Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Megane 250 mods, vad har jag missat? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (7438 totalt) |
KW Clubsport coilovers
PFC 13 frambelägg med StopTech bak PFC RH665-vätska Super Pro Megane 3 RS front lower control arm bush kit Super Pro Megane 3 RS rear axle bush kit Megane 3RS Strut Brace Black KTR STAINLESS STEEL BRAIDED BRAKE LINES Var köper jag camberplattor? Räcker det att bara ha fram? Per på PEAN påstår att det inte är något fel att köra på originalskivor men med tuffa belägg, vad tycker ni? _________________ Thomas Hammarström |
||||||||
Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=) _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||||
Du får med ställbara camberplattor till Clubsport kittet, jag fick det till mina illa fall =). Om du kan, beställa gärna med hårdare framfjäder typ 100 istället för 60 som är standard tror jag...Annars ser det fint ut=) Lycka till Med vänlig hälsning, Pelle _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||||
Du menar, efter vad skivorna tål. Jag har sett sprickor på flera ex som kör bana, inkl. Wiklunds. Sen kan man ge fan i att bry sig om sprickorna men det är en annan fråga. Jag hade samma uppsättning av PFC belägg som han. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||||||
Nu blev det lite mer grejer såklart (som vanligt) förutom dom sakerna jag redan beställt från PEAN
Super Pro Megane 3 RS front lower control arm bush kit Super Pro Megane 3 RS rear axle bush kit Megane 3RS Strut Brace Black KTR STAINLESS STEEL BRAIDED BRAKE LINES _________________ Thomas Hammarström |
||||||||
Tycker originalbelägg håller rätt bra för bankörning.
Har för mig att jag läst att det är Ferrodo 2500 belägg original. Kör slut på dina orginal belägg och skivor och byt sedan till bättre saker(om du inte vill spara dom och slänga på dom om bilen skall säljas någon gång) _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||||||
Du skulle egentligen ta med bilen ner till Ringen där det kryllar av kompetens, båda vad gäller framhjulsdrivna bilar generellt men också specifikt för Meganen. Autotech håller ju på en del, Trollhättan tror jag de håller till i. Är du i Stockholmsregionen så har du Skanstull Däck som är duktiga och pysslar mycket med racebilar. Även Bandhagens Däck kan fixa en del. de justerade in mitt KW Clubsport på min Megane (mest enligt KW:s standardinstruktioner dock...), inklusive cornerweight. _________________ Per Brugge |
||||||||
Tack men att få en ringen setup på bilen som endast ska gå svenska banor blir ju lite fel
Ska kolla med Skanstulls däck, dom är bra och har haft mycket att göra med dom förut Tänkte på Bohlin racing som är på Gelleråsen, dom har ett raceteam som fixar och trixar med deras C30 som dom hyr ut, dom borde ha rätt bra koll på vilka inställningar man behöver göra på en framhjulsdriven bil som ska gå svenska banor _________________ Thomas Hammarström |
||||||||
Diskvalificera inte "Ringen-bilarna" för snabbt. Bagarn nere på Ringen (http://www.renault-kirfel.de) fick av Renault uppdraget att bygga ett rätt stort antal Megane RS Clubsport som sedan kördes i enhetsserie på alla tyska banor. En "standard" RS Clubsport gjorde grymma tider på Hockenheim när Sport Auto testade, se länkarna nedan. De har laborerat med saker som bredare spårvidd både fram och bak, olika chassisättningar och cambervinklar, (så klart) olika hårda fjädrar till KW Clubsport-kittet, olika ride height o.s.v. Kolla tillbehörslistan på nätet så får du lite grepp om vad steg 1 är i alla fall. Eftersom de tyska experterna har tusentals varvs erfarenhet med just den här bilen - med varje liten modifikation och chassisättning som tänkas kan - så är det svårt för en svensk firma att slå dem på fingrarna, i alla fall vad gäller just Megane RS. Sedan ska man så klart jämföra mot andra banor än Ringen, men det finns ju som bekant banor i Tyskland som i vart fall hjälpligt liknar de svenska (även om de svenska alltid tenderar att vara mindre). http://www.auto-motor-und-sport.de/e http://www.renault-kirfel.de/projekt http://www.renault-kirfel.de/zubeh%C _________________ Per Brugge |
||||||||
_________________ Per Brugge |
||||||||
Ja exakt faktiskt, som jag skrev med mindre attack man kan inte bromsa varv efter varv efter 100 strecket på ex knutan, då dör allt efter några få varv. Som allt annat när godset blir för tunt så spricker det. Bytar skivor med jämna mellanrum tåler dom en hel del med rätt bromsteknik. _________________ ________________ Pelle Sörensson Renault Megane RS -12 7.49min BTG |
||||||||
Intressant det här med bromsteknik. Utveckla gärna hur man kan hushålla på materialet - jag är genuint och ärligt intresserad av tips. Att ta det lugnare och flytta bromspunkten något förstår jag, men finns det andra grejer man kan/bör tänka på? Något visst bromstryck (jämnt och fint eller...)? Hårt och bestämt under (relativt sett) kort bromssträcka/tid, eller dutta mer med längre bromssträcka/tid som resultat? Kortare stinter? Etc etc. Själv är jag notoriskt hård på bromsarna och kör därmed slut på grejerna allt för fort (och därav viljan att lära nytt). Har lyckats överhetta PFC-belägg så att slitytan lossnat från plattan, kört skivor skeva och fått PFC:s kralligaste bromsvätska att koka fast den var ny. Så kanske dags att fundera på vad som finns bakom ratten och om man möjligen kan lära något nytt :-) _________________ Per Brugge |
||||||||
Rent fysikaliskt finns det ju vissa begränsningar för hur många "tricks" man kan applicera för att minska bromsslitaget. Det är en viss mängd rörelseenergi (m * v * v / 2, alltså ren funktion av bilens vikt och hastighet) som ska omvandlas till värme(energi) via bromsarnas friktion. Den ekvationen är fast och den kan man aldrig lura. Så den mängd värme(energi) som ska genereras är konstant om man inte har för avsikt att köra saktare i slutet på rakan.
Sedan kan värmen som genereras naturligtvis hanteras på olika sätt. Stora bromsskivor ger mycket massa att fördela värmen på. Bra ventilation kyler bromsarna bra. Och så vidare. Men det är ju också rätt konstant, man har de bromsgrejer man har när man väl kommer till banan. I körskolan fick man lära sig att man inte skulle åka och fisbromsa lite försiktigt konstant i nedförsbackar, istället ska man (så klart) motorbromsa och då och då "stödbromsa", alltså bromsa rejält under kort stund. Om den teorin är korrekt är det alltså bättre att ha en rejäl värmeutveckling under kort tid (för att sedan få längre tid att kyla ner) än att ha en något mindre värmeutveckling under lång tid. Hur det är med den saken ska jag dock låta vara osagt, man fick lära sig mycket konstigt i körskolan (varav det mesta säkert har glömts bort....). _________________ Per Brugge |
||||||||
RenaultSport Megane 250 mods, vad har jag missat? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (7438 totalt) |