Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SLC SuperLiteCar 2016. | << 1, 2 2 besök senaste veckan (17594 totalt) |
Så vi sitter och svarar på något som inte har någon som helst förankring i verkligheten..??? Då får du nog fråga på Garaget eller något.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Om nu frågan gällde ta-u så står mina svar kvar, det finns billigare/enklare/snabbare sätt att ta sig runt en bana (som ryms inom reglementet) än med den här konstruktionen, som inte är varken sofistikerad, billig eller väl utförd i sin enkelhet (en positiv egenskap, om man gör rätt). Om din fråga var något annat så får du tala ur skägget. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Din bil är undantagen..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Ok, tack. Du är förlåten /JZ _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||||
okej... frågan var helt enkelt om man kunde köra SLC i TA-U... vilket Supramannen anser att det går... oavsett pris eller konstruktionsmissar på SLC.... Ja då var det bara att börja spara då... min tanke var en högvarvig V8 på 4-4,5L. med runt 400-500hk. Ferrari f430. BMW M3 E90 Audi RS4 B7 R8 4,2 just att kunna använda transaxellådan från Audin och ferrarin oavsett pris så är detta mera tankar kring att kunna pussla ihop en bil med befintliga beg. komponenter och därav ville jag veta om SLC kunde köras i TA... inget annat ... men nu ska jag börja spara cash!! mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Vill du ha ett definitvt besked så maila tech@timeattacknu.se _________________ Andreas Persson Mitsubishi Evo X |
||||||||||
Eftersom jag gillar teori så fyller jag väl på med ett par matnyttiga länkar och citat.
En intervju med VD och grundare: http://www.fsmdirect.com/welding/120
Lite bra saker att tänka på med svetsning av aluminium: http://www.lincolnelectric.com/en-us
Så, de har i alla fall valt en reko legering (5-serie), men svetsat den inte en utan tre gånger, HAZ calling. Här finns lite nyttigt om utmattning i aluminium legering 6061, och lite om hur svets påverkar densamma: http://www.osti.gov/scitech/servlets Här finns en mer lättsmält PDF om utmattning vid repetitiva laster, som t.ex. i en hjulupphängning: http://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/do Och en lite mer tungrodd artikel om begränsningarna i användning av dessa spänning-lastcykel kurvor: http://www.twi-global.com/technical- Från intervju ovan:
Det är givetvis inget fel på aluminium, men det är inte många flygplan med svetsade aluminiumvingar heller, för de som konstruerar dem har troligtvis läst artiklarna ovan och mer, innan de började bygga. Dessutom inspekteras de högst belastade delarna rigoröst för sprickor efter givet serviceintervall, något som gissningsvis inte är lika vanligt på kitcars.
Det är styvt, 27 kNm/deg, men inte värst lätt (sen hade jag föredragit att konstruktörn kunde skilja på styrka och styvhet). PH tråd med ett par svar från grundaren: http://www.pistonheads.com/gassing/t
Återigen får man tolka lite enheter, men alltså mer än 7500 Nm/deg och gissningsvis mindre än 10000 Nm/deg. Viktuppgift saknas på SLC-chassit. Ett Elisechassi är alltså lite styvare, utan att använda sig av "bur" likt SLCn, på dryga 10000 Nm/deg och väger 65 kg (http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/information/technical/autind.html). Det har förutom korrekt-ish lastapplikation från bärarmar, inga svetsar som försvagar materialet (sen lider det av korrosionsproblem, ska ju sägas). Gillar man inte Lotuschassit, finns som sagt R8 som en stark kandidat, hur svårt det är att bygga ett bra chassi kanske bäst illustreras med en bild Vill man läsa mer är här en länk: http://www.autoconcept-reviews.com/c Med det sagt, så vore det kul att se en SLC i TA, den är snygg och häftig. Lycka till. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Nu gjorde du Pontus ett inlägg som var riktigt bra!
Tidigare innan hemsidan ändrades så uppgav man vikten på SLC utan drivlina till 2000 pounds = 900kg.. vad själva monocoquen väger vet jag dock ej... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||||||
Allmänt banåkaforum SLC SuperLiteCar 2016. | << 1, 2 2 besök senaste veckan (17594 totalt) |