Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73
1, 2   >>
22531 besök totalt
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
Har haft ett uppehåll med bilbyggandet då studium av hypoidväxlar tagit upp allt för mycket av min tid, de senaste åren, men nu (juni 2011) har jag tagit tag i mitt liv och köpt ett projekt

Det är som sagt en 1602 med 2 litersmotor från -73 där omlackering hade påbörjats då jag tog över den, då såg den ut såhär:


Provmontering av dom fälgarna (dock utan däck) som ska sitta på bilen gjordes såklart, såfort bilen lastats av släpet:


Inredning och motor har plockats ut för att förbereda inför lack:



Därefter har det mesta av den lilla rost som fanns åtgärdats och en del idéer har som vanligt flugit omkring i huvet. Vill bygga en funktionell bil för gatan, men som ska klara av ett par bandagar/sommar.
Bestämde mig för att snygga till motorrummet genom att lägga igen hål och ta bort onödiga fästen. All el kommer att dras så osynligt som möjligt, kanske inte så rejsigt, men det kommer bli jävligt fränt

tomrum, svetsning och slipning pågår:


breddarna är monterade på framskärmarna:


Tanken har slipats och målats om
Före:



Efter:


Pedalstället och diverse bromsdelar har slipats och målats om
Före:



En del av dom efter efter:



De uppgraderingar som kommer göras sedan är att byta ut frambromsarna mot volvo-ok och ventilerade e21-skivor.
oken ligger rostiga och väntar på blästring just nu:


Bakbromsarna ska bytas ut mot större trummor från en e21a, de skymtas i bakgrunden på en av bilderna ovan

Andra stötdämpare och fjädrar ska också dit, vad det blir är ännu inte bestämt, kom gärna med förslag

motorn ska första köras i det skick den är nu, det vill säga med weber 36/36, och diverse overifierade modofieringar, gjorda av tidigare ägare.

Sen åker ett par weber 45or dit, en vassare kam (304 schrick?), extraktorgrenrör lättat svänghjul m.m.

Nya färgen på bilen, lutar just nu åt bmws derby-grau:



Ja det blir lite osammanhängande när man sammanfattar såhär i efterhand och en del saker glöms bort, men jag ska komplettera vartefter minnet och kameran dyker upp.

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ser ut som att du hittat en väldigt välbevarad 02:a Kul med fler 02:or på rejsa thumbs up

om jag fick välja färg så skulle jag ta Veronaröd eller Inkaröd som min bil, men ditt val kan nog också bli snyggt

Ska bli intressant att följa

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Henke YZ skrev:
Nya färgen på bilen, lutar just nu åt bmws derby-grau:
02 är alltid rätt och jag tycker färgvalet är coolt. thumbs up Blir läckert i ditt utförande med breddare och de fälgar du valt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
Blev en sväng till garaget igår, inga större framsteg, men behövde lite motivation, så skruvade på skärmar och breddare och la dit huven för att se hur fantastiskt cool 02an är



Spolarvätskebehållaren (som kommer från en vw bubbla) flyttas hit, för att få bort lite slangar och sladdar från motorrummet, samt göra plats för eventuell turbo? i framtiden


ovanför strålkastarna ska jag göra plåtlock (den vita pappskivan på bilden) för att täcka sladdar och för att få ett ännu "renare" motorrum


De fantastiska weber 45orna


Huvlåsen till motorhuven


Började titta lite på bromsarna för att se vad som behöver göras


De oken som jag har att tillgå. Från vänster: okänt BMW-ok som sväljer cirka 15mm skiva, i mitten volvo 240 som matchar med 323 e21 nav(ligger på vinden) och skivor, det högra är orginaloket som sitter på bilen


Monterade ihop lite nymålade bromsdelar


Det var allt som hanns med igår, men ska ta mig i kragen och få klart det sista rostlagningen så att jag kan börja med lite andra saker

Någon som vet vilken bmw det första enkolvsoket kommer från för modell? gick inte att läsa av några siffror.

Verkar som att bromssköldarna måste kapas till lite för att få dit 240-oken, då passar jag nog på att bygga bromskylning på samma gång, någon som har bilder på bromskylning på en 02a? Kommer åka utan frontspoiler och då finns det inget bra ställe att sätta slangarna till kylningen. Funderade på att montera en tratt bakom grillen och leda slangen ner bakom skärmen, men då blir ju flödet jävligt krokigt, vet inte riktigt hur mycket det påverkar?

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Henke YZ skrev:




ovanför strålkastarna ska jag göra plåtlock (den vita pappskivan på bilden) för att täcka sladdar och för att få ett ännu "renare" motorrum

1-06-13-14-37_2012-01-05_12.09.41.jpg[/img]

504/2012-01-06-13-16-53_2012-01-05_14.55.58.jpg[/img]


Någon som vet vilken bmw det första enkolvsoket kommer från för modell? gick inte att läsa av några siffror.

Verkar som att bromssköldarna måste kapas till lite för att få dit 240-oken, då passar jag nog på att bygga bromskylning på samma gång, någon som har bilder på bromskylning på en 02a? Kommer åka utan frontspoiler och då finns det inget bra ställe att sätta slangarna till kylningen. Funderade på att montera en tratt bakom grillen och leda slangen ner bakom skärmen, men då blir ju flödet jävligt krokigt, vet inte riktigt hur mycket det påverkar?


Bra ide med locken, då tvingar men mer luft in igenom kylaren, gammalt racingtricks.
Det gamla dubbelkolvsoket kan vara från en 1502, alt 316 e21, inget att ha.
Ett gammalt Alpinatricks är att skära ut en flik av bromsskölden i framkant och vika ut den. Sen kan man ev leda en slang dit.

_________________
/Anders C
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Som du misstänkte så måste man kapa bort lite på bromsskölden för att 240 oket ska passa, annars är det ju bolt on

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Fredrik E

Här sen Feb 2004
Inlägg: 115



om du fick oket med på köpet av bilen så är det från en 320 E21.

_________________
mvh. Fredrik Eklöf

wastegate.se
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
ja det är oket jag fick med, så då var den gåtan löst

Verkar som en enkel och bra lösning att kapa ut ett snitt i skölden för att åka kylningen, tack för det tipset.

Har tänkt köra med orginal huvudbromscylinder tillsammans med 240-oken och större trummor bak från e21, kommer den att räcka till, eller behöver jag hitta en större cylinder?

Stolar liknande dessa kommer att användas när det blir dags:

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Om du använder orginal huvudcylinder kommer du att få trampa längre med pedalen, men du kommer på samma gång att få mer kraft än om du har en större HC. Större HC ger kortare tramp, men mindre kraft. Det är inget problem eftersom du har bromsservot som hjälper dig.

Större HC är att föredra då du får en känsligare pedal, men orginal funkar till priset av längre slag på pedalen.

Jag använder HC från en tii (23 mm diameter) och Volvo fyrkolvsok (38mm). Bak har jag 17mm bromscylindrar från tii.

_________________
/Anders C
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
större hc verkar som en vettig investering då jag även tänkt uppgradera bromsarna bak, men fått för mig att delarna från tii brukar generellt ligga rätt så högt i pris, stämmer det?

Finns det någon annan hc som går att passa in med enkla modofikationer till ett lägre pris?
Vad är det för diameter på orginal hc?

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Henke YZ skrev:
större hc verkar som en vettig investering då jag även tänkt uppgradera bromsarna bak, men fått för mig att delarna från tii brukar generellt ligga rätt så högt i pris, stämmer det?

Finns det någon annan hc som går att passa in med enkla modofikationer till ett lägre pris?
Vad är det för diameter på orginal hc?


Orginal HC-diameter är drygt 20mm, tii har 23,8mm.
HC från 3.0 5-serie e12 etc passar, osäker på tillgång och pris. Se det som en hint, jag är lite osäker här, mät och testa. Kolla in de lite större bilarna på 70 och 80-tal.

_________________
/Anders C
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Anders Carlsson skrev:
Henke YZ skrev:
större hc verkar som en vettig investering då jag även tänkt uppgradera bromsarna bak, men fått för mig att delarna från tii brukar generellt ligga rätt så högt i pris, stämmer det?

Finns det någon annan hc som går att passa in med enkla modofikationer till ett lägre pris?
Vad är det för diameter på orginal hc?


Orginal HC-diameter är drygt 20mm, tii har 23,8mm.
HC från 3.0 5-serie e12 etc passar, osäker på tillgång och pris. Se det som en hint, jag är lite osäker här, mät och testa. Kolla in de lite större bilarna på 70 och 80-tal.


Annars är det inte så dyrt att köpa en ny hc från tii hos BMW har för mig att det låg runt 1100 - 1200:- , nytt är ju alltid kul

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



http://www.wallothnesch.com har hc ifall du ska ha ny, som Anders c säger passar från motorsvagare e12 samt e9. Skicka mail och berätta vad du vill ha, till dem ifall du känner dig osäker.

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
Tack för svaren, fick för mig att de kostade runt 2500:- nya, men 1500:- som walloth tar är ju överkomligt, och kan man få en från bmw för bara 1200 så är det ju ännu bättre

Började svarva av ett svänghjul idag, men upptäckte att det var riktigt krokigt, slog cirka 2 tiondelar. Svarvade av en tiondel och då var det som en trekant där skärstålet inte kom åt överhuvudtaget.

Före


Efter 2 avsvarvade tiondelar såg det ut såhär


Det är tre sprickor som går från varsitt skruvhål in mot mitten. Kan det vara så att svänghjulet blivit varmt och slagit sig? skevheten och sprickorna måste ju komma någonstans ifrån.
Det är 215mm svänghjul jag har, på vilka modeller satt det 228mm?

Har två andra svänghjul som ska sättas upp i svarven imorgon, dessa är förhoppningsvis raka och utan sprickor, hur det blir får vi se då

målet är att lätta svänghjulet antingen som detta...


...eller som detta:

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Henke YZ skrev:
Det är 215mm svänghjul jag har, på vilka modeller satt det 228mm?


Från 1802 och uppåt satt det 228mm svänghjul. Lika bra att montera ett sådant direkt när du ändå håller på 325 e30 koppling passar fint (kör själv med det).

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Ricke_1602 skrev:
Henke YZ skrev:
Det är 215mm svänghjul jag har, på vilka modeller satt det 228mm?


Från 1802 och uppåt satt det 228mm svänghjul. Lika bra att montera ett sådant direkt när du ändå håller på 325 e30 koppling passar fint (kör själv med det).


Det är inte helt sant, det är årsmodellberoende. 228mm har alla tii och ti, samt 2002 till-73 har jag för mig, nåt sånt i varje fall. Hur det är med 1802 vet jag inte. www.bmwfans.info borde kunna hjälpa dig.
Sen finns det på 320i till -78 (125hk) samt e12 520i och 518i med k-jet insprut (125 hk).

edit: kollade bmwfans, men jag litar inte riktigt på det, jag har själv demonterat sena 2002 med 215mm koppling. Flera st faktiskt. Ta all info med en nypa salt som vanligt.

_________________
/Anders C
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Som sagt var kolla med realoem.com innan du köper nytt svänghjul. Verkar vara lite olika beroende på vilken årsmodell. Detta kom upp när man söker på 2002 -75....

02 AT-TRYCKPLAAT D=228MM 1 01/1970 10/1975 21211202033 $393.30
02 AT-TRYCKPLAAT D=215MM 1 04/1971 07/1976 21211225865 $226.44
03 AT-MEDBRINGARRING ASBESTFRI SERVICE 1 09/1965 10/1975 21211223671 AVSLUTAD
03 MEDBRINGARRING ASBESTFRI D=228MM 1 09/1965 10/1975 21211223097 $291.92
03 AT-MEDBRINGARRING ASBESTFRI D=215MM 1 04/1971 07/1976 21211223575 $188.25

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Kul att se att det äntligen går framåt med Eklöfs gamla 02a. Tror den kommer bli grym som grå.
Slänger in ett par gamla bilder på bilen, Nu har både den blåa och den svarta flyttat till huvudstaden.
Den svarta ska enl uppgift finnas i Årsta nånstans.


_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
Härligt med lite gamla bilder ska ösa på lite så den blir klar någon gång, men finns så mycket roligt att göra med dom så det drar ju ut på tiden.

Borrade ur svänghjulet idag, hur mycket lättare det blev vet jag inte säkert, men en uppskattad beräkning gav -1kg.


Svänghjulet kastade cirka en tiondel när det satt i rundmatningsbordet, är det för mycket för att det ska gå att balansera ut? Alltså, blir det så mycket jobb för den som ska balansera vevpartiet att han lika gärna kunde ha gjort lättningen rätt från början?

Har svarvat av 2 andra 215mm hjul, men har inga bilder på dom just nu, de var i alla fall sprickfria och raka. Kommer köra med ett av dom orginalhjulen till första motorstarten, köper ett 228mm-hjul och lättar, när det blir dags för motortrimning

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142


Trådstartare
ja det var ett tag sen det uppdaterades något om detta projekt, men nu i sommar har jag lagt ner en del tid i garaget.
Mycket spackla och slipa har det blivit och eftersom jag är ganska ny på det så har det tagit sin tid

Börjar med en inspirationsbild jag tog i maj med mina compomotive-fälgar monterade



Härefter kommer lite bilder på slipning och spackling, vill helst lägga det bakom mig nu

Fronten upplagad och spackling påbörjad


Styrningar för att få lite justeringsmöjligheter och låsning av huven tillverkade och inplastade



Spackling av bakpartiet påbörjad



Asfaltsmattorna bortskrapade och så gott som rentvättat med den gamla goda tinnersprutan



Spackling på igenlagda hål i motorrummet



Här en polare med i bild som har hjälpt till att spackla och slipa



Ännu mera jobb på fronten, det tog ett tag att få till den



..och jobb på dörrar



Nylagd underredsmassa på breddarna och skärmarna





Eftersom jag inte har tillgång till en ordentlig lackverkstad så får man improvisera med biltemas ihopfällbara variant



Slipgrund lagd på breddare och dörrar


Alla lösa delar är slipgrundade och hänger i vänteläge tills hela karossen är slipgrundad



Här har karossen fått slipgrund, äntligen en enhetlig färg på hela bilen



och idag har jag lagt billack för första gången i mitt liv och det gick sådär. Lackade huven ståendes och det blev en hel del rinningar, men man kan ju inte vara bäst första gången man gör något



På backluckan blev det bättre, däremot så uppstod så kallade? fiskögon (runda ringar i lacken, troligtvis till följd av dåligt rengjord yta, kan funnits rester av tinner kvar på luckan)



Nu återstår "bara" slipning och lite spackling innan de övriga delarna och karossen kan lackas

Någon som har koll på hur man bäst åtgärdar fiskögonen och rinningarna?

allt för denna uppdatering mvh /Henrik

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Härligt projekt, ska följas Perfekt inspiration för att mana på en annan hehe.

_________________
Magnus Vässmar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73
1, 2   >>
22531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande