Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -03 | << 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (59563 totalt) |
Välkommen till min samlingstråd.
Under ett års tid så skiftade jag flera BMWs, så jag valde att göra en samlingstråd istället för tre korta trådar... Upplägget är följande; BMW M3 E46, sida 1-2. BMW Z4M Coupé, sida 2-3. BMW 1M, sida 3- M3 tillverkad 2003/03, tillhör faceliften? har ABS på förarsidan. Sv-såld, 13000mil. Vintern 13-14 köpte jag min tonårsdröm, Viper GTS, påbörjade att bygga om den för banbus. Denna vinter var den garagesäsong som mycket skulle hända. Samtidigt så är det lite omständigt att köpa delar etc. Jämfört med en Europabil... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Samtidigt fanns hela tiden en tanke om att bygga en mer renodlad busbil på en E46 M3 och här står jag nu... Senaste 2 åren har jag byggt mig ett litet garage, så ser du saker på bilderna som inte är riktigt riktigt färdigt så arbetas det sida vid sida med garaget. :-) SMG. Chassi byggt av Häggenäs auto, kaross ombyggnad av mig. Jag är nu mitt i att efterdra allt och kolla över hela bilen... Simota friskluftsintag Scorpion avgas Chassi KW clubsport V3 Stoptech big brake kit Alubussningar och poly. Ifrån millway i hela chassit Infästningarna bak inspekterade och sprickfri, att de inte monterade förstärkningsplattorna när bakvagnen ändå var ned förstår jag ej, ett att göra till någon av kommande vintrar. H&R krängningshämmare Fälgar, däck 18" Volk med Toyo R888. 18" Team dynamics PRO Race 1.2 med Hankook slicks Interiör / Inredning Avskalat... Tömd på inredning. Kolfiber dörrsidor Weicher fullbur, lila kulör (KW) CSL moccaratt Sparco släcksystem, draget i kupé och motorrum Sparco Evo stolar lila QSP 6 punktsbälten Exteriör CSL 1 piece läpp M3 E90 kolfiberhuv Flossman ventilerade framskärmar OEM CSL bagagelucka CSL diffuser, kolfiber Igår 29/2 var jag till Schmeidmann och hämtade huv, skärmar, bagagelucka och diffuser. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Läckert! Kommer följas.
Blir det GTR skärmar och huv? Kommer det tävlas eller blir det en Trackday dräpare? |
||||||
_________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||||
Hej!
"Infästningarna bak inspekterade och sprickfri, att de inte monterade förstärkningsplattorna när bakvagnen ändå var ned förstår jag ej, ett att göra till någon av kommande vintrar. " Skicka ett PM till Vince på rejsa. Säljer ett mycket stabilt kit _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||||
Jag valde att sälja GTR huven, blir en. e90 M3 look i kolfiber istället. Lite mindre, se på mig... :-) GTR-skärmar blir det dock. Bara bus i dagsläget, så trackdays. Vad framtiden har att bjuda på återstå att se. :-) _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Jag har mailat Vince och frågat om mjukvara, revmatch etc. Utan svar. Kanske ser han denna tråd och tittar in. :-) _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Missade ditt mejl under sportlovet och skidresa. Svar kommer inom kort. _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||
Inga konstigheter Vince.
En liten bild på min lilla man cave jag bygger till mig och min leksak. Här och nu. Här började det, gjort 99% själv... Pust. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Jag har bara gott att säga om Verktygsboden! Min pelarborr är också Pela. Kina, absolut. Samtidigt ett stabilt svenskt bolag bakom som ordnar reservdelar vid behov! Min lyft 140 cm vilket är bra, men är ganska smal i sin konstruktion. Så till moderna breda bilar blir det ibland lite knöligt. Köptes för att matcha min Viper GTS... _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Första provturen, glad för mitt Intercom men jäklar vad det klipper på för att vara originaleffekt.
Måste väga den, slår i bakvagnen på typiskt BMW manér när den växlar hårt. Viss skillnad jämfört med Vipern som hade plan effektkurva. :-) _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Nice! Har du kompressorn på plats?
Hur blev färgmatchningen på dina skärmar efter lackning? Lämnade du inte hela bilen eller lackade dom på färgkoden från BMW? |
||||||
Kompressorn monteras inför 2017, i år är det chassit som skall sorteras ut. :-)
Färgmatchningen blev helt ok, enskilda paneler lackades ej hela bilen eller utfasning. Har en del märken på dörrar, trösklar etc. Så planen är att lacka om hela bilen när den är färdigbyggd. Två säsonger bort i tid. Titansilver kan vara svårt, men mitt blev bra. Använde färgkoden på idbrickan. Fanns tilläggsnr. Till tre siffriga koden, om de använde det eller ej vet jag inte. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
|
||||||
Har tittat på dom väldigt snygga men dyrt. Hoppades du hade hittat någon billigare. Mycket fin M3. Njut av en väldigt potent körmaskin. Med dom Uppgraderingarna som är gjorda borde det inte vara så svårt ;-) Såg att du hade KW Chassie, jag har ett KW3 själv. Tänk på att ställa chassiet lite mjukare än vad KW rekommenderar. Då blir bilen mer följsam och "studsar" inte så mycket. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Jag har samma uppfattning som dig om inställningarna på KW chassit, försökt att få till mig en mjukare grundinställning innan jag ger mig ut. Men inte lyckats att få någon att släppa info. Vill du dela med dig av dininställning i PM eller här? :-) Mycket uppskattat isåfall! _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Hittade ett forum i USA med en kille som provat diverse olika inställningar.
Han hade kört med KW rekommenderade inställning på bana men upplevde det för hårt. Overall comfort has increased and for street use this appears to be a good setup. Front: Lower (bump) 7 clicks CCW from full hard Top (rebound) 9 clicks CCW from full hard (default KW setting) Rear Lower (bump) 4 "clicks" about 1 turn from full hard. top (rebound) 12 clicks ccw from full hard. (default KW setting) Jag tog en eller två klick till på bump men lär rebounded vara enligt ovan. Sidan med hela storyn inställningarna längst ner. http://www.m3forum.net/m3forum/archi _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||
Mina clubsport V3 verkar ha kommit ut på marknaden 2012 ochhar både låg och hög kompression i botten av oljebehållaren, ovan tråd är skapad 2011 och dåvarande coil. har en förutbestämd hög komp (förra generationen)? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Om du med bump menar kompression, så ja. :-) Skillnaden på den äldre generationen och den senaste som jag har är att den tidigare inte gick att justera både hög och låg kompression. Så våra blir lite annorlunda, är ju en ventil som styr 50% av kompressionen på den gamla, rebound hade han ju på fabriksinställning. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Grattis o välkommen i gänget hehe.. Jaså du köpte den, verkade rätt prisvärd på Blocket!
Intryck så långt, jämfört m din M3? |
||||||
Handlar mest om att jag gillar och sticka ut lite och en handfull m3or byggs det på här nu och några i Timeattack. Så då blev det en coupe.
Blir KW chassi, kompressor, bromsar på denna med.... Någonstans halvvägs jämfört med m3. Är fullutrustad med navi. Växlare etc. Så lite onödig vikt, men men. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Vi kom överens om ett pris som känns vettigt. Framförallt känns det som en ärlig bil. Har inte hittat några lackskarvar, bilen känns stum och tight. Helt original vid inköp och fin under så förmodligen glidarkörd med lite tyngre högerfot.... _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Karossen är styvare än e46 (coupen är sjukt vridstyv) så det är ju helt i sin ordning!
Stolar/navi går ju att byta ut ganska lätt om man vill lätta. Grillen är från 3.0si men inte helt fel enl mig iaf. |
||||||
Har alla Z4M mattsvart grill? Kommer säkert bli ett skifte framöver... Skall montera kolfiberläpp snart. Någon som vill göra ett gruppköp från Kina eller Schmeidmann? _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Som jag har förstått det har alla Z4M mattsvart med tjockare ribbor och kromad kant runt. Jag kan tänka mig att hoppa på ett gruppköp _________________ J0 han Sahlgr 3n |
||||||
Shopping inledd...
Funderar kring avgas... Ev. bygga eget till vintern. KW Clubsport V2 BMW 135I bromsok fram och bak, samt rostfria kolvar inför att org. Ger upp... Millway camberstag och övre ledade stördämparlager. Kolfiberläpp VRS kolfiber duck tail Volk fälgarna har ärvts från M3. OZ Alleggerita och Yokohama R-däck Pinnbultar och muttrar Mirco skalstolar i skinn med M design Väntar på leveranser.... _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
|
||||||
Det blev samma fabrikat som Corvettegaren... Mirco tar emot specialbeställningar för halva priset av Recaro! :-) _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
|
||||||
Inkörning v KW chassit och Millway lager/stag.
Finlir höjd efter att fjädrarna satt sig och Hjulinställning nästa vecka. 😀 Bromsok ligger hos posten... Nu väntar jag på kolfiberdelarna som nästa steg! _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Nu har jag snart köpt så mycket grejer att jag knappt vet vad jag köpt och inte...
Performance oken sålda då jag fick tag i otroligt fräscha Boxster S ok till bra pris. Fortsatt att handlat bussningar. Ett kolfiberinsug dök upp i Tyskland med ett Group M kalluftsintag... Skalstolarna i skinn kom några månader tidigare än planerat... Delar till 3" avgas i rostfritt... Suger att få delar mitt i säsongen, impulsiva delen av mig vill bara skruva, mogna delen säger. Kör bilen som den är, skruva i vinter... 🙄 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Eldh, Ligger en M "kupé" till salu på blocket just nu, den verkar ha samma grill som min, lite svårt att se. Kan det ha skiljt mellan årsmodeller, marknader eller karosskulörer? Mvh Christian _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Inte vad jag vet men den kan oxå vara bytt? Har själv tyckt original är liiite oglamorös.
|
||||||
|
||||||
Jag tänker mest att jag hittade en till interlagos blå, samma årsmodell med grå grillen. sannolikheten att två har bytt? 😀 Egentligen inte viktigt! Bara nyfiken vart du hittat uppgifterna. 😀 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Fördelen med detta insug är att jag kommer köra ihop med Group M kalluftsintag och som använder sig av LMM. Så behöver ingen mappning! Sedan kommer jag ju göra det i slutändan när allt är monterat, men är inget krav som med CSL insugen. Firmorna har dessutom vett att ta betalt för just den programvaran, de vet ju att vi inte har nåt val om vi tagit den vägen och demonterat lmm. 😀 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Fan va praktiskt! LMM vill man ju helst köra med om man kan. Är insuget också ett Gruppe M eller är det bara själva kalluftintaget?
|
||||||
Insuget är från en tillverkare som heter FibreXcel.
Inte hittat någon vidare info än... Köpt det av en herre i Tyskland som har flera BMW byggen bakom sig... Hans senaste bil. http://www.zpost.com/forums/showthre _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Trevligt. Hur löser du det med kopplingen mellan Gruppe M intaget och boxen? Någon slang emellan? För normalt kopplas väl det luftintaget med slang rakt på original-insuget? Dvs man byter ut filterboxen bara.
|
||||||
|
||||||
Alla M kom med kromad ram och svart grill från fabrik. Övriga modeller har gråa ribbor så de är bytt på båda bilarna. /Filip _________________ Filip Johansson BMW M2 Manuell -17 |
||||||
Inte med insuget, när jag ändå monterat bort det skall jag passa på och montera oildivertern istället för termostaten etc. Etc. Väntar på lite andra delar. Sedan är det snart dags för semestertrippen, så insuget lär åka på först om en månad slutgiltigt... _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Jag har lagt upp ett gruppköp av stepped headers, hittat ett alternativ till Supersprint.
En amerikansk tillverkare som fått goda omdömen over there! http://www.custom-performance.net/pr _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 BMW Z3 Coupe -00 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -03 | << 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (59563 totalt) |