Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagebygge TIPS från rejsianer mottages
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (42493 totalt)
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Jag har satt ett trefasuttag och dubbla 16A enfasuttag varannan meter längs ytterväggarna i garaget och 11 st dubbla 36W lysrörarmaturer för att få ordentligt ljust (gubben börjar bli skumögd).

Tänk på att vissa luft-luft-värmepumpar helst ska kopplas utanför jordfelsbrytare så det kan vara bra att dra ett separat uttag av den anledningen.

Om du ska ha en vindstrappa som du fäller ner så tänk på att köpa den bredaste du hittar och att den ska vara brandklassad om det krävs för garaget.

Det jag kan ångra med vårt garagebygge är att jag inte höjde takhöjden lite (idag takhöjd inne 220 cm) och att jag inte hade tid att måla golvet innan jag flyttade in.

Har också slagportar eftersom det ändå är mest persontrafik in och ut ur garaget - bilprojekten står där normalt ganska länge.


Stort tack för åsikter och förslag!

Mannen som haft kåken är elektriker så det finns 3-fas överallt. Tom i vedboden på 3 kvm:)
Ska köra ett gäng uttag både invändigt som utvändigt.

Sedan blir det nog lysrörsarmaturer samt infällda leds lite här och var för att slippa vänta på att lysrören tänds när man bara ska hämta något i garaget.

Belysning och värmepump får gå på egna jordfelsbrytare så man slipper släcka allt som är när man råkar lösa ut jordfelsbrytaren.

Befintligt hus står på krypgrund så garaget har redan 60-70 cm marginal på vägghöjden så det blir 280cm

_________________
Robert Gladh
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
p. johansson skrev:
varför inte en 4000xhöjd port, då tjänar du 1,5 m till vänster
och kan plnera tösens utrymme bättre.
finns ju även ännu bredare dörrar, kräver lite mer
förstärkning ovanför porten bara..


Ja jag har klurat på fördelar med två små resp en stor port, hur bred behöver en port vara för att inte behöva snedda in när en bil är i garaget. Räcker 4 då?

Prismässigt så blir det billigare med en stor då man slipper styrning för en extra.
Nackdelen är att jag vill ha takföljande port till vänster och 90 grader till höger (då det är loft där)
Har man 4 metersport måste det vara en 90 graders vilket gör att det försvinner en del takhöjd över den delen där saxlyften är.

_________________
Robert Gladh
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



såg nu att lyften är nedsänkt i mitt förra mellby garage hade jag loft
som endast gick att nå från insidan, skitvärdelöst enligt mej mao..
bättre att ha utvändig trappa ist.

_________________
peter johansson
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Ja det kanske är bäst att ha ingång till loften från utsidan, vill bara ha en kompressor och liknande där uppe.
Vinter/sommarhjul skulle man faktiskt kunna förvara på krokar på gaveln av loftet (på insidan av garaget givetvis)
Då får man använding av den väggytan som blir, då kan man stå på lyften när man hänger upp dom.

_________________
Robert Gladh
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



kommer den typen av lyft vara flyttbar? i mitt förra mellby garage hade jag loft
som endast gick att nå från insidan, skitvärdelöst enligt mej mao..
bättre att ha utvändig trappa ist.

_________________
peter johansson
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Nix, nedsänkt i golv är det tänkt.

_________________
Robert Gladh
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Håller på att bygga garage för stunden, vilket snart är klart, dock smalare än ditt. Jag valde gångdörr för in/ut spring och sedan en 4m port brevid. I farsans garage där jag haft min bil och meckat hittils finns två små portar med mellanpelare istället, vilket jag tycker är riktigt irriterande. Dessutom får man väldans massa skenor.


Skulle tro att det nästan är billigare med 2 små portar, men dra ett pm så kan jag skicka min Teckentrup offert på min port. Dom hade bäst pris/kvalitet/service av dom jag letade runt bland.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Vi satsade på rejält loft, så slipper man ha skit ivägen i själva garaget, typ vinteförvaring av utemöbler, barncyklar mm Kompromissen blev 2,60 i garaget, mao ingen höglyft.

Alltid kul med garagetrådar, behöver inspiration inför det kommande året, snart dags att flytta in..



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Dåligt med erfarenhet att bygga nytt kanske.
Men jag hade lätt valt två mindre portar istället för en stor.
Mycket pga mindre öppningsyta och man slipper bry sig om vad som står på plats två.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Jag hade skippat saxlyften och köpt en tvåpelar lyft istället och byggt garaget för att få plats med lyften. Saxlyften är inte bra om man behöver mecka avgassystem eller växellåda på en bakhjulsdriven bil. Dessutom lyfter en saxlyft förlågt för att man ska kunna stå under bilen. Eller om man behöver göra nått med trösklarna på bilen. Med en tvåpelar lyft kan du även köra in en annan bil under och på så sett kunna få en extra plats vid behov. Alternativt kan du lyfta upp bilen och ha plats under den för att mecka med andra saker. Behövs inte extremt hög höjd för att få in en tvåpelar lyft, de brukar lyfta ungefär 2m högt och bilars kaross är inte mer än 1.5m från tröskel till tak, så 3.5m takhöjd på den del där biltaket ska lyftas upp räcker för att man ska kunna stå under. Går även att rulla runt på en stol under lyften men det är klart bökigare.

Jag hade byggt loftet på halva garaget och på den sidan där du har tvättstugan. 6.4 meter kommer att bli trångt med en 4.5 meters bil och då bara 1m bakom och 1m framför bilen. Längst in i garaget hade jag byggt arbetsbänk och en liten verkstad. Underskatta inte vikten av att ha en soffa så man kan ta nån paus vid behov.

Skippa portar med skenor som går in i garaget. Hellre slagportar för att få rent på insidan i lokalen, sen får man leva med att de är lite bökigare att öppna.

Jag hade byggt en extern förvaring istället som man kan backa upp bilen mot. Inte kul att släpa upp däck och motordelar mm på ett loft, man behöver ändå ett externt uppvärmt och isolerat utrymme att sätta kompressorn i, detta utrymme kan vara en friggebod. Kan man bygga 50 kvadrat + 25 atterfalls förråd så är det ju kanon. Oavsett om det går eller inte så kan man ju alltid bygga en vanlig friggebod för cyklar, gräsklippare, vinterdäck mm som hindrar all form av bilbygge i de flesta garage.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Separat om lyftar:

Andreas Millbro skrev:
Saxlyften är inte bra om man behöver mecka avgassystem eller växellåda på en bakhjulsdriven bil.

Stämmer inte, riktiga saxlyftar har två separata ramper som lyfts upp, de är inte förbundna med varandra i lyfthöjd. Att plocka ner både låda, kardan och avgassystem på en RWD-bil var inga problem med min gamla saxlyft. Man skall inte blanda ihop de enkla/billiga lyftarna som täcker hela underredet med "riktiga" saxlyftar.

Andreas Millbro skrev:
Dessutom lyfter en saxlyft förlågt för att man ska kunna stå under bilen. Eller om man behöver göra nått med trösklarna på bilen.

Det stämmer på de vanliga saxlyftarna, dock så krävs det en rejäl 2 pelarlyft för att en fullvuxen man (1.90+) skall kunna stå raklång och meka. Då föredrar jag att sitta på en pall under en saxlyft än att stå med böjda knän under en tvåpelare.


Däremot var det riktigt snyggt som visat i en annan byggtråd här på rejsa när en saxlyft var helt nedfälld i golvet, då slipper man pelare och saker ivägen om man vill använda garaget för något annat nångång

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Denna bild visar min befintliga verkstad, då nyinflyttad utan skåp/hyllor.
Saxlift är toppen, lagar inte rost så den fyller mina behov.


Denna bild visar mitt nybyggda garage 8*12m som jag håller på med nu.


Insidan, håller på att dra el. LED lampor i taket, 50W styck. Takföljande portar på G nästa vecka.
Har 250 breda porthål, 240 höga. Ångrar att jag inte gjorde hålen 10 cm bredare och högre. Tight att få in släpen med kapell på höjd/bredd/djup men det går. Har en golvbrunn per fack. Kanske sätter en 2 pelare här så man har en av varje.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Snyggt! Hur högt lyfter din saxlyft?
Är det värt att satsa på en höglyftande saxlyft eller går det bra med en som lyfter runt 1m?

Patrik Skoog skrev:
Denna bild visar min befintliga verkstad, då nyinflyttad utan skåp/hyllor.
Saxlift är toppen, lagar inte rost så den fyller mina behov.


Denna bild visar mitt nybyggda garage 8*12m som jag håller på med nu.


Insidan, håller på att dra el. LED lampor i taket, 50W styck. Takföljande portar på G nästa vecka.
Har 250 breda porthål, 240 höga. Ångrar att jag inte gjorde hålen 10 cm bredare och högre. Tight att få in släpen med kapell på höjd/bredd/djup men det går. Har en golvbrunn per fack. Kanske sätter en 2 pelare här så man har en av varje.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Fredrik G skrev:
Snyggt! Hur högt lyfter din saxlyft?
Är det värt att satsa på en höglyftande saxlyft eller går det bra med en som lyfter runt 1m?


Den lyfter ganska exakt 1 meter.
Högt nog för att sitta på en pall och mysa under bilen.
Köp en saxlyft med två körbanor så har du helt fritt under bilen att lyfta ner växellåda, avgassystem med mera.

_________________
Patrik Skoog
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



2st bekanta har sänkt ner ett lyftbord i garagegolvet. Riktigt smutt att ha ett helt plant golv när den är nere. Även bra för låga bilar.
En har en större platta och ett par bommar för att lyfta sin v70.
Den andra har en lyft stor som en pall och med formelbil m plant golv så behövs inga klossar.

_________________
Henrik Hansson
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Så där, har varit lite dålig uppdatering här då bygget stått still då hantverkaren jag anlitat alltid är fullbelagd så det är nu det drar igång.

Är inte på plats just nu men grävarn står på plats, markerade ut el och vatten i helgen så nästa gång jag kommer upp så är det dags att börja lägga kantbalk.
Allt material till plattan är beställt, 300 mm isolering i botten.

Spenderade helgen med att gräva upp vår 3 m3 slutna tank, av någon mystisk anledning har det varit lite risig avrinning ifrån toaletten. Det har blivit stopp ett par gånger sedan vi köpte det för ett år sedan.
När man grävt en bit insåg man att det inte var så jävla märkligt att det blir stopp. Vem i helv### lägger en 90 krök utan radie i svag uppförslut dessutom

Återkommer med mer bilder framöver

Nedan syns arbetet som slarvern innan oss gjorde, man ser även ett hörn av mitt nuvarande "garage" 3x1 meter som rymt en endurocykel, 3 trampcyklar, högtryckstvätt, vinterhjul till bilen plus lite annat skit.
Gud vad skönt det ska bli med ett garage

_________________
Robert Gladh
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Patrik Skoog skrev:

Insidan, håller på att dra el. LED lampor i taket, 50W styck.


Har du provat LED belysningen ? Är lite nyfiken om det funkar bra med denna typ av belysning, om det kanske blir lite väl starkt lysande punkter så att man blir bländad (om man jämför med ex lysrör)

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91


Trådstartare
Hej

Nu har det börjat hända grejer här, plattan är klar
8,8 * 8,2, blir ju dock 6 kvm tvättstuga/slask.
Har redan börjat inse att garaget börjar bli trångt när jag flyttade "in" cykeln.

Börjat ta in offerter på garageportar och börjat kolla på vad de kostar med olika typer av golvbehandling.
HTC Superfloor är ju kanonfint men säkert snordyrt.
Alternativet är typ Hagmans HPV http://www.hagmans.se/sv/golv/inspiration-golv/golvfarger-2k/

I morgon börjar det spikas!





_________________
Robert Gladh
Citera
sogaard
KBH Danmark
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Robert Gladh skrev:
Hej

Nu är bygglovet beviljat, 8,2 * 8,8 meter garage med tillhörande tvättstugedel för flickvännen;)
Jag vet att det finns byggahus.se och liknande forum men det känns som att kvaliteten på tipsen är högre här så därav min placering av frågan.

Måtten utvändigt är klara, garaget är vidbyggt med huset så det kommer att bli en dörr till vänster i garaget.
Vad har ni för åsikter kring formatet på tvättstugan, ska man skära ner bredden på det så den hamnar i linje med gaveln på den vänstra porten för att få större djup än de 6,4 meter som blir i dagsläget?

Överväger att ha öppet upp till nock i den vänstra delen för en saxlyft och ha ett loft över den högra delen, dvs den delen som är bort från huset. Detta för att kunna ha en kompressor, vinterdäck osv på.

På den vänstra väggen är nämligen "entren" upp till husets vind, anledningen till att jag inte vill ha loftet på denna sida av garaget är att jag vet med mig att det kommer fyllas på så det inte går att nå husets vind utan en massa stök.

Rita gärna förslag på förändringar, sladdvindor, uttag, mekhörnor, uttag för tryckluft osv!

Tips mottages tacksamt! Jag lovar att se till att tråden följs upp under resans gång när den börjar i april/maj.

Ritade till en gavel så ni förstår taklutningen





Är det någon riktigt seriös själ så kommer sketchupfilen här
https://www.dropbox.com/s/5l01admlp26elmj/AutoSave_Hus.skp?dl=0





jeg ville flytte liften over til hojre side af garage, da det vil give mere plads til at arbejdet på bilen der er på liften, plus at venstre side vil jo også være gang areal frem og tilbage til hus og det lille rum.

hilsen sogaard

_________________
Henning Sogaard Madsen
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Fast där lyften sitter nu är det ju inga fasta installationer runt om och då finns det ju gott om mekutrymme.
Flyttar man den till höger så är ju hyllorna/väggen ivägen och hyllorna kan ju bara stå där om man vill ha så många.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



MaZ skrev:
Fast där lyften sitter nu är det ju inga fasta installationer runt om och då finns det ju gott om mekutrymme.
Flyttar man den till höger så är ju hyllorna/väggen ivägen och hyllorna kan ju bara stå där om man vill ha så många.
+1
Inga fasta saker i närheten av skruvplatsen.
En gångpassage är perfekt garanti för att det inte blir nåt som blockerar. Och det är ju ingen stor gångtrafik det gäller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagebygge TIPS från rejsianer mottages
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (42493 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande