Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
1, 2, 3, 4, 5   >>
28 besök senaste veckan (46511 totalt)
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Tänkte presentera mitt långtidsprojekt. Har ju även dessa två som man kan gasa med medans detta bygge går med snigelfart framåt

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62560

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51953

Sagan började för en massa år sedan när jag köpte en tappad sug. En 4CV som var ombyggd med R8 bakvagn och växellåda samt en DAF 1300 motor (d.v.s en renaultmotor). Framvagnsbryggan och framvagnen var även utbytt till en Dauphine och det satt Dauphine/R8 skivbromsar på runt om.

Extriört var det breddade plastskärmar och 13" PLS plåtfälgar. Så här såg den ut när den kom hem:








Planen är att bilen skall bli som en Clubsport, d.v.s ingen ren racebil, skall gå att köra på gatan.

Följande specifikation kommer det vara på bilen:

Motor:
Renault 5 Alpine 1400CC.
Utbytt block till R12 för att få motorfästen som passar bättre.
Alborrat block för att få dit R8 gordini lyftare, vilket gör att vassare kam kan användas-
Lättat svänghjul
Balanserad
Dubbla dellorto 40
309 graders kam
Flyttad generator
Extraktorgrenrör.
Lättade vippor.
Krommolybdenrör som stötstänger
Setrab oljekylare
Nya motorfästen i kaross samt nybyggd / förstärkt motorbalk

Förhoppningen är en Rapp motor som varvar 8000 om man vill. Har delarna skall "bara" balanseras och sättas ihop Ja grenröret skall även byggas

Bild på fästen:



Växellåda/ bakvagn
R8 gordini 5 vxl och tätstegad med Diff och förstärkta knutar samt större utgående axlar. Den är klar
R8 drivaxkar och tuber samt bromsar
Hemjort växellådsfäste för att fästa vxlådan i en CV balk (CV bakvagn är mycket stabilare än R8 därförbyggdes den tillbaka till CV utförande
Bild på växelådsfästet nedan:


Bild på fästet när det är monterat


Framvagn
Dauphine Framvagnsbalk Med R8 framvagn ( kulbultar på R8 och Leder på Dauphine därav bytet)
Uppkapat i karossen för att få plats med bärarmarna
Utflyttade bärarmar (9 mm)
Alpine A110 kortad styrväxel
Detta är på gång just nu men inte klart

Fälgar
Madin france 13"

Karross
Breddade plastskärmar
Fullbur

Kylsystem
Specialkylare som skall monteras fram
Vevfönster (orginal tillbehör)

Fyller på med lite bilder på det som gjorts hitills

Provar att motorn får plats


Bild med Madin fälgar


Uppkapad front för att få plats med kylare


Uttag inne i kupen för Bärarmarna ( nä inte så bra svetsar som jag vill att det skall vara men det blir bättre och bättre )


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Det franska viruset har bitit hårt här ser jag. Frän !

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



den verkar bli grymt. ska du har de två ballaste bilarna av forumet nu alltså

_________________
Philipp Klement
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Någon mer som tänker MC-motor i baksätet när man ser en sån häringa?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189



Fantastisk idé! Blir nog en kul bil när den blir klar! thumbs up

_________________
Urban Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Skithäftig även denna! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Skithäftig även denna! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Åhh ni gillar den Skoj! Japp det franska viruset har bitit hårt gillar väl igentligen allt i bilväg men är justnu rätt så insnöad

Renault har ju inte byggt någon MC motor så det går ju bort Skämtåsido tanken har slagit mig och en lättad 4CV kaross med MC motor behöver nog inte väga mer än 400 kg. Denna räknar jag kommer ligga runt 700KG komplett och klar och av det så är ju mycket vikt i motor och växellåda.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mums!

Ska bli kul o följa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Shitläcker bil Magnus! Den här verkar ju till och med bli ännu tuffare än din Doffe. Kör hårt

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



700kg och hur mycket tar du ut ur motorn? 100hk? Renault hade ju en 1,5-liters turbo-motor...

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Läckert att du kommit igång med den där igen

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



ezroller skrev:
700kg och hur mycket tar du ut ur motorn? 100hk? Renault hade ju en 1,5-liters turbo-motor...

Den där 1400cc motorn med crossflow topp som han har fanns även i de tidiga R-5(stålmusen)med turbo. R5 Alpine turbo hette den. Sugförgasare och ingen ic. har för mig att den hade 120hk.
-Mange! När kom den ut? var det -78?

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Tack för alla glada tillrop. Det värmer.

Motorn satt somsagt orginal i Stålmusalpine femmorna Tror de kom -78. typ 81 kom förgasarturboversionen. (har även en sådan motor men Sug trim är ju roligare ). Den som satt i den breddade mittmotorfemman (turbo 1 och turbo 2) är i botten samma motor som denna. men med turbo och sprut.
Orginal 5 Alpine sugmotor har typ 93 HK
Orginal 5 Alpine förgasarturbomotor har typ 110 hk
Orginal 5 turbo 1 och 2 har typ 180 hk men de som gick rally och bana hade väl runt 260-320.
Alla motorer var på 1400 CC men själklart finns det satser att köpa så kubiken går upp.

Den motor som jag bygger hoppas jag få ca 140 körbara hästkrafter. Det räcker nog till de 700 kg bilen väger . räcker det inte så åker 5 alpine turbomotorn i, fast med sprut och bättre turbo vilket man borde ha 180 utan problem.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Den 1,5-liters Renaultmotor jag tänker på lämnade 1000+ hk med kvalinställningar.

140hk lär vara nog för att 700kg bil ska bli kul. Blir det bur?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Ahh F1 motorn.... lite över min budget

Japp det blir helbur

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Magnus Janard skrev:


Japp det blir helbur


Alpine-peter har en kompis som bygger burar, men det vet du kanske redan.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Japp det blir han som skall bygga När följande är klart så kommer jag köra över bilen till honom
* Framvagn bytt till R8
* Bärarmar utflyttade
* Kylare monterat
* Kylrör under bilen monterade
* Plåt över kylare, tillverkad och ditsvetsad
* Plåt över växellåda , tillverkad och ditsvetsad
* växelväljare tillverkad
* Stag för Dubbla stötdämpare bak tillverkade
* Stag till bakhjul monterade och fästen tillverkade
* Stag mellan fjäderton fram tillverkat och ditsvetsat
* Fästen till oljekylare tillverkade
+ Diverse andra små svetsjobb

Och efter detta kommer bilen hamna i mitt eget garage och förhoppningsvis kan saker och ting gå lite fortare

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Du har de hårdaste bilarna thumbs up

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Femte
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23



Som sagt en riktigt ball bil, ska blir kul o få testa den sen.
Måste nog skynda på om jag ska hinna få klart mitt projekt innan dig

//M

_________________
Mvh
Mikael Karlsson
Första inlägget uppdateras fortlöppande!
(Nybörjare inom Renaultvering)
Renault Dauphine Gordini -63
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
1, 2, 3, 4, 5   >>
28 besök senaste veckan (46511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande