Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ThomHall skrev:
Gällande bladfjädrarna så vill jad så klart byta till coilovers. Men det är en ren kostnadsfråga.. Men jag ska kolla upp vad de går på. Vart är det bäst att kolla?


Räkna med minst 2000 USD för ett kit till C5.
Men jag skulle nog först höra med KH Motorsport om vad det skulle kosta att bygga för din bil, jag vet att KH har byggt coilovers för en C5:a (då har du också möjlighet till anpassning till dina förhållanden).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
Gällande bladfjädrarna så vill jag så klart byta till coilovers. Men det är en ren kostnadsfråga.. Men jag ska kolla upp vad de går på. Vart är det bäst att kolla?


Det är inte lätt att justera höjden med bladfjädrar. Inköp av coilovers ligger mot slutet av ditt bilbygge. Under byggtiden kan man ha stöttor eller vantskruvar för att justera in höjden på chassit. När det är dags att handla coilovers väger man bilen i varje ände eller varje hjul så man har något att utgå ifrån. Hemma kostar ett set minst 20K från USA. Kent (KH Motorsport) är experten och fixar sånt.

Du kan kolla på http://www.artmorrison.com för att få en del idéer hur man bygger med Corvette hjulupphängningar. Ladda hem deras pdf katalog som referens. Jag har en massa bilder på hur de bygger klart en Ginetta G50/G55 racer. Även en pdf med en massa ritningar och mått på detaljer.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja coliovers får komma på slutet av bygget som sagt. Tar gärna del av all info jag kan få

Sitter nu och kollar på hur drivlinan passar in i bygget. Ritade upp en mkt enkel drivlina, men som håller ungefär korrekt mått. Kräver en del anpassningsjobb. Behövde flytta fram stolarna en del samt även isär 100mm för att inte krocka med växellådan (som uppmärksammats tidigare).



_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Du kanske kan flytta fram stolarna lite till så får du dem närmare ihop. Å andra sidan kan du ha en bredare framruta som ligger mer Det gör inget om motorns bakände går in under framrutan (som BMW) eller om du drar fram taket lite till. Det jag nämnde förut att bakhjulens centrum kan vara 30-35 mm framför drivaxelflänsarna i diffen. Några cm här och där...

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Förutsatt att jag har satt motorn i rätt höjd så verkar jag behöva fixa om motorhuven en del. Corvettemotorn skall ju vara extra låg då den har underliggande mm, men den tänkta motorn som sitter i denna konceptbil måste vara än lägre (om den nu har motorn fram, vilket jag förutsatt). Framvagnsbalken ligger med dessa hjul (D=690mm) på 135mm höjd över marken. Höjden från undersida balk till översida motor är ca 620 mm, varav balken är uppskattningsvis är 50 mm hög. Går väl att sänka någon cm till. Men troligen måste jag ta bort nedbuktningen som är original i huven samt fixa till någon typ av uppbuktning på huven.



För själva kardantunneln funderar jag på att eventuellt enbart köra med bockad/böjd Alu-plåt som fästs i längsgående fyrkantsrör, på botten av ramen. På så sätt kan jag minimera tunnelns utrymmesbehov. Vågar man det eller måste man ha ett kraftigt skydd runt kardanaxeln? Den ligger trots allt i ett ganska kraftigt Alu-rör. Kopplingen kan jag dock fixa en kraftigare "spränkåpa" runt om det behövs.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Det mått jag har är LSx motorn 700 mm hög utan plastkåpa upptill och du behöver kanske 50 mm fritt över den vid framrutan. Det kanske finns ett lägre tråg eller så får du skaffa torrsump. Då blir den 80-90 mm lägre. Jag antar att AMG har torrsump. Du behöver inget förstärkt skydd över transaxelröret eller kopplingskåpan. Det är en drivaxel inne i röret som går genom 3 lager och röret är ganska grovt dimensionerat. Det räcker med en tunnel som skruvas fast i rör efter sidorna. Tunneln kan vara i glasfiber eller plåt men den behöver dämpningsmaterial mot ljud och värme.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Vet någon var jag kan hitta detaljinfo om vart C5'ans A-armar skall fästas in. Har ju undre infästningen i befintlig Alu-brygga, men vart ska jag montera den övre relativt den undre? Måste veta detta för rambygget .... Vill helst slippa mäta/prova fram det själv..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



LS1an från Corvette har T-tråget och är lägre som Thomas säger (600-620 mm vad jag mätt). Alternativet är torrsump men jag tror inte det gör att man tjänar så mycket på höjden på motorn.

Rita så att du har tråget som lägsta punkt, 10 cm ovanför marknivå funkar om du inte ska köra offroad. Vi hade 6 cm på vår 7a och den skrapade i på fartguppen men annars ok.

Angående coilovers: Som tidigare talare, Köpa sådana gör du när du känner att varvtiderna på Mantorp inte räcker till!
Men förbered för att bygga nya fästen. Jag ska köra bladfjädern länge och kommer ersätta stötdämparen med coilover senare, så jag ska göra ett bultbart övre fäste. Sen kan jag göra en ny plåt för att fästa en coilover med "uniballände". Nedre fästet kan man ganska enkelt bygga om från Corvettens muppiga "gaffelfäste" till att kunna montera med samma "uniballände.

Jag kommer köpa Öhlins "Lotus Elise/Exige" enkeljusterbara coilovers. mer prisvärda än några Amerikanska grejer tycker jag.. Öhlinarna kostar 22-25000 kr vad jag sett! Och man borde få hjälp med fjäderkonstanter och grundinställning på dämparna.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



ThomHall skrev:
Gällande bladfjädrarna så vill jad så klart byta till coilovers. Men det är en ren kostnadsfråga.. Men jag ska kolla upp vad de går på. Vart är det bäst att kolla?



Cobra-Bengt kör ju med bladfjäder i Modsport och det går utan tvivel undan så det är inget måste att byta, det finns sänkblock att köpa. Corvettecentral är ett ställe att shoppa på om du behöver Corvettedelar.

Ska du inte överväga rundrör i överdelen av ramen? Det är ju smidigt att bygga botten i fyrkantsprofil och sedan runda rör i resten. Jag tycker själv att det var ganska knepigt att få till bra passform på dom fyrkantiga rören så snart det började luta lite åt olika håll.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tackar för infon. Jo, det blir fyrkantsrör i botten och en övre del i rundrör, utformad som en störtbur. Vet inte riktigt hur jag skall fixa måsvingarna och dess infästning/led ännu bara.

Här hittade jag en sida som innehåller en del info om Corvette hjulupphängning och en del mått etc:
http://rick486.wix.com/dobbertinperformance

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



ThomHall skrev:
Vet inte riktigt hur jag skall fixa måsvingarna och dess infästning/led ännu bara.


Har du kollat Porsche 917? Har ju en ganska snygg lösning på dörrarna. Det blir visserligen inte måsvingar utan mer uppåt/framåt.

I min Cobrakaross sitter en plåt inplastad som gånggärnen är skruvade i.

Glömde att säga i mitt förra inlägg att jag gillar bygget! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



ThomHall skrev:
Tackar för infon. Jo, det blir fyrkantsrör i botten och en övre del i rundrör, utformad som en störtbur. Vet inte riktigt hur jag skall fixa måsvingarna och dess infästning/led ännu bara.

Här hittade jag en sida som innehåller en del info om Corvette hjulupphängning och en del mått etc:
http://rick486.wix.com/dobbertinperformance


Du får sätta ihop ett arbetsbord (fixtur) för ramen. Jag har ett med längsgående I-balkar och justerbara fästen (Spårvidd, hjulbas, höjd och vinkel) för hjulnav. Måsvingedörrar är ett jäkla meck men det går att lösa. Alternativ till bladfjädrar är luftfjädring men det kostar ungefär som coilovers.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har pysslat en del med grundramen utifrån de mätningar jag gjort samt lite foton samt en ritning jag hittade (se länk nedan). Blir svårt att bara använda sig utav fyrkanströr för grundramen. Blir troligen en mix. På bilden ses enbart själva grundstrukturen. Sedan skall ett gäng stag mm ritas in. Därefter får jag fixa till mitt jiggbord så basrören kan förankras.



(http://www.supermotors.net/getfile/1015374/original/c5-framedimstitched1.jpg)

(917-dörrarna kanske kan vara en lösning. Får djupdyka i det lite senare)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Eftersom du redan har hela drivlinan inklusive sub frames (eller hur?) så funderar jag på om det inte är lättare att helt enkelt skaffa en rensad c5 ram, sätta upp den och systematiskt kapa bort och byta ut de delar som du önskar till rörram?
Då har du alla grundmåtten och fästen bolt on som utgångspunkt. I grunden är det två hydropressade längsgående ramben som har alla nödvändiga fästen för drivlinan, hjulupphängning och subframes.



När det gäller byte från bladfjäder till coilovers på Corvette så är det mycket enkelt, man byter ut stötdämparna mot coilovers (samma fästen) och tar bort bladfjädern. Klart.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Hade den planen från början. Men kan vara svårt att få det klassat som amatörbygge vad jag vet. Ramen skall vara av egen konstruktion och egentillverkad. Kanske kunde ha gått att använda en del??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det går att basera ett amatörbygge på delar av en befintlig ram. Modifierar man så att man inte längre känner igen grundkonstruktionen så blir det amatörbyggt fordon.

En risk med nyare ramar är att de kan vara utförda helt eller delvis i höghållfasta stål som inte är lämpliga att svetsa i, därför brukar man ändå rekommendera att bygga nytt från grunden i kända material.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Kommer du inte rätt lätt över gränsen för att få kalla ett bygge baserat på ett originalchassie för amatörbygge i ditt projekt? Ändrad hjulbas, väl integrerad bur tillsammans med bortkapat originaljox som ändrar bärande struktur är saker som puttar ett ombyggt fordon över till amatörbyggesidan om jag förstått saken rätt. Din SFROman borde kunna svara på vad som krävs.
SFRO skrev:
Som amatörbyggt fordon betraktas också ombyggt fordon som modifierats mer än vad definitionen av ombyggt fordon säger. Se "lathund" nedan.

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_2015 . . . .

Edit:Gustaf är snabbare än mig ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



En Corvette C5-C6 ram är i vanligt svetsbart stål utom C6-Z06 som är aluminium. Dessutom får du en framruta och takbågen baktill är tillräckligt stadig för att ankra fäst ett par måsvingedörrar i. Det behövs också en rörbåge som går runt innanför framrutan för dörrarna.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Dags att komma igång igen och göra lite nytta efter några dagar med låg aktivitet...
Har kommit en bit med hur jag skall utforma ramen. Som det ser ut nu så kommer jag inte använda mig utav C5'ans gjutna Alu-bryggor. Istället kommer jag svetsa egna infästningar direkt i ramen. Geometrin kommer bli identisk med Pär Ståls bygge (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=91268), där antidive och antisquat har tagits bort. Bärarmarna är numera helt horizontellt infästna. Håller på med lite översiktsmodeller på detta:






Ett potentiellt problem är att framdäcket tar i karossen då jag kör med 100mm markfrigång ("baninställning") och den fjädrar ner 50mm (exempel). Extra problematiskt blir det såklart om man svänger samtidigt. För gatbruk kanske högre frigång behövs som oxå skulle underlätta problemet med nedfjädringen vs kaross. Ett alternativ som jag funderat på är att ha en infästning för karossen direkt kopplad till bärarmen, så att karossens (motorhuvens) yttre del rör sig med hjulet och på så sätt kan jag hålla det tight mellan däck och skärm....



Funderat lite på kardantunneln. Skulle vara lite läckert att ha "torque tuben" helt synlig. Men då den inte är jättesnygg så blir det troligen någon form av plåt/kolfiber runtom den, tight intill.

Hur mycket ljuddämpning behövs på en LS1 motor? Har tänkt mig fullflödesdämpare (exempelvis från raka rör) längs sidorna eller bak under diffen. Blir troligen på sidorna då det andra alternativet tar för mkt höjd. Sen om jag skall bygga med bladfjäder så krockar den med dämparen. Kanske coilovers direkt istället...

En annan fundering är huvudbågen. Den blir lite svårare att få bra känns det som. Utformningen beror även på vilken typ av dörrar jag väljer. Finns en del kvar att fundera på gällande det....

Bränsletanken är en annan fundering. Vill ha en ganska stor tank och så lågt placerad som möjligt kring bakaxeln. Men pga av ramens utformning så kommer den troligen hamna ovanför diffen. Får bli någon typ av separat skydd runtom den. Höjden blir kring 400-500 mm ovan mark, vilket borde vara ok.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Det styr max ca 33-35 grader på innerhjulet i svängen, ett par grader mindre på det yttre. Inåt-bakåt behöver mest plats. Hjulet rör sig minst framåt-bakåt vid sväng om kingpin offset är noll. Varför ta bort antidive/squat?

Du kan flytta fram tanken så den är strax bakom stolarna. Ta bort staget som är i vägen. Stagning görs mot skyddsburens yttre. Jag har en tank som är 32 cm hög och 80 cm bred och den rymmer 88 liter.

Takbågen kan utformas som ett T-bar (modell Trans-Am 78:a) så funkar det med måsvingedörrar. Dela taket i 3 lika breda delar, en till varje dörr och en fast del på mitten. Om dörrarna möts närmare mitten kommer de att gå högre upp när de öppnas. För- och nackdelar finns för båda alternativen. Större öppning=tyngre dörrar.

Du behöver värme + ljuddämpad inklädning runt transaxelröret då det är öppet från motorn och bakåt.

Vad det gäller avgas så är det väl kattar direkt efter grenrören? Lägg en eller två runda dämpare (125 mm dia) i varje tröskel och bak funkar det med ett par tvärställda. Inga avgasrör större än 2,5". Simons universaldelar funkar bäst att bygga med. Dämparna har mycket lågt mottryck. 84dB på utsidan är inte svårt, värre är om det blir som att sitta inne i en subwoofer när man kör.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Mycket matnyttig info. Tack. Gällande den nya geometrin för hjulupphängningen så har jag inget bra svar på varför. Utanför mitt kunskapsområde. Har dock koordinater för original i modellen oxå, varför det går att bygga så om det är fördelaktigt. Vad rekommenderas? Vad blir den praktiska skillnaden vid exempelvis bankörning för denna typ av bil? Tips mottages gärna....

Kattar har jag inte planerat för i nuläget då de inte finns några krav på sådana...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande