Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Fördelen med en tryckluftsdriven är att de är mindre och smidigare, du kommer att ha slipytan närmare handen och få en mycket bättre känsla och lättare att få ett bra resultat.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



ThomHall skrev:
Avvakter med excenterslip.. Hoppas det går smidigt att cancellera beställningen jag gjorde...

Bland de svårare partierna på huven är den utpräglade svepande innerradie som går innanför "hjulhusbulorna"
Denna form måste jag framhäva för hand med lämpligt utformad "slipdyna/böjbar slipbräda"...


Fick tips av någon att använda en ganska lång och böjbar/flexibel "slipbräda" (kommer inte på rätt namn) och sedan slipa korsvis (45 grader mot körriktningen) över böjda ytor. Det borde finnas hur mycket filmer att kolla som helst på tuben.

Men tryckluftsdriven slipmaskin låter mycket bättre så jag kommer nog använda det själv när det blir aktuellt

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Sök efter typ "sanding longboard" och kanske "flex" på ebay och google så får du mycket fina träffar på flexibla långa klotsar.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Excenterslip är bra när man ska matta ner en redan plan yta. Ska du forma så gäller lång kloss och mycket riktigt korsvis slipning i långa drag. Jag använde en sån här ganska mycket till min kaross. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Slipfil-200001895 . . . .


_________________
Christer Johansson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir att damma av min gamla simpla tryckluftsdrivna excenterslip trots allt och börja med den.. kommer få låna farsans stora kompressor vilken jag använda i förra garaget.. kommer komma väl till pass

Blir slipning på söndag.. ser faktiskt fram emot det

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Sitter och kikar på tuben på finisharbete på karosser... Har hittat en video som tar upp några olika hjälpmedel... Har själv använt liknande egna lösningar för detta..

Till en början så behöver man någon typ av böjlig linjal för att smeta ut spackel.. Jag har kört med vanlig stållinjal samt polyesterspackel.. Brukar inte alltid bli super då polyester torkar ganska snabbt.. I videon har de en speciallinjal ("The Blade" ) samt så kör de epoxispackel för den har längre torktid.. Skall nog prova det med och göra egen med microballonger... Han fixar et konkava partiet på ett för mig nytt sätt ... Har sökt på anpassad "injal" för detta men inte hittat??

Sen applicerar han en "dry guide coat" för sliparbtetet... Har ännu inte använt detta själv, men skall ta och införskaffa och prova...

Han har oxå en för denna typ av ytor bra flexibel långbräda, baserad på fjäderstål...

Klippet, ett av många, finns här:

https://www.youtube.com/watch?v=1NEx6CVuMeQ

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Jag tycker ju om sniklösningar (när dom är bra)
-Underst i bild. Bortkapat stål från vanlig bygg-bredspackel. Kanon att spackla böjda ytor med.
-I mitten. Biltemas "slipfil". Deras papper är dock inget bra + lite 1990 med klistrade papper.
Har satt dit kardborre för proffspapper och sågat upp lite på sidorna så den blev lite mjukare
-Högst upp i bild en regel med lämplig radie + kardborre för slippapper



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
I väntan på slippapper, flexibel slipplanka och stor kompressor så har jag jobbat lite med den andra frontdelen... Nu är båda behandlade med slipgrund, färdiga för ihopmontering... Själva sargen/ramen runt grillen kommer att tillverkas separat (den som är i chrome för originalbilen). Det man kan se på fronten i bilden (runt grillöppningen) blir en bärande stomme för den faktiska "ramen".. Detta för att den skall vara helt i kolfiber samt att det är lättare att få bra finish på den om den fräses i ett hårdare material då den är mer detaljrik..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ytterligare ett steg närmare.. I stort sett inpassade.. Skall bara tryckas ihop något och skruvas fast, sen blir det lite trevligt spacklande och slipande


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Ser riktigt bra ut! Kämpa på!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Har egentligen inget att tillföra, vill bara säga att du gör ett fantastiskt jobb och att det är väldigt roligt att följa!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 184



DaWa skrev:
Har egentligen inget att tillföra, vill bara säga att du gör ett fantastiskt jobb och att det är väldigt roligt att följa!


+1

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fick härom dagen hem min flexibla "planka"... Funkar klockrent med de slippapper jag beställde från annat ställe.. Fästes med kardborre. Är 420mm lång... Blir lämplig till motorhuven... Fronten verkar dock vilja ha någon lite smidigare grunka för slipningen.. Har dock inte lyckats hitta någon ännu.. Kankse måste bygga en själv..


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nu får det vara nog med slipande på huven.. Blir inte bättre än så här... Har påbörjat förberedelserna för formtillverkningen... Kommer, som sig bör, dela upp formen i två delar m.h.a. avdelaren på bilden.. Skall passa på att bygga in styrgrunkor så att formhalvorna hamnar rätt... Sen tar jag bort avdelaren samt plastar andra halvan mot den första.. Därefter blir det någon typ av stomme som formen skall stå på...




Gällande mediaskärm så lutar det nu åt att införskaffa typ en Alpine X800D-U där allt jag önskar redan finns färdigt, såsom blåtand, nav, stereo, backkamera, etc etc... Dock kommer det påverka designen då dessa verkar kräva direkt inbyggnad.. Så blir kanske ingen fri stående skärm trots allt....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Gör inte en delning mitt på en plan yta som du gjort nu. Det kommer bli ett litet veck i formen där. Försök hellre ett göra delningen på någon yta som är mindre rak.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



Instämmer med min bror, går det inte att lägga delningen i hjulhusen eller är det nån mer form som låser?

Vill även tipsa om att köpa http://www.easycomposites.co.uk/#!/patterns-moulds-and-tooling/Mould-Making-Materials/soft-yellow-filleting-and-filling-wax.html ett vax som är väldigt bra att ha när man bygger delningar och styrningar till formar. Perfekt att lägga igen den lilla spalten som alltid blir mellan plugg och delningsvägg.
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



ThomHall skrev:
Gällande mediaskärm så lutar det nu åt att införskaffa typ en Alpine X800D-U där allt jag önskar redan finns färdigt, såsom blåtand, nav, stereo, backkamera, etc etc... Dock kommer det påverka designen då dessa verkar kräva direkt inbyggnad.. Så blir kanske ingen fri stående skärm trots allt....


Har du funderat på en sån där billig Android-enhet man kan köpa på eBay?
Jag har nyligen beställt en sådan till min Boxster och tror att det kan bli riktigt bra.
Här är ett par, som kanske kan passa...
http://www.ebay.com/itm/292143863427
http://www.ebay.com/itm/182741712337
Man lär kunna köpa till backkamera också.

Här är en där backkamera följer med: http://www.ebay.com/itm/302422707828
Och en till: http://www.ebay.com/itm/292165085394 (Verkar snäppet bättre)

Den jag köpte är den här: http://www.ebay.com/itm/252946462971
Men jag var ute efter några fysiska knappar också, då jag vill kunna justera t ex volymen utan att ta ögonen från vägen.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Tack för alla tips... skall se vad jag lyckas få till med formen.. Köpte in det vaxet när jag beställde all epoxy etc från dem
Vore najs att kunna få till en egen media-enhet på ngt smidigt sätt... får hålla olika alternativ öppna.. är ju lite tid kvar tills det blir aktuellt som tur va...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ajden skrev:
...... Det kommer bli ett litet veck i formen där. Försök hellre ett göra delningen på någon yta som är mindre rak.


Höll på att glömma.... Grymt bra med den smidiga och vältäckande handboken du/ni skrivit ihop för lamineringsjobb thumbs up

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Hög tid för lite uppdateringar....







Huvformarna blev till slut med delning längs mitten.. Kommer behöva efterspackla en del ändå vilket borde fixa eventuell nedbuktning i slutänden..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Fronten fick sin delning i mitten, vilket är ett område som inte kommer att synas när allt är klart. Kommer fräsa fram separat form för själva ramen kring grillöppningen... Den fräsningen kommer likt fräsningen för inredningen ske i hårdare material..




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande