Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334651 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kan dessa två Hella 90mm gå att använda som framljus med med lämplig inbyggnad, kanske klätt med kolfiber? Fräsen fixar formerna så det går att designa fritt i stort sett.. Frågan är hur det skall se ut?? Insprationskälla? Eller kanske BMW F30 lysena är bättre?


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Man får inte använda Xenonljus utan nivåreglering så det utesluter de flesta nyare originalljus. Om man lackerar inbyggnaden i silverfärg och täcker allt med plexiglas (polykarbonat) ser det ganska fabrikstillverkat ut. Många utgår ifrån 90 mm insatser och Hella har många varianter, även blinkers. Det lyser bättre med separata hel- och halvljus. De är ganska små i verkligheten så ner till c-c 105 mm är möjligt. Skicka PM om du är intresserad av några.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för informationen. Lyktor kommer jag att behöva. Kommer nog använda mig utav halogen till en början. Kanske separata som du säger. Gissar att det bara är halvljuset som måste ligga vid 500mm ovan mark, måste kolla upp det. I så fall kan jag låta heljuset (den inre) ligga lägre. Eller köra med den icke inkopplad på besiktning. Kanske kommer göra om urtaget i karossen något för att bättre passa in lyktorna. Det här blir betydligt enklare än att blanda in de stora BMW lyktorna som jag tänkte förut. De får jag använda till den nya fronten på Viperbygget någon gång framöver.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Nya Ford Mondeo har lysen som ser ut som din design.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Helljus har ingen lägsta monteringshöjd (men ska sitta innanför eller i linje med halvljus).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Guson skrev:
Jimen skrev:
Det ska bli ruskigt intressant att följa när du bygger karossen
Hur menar du med att styrradien blir 2x mm? Jag tänker mig att styrradien är den radie man får när man kör ett varv med fullt styrutslag vilket borde ge lite mer än ett par tiotal mm


Du tänker på vändradie, styrradie (scrub på engelska) är ett chassiegeometriskt begrepp.

Guson


Okej, jag får nog ta och läsa in mig på det thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



gjorde en skiss. Har för mej att SFRO gärna vill ha värden runt 20mm men det kan säkert Gustav utveckla mer


Angående lysen så har jag använt Hellas varianter:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94543&postdays=0&postor . . . .

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
Tack för informationen. Lyktor kommer jag att behöva. Kommer nog använda mig utav halogen till en början. Kanske separata som du säger. Gissar att det bara är halvljuset som måste ligga vid 500mm ovan mark, måste kolla upp det. I så fall kan jag låta heljuset (den inre) ligga lägre. Eller köra med den icke inkopplad på besiktning. Kanske kommer göra om urtaget i karossen något för att bättre passa in lyktorna. Det här blir betydligt enklare än att blanda in de stora BMW lyktorna som jag tänkte förut. De får jag använda till den nya fronten på Viperbygget någon gång framöver.


Jag brukar göra mockup med 90 mm rör för att få lyktorna att peka rakt framåt. Bara glaset ska vara synligt och varje lampinsats ska sitta så långt ut som möjligt så man inte skärmar av ljus åt sidorna. Hörnet mot framhjulet kan du lägga in blinkers. Det finns små runda E-märkta lyktor som passar som parkeringsljus. Det är många detaljer att tänka på när det gäller lampor. Ett råd jag fått av en bildesigner är att göra karossen klart först och sedan jobba med detaljer.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Med denna relativt lilla modifiering av urtaget för lyktan så uppfylls kravet för halvljushöjd. Blir lite bågformad överkant istället för mer rak. Urtaget lirar dock inte riktigt med karossens form, likt den gör med originallyktan. Karossens form är anpassad till lyktan, medans i min modifierng så kapar jag rakt igenom den anpassningen. Vet inte hur mkt det märks...

Synpunkter mottages gärna..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Denna med lite tajtare överkant samt en båge uppåt/bakåt ute i kanten kanske passar bättre?? Går att anpassa lite bättre till hjulhuset.



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



De första är bättre än den andra men den övre linjen ska vara formad mer som på bilden.

Går det att fräsa fram den här utom taket i full skala? Karossformen men utan detaljerna. Framdel och bakdel separat? Axelavstånd 2,60. 18 tums hjul. Jämfört med produktionsbilen är det stor skillnad. Jag tror det var för att den skulle vara 4-sitsig som proportionerna blev fel. Jag har många delar men saknar en bra kaross.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Visst går det om det finns ok geometriunderlag.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Man får planera en del hur allt ska delas upp bara. Fräsen har stor frihet att komma åt från alla håll. Dock sker spindelvridnigen i nuläget manuellt vilket påverkar upplägget en del, men ökar robustheten och noggrannheten för denna nivå av maskin. Fräser man som jag brukar i XPS så blir bearbetningstiden låg. Bra om man kan förbereda genom att grovt yxa till formen med såg eller värmetråd.......

Tack för tipset, ska ta fram en sådan lyktöppning...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Så nu har jag moddat lyktan något utifrån förslaget. Blir nog bättre så här. Kanske kan se detta som klart och gå vidare till rutan. Måste bara välja lämplig ruta. Just nu skall jag kolla in Lotus Elise, MR2 och Miata..
Då rutan är så pass smal så kommer sätena i kupén behöva placeras nära varandra. Tunneln kommer enbart bli ca 15-20 cm bred.
I helgen hämtar jag drivlinan. Blir otroligt kul. Sen kan jag börja komplettera karossmodellen med ramen, drivlinan och sedermera interiören.



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Börjar så smått att kika på hur mittstrukturen av ramen skall utformas. Vill få ner den till 150 mm i bredd. I den skall Alu-röret som innehåller axlen mellan motor och låda ligga, avgasröret, plus lite annat smått och gott.

Som bra stöd och lite för skoj hittade jag dessa 3D-modeller på GrabCAD (stolar, amerikansk std-gubbe och ratt). Kul med stolarna då det är sådana jag funderar på.

Kommer kanske börja mäta vissa drivline- och chassiedelar i morgon. Därefter kan jag börja rita upp ramen på allvar.



Funderar på att bygga ramen så som jag gjorde i Viperbygget, dvs enligt fackverksprincipen istället för enskilda huvudbalkar som jag tänkte först. Funderar även på att ha en undre struktur som täcker nästintill hela bilen så att botten enkelt kan kläs in med täckskivor.
Kommer inte så mycket längre i nuläget. Får avvakta tills jag har alla mått.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Framlyktorna ser bättre ut nu. thumbs up Den korta linjen mellan lyktan och grillen ska vara parallell. Gör karossen helt klar först och jobba med ramen senare. Med måsvingedörrar gör en "perimeterram" med höga och breda trösklar så behövs inte så mycket i mitten av kupén. Det räcker med en 20 cm bred tunnel som går att öppna inifrån kupén så blir golvet plant. Tänk på att växellådan är 30-35 cm bred så du kan behöva flytta axeln bakåt eller kupén framåt innan du fräser fram karossen. Gör plats för avgassystemet i trösklarna. AMG har växellådan bakom diffen så man kan sitta något längre bakåt i den.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack C311 (Thomas) för all input thumbs up

Nyligen hemkommen från Karlskogatrakten och Jonas på Tradetech med en stor mängd C5-delar. Jäkligt skoj och skönt att ha dem på plats hemma. Jiggbordet från Viperbygget står redo i garaget. Har redan tagit de mest väsentliga måtten, så kommer påbörja ramdesignen så snart jag får en lucka.
Kommer väl ta någon vecka att få till utformningen på ramen samt få hem allt rammaterial. Kommer beställa färdigkapat material så långt det går för att spara värdefull tid. Vill inte göra som förut då jag passade in vardera bit för sig. Köpte dock inte kylsystem eller bränslesystem som tänkt. Kommer köpa dessa separat för att få till en bättre installation.


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
Tack C311 (Thomas) för all input thumbs up

Nyligen hemkommen från Karlskogatrakten och Jonas på Tradetech med en stor mängd C5-delar. Jäkligt skoj och skönt att ha dem på plats hemma. Jiggbordet från Viperbygget står redo i garaget. Har redan tagit de mest väsentliga måtten, så kommer påbörja ramdesignen så snart jag får en lucka.
Kommer väl ta någon vecka att få till utformningen på ramen samt få hem allt rammaterial. Kommer beställa färdigkapat material så långt det går för att spara värdefull tid. Vill inte göra som förut då jag passade in vardera bit för sig. Köpte dock inte kylsystem eller bränslesystem som tänkt. Kommer köpa dessa separat för att få till en bättre installation.


Inga problem Thomas.

Du ser på växellådan var golvet i kupén ska sluta. Det går att vinkla drivaxlarna 30-35 mm framåt i förhållande till diffen om det kniper. Jag antar att bladfjädrarna hamnar på skrothögen?

Med vänlig hälsning/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



kolla nya mazda 6 och cx3 på deras framlyktor. Miatans ruta då?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Skall kolla upp Miatans, MR2'ans samt Lotus Elise framruta. Gällande lysen kommer jag troligen använda Hellas lösa 90mm lyktor.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Gällande bladfjädrarna så vill jad så klart byta till coilovers. Men det är en ren kostnadsfråga.. Men jag ska kolla upp vad de går på. Vart är det bäst att kolla?

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
21 besök senaste veckan (334651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande