Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334850 totalt)
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Kan man inte lägga på ett antal lager sprutspackel och sen fräsa av någon tiondel?

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Kan man inte lägga på ett antal lager sprutspackel och sen fräsa av någon tiondel?


Är tydligen ganska vanligt att man lägger någon epoxigegga, el.dyl., på skummaterial som sedan fräses till finish, så visst det kan gå... Frågan är huruvida jag lyckas med att montera fast pluggen i maskinen igen så exakt att en bearbetning på några tiondelar blir bra överallt.. Kan jag lägga ett säg 3-4 mm skikt skulle jag kunna fräsa den till finish.. värt att fundera vidare på.. dock var min plan att fixa finish på hela huven i ett vilket då inte blir möjligt, men det kanske heller inte längre behövs..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



ThomHall skrev:
Michael Th skrev:
...... Skummet i sig med tex epoxi kanske blir tillräckligt starkt?? Det är ju altid jävligt att få väv över för vassa kanter.

Vad gäller med copyright, när man sas kopierar någons former. eller är din ett så stort avsteg så det är en helt ny desighn? Eller gäller dylikt bara vid försäljning?


Min 1'a idé var att direkt köra med epoxi utan väv, sen blev jag övertygad (utan att själv ha provat) att köra med en väldans tunn glasfiberväv som vacuumformas på pluggen med epoxi som bindemedel..


Egentligen skulle jag rekommendera MATTA istället för VÄV där du stagar upp ytan. Se bara till att välja rätt MATTA, som är bunden på rätt sätt. För att hålla ned kostnaden för pluggen så skulle jag köra med vanlig polyester som matris. Den gör jobbet... Därefter lättspackel.

Att vakuumbagga fast mattan känns som lätt överkurs. Det är inte svårt att få en BRA matta att följa skarpa hörn. Feltema matta väter uruselt, och följder INTE skarpa hörn. Köp mattan hos någon som pysslar med båtbyggen eller motsv... Ett tips!

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Hämtade nyss min väv på posten till pluggen så blir nog att jag kör med den (20kvm 80gr från Carbix).. har hyggligt snälla hörn så jag tror att det ska gå bra.. kör med epoxi pga att skummet inte tål polyester...

lutar mer och mer att jag gör enligt Ronnys tips att fräsa en andra gång på den spacklade pluggen.. vävskiktet bygger några tiondelar och med ett par mm spackel på kan jag fräsa med ca 1.5mm offset relativt 1a fräsningen.. får en liten avvikelse från CAD men det hade jag fått hursom... vet hur svårt det var med sliparbetet på förra bygget så kan jag minimera det så vore det otroligt bra..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
med den nu tänkta metoden att fräsa slutfinish så minskar ju kravet på min nuvarande fräsning samt på själva epoxi/väv skiktet något... det enda är väl att jag vill bygga så liten offset från CAD som möjligt..
Med denna metod får jag ungefär som i bilden, där det grova är min 3mm fräsning och den fina en 1.5mm 45 graders med 1.5mm offset... (Kommer givetvis slipa ner strukturen i den nuvarande pluggen då de bygger ganska mycket.. )... Den finish jag kommer att få är såklart inte någon slutfinish utan jag kommer behöva våtslipa och polera...



Det jag oxå kommer att göra är att låta pluggen sitta kvar i maskinen och fixa väven samt spacklet direkt på plats, så slipper jag problemet med att få den i samma läge... Funderar skarpt på att skippa vacuum, som påpekades nyligen, då det tillför en hel del bök särskilt då jag ska jobba i maskinen.. En fundering är oxå hur jag skall få till schyssta skarvar mellan de fyra olika modulerna... skarven i mitten kommer ju finnas ändå, då formen delas där, men den tvärs över hjulhusen kommer kanske kräva lite extra tillsyn..

Länkar till ett klipp jag hittade där precis denna metod används av professionella aktörer:

https://www.youtube.com/watch?v=4pSbMz70c_U

Kanske kan jag framöver testa att fräsa bort lite mer än nödvändigt och applicera ett tjockare lager spackel samt sedan fräsa vid korrekt CAD-yta... Kanske kan matta/väv då slopas helt... Kul att det finns så många olika sätt att göra det på.. men samtidigt lite förvirrande

(En liten uppdatering... kommer att fräsa bort ca 1.5-2 mm på befintlig plugg för att just kunna göra som beskrivs ovan.. dvs slutfräsa på CAD-ytan)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Tror du ändå vinner på ett laminat under spacklet för vidhäftningens skull. Skall du fräsa så tunnt så tror jag det spricker/krackelerar/slits loss från skummet/ annars...

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



#Dubbelpost#

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
stilldouble skrev:
Tror du ändå vinner på ett laminat under spacklet för vidhäftningens skull. Skall du fräsa så tunnt så tror jag det spricker/krackelerar/slits loss från skummet/ annars...


kommer att köra med väven som jag fått hem...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



ThomHall skrev:
mekluuba skrev:
Är problemet med nollningen att nolla mot biten eller i maskinen?

På min 3d-skrivare hemma så nollar den innan varje körning mot microbrytare på respektive axel, blir väldigt bra repeterbarhet. Ett annat alternativ är en "pinne" på arbetssycket och sätta microbrytare istället för fräsverktyget och nolla på det sättet.. Vet inte om något av alternativen blir bättre än ockulär nollning?


Maskinen har lägesgivare där jag bestämmer den absoluta nollan... Har inte koll på repeterbarheten men gissar att den är bra mkt bättre än min ögon. Skulle gå utmärkt att använda den och inför 1'a fräsprogrammet bestämma lokal nolla mot den globala (typ sätta G54). Då kan jag komma tillbaka och få samma nolla igen utan problem. Dock då jag måste vrida spindeln för en och samma bit så måste jag fixa ny lokal nolla, därför har jag ännu inte använt maskinens nolla, men borde kanske göra det när jag har fix spindel.

Har för att få bra lokal nolla eventuellt tänkt att skaffa en 3D-probe.. Motsvarar kanske din idé med microbrytare.


Haha, yes, en 3d-probe gör exakt det jag menade. Såg en hemmabyggd sån med microbrytare på nått forum fast den fick man vrida för varje axel-riktning....

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



ThomHall skrev:
stilldouble skrev:
Tror du ändå vinner på ett laminat under spacklet för vidhäftningens skull. Skall du fräsa så tunnt så tror jag det spricker/krackelerar/slits loss från skummet/ annars...


kommer att köra med väven som jag fått hem...


Om du tänkt fin-fräsa fram ytan så kanske du kan strunta helt och hållet i spackel, och bara dra över laminatet 2-3 varv med gelcoat istället? Mycket mindre jobb med att pensla gelcoat och få det hyffsat jämnt om man jämför med att spackla. Sedan efter finfräsning bara gå på med allt finare papper och oscillerande maskin, rubbing och polermaskin. Då har du din yta och finish på en gång.
Kör du med spackel först måste du sannolikt lägga på en gelcoat i alla fall...? och då är du tillbaka till slipning likt förbaskat...

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Ett tips: Prova att lägga på väv på en bit skum, storleken av en kakelplatta. Pensla på 2-3 lager gelcoat. "Finfräs" ytan så att den är helt plan. Slipa sedan med oscillerande maskin, ev även vattenslipning, rubba och maskinpolera med skumgummihätta av medium/mjuk hårdhet.

Vad blev resultatet? Funkar detta har du receptet på en grym plugg till minimum arbete...

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
tack för tipsen.. skall testa på ngn provbit först...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En sak till som slår mig när du finfräst gelcoaten, och skall få form-yta på denna. Skaffa slipgrund i två olika kulörer, typ svart och ljusgrå. Då har du automatisk indikering på när du slipat bort märkena efter fräsen. Underförstått: byt kulör på slipgrunden mellan varven.

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
stilldouble skrev:
En sak till som slår mig när du finfräst gelcoaten, och skall få form-yta på denna. Skaffa slipgrund i två olika kulörer, typ svart och ljusgrå. Då har du automatisk indikering på när du slipat bort märkena efter fräsen. Underförstått: byt kulör på slipgrunden mellan varven.


smart thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Utfört fräsning med -3mm offset för att kunna få till byggmån för väven och "pastan", vad det nu blir för något



Tänkte att jag skulle testa på en provbit men överväger att skippa det då jag i så fall måste ta ur den stora huvdelen som nu ligger så fint inpassad... Jag får köra på och hoppas på det bästa...

Drygt 2h45m kommer det att ta att få till hyfsat bra finish på den slutliga delen... Kanske låter mycket i tid men är sannolikt väldans lite jämfört med att göra det manuellt... Sen, som sagt, kan jag göra annat under tiden... Måste bla damma av Viperbygget och göra den körklar igen... Måste försöka bli av med den snarast.. Är på tok för trångt i garaget...

Var och besökte en plastningsexpert på kvällen som sysslat länge med byggnation av racebåtar etc... Passade på att köpa drygt 30kvm distansmaterial (Lantor Soric XF - 4mm) från honom, samt ca lika mycket av en kraftig (ca 900g) glasfiberväv med raka fibrer i fyra riktningar, skulle tydligen vara bra.. Fick samtidigt mycket bra tips på laminering av olika slag...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En annan sak som slår mig är om fräsen kunde utrustas med ett litet tryckluftsmunstycke som blåser bort spånet från skäret?
Är det något som kan fucka upp ytan så är det spånklämning. Det vore nice om spånet kunde blåsas bort om den ska stå och tugga i flera timmar i sträck.

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
stilldouble skrev:
En annan sak som slår mig är om fräsen kunde utrustas med ett litet tryckluftsmunstycke som blåser bort spånet från skäret?
Är det något som kan fucka upp ytan så är det spånklämning. Det vore nice om spånet kunde blåsas bort om den ska stå och tugga i flera timmar i sträck.


På den grova fräsningen blir det mycket spån så där måste jag gå in manuellt och blåsa rent idag... Har förberett med tryckluftslang och ett utblås ovanför spindeln.. dock har jag ingen lämplig kompressor...
För finfräsningen räcker ofta spindelns egna kylluftflöde att blåsa bort spånet.. Har oxå en kanalfläkt som jag skall montera ovanför spindeln.. denna är i 1'a hand inte till för spånen utan enbart för att skapa ett övertryck ovanför spindelns luftintag så att spånen får mindre benägenhet att sugas in där...

Kastar in en simuleringen av fräsningen av den bakre delen av huven (sista fräsmomentet i videon är det med -3mm offset). Är lite mer bökig än de föregående del.... (videon hakar upp sig ngt pga captureprogrammet):


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det vore ju nice att inte vikta ned spindeln i onödan, och spånorna är ju ganska lätta.
En Pettson-lösning: Skulle en PC-fläkt monterad ovanpå en ICA-plasttratt (smältlimmad på plats) som riktar luftflödet till just skäret kunna vara en lösning som gör jobbet? Alltså trattpipen blåser någon centimeter från skäret?





_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
kanske kan funka, men risken är väl att det stora mottrycket i tratten och röret (som uppstår vid erforderligt flöde) inte kan matchas av en sådan fläkt .. Har kollat lite efter små tryckbyggande kanalfläktar... går ju att bygga själv med en ex borstlös RC motor med lämpliga fläktblad i ett rör... bör bli rejält tryck..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Med tanke på att det antagligen är du själv som städar efteråt så tycker jag en spånsug låter mer lockande än en fläkt. En lång dammsugarslang borde du väl kunna hänga upp och fästa i spindeln på nåt vettigt vis?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Har ju denna anordning där jag har tre grova slangar som går in i "fräsrummet".. Brukar positionera dem på lämpligt ställe.. Dock har jag funnit det onödigt att slå på den än så länge.. Köpte in spånsugen efter att jag fräste skalmodellen i frigolit.. och det var inte kul att städa upp.. Som min hjälpreda visar är den oxå bra att dammsuga med efter utförd fräsning.. I nuläget kör jag mest med min grovdammsug under själva bearbetningen, som både kan blåsa och suga... På bilden kan man även se tryckluftsanordningen som hade ett utblås vid spindeln.. (nu tillfälligt borttaget)


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande