Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagebygge TIPS från rejsianer mottages
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (42461 totalt)
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Hej

Nu är bygglovet beviljat, 8,2 * 8,8 meter garage med tillhörande tvättstugedel för flickvännen;)
Jag vet att det finns byggahus.se och liknande forum men det känns som att kvaliteten på tipsen är högre här så därav min placering av frågan.

Måtten utvändigt är klara, garaget är vidbyggt med huset så det kommer att bli en dörr till vänster i garaget.
Vad har ni för åsikter kring formatet på tvättstugan, ska man skära ner bredden på det så den hamnar i linje med gaveln på den vänstra porten för att få större djup än de 6,4 meter som blir i dagsläget?

Överväger att ha öppet upp till nock i den vänstra delen för en saxlyft och ha ett loft över den högra delen, dvs den delen som är bort från huset. Detta för att kunna ha en kompressor, vinterdäck osv på.

På den vänstra väggen är nämligen "entren" upp till husets vind, anledningen till att jag inte vill ha loftet på denna sida av garaget är att jag vet med mig att det kommer fyllas på så det inte går att nå husets vind utan en massa stök.

Rita gärna förslag på förändringar, sladdvindor, uttag, mekhörnor, uttag för tryckluft osv!

Tips mottages tacksamt! Jag lovar att se till att tråden följs upp under resans gång när den börjar i april/maj.

Ritade till en gavel så ni förstår taklutningen





Är det någon riktigt seriös själ så kommer sketchupfilen här
https://www.dropbox.com/s/5l01admlp26elmj/AutoSave_Hus.skp?dl=0

_________________
Robert Gladh
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Rekommenderar starkt Garage Journal och forumet där: http://www.garagejournal.com/

Beroende på vad som ska stå i tvättstugan, hade jag testat att rotera den 90 grader i modellen. Då skulle det kanske också gå att ställa hyllor för att få något liknande en rumsavdelning så det inte känns som om man är ute och traskar i garaget med högen nytvättade kläder.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Tack, kollat alldeles förlite garage journal, ska ta igen det ikväll.

Ska tillägga att garaget är uppe vid sommarstugan, kommer tvätta max 30-50 maskiner per år och då tar jag nog i så tvättstugan är mer en bekvämlighet ifall kommande dottern skiter ner sig totalt och pappa glömt ta med kläder:)

I tvättstugan ska det vara en bänk med tvättmaskin under samt en varmvattenberedare och eventuellt ett tvättställ.

_________________
Robert Gladh
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Nu vet jag inte vilken vägg huset sitter på men en tanke är att flytta tvättstugan till till framsidan vid dörren och vrida den 90 grader. Om man nu måste ha tvättstuga i garget

- Då kan du byta om till mek kläder/omklädningsrum
- Slippa gå igenom garaget med tvätt
- lite mindre döyta då man inte kan ha saker framför dörrar.
- Om det är samma vägg som huset ha en dörr dit också.
- Bakom ha maskiner, bänkar förvaring.

Om du har nocken så den går tvärs över istället för från portarna så får du hög takhöjd in i garaget för lift.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Så nu har jag kompletterat med en bild som visar dagens ytterdörr som är placerad under tak.

Jag hade gärna haft tvättstugan i fronten på garaget, kruxet är den där jävla ytterdörren som egentligen borde flyttas ut (dvs bygga in det under tak. Nackdelen är att det kommer ryka rätt mycket vägg i tvättstugan då det är tre dörrar i det lilla rummet

1 dörr mellan hus och tvättstuga
1 dörr mellan tvättstugan och ut
1 dörr mellan tvättstugan och garaget

Alternativet är att skippa dörren från garage och ut och bara ha "genomfart" mellan hus och garage.
Dörren från garaget och ut skulle kunna flytta till gavelsidan som visar taksidan, dvs där den vita hyllan står bredvid verktygsskåpen.

Detta ger en tvättstuga med plats för tvättmaskin, vattenberedare och liknande. Kruxet blir då att badrummet ligger bak i huset, vägg i vägg med den först planerade tvättstugan:)

Fan, det är bara riva befintligt hus och anpassa det efter garaget istället.

_________________
Robert Gladh
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Robert Gladh skrev:


Fan, det är bara riva befintligt hus och anpassa det efter garaget istället.


Där har du det Det är mycket sånt praktiskt man får känna efter själv. Jag har slagportar på garaget så jag skippade dörr. Hade velat ha en dörr från garaget mot huset men efterssom garaget är 150 ner i marken så får det inte plats
Sen kan du lägga tvättrum vägg i vägg med befintlig våt rum så är all vatten mm på rätt ställe som sparar pengar.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



En annan fördel med slagportar är ju också att man får max takhöjd direkt innanför dörrarna. Inga skenor m.m. som kan vara i vägen

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
En annan fördel med slagportar är ju också att man får max takhöjd direkt innanför dörrarna. Inga skenor m.m. som kan vara i vägen


Håller helt med, den biten löser jag dock genom att beställa en takföljande takskjutsport, finns i vinklar upp emot 30 grader

_________________
Robert Gladh
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Dörren bredvid portarna hade jag valt lite bredare, öka till 100cm
Om du sätter garaget kloss intill huset så är det noga med brandklassningen, speciellt om du har för avsikt att svetsa där. Vi har satt vårt garage 2,5m från boningshuset av just den anledningen.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Jag har satt ett trefasuttag och dubbla 16A enfasuttag varannan meter längs ytterväggarna i garaget och 11 st dubbla 36W lysrörarmaturer för att få ordentligt ljust (gubben börjar bli skumögd).

Tänk på att vissa luft-luft-värmepumpar helst ska kopplas utanför jordfelsbrytare så det kan vara bra att dra ett separat uttag av den anledningen.

Om du ska ha en vindstrappa som du fäller ner så tänk på att köpa den bredaste du hittar och att den ska vara brandklassad om det krävs för garaget.

Det jag kan ångra med vårt garagebygge är att jag inte höjde takhöjden lite (idag takhöjd inne 220 cm) och att jag inte hade tid att måla golvet innan jag flyttade in.

Har också slagportar eftersom det ändå är mest persontrafik in och ut ur garaget - bilprojekten står där normalt ganska länge.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Sonett7 skrev:
Jag har satt ett trefasuttag och dubbla 16A enfasuttag varannan meter längs ytterväggarna i garaget
Finns ju fina kombi uttag
https://www.byggmax.se/installationsel/vagguttag/kombiuttag-3-fas-p297 . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Varför ville du ha högre i tak? Jag har 2,5m men hade hellre haft 30cm extra på loftet så att jag kunnat stå rak där.
Sonett7 skrev:
Det jag kan ångra med vårt garagebygge är att jag inte höjde takhöjden lite (idag takhöjd inne 220 cm) och att jag inte hade tid att måla golvet innan jag flyttade in.

Har också slagportar eftersom det ändå är mest persontrafik in och ut ur garaget - bilprojekten står där normalt ganska länge.

Själv har jag fjärrstyrd elport till mitt garage. Ett av de stora argumenten för att vi köpte just det här huset.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



[quote="And ersJepp sson"]Varför ville du ha högre i tak? Jag har 2,5m men hade hellre haft 30cm extra på loftet så att jag kunnat stå rak där.
Sonett7 skrev:
Det jag kan ångra med vårt garagebygge är att jag inte höjde takhöjden lite (idag takhöjd inne 220 cm) och att jag inte hade tid att måla golvet innan jag flyttade in.


Jag kunde beställt 20 cm högre väggar utan att det påverkat höjden på loftet (där jag har 2 m i mitten). Takhöjden inne skulle varit bra dels eftersom mina takarmaturer bygger ganska mycket neråt, dels för att inte riskera att köra bakluckan eller motorhuven i taket när man lyfter bilen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



För er som inte får bygga mer än 50m2, snart kommer troligen Boverket att tolka reglerna om attefallshus som dem är tänkta, dvs att man även får bygga till 25 kvadrat på en komplementsbyggnad. Tex garaget.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag har LED-strippar i taket på garaget istället för lysrörsarmaturer. De bygger 7 mm på höjden om jag minns rätt. De jag har är på 9W/meter och när jag har bemödat mig med att montera allt klart är det 30 meter i taket.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Har hört att en del gjutit in LED i golvet också. Smidigt när man mekar under bilen

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Ronny Norkvist skrev:
Har hört att en del gjutit in LED i golvet också. Smidigt när man mekar under bilen

läckert. Flyttar runt två industri lampor istället

_________________
Anders Lidman
Citera
S.Hedström
Höganäs
Här sen Feb 2010
Inlägg: 86



Lennart Mäkinen skrev:
Jag har LED-strippar i taket på garaget istället för lysrörsarmaturer. De bygger 7 mm på höjden om jag minns rätt. De jag har är på 9W/meter och när jag har bemödat mig med att montera allt klart är det 30 meter i taket.

Vad är det för typ av strippar? Har du någon bild?

_________________
Simon Hedström
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Tyvärr har jag inga bilder från garaget, men de påminner om de som är högst upp på denna sida: http://www.agolux.se/sortiment
Kameran i min telefon får spunk när jag försöker ta bilder i det ljuset så det kanske man inte ska rekommendera här. Man kanske riskerar att få sämre biltrådar på forumet.

Jag driver ljuset med en sån här:
http://www.excelsys.com/wp-content/uploads/2011/09/LXV300April2720113. . . . .

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



varför inte en 4000xhöjd port, då tjänar du 1,5 m till vänster
och kan planera tösens utrymme bättre.
finns ju även ännu bredare dörrar, kräver lite mer
förstärkning ovanför porten bara..

_________________
peter johansson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



varför inte en 4000xhöjd port, då tjänar du 1,5 m till vänster
och kan plnera tösens utrymme bättre.
finns ju även ännu bredare dörrar, kräver lite mer
förstärkning ovanför porten bara..

_________________
peter johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagebygge TIPS från rejsianer mottages
1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (42461 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande