Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 52, 53, 54 >> 24 besök idag (334872 totalt) |
Keep up the good work!!
Oavsett var Du landar kommer Ditt projekt för upp svenk bilhobby på en ny nivå!! Du är en pionjär och fler än jag följer Ditt fräsande med stor spänning. Jag var nästan orolig då det vart tyst ett par dagar.... Mv h R _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Har varit lite tjockt med annat under en tid samt en del väntan på material... Har mitt gamla bygge som fått lite översyn inför annonseringen, samt så behöver husvagnen ses över, som även den skall ut på annons, mm mm mm mm
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Dags att börja förberda fronten på rikitgt.... Bra om den kan fräsas under tiden som jag jobbar med finish på motorhuven... Blir väl en grundmodul ungefär som nedan:
När den väl är färdigfräst borde det så ut ungefär såhär: Kommer sannolikt skippa allt gällande fräsa i spackel, epoxi/väv etc (förutom i känsliga områden)... Då ytan blir relativt grov i XPS'en erhålls ett ganska tjockt och robust ytskikt med några lager ren epoxi... Detta belägges sedan med några lager av: Vilket sedan slipas till finish..... Om detta funkar bra kommer jag spara en massa tid.... _________________ Thomas Hällqvist |
||
tillbaka till huven.... PU-limmet med microballonger blev inte hyfsat bra som jag sa förut.. blev snarare mindre bra... Har här belagt en huvdel med Diccoplast-kladdet (med iblandade microballonger)... (vilken OTROLIG skillnad det var på Easy Composites och Biltemas microballonger. Som dag och natt i beteende. Till fördel för Easy Composites så klart..)... Fräsning i morgon.. Förhoppningsvis blir det ett bra resultat så jag kan gå vidare till finisharbetet....
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Slänger in en film som visar min nya balanserare för Z-axeln.. Är en gasfjäder med löphjul som ger nästan helt utbalanserad Z-axel.. Detta medför i sin tur att jag skulle kunna ändra utväxling och få betydligt högre matning... Hitintills har dock spindelhastigheten varit den begränsande.. Har som max kört på 12 000 rpm.. Kan gå upp till 18 000 rpm.. Men blir lite nojig då det är ganska långt utstick på fräsverktyget...
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Håller på att fundera på en ny metodik att fräsa fram det stora skrymmande bakpartiet. Istället för att bygga stora separata moduler vilket jag gjort för huven så är jag inne på att sätta ihop, kanske, 3-4 skivor i taget som jag fräser till rätt kontur, vilka jag sedan monterar fast på en stomme.. Sedan fräser jag nästa och monterar fast dem osv.. (stommen finns även motsvarande i fräsen fast mindre för att få rätt positionering)
Då kan jag bygga utan att behöva fundera på slutstorleken, eftersom jag gör flera mindre delar... skulle kunna ha byggt en enda stor plugg av bilen på detta sätt likt, Ajdéns Bentley eller mitt Viperbygge, fast med CNC-fräsen som hjälp... Det man kan missa lite med denna metod, beroende på hur man gör såklart, är kanter och inåtgående ytor etc... Inbillar mig att man på detta sätt relativt snabbt kan bygga en hel plugg.. Medans maskinen jobbar på nästa sektionsdel monterar man den första osv... Mer som ett löpande band Sen när hela alltet är klar fixar man ytan och finish... kan troligen komma att gå åt mer XPS skivor... men det är en liten kost i sammanhanget... För bapartiet kommer jag att använda denna princip men begränsa slutpluggen där den faktiska formen skall sluta, dvs mot dörrarna, bakkjolen etc... Får på så sätt med kanter kring tak, dörrar, bakljus, skärmar på en gång.... Hittade ett klipp på ett liknande sätt, fast ändå inte, att bygga en plugg: https://www.youtube.com/watch?v=JIS7 _________________ Thomas Hällqvist |
||
Som jag visade förut ser det ut så här hos dem *s* _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Nu är de fyra delarna sammanfogade. Skall fixa till skarvarnas form lite bättre med en stållinjal... Sen blir det en del slipande och annat "roligt" jobb.. Tror formen kan byggas inom någon vecka. Lite fullt med andra saker i nuläget bara..
Måste försöka ägna lite tid till att starta igång motorn innan slutet av nästa vecka... Borde väl inte vara några konstigheter.. Måste bara skarva ihop härvan för gaspedalen, samt tillfälligt för lamdagivarna... Samt montera ihop alla bränslekomponenter... Sen skall det väl bara vara att starta hoppas jag... Kommer förhoppningsvis en film på detta inom en inte allt för avlägsen framtid... Innan start skall jag oxå försöka pumpa runt olja då den nu har stått en tag... Håller samtidigt på att planera inför höstens byggbesiktning.. Är en del småfix... Kommer bla byta min nuvarande lösning med bromsservo och egentillverkade pedaler till ett traditionellt pedalställ med bromsvåg.. Måste dessutom få klart med coilovers.. mm mm... Har lite funderingar gällande däck.. På förra bygget hade jag tillfälliga däck under byggbesiktningen... Dessa hamnade tyvärr slutligen i regbeviset... Trots att jag hade mina slutliga däck på resterande besiktningar.. Blev inte som tänkt... Måste ha fallit mellan stolarna... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Nu har jag fixat en tillfällig gaspedalskabel i väntan på att jag kan jag köpa in en ny... Kvar att fixa slangarna för bränslet.. Sen start.
Har nu sålt mtt Viperbygge så det kommer bli ledig plast i garaget för bla mitt stora arbetsbord, vilket behövs för kaross samt formarbeten Sitter och provar att designa egna säten i CAD med några andra (f.f.a. SLR McL..) som referns.. Går ju såklart att få till en model.. Men frågan är hur sköna blir de att sitta i.... Vill gärna träffa rätt på en gång, vilket gör det till ett mkt svårt uppdrag... Tanken är/var att fräsa fram en plugg och gjuta upp en prototyp i glasfiber innan de slutliga i kolfiber tas fram... Behöver ha den fina ytan framåt då jag inte ska ha sätet helklätt i skinn.. utan blir mer som lokala "kuddar"... Hade varit bra med min 3D skanner för denna uppgift då jag hade kunnat forma fram en model för hand som jag sedan kunde ha skannat av, fixat i cadden och fräst..... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Slipning på huvpluggens kanter idag samt överlämning av Viperbygget till nya ägaren... Min sista bild på detta bygge, i alla fall i detta utförande... Bilen är nu på väg norrut för egen maskin... Funkar så här långt bra.. Tydligen lite hög ljudnivå, lite läckande kylare, slirande fläktrem.. Men i övrigt funkar det bra...
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Håller på med stolarna... Försöker som alternativ till egen design hitta färdiga modeller, gjorde av andra, att utgå ifrån... Skulle någon av dessa kunna funka som bas för mitt bygge mån tro??? Blir kanske en annan utformning av stoppningen/kuddarna...
(courtesy of Tom Van Ryn) _________________ Thomas Hällqvist |
||
Jag vet inte om jag tror på idén att rita stolar från scratch? Risken att du kommer att sitta ruskigt obekvämt är stor...
Känns som en bättre idé att du antingen hittar ett glasfiberskal du sitter bekvämt i och sedan 3D -scannar detta. Alternativt, bygga en trälåda, fyll med polyuretanskum, på med täckplast, sätt dig i lådan med en god bok och vänta en timme. Då har du en formgjuten avgjutning du kan scanna. När du har dessa storleks/form/parametrar in i CAD:en så kan man jobba vidare med det visuella utseendet. Bara mina 2 cent... _________________ Magnus Falk |
||
Ja det är min farhåga med... är väl lite behjälpt av att jag tänkt ha en typ av utbytbara samt justerbara kuddar
Ideerna får ligga och mogna ett tag medans jag jobbar med annat.. Skulle dock behöva minst en stol inom kort då jag ska jobba med körposition, pedaler, etc.. Kanske skall skaffa en enklare racingstol som jag sedan kan bygga en dynamisk racingsimulator av , samt ha som bas för utformning av mina egna... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Lösa kuddar för att justera passform är alltid bra!
Om du väljer att göra en avgjutning så kommer du ändå behöva lösa kuddar i svanken. Man sitter som en hösäck i skummet med alldeles för rundad rygg (noll svankstöd alltså). Ett litet tips! _________________ Magnus Falk |
||
Det går att göra detta med PU-skum i sopsäck, men det är värt att tänka på att reaktionen när den mängden expanderar blir ganska varm, så isolerande klädsel är att föredra. Jag har testat det, och personen som fick sitta tyckte definitivt inte att t-shirt + Fristadsoverall (studentoverall) var isolerande nog ... Jag tycker det ser ut som om en Lotus Elise-stol med ny stoppning skulle fungera? Typ dessa: https://www.eliseparts.com/products/ _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Medhåller om värmeutvecklingen. Det beror lite på vilket PU-skum man har att göra med. Allra enklast är det med den typ av 2K skum som de använder när man isolerar fjärrvärme o dyl, med mindre härdare. Mycket härdare går fort, men blir rejält hett.
_________________ Magnus Falk |
||
Blir inte mkt gjort i nuläget tyvärr pga någon typ av streptokockinfektion... Får visserligen tid till att sitta vid datorn från och till...
Nu efter att "Vipern" lämnat garaget så finns det bra med utrymme... Nu kan jag ha mitt fasta stora bord, mitt flyttbara, ramen samt motorn i bredd Missat lägga in bilder på sidokjolspluggarna, så de kommer här: Har i dagarna beställt en hel del prylar, bla stolar, ratt, snap-off, framstrålkastare, bakljus, Merca luftventiler till I-panelen, strömbrytare, och defrostprylar etc.... Behöver få hem dessa prylar så att jag kan börja sätta designen av interiören... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 52, 53, 54 >> 24 besök idag (334872 totalt) |