Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Megane 250 mods, vad har jag missat?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7430 totalt)
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Beamer skrev:
Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Pelle Sörensson skrev:
mabz skrev:
Originalskivorna får ju sprickor på hela ytan av hårdare belägg.
Fråga dig om du då vågar lita på dem till 100%. Jag har inte gjort det.

Jag körde 51 varv med GRC, nu i Lördags. Dock med Endless belägg, men fungerar superbt dock kan man inte ha för mycket attack. Låg på stadiga 1.09 tider hela dagen så jättesakta gick det inte...Man får dosera efter vad bilen gillar helt enkelt.=)


Du menar, efter vad skivorna tål.
Jag har sett sprickor på flera ex som kör bana, inkl. Wiklunds.
Sen kan man ge fan i att bry sig om sprickorna men det är en annan fråga.
Jag hade samma uppsättning av PFC belägg som han.

Ja exakt faktiskt, som jag skrev med mindre attack man kan inte bromsa varv efter varv efter 100 strecket på ex knutan, då dör allt efter några få varv. Som allt annat när godset blir för tunt så spricker det. Bytar skivor med jämna mellanrum tåler dom en hel del med rätt bromsteknik.


Intressant det här med bromsteknik. Utveckla gärna hur man kan hushålla på materialet - jag är genuint och ärligt intresserad av tips. Att ta det lugnare och flytta bromspunkten något förstår jag, men finns det andra grejer man kan/bör tänka på? Något visst bromstryck (jämnt och fint eller...)? Hårt och bestämt under (relativt sett) kort bromssträcka/tid, eller dutta mer med längre bromssträcka/tid som resultat? Kortare stinter? Etc etc.

Själv är jag notoriskt hård på bromsarna och kör därmed slut på grejerna allt för fort (och därav viljan att lära nytt). Har lyckats överhetta PFC-belägg så att slitytan lossnat från plattan, kört skivor skeva och fått PFC:s kralligaste bromsvätska att koka fast den var ny. Så kanske dags att fundera på vad som finns bakom ratten och om man möjligen kan lära något nytt :-)

Intressant att höra, wow satan vad du har attack eller så små bromsar du överallt =). Hmm hårt bestämt o kort bromsar jag, men ändå inte överdrivet för man vill inte bromsa mer än nödvändigt=). All bromsandes tar ju tid haha nämen man måste kännas vid på godset i bilen hur den gillar din behandling för om du nu köttar sönder dina grejor o låt oss säga du kör 1.10.0 blankt på knutan tex så tror jag att du kan köra 1.10.0 fast med annan teknik men sparar ditt material avsevärt. Ex satsa mer på den rullande effekten istället för att gå ner på 2:an så bromsa bara en aningen tidigare eller mindre hårt o ha 3:an istället o gå på gas tidigare o titta på dina varvtider/utgångshastighet/bromspunkt etc.... Kör du med ESP avstängt eller i sport????
Detta va bara en hint om vad du kan titta på, givetvis finner du din egen modell, men bara för dig att börja någonstans =)

Med vänlig hälsning, Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Självklart ingen ESP för då brinner bromsarna upp rätt fort. Men R-däck sätter så klart mer press på bromsarna (liksom allt annat).

Jag har kört original RS skivor med PFC08 belägg, och det har funkat hyggligt trots allt. Värre var det med min Nissan GT-R (attans tung, attans snabb....), där var det svårt att få grejerna att hålla särskilt länge. Får min Ford Focus RS inom en vecka, där lovar Ford att den pallar 30 min bankörning, det blir intressant att testa....

Samtidigt kryllar det av racebilar som har bromsar som klarar timme in och timme ut av konstant misshandlande. Vi kör en lätt Lotus Elise i 6-timmars långlopp och där behöver man inte ens byta beläggen efter ett lopp. Men det finns också gott om tyngre långloppsbilar som med lätthet klarar hela loppet på en omgång belägg. Så visst går det med rätt grejer, problemet är bara när man kör med standard gatbilar som (trots allt) är just gatbilar även om de råkar ha RS i namnet

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Det Ford lovar egentligen är att diffen går i limp mode efter 30 minuter

http://jalopnik.com/the-2016-ford-focus-rs-is-god-in-hatchback-form-17 . . . .

"Ford says the RS was designed to handle half an hour of continuous punishment, be that in Drift mode or Track. That sounds reassuring, but when we went out for our first few laps on the track, my car gave me an engine warning message before limiting the revs, while Bill Caswell retired his with an AWD issue. Tyrone Johnson said the diffs can't overheat, another Ford guy at the pits told us the complete opposite. It seemed fair to believe him instead."

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



mabz skrev:
Det Ford lovar egentligen är att diffen går i limp mode efter 30 minuter

http://jalopnik.com/the-2016-ford-focus-rs-is-god-in-hatchback-form-17 . . . .

"Ford says the RS was designed to handle half an hour of continuous punishment, be that in Drift mode or Track. That sounds reassuring, but when we went out for our first few laps on the track, my car gave me an engine warning message before limiting the revs, while Bill Caswell retired his with an AWD issue. Tyrone Johnson said the diffs can't overheat, another Ford guy at the pits told us the complete opposite. It seemed fair to believe him instead."


Nejdå, Ford går modigt (dumt?) ut och hävdar att hela bilen (inkl. original vätskor, belägg etc.) klarar 30 minuter på bana. Ford har haft en enorm roadshow där de bjudit runt journalister och haft med ett helt batteri PPT-bilder där detta kommunicerats ut. Några få exempel nedan (googla så hittar du hur mycket som helst):

Ford rates the brakes for "30 minutes," which means they can handle 30 fade-free minutes of lapping. https://www.auto123.com/en/car-reviews/2016-ford-focus-rs/61911/

The Focus RS has been engineered to withstand 30 minutes of continuous track use. http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/ford/ford-focus-rs-2016-first . . . .

...and a mission to lap a track for 30 minutes without any performance loss. http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/reviews/a28021/the-2 . . . .

_________________
Per Brugge
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Beamer skrev:
Självklart ingen ESP för då brinner bromsarna upp rätt fort. Men R-däck sätter så klart mer press på bromsarna (liksom allt annat).

Jag har kört original RS skivor med PFC08 belägg, och det har funkat hyggligt trots allt. Värre var det med min Nissan GT-R (attans tung, attans snabb....), där var det svårt att få grejerna att hålla särskilt länge. Får min Ford Focus RS inom en vecka, där lovar Ford att den pallar 30 min bankörning, det blir intressant att testa....

Samtidigt kryllar det av racebilar som har bromsar som klarar timme in och timme ut av konstant misshandlande. Vi kör en lätt Lotus Elise i 6-timmars långlopp och där behöver man inte ens byta beläggen efter ett lopp. Men det finns också gott om tyngre långloppsbilar som med lätthet klarar hela loppet på en omgång belägg. Så visst går det med rätt grejer, problemet är bara när man kör med standard gatbilar som (trots allt) är just gatbilar även om de råkar ha RS i namnet

Här har du ett varv med mig på Knutan https://youtu.be/EpOKWKN-7GM , får höra vad du tycker? Det är gamla Michelin Cup däck på som jag inte litade på, så lite bättre tider med nya däck är givet.

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
RenaultSport
Megane 250 mods, vad har jag missat?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7430 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande