Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 -97
3 besök senaste veckan (5435 totalt)
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Jag har insett att jag bidrar alldeles för lite jämfört med vad jag får tillbaka från rejsa plus att det är lite för få mx5:or bland biltrådarna. Här kommer en presentation av min bil:
2006 åkte jag och höggravid sambo till Svenljunga för att titta på en mx5 för min pappas räkning. Säljaren (född -36) hade köpt bilen ny 1999 och kört ca 1000mil fram till 2006. Som ny så klart och det vara bara att ge pappa klartecken. Mellan -06 och -10 togs bilen ut soliga söndagar och hade när jag köpte bilen av honom gått ca 1800 mil. Jag hade precis gjort mig av med min banbil, BMW 318is -90, och tänkte att mazdan kunde lika gärna stå i mitt garage som i pappas. Första åren kördes den någon gång på bana men framför allt så åkte vi några gånger per sommar roliga vägar i Dalsland och Norge. Bilen fick några banuppdateringar varje år och nu går det riktigt bra dom få gångerna det körs på bana.
Chassit är bytt till Gaz Gold pro med "300/500" fjädrar
Främre krängningshämmare har blivit en ihålig Racing beat
Stålomspunna bromsslangar
Carbotech xp8 / Stoptech bromsbelägg
Moss Quick (eller heter det short?) shift
TR Lane GP båge (Edit: inte TD som jag skrivit tidigare)
Elise/Speedster stolar
OZ Ultraleggera 15x7 med Kumho V70 205/50 (hårda)
Rota RB (minilite-stil) 15x7 med Bridgestone re002 som finåkarhjul (på bilderna då dom även fick gå på bana i början)
Numera åks det mindre och mindre vanliga vägar och mest på bana där Rudskogen, Kinnekulle och Knutstorp är dom banor jag försöker hålla mig till.

Lite bilder från rudskogen 2013 - dom enda jag hittade med bananknytning




_________________
Dan Byström
Citera
Silverboy
Ski, Norge
Här sen Aug 2012
Inlägg: 8



Kul.
Hur tycker du GAZ kitet funkar? Hva hadde du innan?

_________________
Bård A. Jorgensen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det var på tiden, mycket fin bil! thumbs up
Man kanske skulle starta en egen tråd, har ju haft min bil lika länge...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Hur uppfattar du RE002 ? Funderar på att införskaffa sådana som trevliga gatdäck (och kanske någon vända i konbana), är dom sladdriga och veka?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Original så är det ganska mycket luft mellan hjul och skärm så jag började med ett paket H&R sportfjädrar som fick samsas med original dämpare. Bilen blev låg men studsig - dämparna kunde inte riktigt hantera dom hårda fjädrarna. När TPR ordnade ett gruppköp hos GAZ hängde jag på. Tycker att chassit funkar väldigt bra men har ju egentligen inte provat något annat. Inställbara i 20 steg med en liten ratt på benet där jag kör bana med ca 15 klick fram och 11-12 bak. Har ca 31cm mellan hjulcentrum och skärmkant och då är det rätt lite fjädringsväg kvar bak men det är tydligen inte så mycket att göra något åt. På gata kör jag 8 / 6 klick och det blir en förhållandevis behaglig resa. Efter ca 4år (med drygt 200 mil per år, drygt hälften på bana) så noterade jag att det var lite kletigt runt justerskruven på framdämparna och jag återkopplade detta till GAZ. Fick då veta att det kunde hända men att det fanns reservdelar som man kunde byta själv. Dom skickade delarna gratis men jag fick det inte riktigt tätt (hade nog behövt något specialverktyg för att dra en av muttrarna ordentligt) så det blev till att köpa 2 nya dämpare.

Klart att du ska lägga upp din bil också Tomas - bra recept för den som är sugen på att anpassa sin bil för mx5 Cup. Sen får jag backa lite när det gäller den påstådda bristen på mx5:or på rejsa. Såg att det var ett 50-tal men i rättvisans namn är det inte så många som varit aktiva på senare tid.

Ang RE002 så hade jag nästan behövt köra dom en sväng på bana igen för att påminna mig om hur dom känns när man kör inspirerat. Vad jag minns så var jag rätt nöjd med dom, reagerade inte på att dom skulle vara sladdriga. Tror att du blir nöjd om ambitionen är att dom ska vara "trevliga gatdäck" - det var ungefär min förhoppning också när jag skaffade dom. Kan lägga till att jag läste en del om dom innan jag köpte dom på dackonline och det verkade som att dom tillverkades på lite olika ställen. Det var en del som klagade på däcken som var gjorda i Thailand och såklart var mina däck därifrån. Kan dock inte påstå att jag upplevde några av dom problem som man påstod sig ha haft med dessa däck.

_________________
Dan Byström
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Mx5orna verkar för upptagna med att rejsa på riktigt


Intressant, hoppas dom är lite vassare än toyo t1r som jag har idag, inte helt nöjd med dom, förutom priset

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Angående kort fjädringsväg bak: Kör du med de bumpgummin som du fick från början?
Jag skaffade ju lite kortare gummin från GAZ.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Hmm, ja det gör jag ju... Intressant, hur mycket kortare är dom? (inser att det är en hypotetisk fråga eftersom jag minns det som knöligt att komma åt dom bakre dämparna...)

_________________
Dan Byström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Allt är ju relativt, med racefjädrar plockar man ner en bakdämpare på ungefär 5 minuter (eftersom inget sitter fast och gängor är välmotionerade).
Enklast att plocka ner ihopsatt med övre fästet i karossen.

Men med mjukare fjädrar och längre droop så blir det pyssligare med fjäderkomression mm mm.

Med träning sjunker tröskeln och det går fortare.
Du har en bil som är en fröjd att skruva på, det är bara att pilla på för nöjes skull.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Jag har dåligt självförtroende när det gäller meka. Tomas kan berätta att jag ringde honom när jag satt på och tagit av fjäderbenen 2 gånger och han tipsade om att jag antagligen satt framfjädrarna bak... Detta var iofs ett par år sedan men jag inte riktigt repat mig... Som en skänk från ovan har jag sedan en tid tillbaka begåvats med en granne som är min raka motsats: jag tror inte det finns något klanteri som inte han kan fixa och det känns väldigt bra.

_________________
Dan Byström
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



dleb skrev:
Hmm, ja det gör jag ju... Intressant, hur mycket kortare är dom? (inser att det är en hypotetisk fråga eftersom jag minns det som knöligt att komma åt dom bakre dämparna...)


Har inga mått men uppskattar att de var ca 30 mm kortare, har för mig att de var ca 40% av standard gummits höjd.
Kolla in bilder i min tråd på MX-5 Racing club forumet:
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=1367&sta . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Tack! 30mm kortare är ju inte illa med tanke på att det innebär nästan dubbelt så lång fjädringsväg i mitt fall. Har nu skickat iväg en fråga till Gaz och inleder under tiden mentala mekförberedelser

_________________
Dan Byström
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Då var bumpstops-frågan utredd: GAZ hade bumpstopsgummin som var ca 30mm långa (kostade 3pund plus vat och frakt för den som undrar) och jag tryckte nästan på beställarknappen direkt. Hejdade mig dock och gick ut i garaget och mätte dom som satt på: hmm också 30mm. Skickade bilden nedan till GAZ och dom bekräftade att mina gummin var ca 30mm (trodde ev att dom "fortsatte" upp i koppen där jag inte kom åt att mäta). Verkar helt enkelt vara skillnad på NA och NB. Har, sedan jag noterat fenomenet med genomslag, spänt dämparen ett par klick (både fram och bak) vid banåkning och då inte längre haft några bekymmer. Får helt enkelt leva med kort fjädringsväg dom få gånger jag finåker.


Annars är den "stora" saken att ta tag i vibrationer som dyker upp strax efter 100km/h. Det verkar finnas ett inbyggt knas som får, framför allt, tidiga bilar att börja vibrera vid denna hastighet men jag har en senare bil med staget bakom växellåda och bakom diff plus båge. Vibrationerna sägs bli avhjälpta med dessa förstyvningar men icke. Har haft bilen på Mazdaverkatad som inte hittade något (kollade bla kardanen). Har även testat tre olika uppsättningar hjul och fått samma fenomen. Nu lägger jag mitt hopp till BKM i Götene som jag pratat med ett par gånger och verkar sugna på att ta sig an bilen. Någon annan som har upplevt samma / har några bra tips?

_________________
Dan Byström
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Årets första körning avklarad - Lotusträff på Knutstorp förra veckan. Åkte ner till föräldrarna i Kågeröd i lugn och ro redan på torsdagen och skämde bort mig med en omväg över Söderåsen som visade sig från sin bästa sida. Fredagmorgon på banan och ansluter till miataavdelningen som redan formats i depån. De flesta av oss körde i grupp B, mellan rejsgänget i "A" och nybörjarna i "C". Stinterna var uppdelade så att man körde 15 minuter per timme och det kändes väldigt lagom. Under förmiddagen var det behagliga temperaturer medan det under eftermiddagen krävdes support från kupevärmen för att hålla tempnålen på önskad nivå. Detta kunde man också känna på körningen där det blev något kasigare i slutet av stinterna på eftermiddagen, framförallt på vänster fram. Körmässigt så är jag fantastiskt nöjd med bilen - det saknas effekt men det kompenseras med bra väghållning och tricket blir naturligtvis att tappa så lite fart som möjligt där det svänger. Dagens snabbaste tid (Harrys, enbart telefonens gps) sattes ganska tidigt på förmiddagen och hamnade på precis under 1,15. Kunde hålla ganska konstanta tider på runt 1,15,5 och körningen med instruktör resulterade inte heller i några förbättrade tider. Summerat en fantastiskt trevlig dag med drygt 100 nya varv med mig hem.
Lite bilder från depån, från "transportsträckan" över Åsen och från Harrys för er som gillar analys 😊














_________________
Dan Byström
Citera
Diabolo
Visby
Här sen Jan 2011
Inlägg: 16



Hej !
Såg att du har TR-Lane TD bågen. Kan du rekommendera bågen ? Är det samma problem med upprullningen av orginalbältena som typ Hard Dog bågarna ?
Vad säger bilprovningen om bågen ?

_________________
Michael Dyballa
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Hej! Börjar med en rättelse: bågen jag har är en GP och inte en TD som jag skrivit i första inlägget, köpt av mx5parts. Valde just den bågen för att den inte krävde någon svetsning och tycker att den var förhållande "rakt fram" att få på plats (med stor hjälp av tidigare nämnda granne...) Taket sitter tight uppåt medan det på sidorna är väl luftigt - kan uppleva bågen som lite smal. Det bidrar dock säkert till att det inte är några problem med bältet, tog lite bilder så kan du se hur det sitter.




_________________
Dan Byström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX5 -97
3 besök senaste veckan (5435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande