes för några år sedan. Men i höstas efter att ha letat länge efter en banbil råkade jag komma över den här.
Jag ville ha något färdigbyggt, liten och lätt med plats för 190cm mig men med kaross, tak, bur och helst inte något som kräver att man måste ha original- eller homologerade delar.
Jag hittade jag den här, MGB GTS, en MGB GT byggd för Roadsport B med GTS breddning, Volvo drivlina och helt klar! Antalet anmälningsklisterlappar från SPVM och MSCC på rutorna är beviset på att bilen är väl använd! :-)
Dessutom med en trevlig spec, MGB GT från -67 i grunden, renoverad och välbyggd till tävlingsbil av Rolf i Vejbystrand och tävlad av honom sedan 2007.
Volvo B23 + 200hk, ECU master och Volvo M51 växellåda, kortad 1030 axel med aluminiumhus och diffbroms. Bilen väger in på 950 kg utan förare.
Hjulupphängningarna är modifierade med hårdare fjädrar och sänkt med modifierade spindlar fram och bladfjädrar med vända öglor bak, men fortfarande armstötdämpare fram. Blir spännande att jämföra med MX5 som jag hade innan!
Bromsar, Willwood Dynalite fram, Ate volvo bak och bromsvåg.
Planer? MSCC och kanske någon SPVM tävling och lite trackdays. Tänkte inte börja med att skruva isär den, det enda som ska hända innan säsongen förutom service är ny stol och ett släcksystem.
//Johan





_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Ser bekant ut! Mycket trevligt val

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Vilken tuffing! Jag gillar verkligen MGB GT, speciellt med breddare thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1193



Janne J skrev:
Vilken tuffing! Jag gillar verkligen MGB GT, speciellt med breddare thumbs up


säger samma

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Fräck bil! Den ser snabb ut och är säkert det också.

_________________
Johan B
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Jag kan bara hålla med er andra. Den modellen är riktigt läcker! Spännande projekt!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Skoj att du köpte den
Framfjädrarna är samma som min Sebrings 660 Lb/inch.
Fick hem dubbla uppsättningar och sålde ena paret.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Grymt bygge! Gillar gamla britiska, dom va rätt goda på design

Hur känns bakaxel, om man får fråga? Funderar på at söka hem en sådan till Kadetten, hittat en varje år sista tre åren, men just i dom tiderna ekonomin inte fanns

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Heja heja!
Ska bli kul att följa din framfart in denna läckerbit.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att se Rolfs bil får ett fortsatt bra liv

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Eddie Varvstopp skrev:
Kul att se Rolfs bil får ett fortsatt bra liv
+1 thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Kul med respons, vet inget om hur bilen är att köra eller hur väl volvoaxeln funka. Den är kortad några cm per sid, antar att man bygger med 4- länk om man börjar från början med en stel axel?
Håller på med infästningen av stol och bälten, det finns fina beskrivningar här på rejsa hur det ska se ut med vinklar och mått.. men när platsen inte finns vad gör man då? Infästning i golvet för grenbanden blir inte optimaltmen vad är alternativen? Hålen som syns är gamla fästet.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Detta är den kompaktaste lösningen jag sett om man vill ha justering
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/schroth-bolt-in-kit-with-brackets . . . .

Det är ju omöjligt att få till en 6pt-lösning med endast ett hål nedåt i stolen, det ska vara två där de två banden går nedåt/bakåt på vardera sida kulpåsen .
Så du kan byta nedåtbandet till enkelband och förenkla joxet en del.

Möjligen ett litet rör så du kan slinga runt, så slipper du annan hårdvara än längdjustering.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Johan Ekman skrev:
Kul med respons, vet inget om hur bilen är att köra eller hur väl volvoaxeln funka. Den är kortad några cm per sid, antar att man bygger med 4- länk om man börjar från början med en stel axel?
Håller på med infästningen av stol och bälten, det finns fina beskrivningar här på rejsa hur det ska se ut med vinklar och mått.. men när platsen inte finns vad gör man då? Infästning i golvet för grenbanden blir inte optimaltmen vad är alternativen? Hålen som syns är gamla fästet.


Finns det plats bakom stolen? Montera i så fall fästet där, då kommer du åt att justera utan att behöva plocka ur stolen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



190 cm lång & MGB brukar bli spännande lösningar på stol/bälten.
Du har ju tekniskreglementet + ring din besiktningsman för konsultation då det är denne som kommer kontrollera det i slutet.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Den har jag dräglat över många gånger på SSM. Kul att det hamnat i goda händer!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 259



Johan Ekman skrev:
Kul med respons, vet inget om hur bilen är att köra eller hur väl volvoaxeln funka. Den är kortad några cm per sid, antar att man bygger med 4- länk om man börjar från början med en stel axel?
Håller på med infästningen av stol och bälten, det finns fina beskrivningar här på rejsa hur det ska se ut med vinklar och mått.. men när platsen inte finns vad gör man då? Infästning i golvet för grenbanden blir inte optimaltmen vad är alternativen? Hålen som syns är gamla fästet.

Om jag får köra en shameless self plug så har jag precis gjort en video som går igenom bältesmontering. Inte bara vilka vinklar man skall satsa efter utan varför de vinklarna är viktiga. Med den kunskapen kommer du nog inte ha några bekymmer att bestämma var du vill ha infästningarna.



https://youtu.be/ZwZZmCQRvcU?t=860

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
sir_daniel
Tungelsta
Här sen Mar 2006
Inlägg: 76



Kul att du lägger upp bilen här Johan så vi kan följa utvecklingen.

/Landström

_________________
Daniel Landström
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



den där bältes film borde läggas upp som sticky

_________________
henrik nielsen
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Håller med om bätesfilmen, men det är trångt att få till de lösningarna.
Fyndade hem en ratt på Tradera, samma design från Moto-lita men med inpressning på 25 mm och 25mm mindre diameter, ger mer plats för benen plus mer motivation att gå till gymmet💪😀


_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Den ratten är en klassiker, snyggt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GTS -67
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (2477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande