Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E34 96:a sugtrimmad m52b28
1 besök senaste veckan (3283 totalt)
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
Tjena tänkte börja ett nytt projekt då det förra va ganska lyckat men fick säljas av och skrotas pga olika själ.

Tänkte nu bygga på en E34 520i 96a och liknande motor bygge som jag hade i e36an fast ta det några små steg längre.

Motor:
M52b28
M50b25 insug
3" gasspjäll av någon modell
Ordentlig avskärmning till sportluftfilter med friskluftsintag
M54b30 insugskam
M50b20iv insugskam på avgas
Smått portad/polerad topp
Iv dubbla ventilfjädrar med ppf retainers
Antingen kolvar från m52b25 eller toppdecka blocket 0,4mm och plana toppen 0,1
Extraktor 2,5" system med racekatt och 2st ljuddämpare
Styrsystem från m50b20tu chippad efter setupen och höjt varvstopp till 7500 av fekzen eller ommappat m52sprut då bilen har ews2 mappad efter motorn i vilket fall.
M30b28 svänghjul från e12 7,5kg och m535 e28 koppling
Har allt utom gasspjäll och ppf retainers

Kaross/chassie

Tänke lätta den lite smått och byta ut inredningen till m5 stolar i tyg så den är bekväm at åka i till vardags.
Tänkte eV bredda lite och köra med e32 bärarmar fram och antingen spacers bak eller minst 2" bredare fälgar bak försöka få tag på m5 krängningshämmare eller köra dubbla. M5 3,6 fram bromsar kan jag köpa av en polare eller modda dit e39 bromsar och få Alu ok fram. Fjäderbensstag fram och bak nylon bussningar och fixa ställbar bakvagn och även skaffa en lamelldiff. Kommer köra 520ins utväxling iaf då det va väldigt kul på e36an med 2,8 och 3:45 men den bilen blev aldrig klar.
Stätdämpare har jag ej bestämt än om jag ska köpa ett bilstein kit med eibach fjädrar tror det heter b12 supersprint eller köra xyz/yellowspeed coilovers behöver kunna justera cambern ganska mkt i fram om jag ska ha e32 bärarmar. Bilen ska vara en diskret och rolig bil som passar i vardagen och även funkar fint på banträffar med tex Bmw klubb eller när det är bandagar på Kinnekulle där man kan få vara med.

Någon som har bra tips på motorbygget? Om det går köra med kammarna ihop med b25 kolvarna utan bekymmer. Och massa tips för karossen och chassiet.

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Med m30-svänghjul, kan du använda orginal starmotor?

_________________
/Anders C
Citera
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för det 😊 visste redan det men tack ändå 😊 min största undran är om det går köra m52b28 med m52b25 kolvar och standard topplockspackning? Eller om det är lättast att toppdecka lite. Ska ju köra med 0,7mm mer lyft på både insug och avgas.

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Schlex.320 skrev:
Tack för det 😊 visste redan det men tack ändå 😊 min största undran är om det går köra m52b28 med m52b25 kolvar och standard topplockspackning? Eller om det är lättast att toppdecka lite. Ska ju köra med 0,7mm mer lyft på både insug och avgas.


Ja de går att köra 2.8 vev, vanos-kolvar och dom kammarna

När du monterar kammarna kan du vrida lite mer på kammarna så ser du hur långt ifrån de är tills ventilerna går emot kolvarna, men 1mm öppna ventiler på"6e cylindern ska gå med marginal med den kombon, har aldrig mätt exakt hur mycket spel de blir men de är mer än 1mm kvar.

Att toppdecka i onödan är i min mening bara dumt, då man förlorar spänning från kamkedjespännaren eftersom kedjan då blir för lång.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Schlex.320
Järpås
Här sen Sep 2012
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för det 😊 då sparar jag en slant där då jag slipper toppecka. Men ska nog plana toppen mest för att va säker att det blir tätt. Eller bara kolla så den är rak kanske räcker.
En fråga jag glömt är lista på alla moment som ska dras. Och bra beskrivet hur kammarna ska stå 😃.

Blir till att beställa lite grejer snart och riva isär motorerna och börja pussla ihop 👌 nytt extraktor är på väg från USA.
längtar tills det är färdigt 😁

_________________
Alexander Edvardsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E34 96:a sugtrimmad m52b28
1 besök senaste veckan (3283 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande