Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24   >>
25 besök idag (152255 totalt)
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
bakmotor skrev:


Trofeo R är mycket bra men slits snabbt (ios ganska logiskt)
Generellt sett så tycker jag att Kumho V70 är de bästa R-däck jag kört på av följande och i MIN ordning av de jag varit mest nöjd med:

Kumho V70
Trofeo R
Mich Cup 1
Toyo R888
Mich Cup 2
Falken
Federal

I ovan har jag vägt in 3 faktorer, grepp, pris och slitage.

Sen har jag en omgång Hancock Z221 liggande i Nürburg som jag ännu inte provat och därför inte kan uttala mig om.


Tack för utlåtandet, är det så att dem inte går att köra med efter första körningen här så blir det att byta fabrikat helt enkelt...

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Körde du med ACn på när du åkte och värmeproblemen dök upp?
Hade också strul med temp förra året. Flushade systemet, bytte fläktkoppling etc. Har inte dykt upp igen sen dess men har inte heller kört med ACn på och i riktigt varmt väder så osäker på om det hjälpt eller inte.


Hej

Absolut, kör alltid med AC'n igång, tänkte inte ens på att stänga av den.... Vad menar du med Flushade systemet och exakt vilken fläktkoppling bytte du?

Får prova utan Acn på nästa gång samt hoppas på mildare väder

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
johmei skrev:
NicoRacing skrev:
...Lite bilder och film från helgen ett varv kylning, ett varv attack... Kom inte in i ett enda bra flyt ..

[youtube..

Ser lite "bakhalt" ut men samtidigt jäkligt kul! thumbs up


Ja det är min upplevelse utav R888.... Hela förra året, strunt samma var jag lägger dem. Sätter jag dem fram så understyr det, sätter jag dem bak över styr det... Frustrerande.

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Var in om Lennart Köhler idag på vägen hem från Göteborg och pratade lite angående mitt värme problem som uppkom på Mantorp. Han tyckte absolut jag skulle prova i första hand med att byta termostaten så den öppnar fullt vid 55 grader som nr 1. Det gör både så oljetempen och vattentemperaturen kommer gå ner i vikt eller iallafall ligga stabilare.

Han tyckte inte jag skulle köpa någon större alu vatten kyl. Om det var något så var det en ny vatten kyl om cellerna är sönder i min vilket jag inte kan se att dem är. Eventuellt flytta upp min oljekyl till gälarna / grillen vid huven.

Nu ska jag montera min Termostat, mina Federal däck och prova på Ljungbyhed den 17 Juni för utvärdering.



_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



NicoRacing skrev:

Hej

Absolut, kör alltid med AC'n igång, tänkte inte ens på att stänga av den.... Vad menar du med Flushade systemet och exakt vilken fläktkoppling bytte du?

Får prova utan Acn på nästa gång samt hoppas på mildare väder


Sorry lite otydligt formulerat. Flusha systemet = Tömde gammalt vatten/glykol och fyllde i nytt glykol och destillerat vatten.
ACn gör nog en hel del, allra helst i varmt väder när den ska kyla mycket. Kondensorn sitter ju framförallt vattenkylaren och bidrar till rätt mycket värme.

Fläktkopplingen jag bytte är visco-delen som sitter på vattenpumpen och styr kylfläkten.

Ang. 55gr termostat löser det ju inget grundproblem. Du kan köra längre tid utan att motorn går varm, men förr eller senare kommer det ju gå varmt även fast termostaten är fullt öppen vid 55gr eller 80gr.
Hur blir det att åka gata med 55gr termostat? Kommer ens motor och olja upp i temp ordentligt? S54orna verkar ju dessutom vara känsliga på att gasa innan dom är ordentligt varma.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
[quote="N Wiberg"]
NicoRacing skrev:

Sorry lite otydligt formulerat. Flusha systemet = Tömde gammalt vatten/glykol och fyllde i nytt glykol och destillerat vatten.
ACn gör nog en hel del, allra helst i varmt väder när den ska kyla mycket. Kondensorn sitter ju framförallt vattenkylaren och bidrar till rätt mycket värme.

Fläktkopplingen jag bytte är visco-delen som sitter på vattenpumpen och styr kylfläkten.

Ang. 55gr termostat löser det ju inget grundproblem. Du kan köra längre tid utan att motorn går varm, men förr eller senare kommer det ju gå varmt även fast termostaten är fullt öppen vid 55gr eller 80gr.
Hur blir det att åka gata med 55gr termostat? Kommer ens motor och olja upp i temp ordentligt? S54orna verkar ju dessutom vara känsliga på att gasa innan dom är ordentligt varma.


Hej

Absolut kommer även att byta ut kylar vätskan, hur donerade du det vatten och varför kör du med det kontra vanligt vatten?

Nej är medveten om det men det blir som du säger att man flyttar tillbaka problemet så man kan köra längre tid. Min förhoppning är att man ska kunna köra längre tid och få in ett bättre flyt.

Ang gata och 55 graders termostat återkommer jag med

Då ser jag till och byta även visco - delen, har du något art nummer tro? Lika bra när man ändå rotar tack

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Destvatten brukar rekommenderas att köra istället för vanligt då det väl är fritt från salter, metaller etc som gör kylförmågan sämre. På en "vanlig" bil tror jag det är helt skitsamma, men på en bil som man vet kommer pressas hårt och man vill optimera kylförmågan kan det vara värt det. Jag köpte vanligt batterivatten på Biltema som jag blandade med glykol 50/50.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



NicoRacing skrev:
johmei skrev:
NicoRacing skrev:
...Lite bilder och film från helgen ett varv kylning, ett varv attack... Kom inte in i ett enda bra flyt ..

[youtube..

Ser lite "bakhalt" ut men samtidigt jäkligt kul! thumbs up


Ja det är min upplevelse utav R888.... Hela förra året, strunt samma var jag lägger dem. Sätter jag dem fram så understyr det, sätter jag dem bak över styr det... Frustrerande.


Helt logiskt alltså, mao så har dom andra 2 däcken bättre grepp så blir det ju så.
Aldrig optimalt att ha 2 olika typ av däck.
Jag körde stora delar 2015 på Ringen med R888 fram och Cup1 bak. Första 1/3 överstyrt, mitten 1/3 ganska neutralt och sista 1/3 understyrt (då R888 tappar mycket fortare än Cup1).
Så är det när kontot får styra

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Destvatten brukar rekommenderas att köra istället för vanligt då det väl är fritt från salter, metaller etc som gör kylförmågan sämre. På en "vanlig" bil tror jag det är helt skitsamma, men på en bil som man vet kommer pressas hårt och man vill optimera kylförmågan kan det vara värt det. Jag köpte vanligt batterivatten på Biltema som jag blandade med glykol 50/50.


Okej tack, då kör jag på samma koncept

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
bakmotor skrev:
lägger dem. Sätter jag dem fram så understyr det, sätter jag dem bak över styr det... Frustrerande.


Helt logiskt alltså, mao så har dom andra 2 däcken bättre grepp så blir det ju så.
Aldrig optimalt att ha 2 olika typ av däck.
Jag körde stora delar 2015 på Ringen med R888 fram och Cup1 bak. Första 1/3 överstyrt, mitten 1/3 ganska neutralt och sista 1/3 understyrt (då R888 tappar mycket fortare än Cup1).
Så är det när kontot får styra [/quote]

Visst är det logiskt, men man får en lite indikation på greppet kontra / däcket. Men som du säger så är det när kontot får styra

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



NicoRacing skrev:
Var in om Lennart Köhler idag på vägen hem från Göteborg och pratade lite angående mitt värme problem som uppkom på Mantorp. Han tyckte absolut jag skulle prova i första hand med att byta termostaten så den öppnar fullt vid 55 grader som nr 1. Det gör både så oljetempen och vattentemperaturen kommer gå ner i vikt eller iallafall ligga stabilare.

Han tyckte inte jag skulle köpa någon större alu vatten kyl. Om det var något så var det en ny vatten kyl om cellerna är sönder i min vilket jag inte kan se att dem är. Eventuellt flytta upp min oljekyl till gälarna / grillen vid huven.


Hur är statusen på din vattenpump då? Även när en vattenpump går så kan den ju bli sämre av slitage och ålder. Om den är på väg att ge sig så kan det ju märkas på detta sättet.
Kylfläkt kan man ju byta till kraftigare också för att få bättre luftflöde genom kylaren. Det gör mer än jag trodde faktiskt.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Hur är statusen på din vattenpump då? Även när en vattenpump går så kan den ju bli sämre av slitage och ålder. Om den är på väg att ge sig så kan det ju märkas på detta sättet.
Kylfläkt kan man ju byta till kraftigare också för att få bättre luftflöde genom kylaren. Det gör mer än jag trodde faktiskt.


Ja frågan är hur man vet hur statusen är, blir att byta grejer efter hand och använda uteslutnings metodern. Ska inte fläkten vara till mestadels hjälp vid stillastående och stads trafik? Borde ju ha mindre inverkan när man kör i hög hastighet?

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Däcken är monterade och inte sprängda ännu...



_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



NicoRacing skrev:
BMW-DJ skrev:


Hur är statusen på din vattenpump då? Även när en vattenpump går så kan den ju bli sämre av slitage och ålder. Om den är på väg att ge sig så kan det ju märkas på detta sättet.
Kylfläkt kan man ju byta till kraftigare också för att få bättre luftflöde genom kylaren. Det gör mer än jag trodde faktiskt.


Ja frågan är hur man vet hur statusen är, blir att byta grejer efter hand och använda uteslutnings metodern. Ska inte fläkten vara till mestadels hjälp vid stillastående och stads trafik? Borde ju ha mindre inverkan när man kör i hög hastighet?


Man får helt enkelt bedöma statusen utifrån erfarenhet, miltal, normalt bytesintervall och kostnaden för att testa att byta. Har bilen 10-15K mil och aldrig bytt vattenpump så kanske det börjar bli dags helt enkelt.

Som sagt, fläkten gör mer än man tror. Jag hade ju trasig fläkt på knutan för ett par år sedan. Kunde bara köra ett attackvarv innan jag var tvungen att kyla. Bytte sedan till en 800W fläkt (från 600W original) och det gjorde märkbara skillnad på kylningen vid bankörning. Så stillastående och stadstrafik är inte det enda som fläkten gör. thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



NicoRacing skrev:
Var in om Lennart Köhler idag på vägen hem från Göteborg och pratade lite angående mitt värme problem som uppkom på Mantorp. Han tyckte absolut jag skulle prova i första hand med att byta termostaten så den öppnar fullt vid 55 grader som nr 1. Det gör både så oljetempen och vattentemperaturen kommer gå ner i vikt eller iallafall ligga stabilare.

Han tyckte inte jag skulle köpa någon större alu vatten kyl. Om det var något så var det en ny vatten kyl om cellerna är sönder i min vilket jag inte kan se att dem är. Eventuellt flytta upp min oljekyl till gälarna / grillen vid huven.

Nu ska jag montera min Termostat, mina Federal däck och prova på Ljungbyhed den 17 Juni för utvärdering.




Med originalgrejer och Sveriges temperaturer så räcker det med att stänga av ACn. Kondensorn blir riktigt varm, och precis som tidigare sagt sitter den framför kylaren.

Kolla också så att kondensorn och kylaren inte är igensatt med flugor och grus. Det är nämligen väldigt vanligt.

Om inte det räcker så är det ventilerad huv som är den absolut mest effektiva åtgärden. Kylluft har nämligen mycket area att komma in i motorrummet, men väldigt lite att komma ut. Och luften och värmen måste ut för att få flöde som kyler.
Större kylare hjälper nästan ingenting om inte luftflödet räcker till.

Samma sak gäller 55-graderstermostaten, den kommer bara sänka motortemperaturen om du redan har tillräcklig kylkspacitet. Vilket du inte har.

Så den termostaten kommer bara funka när du kör lugnt på vägar. Och då är den bara ett problem rftersom du kommer få felkod(er) och motorlampa. Det beror på att vattentempen inte stiger tillräckligt snabbt till normal arbetstemperstur (den kommer aldrig dit) och styrsystemet antar att ngt är fel.

Så för att 55-graderstermodtaten ska göra någon nytta så måste kulkapaciteten vara tillräcklig, OCH tempvarnibgen måste kodas bort.

Men som sagt, börja med att stänga av ACn.
Jag har aldrig kunnat köra AC på bana när det är varmt ute.
Men med ventilerad huv går det faktiskt bra, hur jag än piskar bilen. Fast jag stänger ändå av ACn.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Man får helt enkelt bedöma statusen utifrån erfarenhet, miltal, normalt bytesintervall och kostnaden för att testa att byta. Har bilen 10-15K mil och aldrig bytt vattenpump så kanske det börjar bli dags helt enkelt.

Som sagt, fläkten gör mer än man tror. Jag hade ju trasig fläkt på knutan för ett par år sedan. Kunde bara köra ett attackvarv innan jag var tvungen att kyla. Bytte sedan till en 800W fläkt (från 600W original) och det gjorde märkbara skillnad på kylningen vid bankörning. Så stillastående och stadstrafik är inte det enda som fläkten gör. thumbs up


Ja absolut, får ta steg efter steg och testa helt enkelt.

Okej ja man lär sig något nytt och efter din erfarenhet hjälpte det uppenbarligen vilket är kanon bra, ska ha det i åtanke som en rimlig åtgärd helt klart! thumbs up Tack

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
[quote="vince"]
NicoRacing skrev:

Med originalgrejer och Sveriges temperaturer så räcker det med att stänga av ACn. Kondensorn blir riktigt varm, och precis som tidigare sagt sitter den framför kylaren.

Kolla också så att kondensorn och kylaren inte är igensatt med flugor och grus. Det är nämligen väldigt vanligt.

Om inte det räcker så är det ventilerad huv som är den absolut mest effektiva åtgärden. Kylluft har nämligen mycket area att komma in i motorrummet, men väldigt lite att komma ut. Och luften och värmen måste ut för att få flöde som kyler.
Större kylare hjälper nästan ingenting om inte luftflödet räcker till.

Samma sak gäller 55-graderstermostaten, den kommer bara sänka motortemperaturen om du redan har tillräcklig kylkspacitet. Vilket du inte har.

Så den termostaten kommer bara funka när du kör lugnt på vägar. Och då är den bara ett problem rftersom du kommer få felkod(er) och motorlampa. Det beror på att vattentempen inte stiger tillräckligt snabbt till normal arbetstemperstur (den kommer aldrig dit) och styrsystemet antar att ngt är fel.

Så för att 55-graderstermodtaten ska göra någon nytta så måste kulkapaciteten vara tillräcklig, OCH tempvarnibgen måste kodas bort.

Men som sagt, börja med att stänga av ACn.
Jag har aldrig kunnat köra AC på bana när det är varmt ute.
Men med ventilerad huv går det faktiskt bra, hur jag än piskar bilen. Fast jag stänger ändå av ACn.


Tack Vince

Då ska jag helt enkelt vänta med mina åtgärder gällande Termostaten. Prova med att stänga av min ac och utvärdera efter det. Har ju alltid haft acn på för fullt när jag kör vilket jag borde provar att stänga av med facit i hand .

Skulle inte det fungera så blir det att prova med en ventilerad huv för att optimera flödet av luft igenom fronten och ut genom huven för maximal cirkulation och luftgenomströmning.

Håller tummarna thumbs up thumbs down

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Söndags pyssel









_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541





Kommer bli ett fint insugsljud thumbs up

Dock skulle det fungera dåligt tillsammans med ventilation i huv...
Bara att tänka på. Blöta filterfungerar inge bra.

Jag kör aldrig bana med AC påslagen just pga temperaturen så det kommer göra skillnad thumbs up

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Dave79 skrev:

Kommer bli ett fint insugsljud thumbs up

Dock skulle det fungera dåligt tillsammans med ventilation i huv...
Bara att tänka på. Blöta filterfungerar inge bra.

Jag kör aldrig bana med AC påslagen just pga temperaturen så det kommer göra skillnad thumbs up


Nej det har jag tänkt på ofta med dem som har ventilation kombinerat med ventilation i huv.

Hoppas att det gör skillnad med avstängd AC

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Är det verkligen så stor skillnad med AC på eller av? Jag har inte testat själv på min men dom flesta bilar kopplar ju ur AC kompressorn vid fullgas så skillnaden borde ju vara minimal med tanke på hur ofta man ändå har fullgas på bana =)

Jag kör själv alltid med AC på och jag tycker man märker att den inte kyler så bra förrän man kör ett avkylingsvarv och inte ligger på fullgas.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 22, 23, 24   >>
25 besök idag (152255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande