Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur passar vår bil in i TA.nu....mm ?
1, 2   >>
16820 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag håller på att titta på vad man kan använda våran bil till, nu när SLC inte kör några långlopp längre.

Obs ! Jag vet att man ska ta kontakt med regelgruppen ang avvikande bilar. Men just nu vill jag bara skapa mej en uppfattning hur det funkar i praktiken. Och hur hårt man dömer befintliga bilar, som redan är byggda efter annat reglemente.

Aktuell klass i dagsläget, är väl ProStreet,
eller möjligtvis PRO, men det har jag inte motor till.

Bilen är en BMW e36 med Ls-maskin. (just nu en 5.3 liters/350-400 hk)



Dom avvikelser jag ser, vid en snabb koll.....är våra ombyggda fjädrbenstorn. Vi har fjäderben från e30 i stället för e36. Och dom kräver att man flyttar topplagringen bakåt, för att man ska få någon caster över huvud taget.
Två av original hålen för e36-benen finns kvar...men används ej. (syns på bilden om man tittar noga)



Vidare är det plastdörrar och kanske lite för mycket breddare.
Breddarna löser man ju enkelt med mindre spacers....och sedan köra längsmed en betongvägg...tills dom är smala nog..

När man pratar om "Samtliga dörrar ska vara original" ska då dörrarna vara helt o-lättade med fönsterhissar, glasrutor och allt ?


Vilka tider sätter en PROStreet- och en PRO-bil på Mantorp ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Vi har ju den här också.....på ett förråd..

Helt orginal, bara inställd efter sista racet dom var klassade i CamaroCup.. 2012 ??



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ser ut som Pro för den...

1.21-1,22 i Pro

1,24-1,25 Pro street

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



PRO med dispans för tornen fram thumbs up

På med konstgjord andning på LSn sen är du tveklöst konkurrenskraftig

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



ladda upp en video hur bmw låter

_________________
Anders Lidman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Ripper skrev:
PRO med dispans för tornen fram thumbs up

På med konstgjord andning på LSn sen är du tveklöst konkurrenskraftig


Jag hade hoppats på svar som...."Den faller på xxxxxx för att klassa in i klass yyyyyy"...

Var det inte någon som sa att originalinfästningarna skulle vara kvar.....men man behöver inte använda dom ?

Dörrar kan jag ju skruva dit original. Rutorna är glas idag.
Vad skulle den annars falla på i ProStreet ?

Turbo är inte aktuellt och inte kompressor heller. Så jag ser ju gärna att den klassar in i en lägre klass.

När det gäller CLUB CHALLENGE. Är det krav på orginalmotor till karossen där ? Det står inte...?
Den motor som sitter i bilen idag...är på 320 hk....om jag lämnar den helt original. (-08 Suburban)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
andlid skrev:
ladda upp en video hur bmw låter


Du får brumma själv. Den är inte startad sedan motorbytet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Fan va jag ångrar mej att jag sålde MonteCarlon....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



ButterflyRacing skrev:
andlid skrev:
ladda upp en video hur bmw låter


Du får brumma själv. Den är inte startad sedan motorbytet.


Det här kör vi på då

http://youtu.be/D1DqjkkCeSA

Brum vrål brum

_________________
Anders Lidman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
andlid skrev:
ButterflyRacing skrev:
andlid skrev:
ladda upp en video hur bmw låter


Du får brumma själv. Den är inte startad sedan motorbytet.


Det här kör vi på då

http://youtu.be/D1DqjkkCeSA

Brum vrål brum


Ska det byggas motor speciellt för TA, så får det nog bli en LS7 med 4.8 liters vev....
9500 rpm och 850-900 hk.....utan fjoll-fläk...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126




_________________
Anders Lidman
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Regementet säger för PS säger att subframe och infästningar inte får modifieras, huruvida de måste användas är dock inte specificerat.

Karossen får breddas 50 mm per sida och vingbladet får inte vara högre än taket eller bredare än övriga bilen. Har inte du plangolv under bilen, i så fall hamnar den i Pro.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Andreas P. skrev:
Regementet säger för PS säger att subframe och infästningar inte får modifieras, huruvida de måste användas är dock inte specificerat.

Karossen får breddas 50 mm per sida och vingbladet får inte vara högre än taket eller bredare än övriga bilen. Har inte du plangolv under bilen, i så fall hamnar den i Pro.


Nej, jag har inget plangolv klart.

Hur räknas breddningen ? Från skärmarna eller bredaste punkten (i vårt fall = stötfångare, eller original skärmkant ?)

Subframen i bak, får jag bygga tillbaka till original om det inte är tillåtet att flytta bärarmarna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
En fråga till.
Det står inget om bussningar i hjulupphängninarna i ProStreet.

Betyder det att det ska vara originalbussningar.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 753



Breddningen är nog rätt lugnt, kommer nog en ändring där, dvs en utökning.

Club ch är det fri breddning bara det är ettermarknad och inte custom.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



ButterflyRacing skrev:
En fråga till.
Det står inget om bussningar i hjulupphängninarna i ProStreet.

Betyder det att det ska vara originalbussningar.....


Hjulupphängning får modifieras fritt så detta borde ju inte vara ett problem.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Förutom att jag får söka dispens för fjäderbenstornen och att bakvagnen måste återställas, så ser jag inget hinder för att klassa in bilen i ProStreet...nu när jag läst på lite.

Vingen är ok.
Breddarna kan ändras.
Splittern går till Framvagnsbalken (är det ok ?)
Originaldörrad måste monteras.
Alla rutor blir i glas.
Bussningar är ett MillWay-kit.

Jag får väl dra med mej bilen till Karlskoga och få den besiktad...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



ButterflyRacing skrev:
Förutom att jag får söka dispens för fjäderbenstornen och att bakvagnen måste återställas, så ser jag inget hinder för att klassa in bilen i ProStreet...nu när jag läst på lite.

Vingen är ok.
Breddarna kan ändras.
Splittern går till Framvagnsbalken (är det ok ?)
Originaldörrad måste monteras.
Alla rutor blir i glas.
Bussningar är ett MillWay-kit.

Jag får väl dra med mej bilen till Karlskoga och få den besiktad...


Då bör den bli tillåten i PS av vad jag kan se. (Så länge splittern är inom 150 mm från stötfångarens främste punkt)

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
Förutom att jag får söka dispens för fjäderbenstornen och att bakvagnen måste återställas, så ser jag inget hinder för att klassa in bilen i ProStreet...nu när jag läst på lite.

Vingen är ok.
Breddarna kan ändras.
Splittern går till Framvagnsbalken (är det ok ?)
Originaldörrad måste monteras.
Alla rutor blir i glas.
Bussningar är ett MillWay-kit.

Jag får väl dra med mej bilen till Karlskoga och få den besiktad...


Då bör den bli tillåten i PS av vad jag kan se. (Så länge splittern är inom 150 mm från stötfångarens främste punkt)


Utsticket får man fixa, Jag har sticksåg..

Men hur långt under bilen får den gå ?
Den bör ju gå till framvagnsbalken, om man ska få någon stadga i den,

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
Förutom att jag får söka dispens för fjäderbenstornen och att bakvagnen måste återställas, så ser jag inget hinder för att klassa in bilen i ProStreet...nu när jag läst på lite.

Vingen är ok.
Breddarna kan ändras.
Splittern går till Framvagnsbalken (är det ok ?)
Originaldörrad måste monteras.
Alla rutor blir i glas.
Bussningar är ett MillWay-kit.

Jag får väl dra med mej bilen till Karlskoga och få den besiktad...


Då bör den bli tillåten i PS av vad jag kan se. (Så länge splittern är inom 150 mm från stötfångarens främste punkt)


Utsticket får man fixa, Jag har sticksåg..

Men hur långt under bilen får den gå ?
Den bör ju gå till framvagnsbalken, om man ska få någon stadga i den,


Min tolkning är att den får gå till framvagnsbalken och att allt bakom den räknas som "plangolv" men det är bäst du stämmer av med TAnu.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag ser att det inte står ett ord om stötfångare..!

Jag har krockbalkarna kvar...både bak och fram.
Då borde det väl vara ok med glasfiber-skinn utanpå...eller ska det vara original..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur passar vår bil in i TA.nu....mm ?
1, 2   >>
16820 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande